آموزشی خودرو

علت سرد شدن باد بخاری ماشین، چرا بخاری ماشین باد سرد میزنه

چرا بخاری ماشین گرم نمی‌کند و چگونه می‌توان گرمای بخاری خودرو را افزایش داد.

بخای ماشین یکی از تجهیزاتی است که با سرد شدن هو به آن احتیاج پیدا می‌کنید، شاید شما هم با سرد شدن هوا و روشن کردن بخاری احساس کرده باشید که بخاری ماشین باد سرد میزنه شاید یکی از دلایلی که این مقاله را جستجو کرده‌اید و وارد این سایت شده‌ابد نیز همین موضوع باشد. اما واقعا علت سرد شدن باد بخاری ماشین چیست؟ آیا راهی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد؟ این‌ها همه سوالتی هستند که ممکن است، شما به دنبال جواب آن‌ها باشید. نگران نباشید ما اینجا هستیم که تا به شما کمک کنیم تا علت سرد شدن باد بخاری ماشین خود را پیدا کنید و آن را برطرف کنید.

شما قبل از هر چیزی باید بدانید که بخاری ماشین گرمای خود را از کجا بدست می‌آورد. شاید توجه کرده باشید که در فصل زمستان موقع روشن کردن خودرو تا زمان گرم شدن موتور خودرو باد بخاری ماشین داغ نمی‌شود، دلیل این است که بخاری ماشین همانند شوفاژ عمل کرده و دارای یک رادیاتور می‌باشد که به وسیله آب داغ شده درون موتور خودرو گرم می‌شود. تفاوت شوفاژ با بخاری خودرو در این است که شوفاژ فاقد فن بوده و گرما با سرعت کم در محیط پخش می‌شود، اما رادیاتور بخاری خودرو دارای یک فن قوی است که گرما را به درون دریچه‌هاب کولر پخش می‌کند و آن را به سرعت به بیرون پرتاب می‌کند.

در این مقاله تلاش شده تا مهمترین دلیل سرد شدن باد بخاری ماشین را با هم مورد بررسی قرار دهیم و به شما چند راه کار ساده را که برای رفع این مشکل می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید را به شما آموزش دهیم. قبل از مراجعه به تعمیرگاه سما می‌توانید بدون پرداخت هزینه به مکانیک خودتان مشکل خودرو خود را برطرف کنید.

علت سرد شدن باد بخاری ماشین چیست؟

مشکلات زیادی می‌تواند سبب سرد شدن باد بخاری خودرو شما شوند. همان طور که گفته شد بخاری خودرو همانند یک شوفاژ عمل می‌کند، یعنی گرمای خود را از یک سیال یا مایع داغ شده درون رادیاتور دریافت می‌کند و در محیط پخش می‌کند. حال اگر راه ورود این سیال به رادیاتور بخاری به وسیله رسوب مسدود شود، دیگر رادیاتور گرمایی را دریافت نمی‌کند که بخواهد آن را در محیط پخش کند. در مواردی قسمت‌هایی از شبکه‌های رادیاتور بخاری دچار گرفتگی می‌شوند که باعث کاهش قدرت گرمادهی بخاری ماشین شما می‌شود.

حتما بخوانید: علت خروج دود سفید از اگزوز پژو ۴۰۵ و بد کارکردن موتور خودرو

عواملی که سبب سرد شدن باد بخاری ماشین می‌شوند؟

  • گرفتگی رادیاتور بخاری: رادیاتور بخاری قطعه‌ای است که در قسمت پشت داشبورد خودرو نصب می‌شود و آب داغ شده داخل موتور خودرو وارد این قطعه می‌شود و گرما را پخش می‌کند. حال اگر به وسیله رسوب آب یا هر جسم خارجی دیگر مسیر ورود یا خروج آب از این قطعه مسدود شود و شاهد گردش آب در این ناحیه نباشید، باد بخاری شما هرگز داغ نخواهد شد و یا آن‌ طور که باید داغ نمی‌شود.
  • قفل کردن ترموستات: ترموستات یکی از قطعاتی است که بر روی سرسیلندر خودرو نصب می‌شود و به آب داغ شده در درجه دلخواه اجازه عبور به درون رادیاتور برای خنک سازی را می‌دهد. حال اگر ترموستات خودرو شما در حالت باز گیر کند، مثل این می‌ماند که این قطعه بر روی خودرو نصب نیست. در نتیجه هر چه تلاش کنید آمپر آب خودرو بالا نمی‌آید زیرا آب مدام در حال گردش آیت و توسط رادیاتور سرد می‌شود. پس بخاری هم نباید به خوبی گرم کند.
  • یکسره شدن فن‌ها: در مواردی دیده شده که در خودروهایی به علت خرابی رله فن، فن‌های خودرو اصلا خاموش نمی‌شوند. در این شرایط مایع درون رادیاتور خودرو مدام توسط فن‌ها خنک می‌شود و به علت اینکه آب درون موتور گرم نیست، بخاری هم بازدهی لازم را ندارد. پس شما می‌بایست به وضعیت فن‌های خود توجه داشته باشید و در صورت خاموش نشدن و کارکردن مداوم به یک باطری ساز ماهر مراجعه کنید تا رله فن‌ها را تعویض نماید.
  • خرابی فشنگی آب: فشنگی آب یا همان سنسور دما قطعه‌ای است که روی هوزینگ ترموستات خودرو نصب می‌شود و دمای واقعی آب درون بلوک سیلندر را مدام به کامپیوتر گزارش می‌کند. ای سی یو این دما‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و متناسب با برنامه از قبل تعیین شده آن‌ها را به فن‌ها برای خنک کاری مخابره می‌کند. حال اگر این قطعه خراب شود و دمای اشتباه را به ای سی یو مخابره کند، مطمئنا دما به درستی تنظیم نخواهد شد و ممکن است، پایین تر از مقدار نرمال باشد در این شرایط بخاری کارایی لازم را نخواهد داشت.
  • نصب ترموستات دما پایین: همان طور که گفته شد، ترموستات قطعه‌ای است که در مسیر خروجی آب بلوک سیلندر قرار می‌گیرد و با رسیدن دما به درجه اسمی مسیر آب را برای ورود به رادیاتور و خنک سازی باز می‌کند. متاسفانه برخی شرکت‌ها اقدام به تولید ترموستات ۷۵ درجه می‌کنند که کاملا غیر استاندارد است و دما را روی ۷۵ درجه تنظیم می‌کنند. این آب گرمای لازم را ندارد و بخاری شما باد سرد می‌دهد.
  • خرابی کلید تنظیم دما: یک کلید برای تعیین میزان سرد یا گرم بودن باد بخاری وجود دارد، ممکن است شما آن را در گرم‌ترین حالت ممکن قرار داده باشید، اما به علت خرابی این کلید دما همچنان روی سردترین حالت ممکن باشد. در این شرایط هم شاهد باد خنک از بخاری ماشین خود خواهید بود.

حتما بخوانید: علائم و نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر

چند راه کار ساده برای داغ شدن باد بخاری ماشین:

  • رسوب گیری سیستم: شما باید رادیاتور بخاری ماشین خود را رسوب گیری کنید یا به اصطلاح آن را سیخ بزنید. با این کار گردش آب داغ به تمام قسمت‌های رادیاتور انجام می‌شود و راندمان بخاری شما افزایش پیدا می‌کند. در صورت لزوم بهتر است رادیاتور بخاری خودرو خود را کاملا تعویض کنید.
  • تعویض ترموستات: اگر اطمینان حاصل کرده‌اید که ترموستات خودرو شما بسته نمی‌شود و مدام در حالت باز شده قرار دارد، بهتر است نسبت به تعویض ترموستات خودرو خود هر چه سریع‌تر اقدام کنید. زیرا در صورت ثابت نشدن آب درون رادیاتور گرما به خوبی منتقل نخواهد شد و راندمان بخاری شما کاهش پیدا می‌کند.
  • تعویض رله فن: رله‌های فن دستور را از ای سی یو دریافت می‌کنند و فن را برای خنک سازی وارد عمل می‌کنند. در صورت معیوب شدن این قطعه فن به طور مداوم روشن می‌ماند. حال اگر ترموستات شما دما پایین باشد، دما تا بازشدن ترموستات پایین می‌آید. اگر ترموستات شما ۷۵ درجه باشد،طبیعی است که بخاری گرمای لازم را نداشته باشد.
  • استفاده از ترموستات دما بالا: دمای استاندارد ترموستات در خودروهای شرکتی ۸۹ درجه است، یعنی یک دمای مطلوب برای عملکرد بخاری و موتور خودرو، متاسفانه دیده می‌شود که برخی مکانیک‌ها ترموستات اورجینال شما را با دماهای پایین‌تر مثل ۸۵ درجه یا ۷۵ درجه تعویض می کنند. در این شرایط اگر شما ترموستات خود را با نمونه شرکتی یا همان ۸۹ درجه تعویض کنید،گرمای مطلوب بخاری را خواهید داشت.
  • تعویض شمع آب: اگر به این نتیجه رسیده‌اید که علت سرد شدن باد بخاری ماشین شما مربوط به خرابی سنسور دمای موتور است باید نسبت به تعویض این قطعه اقدام نمائید. این قطعه می‌تواند با گزارش دمای اشتباه به ای سی یو آن را گمراه کرده و دمای موتور را پایین بیاورد، در این حالت باد بخاری خودرو شما داغ نخواهد بود و با تعویض این قطعه شاهد داغ شدن باد بخاری خواهید بود.
  • تعویض کلید تنظیم دما: اگر مشکل خودرو شما با تعویض هیچ یک از قطعات بالا برطرف نشده بهتر است به سراغ کلید تنظیم دمای بخاری بروید. شما با تعویض کردن این قطعه مشکل بخاری خود را بدون هیچ عمل مکانیکی برطرف خواهید کرد.

علت کم شدن گرمای بخاری خودرو:

تا اینجای مقاله تمام علت‌های سرد شدن باد بخاری خودرو را مورد نقد و بررسی قرار دادیم حال در مواقعی باد بخاری سرد نیست ولی آنچنان که باید داغ نمی‌شود. این مشکل به علت مسدود شدن برخی از شبکه‌های رادیاتور بخاری و کاهش انتقال حرارت است. در مواردی خرابی کلید تنظیم دما هم که در بالا مورد بررسی قرار گرفت می‌تواند یکی از این علت‌ها باشد. اگر ترموستات خودرو خود را در فصل تابستان با نمونه ۷۵ درجه تعویض کرده‌اید، بهتر است آن را با نمونه ۹۸ درجه شرکتی تعویض نمائید.

امیدوارم با مطالعه این مطلب با علت سرد شدن باد بخاری ماشین خود آشنا شده باشید. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: علت خروج دود سفید از اگزوز پژو ۴۰۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا