آموزشی خودرو

علت بد جا رفتن دنده دو، دنده عقب و سایر دنده‌ها در گیربکس دستی

راه کارهایی برای رفع مشکل جا نرفتن دنده در حالت‌های مختلف رانندگی

یکی از مشکلات رایج که رانندگان خودروهای سواری با گیربکس دستی معمولا با آن مواجه می‌شوند، بد جا رفتن دنده دو، دنده عقب و سایر دنده‌ها می‌باشد. دلایل مختلفی ممکن است، این مشکل را به وجود بیاورند. به همین علت ما در این مقاله می‌خواهیم تمام مواردی را که سبب بد جا رفتن دنده یا جا نرفتن دنده در گیربکس دستی می‌شود، را با هم مورد نقد و بررسی قرار دهیم. این موضوع ممکن است به دلیل یک عیب ساده باشد که با کمترین هزینه قابل حل کردن است و هم می‌تواند یک مشکل جدی باشد که برای شما هزینه‌های هنگفتی را به دنبال داشته باشد. پس اولین قدم برای حل این مشکل پیدا کردن ایراد و سپس برطرف کردن این مشکل می‌باشد.

قبل از انجام هر کاری به تعویض روغنی مراجعه کنید و از فول بودن واسکازین گیربکس خود اطمینان حاصل کنید. اولین سوالی که بعد از چک کردن واسکازین گیربکس معمولا از شما پرسیده می‌شود، این است که چه مدت از تعویض دیسک و صفحه خودرو شما گذشته گذشته است. ممکن است علت بد جا رفته دنده خودرو شما خرابی دیسک یا صفحه کلاچ باشد. اگر کمتر از یک سال از تعویض این قطعه گذشته و خودرو شما مدت زیادی در ترافیک نبوده ممکن است علت خرابی سیم کلاچ خودرو شما باشد. البته اگر گیربکس شما سیمی است ولی در صورت پمپی بودن ممکن است دلیل جا نرفتن دنده مربوط به خرابی پمپ کلاچ باشد.

موارد دیگری هم وجود دارند که ممکن است سبب بد جا رفتن دنده در خودرو شما شوند. اگر دو روش بالا را امتحان کرده‌اید و مشکل شما بر طرف نشده با ما همراه باشید، تا شما را با علت‌های دیگری که باعث بد جا رفتن دنده در خودرو شما می‌شود را مورد بررسی قرار دهیم.

چرا دنده ماشین جا نمیره؟

شاید این سوالی باشد که روزانه از ما پرسیده می‌شود به همین علت تصمیم گرفتیم که دلیل به وجود آمدن این مشکل رو به شما توضیح دهیم. در بهترین حالت ممکن گیر کردن کفپوش خودرو اجازه پایین رفتن کلاچ را نمی‌دهد و دنده به خوبی جا نمی‌رود. اصلی ترین علت این مشکل خرابی سیم کلاچ، پمپ کلاچ و مجموعه کیت کلاچ می‌باشد. خراب شدن هر یک از این قطعات می‌تواند این مشکل را برای شما به وجود آورد. در مواردی هم کاهش سطح روغن گیربکس و یا خرابی خود جعبه دنده می‌تواند علت خرابی دنده‌ها باشد.

حتما بخوانید: علت صدای لنت ترمز خودرو

علت بد جا رفتن دنده خودرو:

عوامل مختلفی ممکن است باعث شود که دنده خودرو شما جا نرود یا به سختی در جای خود قرار بگیرد به همین علت ما در ادامه یک سری از عواملی را که سبب بد جا رفتن دنده می‌شود را به شما معرفی می‌کنیم.

  • کمبود روغن گیربکس: درون گیربکس خودرو تعداد زیادی چرخ دنده وجود دارد، برای روان کار کردن این چرخ دنده‌ها به یک سیال با ویسکوزیته مشخص نیاز است. در صورت کم شدن یا خالی شدن روغن گیربکس چرخ دنده‌ها به خوبی در مسیر خود جا‌به‌جا نمی‌شوند، بنابراین با سفت شدن دنده و بد جا رفتن دنده‌ها مواجه خواهید شد.
  • خرابی سیم کلاچ: در صورت خراب شدن سیم کلاچ، سیستم کلاچ خودرو شما از ریگلاژ خارج شده و شاهد سفت جا رفتن دنده‌ها خواهید بود. توصیه می‌شود بعد از هر بار تعویض دیسک و صفحه خودرو حتما از سلامت سیم کلاچ خودرو خود اطمینان حاصل کنید، تا در آینده با این مشکل مواجه نشوید.
  • خرابی پمپ کلاچ: در برخی خودروها سیم کلاچ وجود ندارد و کلاچ آن‌ها پمپی می‌باشد. در این خودروها بروز هر گونه نقص در سیستم پمپ کلاچ می‌تواند باعث مشکل در جای گرفتن دنده‌ها شود. بهتر است با هر سری تعویض کیت کلاچ خودرو خود روغن گیربکس را تعویض نمائید و پمپ کلاچ خود را بررسی کنید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
  • خرابی دو شاخه کلاچ: دو شاخه کلاچ قطعه‌ای است که هنگام گرفتن کلاچ روی خورشیدی دیسک فشار وارد می‌کند و آن را به صفحه کلاچ می‌چسباند. خراب شدن این قطعه که معمولا دچار شکستگی می‌شود، فشار را از روی خورشیدی دیسک بر می‌دارد و سبب بدجا رفتن یا جا نرفتن دنده‌ها می‌شود.
  • خراب شدن خورشیدی دیسک: روی دیسک کیت کلاچ یک قسمت قرار دارد که حالت ارتجاعی دارد به این قسمت دیسک خورشیدی گفته می‌شود. دوشاخه کلاچ با بلبرینگ کلاچ مستقیما فشار را روی خورشیدی دیسک وارد می‌کنند.‌ خرابی این خورشیدی یعنی سفت شدن کلاچ و بد جای گرفتن دنده‌ها که تنها راه حل این مشکل تعویض کیت کلاچ می‌باشد.
  • خرابی صفحه کلاچ: همان طور که می‌دانید صفحه کلاچ مسئول اصلی انتقال قدرت موتور به گیربکس است. روی این صفحه تعدادی فنر وجود دارد و اطراف این فنرها تعدادی لنت پرچ شده‌اند. تمام شدن لنت‌های روی صفحه و ضعیف شدن و بریده شدن فنرها می‌تواند عملکرد سیستم انتقال قدرت را به کلی به هم بریزد.
  • خرابی محک‌های گیربکس: ماهک یا همان محک گیربکس میله‌هایی مفصل مانند هستند که کار اصلی آن‌ها جا زدن یک دنده خاص در گیربکس در جای خود به وسیله لیور دنده است. کنده شدن یا آسیب دیدن محک‌های گیربکس می‌تواند، سبب بد جا رفتن یا جا نرفتن دنده در خودرو شما باشد.
  • خرابی گیربکس: در پایان همان طور که گفته شد، داخل گیربکس یا همان جعبه دنده خودرو تعداد زیادی چرخ دنده وجود دارد، خرابی هر یک از این دنده‌ها می‌تواند سبب ایجاد زوزه در گیربکس خودرو و در نتیجه بد جاگرفتن دنده‌ها شود. در این حالت شما می‌بایست گیربکس خودرو خود را تعمیر کنید.

حتما بخوانید: علت بالا رفتن آمپر آب خودرو

چگونه دنده‌ای که جا نمی‌رود را جا بزنیم؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بعد از خلاص کردن دنده خودرو دیگر قادر به جا زدن دنده خود نبوده باشید، در چنین شرایطی تنها چیزی که به ذهن شما می‌رسد، بکسل کردن خودرو در صورت خلاص شدن دنده و یا حمل خودرو به تعمیرگاه با یدک کش باشد. اما اگر در جایی باشید که امکان کمک گرفتن از کسی را نداشته باشید، واقعا چه کار باید کنید. در چنین شرایطی روحیه خود را از دست ندهید. خودرو خود را خاموش کنید، در حالت خاموش هنگام کلاچ گرفتن صفحه از حالت چرخش خارج می‌شود. در ابن شرایط با گرفتن کلاچ به احتمال خیلی زیاد دنده شما جا می‌رود، مگر اینکه صفحه کلاچ بریده باشید که در آن صورت به هیچ عنوان نمی‌توان دنده را جا زد.

چند ترفند ساده برای جا زدن دنده‌ای که جا نمی‌رود؟

  • کلاچ را تا انتها فشار دهید، گاهی اوقات کلاچ را تا آخر فشار نمی‌دهید و به همین علت دنده مورد نظر شما جا نمی‌رود.
  • قبل از اینکه به دنده عقب یا دنده یک بروید، دنده خودرو خود را به حالت دنده دو ببرید. سایر دنده‌ها از دنده دو راحت‌تر از سایر دنده‌ها تعویض می‌شوند.
  • با چند بار جا به جا کردن دنده در حالت‌هایی که به راحتی دنده جای می‌گیرد، می‌توانید وارد دنده‌ای شوید که به سختی در جای خود قرار می‌گیرد.
  • اگر با انجام تمام موارد بالا باز هم موفق به جا زدن دنده نشدید، بهتر است خودرو خود را خاموش کرده و در حالت خاموش کلاچ گرفته و دنده را جا بزنید. در این شرایط کلاچ گرفته خودرو را روشن کنید.
  • اگر دلیل جا نرفتن دنده‌ها پاره شدن سیم کلاچ است، باید خودرو را خاموش کنید، اهرم روی گیربکس را فشار داده و از کسی بخواهید، دنده مورد نظر شما را جا بزند، سپس با نگهداشتن استارت خودرو را روشن کنید و شروع به حرکت می‌کند. بهترین دنده برای این حرکت دنده دو می‌باشد.

امیدوارم با مطالعه این مطلب مشکل بد جا رفتن دنده خودرو شما برطرف شده باشد. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید کمد لباس کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا