آموزشی خودرو

علائم و نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر+راه‌های جلوگیری از واشر زدن

علائم نیم سوز شدن واشر سر سیلندر پژو

یکی از نگرانی‌های دارندگان خودرو در فصل تابستان سوختن واشر سرسیلندر خودرو است. ممکن است شما هم یکی از کسانی باشید که واشر سرسیلندر خودرو شما ضعیف یا سوخته شده باشد. ساید نگران این هستید که خودرو شما هم دچار این مشکل شود. اگر دقیقا مطمئن نیستید که واشر خودرو شما سالم یا خراب است، با ما همراه باشید تا به شما یک سری علائم و نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر را آموزش دهیم. معمولا با خراب شدن واشر خودرو از خود یک سری علائم و نشانه‌ها را آشکار می‌سازد.

علائم و نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر در مواردی مشهود و در مواردی به سختی می‌توان به آن پی‌برد. پس اگر علائم خیلی واضح را مشاهده نمی‌کنید، ممکن است درصد سوختگی واشر سرسیلندر شما خیلی پایین بوده و به سختی بتوانید آن را شناسایی کنید. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به شما یک سری علائم و نشانه‌ها را آموزش دهیم که در هر سایتی نمی‌توان آن‌ها را پیدا کرد. مطالب جمع آوری شده حاصل تحقیقات به عمل آمده از بهترین مکانیک‌های خودرو موجود در ایران می‌باشد که ما این تجربیات ارزشمند را به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار می‌دهیم.

واشر سرسیلندر چیست و چه کاری را انجام می‌دهد؟

یک واشر فلزی یا کاغذی که بین سیلندر و سرسیلندر خودروها قرار می‌گیرد. این واشر فضای بین قسمت‌های آب با روغن را پر می‌کند و از مخلوط شدن این دو ماده یعنی آب و روغن با یکدیگر جلوگیری می‌کند. با کاهش سطح مایع خنک کننده رادیاتور موتور خودرو بیش از اندازه داغ می‌شود و در نتیجه قسمتی یا کل واشر خودرو شما از بین می‌رود. در این شرایط شما شاهد ورود آب به روغن یا ورود آب به محفظه احتراق یا روی شمع‌ها خواهید بود. در مواردی که نشتی واشر کمتر از مقدار ذکر شده است، خودرو دچار کاهش قدرت شدید و کم کردن غیر طبیعی مایع خنک کننده می‌شود.

حتما بخوانید: راهنمای خرید واشر سرسیلندر

علائم و نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر:

سوختن یا ضعیف شدن واشر سرسیلندر همیشه خود را آشکار نمایان نمی‌کند و با یک سری اطلاعات کم نمی‌توان دقیقا به سوختن یا ضعیف شدن این قطعه پی برد به همین علت به شما پیشنهاد می‌کنیم تا تک تک این علائم و نشانه‌ها را بررسی کنید و به طور قاطع خراب یا سالم بودن این قطعه را مشخص کنید.

  • بد استارت خوردن خودرو: زمانی که خودرو شما با یک استارت روشن نمی‌شود، شما باید چندین مرحله استارت بزنید و بعد از روشن شدن خودرو به خوبی کار نمی‌کند و دچار لرزش شده می‌تواند یکی از علائم و نشانه‌های خراب شدن واشر سرسیلندر خودرو شما باشد. برای اینکه متوجه شوید که علت سوختن واشر است کافی است شمع‌های موتور خودرو خود را باز کرده و اگر درون محفظه احتراق آب مشاهده کردید به طور قطع واشر خودرو شما خراب هست.
  • خروج دود سفید از اگزوز: اگر از اگزوز خودرو شما دود سفید خارج می‌شود، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که علت خروج این دود سوختن یا ضعیف شدن واشر سرسیلندر است. این دود در واقع بخار آب زیاد است که به صورت مه از اگزوز خودرو شما خارج می‌شود. زمانی که مایع خنک کننده وارد محفظه احتراق می‌شود، با حرارت موجود در این قسمت بخار شده و بخار آب حاصل شده به صورت دود سفید از اگزوز خودرو شما خارج می‌شود.
  • مخلوط شدن آب با روغن: در مواردی قسمت آب با محفظه احتراق دچار آسیب دیدگی نشده است و شما شاهد خروج دود سفید از اگزوز نخواهید بود. در این شرایط بهتر است، سری به روغن موتور خودرو خود بزنید، اگر روغن موتور شما سفید شده و حالت دوغی شکل به خود گرفته یعنی قسمتی که مانع از مخلوط شدن آب با روغن می‌شود از بین رفته و آب و روغن با هم ترکیب می‌شوند. در روزهای اولیه باید درب روغن موتور را باز کنید و یک کپک سفید پشت درب آن مشاهده نمائید.
  • کم کردن غیر طبیعی آب: واژه غیر طبیعی را زمانی می‌توان به کار برد که خودرو شما مقداری آب کم می‌کند. کم شدن سطح مایع خنک کننده موتور به هیچ وجه طبیعی نیست و باید علت آن را ریشه یابی کرد. در مواردی علت نشتی در یک قسمت است. جنت‌های آب رادیاتور آب و رادیاتور بخاری خودرو و ترموستات و واتر پمپ خود را بررسی کنید، اگر نشتی وجود نداشته باشد، می‌توان به این نتیجه رسید که واشر خودرو شما آسیب دیده و نیاز به تعویض دارد.
  • بالا رفتن آمپر آب: یکی از موارد نادری که نشان می‌دهد واشر سرسیلندر خودرو شما دچار آسیب دیدگی شده بالا رفتن غیر عادی دمای موتور است. اگر هیچ قسمتی از سیستم خنک کننده شما نشتی ندارد، اگر ترموستات و شمع آب شما سالم است و اگر گردش آب خوبی دارید و واتر پمپ شما سالم می‌باشد، فن‌های شما هم به درستی کار می‌کنند، دلیل بالا رفتن دما می‌تواند خرابی واشر سرسیلندر شما باشد.
  • کاهش قدرت ماشین: زمانی که احساس می‌کنید، خودرو شما توان لازم و اولیه خود را از دست داده و شتاب لازم را ندارد، بهتر است از سلامت واشر سرسیلندر خودرو خود اطمینان حاصل کنید. اگر خودرو شما با اولین استارت روشن نمی‌شود و شمع و وایر شما سالم است، باید از خودرو خود تست کمپرس بگیرید. این تست دقیق و حرفه‌ای خرابی حتی کمترین مقدار واشر سرسیلندر را مشخص می‌کند. اگر موتور خودرو شما کمپرس داشت یعنی واشر آن مرخص شده و باید آن را تعویض کنید.

نکته: اگر هیچ یک از موارد بالا را مشاهده نمی‌کنید و باز هم به خرابی این قطعه شک دارید، بهترین کار ممکن گرفتن کمپرس از موتور خودرو است. اگر کمپرس داشته باشید، یعنی صد در صد واشر سرسیلندر خودرو شما آسیب دیده و باید آن را تعویض کنید.

رانندگی با ماشین واشر سرسیلندر سوخته:

اگر در خودرو خود علائم و نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر را مشاهده می‌کنید و نسبت به خرابی این قطعه بی‌تفاوت هستید، باید بدانید که بعد از مدتی شما یک هزینه هم برای تعمیر موتور خودرو خود متحمل خواهید شد. به هیچ عنوان با خودرویی که واشر سرسیلندر آن سوخته حرکت طولانی نداشته باشید. به خصوص اگر آب و روغن با هم ترکیب شده باشد، روغن توان لازم برای روانکاری قطعات موتور را نخواهد داشت و به موتور خودرو شما آسیب وارد می‌شود. در واقع شما با رفع سریع مشکل می‌توانید جلوی خیلی از هزینه‌های اضافی خودرو خود را بگیرید.

حتما بخوانید: رفع گرفتگی شیشه شور ماشین

تست واشر سرسیلندر خودرو:

بهترین و عملی‌ترین روش تست واشر سرسیلندر که به طور صد در صد خرابی این قطعه را مشخص می‌کند، گرفتن کمپرس از موتور خودرو می‌باشد. برای این منظور از یک گیج استفاده می‌شود، شمع‌های موتور خودرو تک تک باز می‌شود و گیج به جای شمع بسته شده و شما باید استارت بزنید. زمان استارت زدن درجه تا حد مشخص شده‌ای باید بالا برود. اگر عدد نمایش داده شده با عدد مورد نطر شما یکی نبود، یعنی موتور کمپرس دارد و واشر سرسیلندر خودرو شما دچار آسیب دیدگی شده است و باید آن را تعویض کنید.

راههای جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر پژو:

یکی از مهمترین علت‌های سوختن واشر سرسیلندر خودرو کمبود آب در سیستم خنک کننده به علت نشتی و عدم توجه به حل مشکل است پس در ادامه با ما همراه باشید تا به شما این روش‌ها را آموزش دهیم.

  • همیشه قبل از حرکت با خودرو خود باید سطح مایع سیستم خنک کننده خودرو خود را اندازه بگیرید. در صورت کاهش حجم مایع بعد از پر کردن مایع دلیل کم شدن مایع را پیدا کرده و آن را برطرف کنید.
  • همیشه هنگام رانندگی آمپر آب خودرو خود را هر چند دقیقه یک بار بررسی کنید. در صورتی که متوجه بالا رفتن آمپر شدید، توقف کنید و علت را ریشه یابی کنید به هیچ عنوان نباید با دمای بالا حرکت کرد.
  • هرگز از آب معمولی برای سیستم خنک کننده خودرو خود استفاده نکنید. آب معمولی سختی زیادی دارد و سبب گرفتگی مسیر آب درون سیلندر خودرو می‌شود. عدم گردش آب هم سبب داغ شدن موتور و سوختن واشر می‌شود.
  • ترموستات خودرو خود را هر سال تعویض کنید، قفل کردن ترموستات و عدم گردش آب درون سیستم می‌تواند منجر به سوختن واشر سرسیلندر شود.
  • رانندگی بد هم می‌تواند یکی از دلایل سوختن واشر سرسیلندر شما باشد. اگر پرواز رانندگی می‌کنید و به موتور خودرو خود فشار وارد می‌کنید باید دما را بررسی کرده و در صورت بالا بودن دما فشار را از روی موتور بردارید.

امیدوارم با مطالعه این مطلب با علائم و نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر خودرو خود آشنا شده باشید. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید ترموستات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا