آموزش برق ساختمان

علت پریدن فیوز برق و روش پیدا کردن سریع اتصالی در برق ساختمان

دلیل پریدن فیوز مینیاتوری برق ساختمان به همراه نکات رفع مشکل

یکی از مشکلاتی که معمولا در منازل و ادارات با آن مواجه می‌شوند، پریدن فیوز برق است. این موضوع می‌تواند سبب خاموشی کامل یا بخشی از ساختمان شما شود به همین علت بهتر است با دلایل پریدن فیوز برق آشنا شوید، تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل خود را برطرف سازید. همیشه این مشکل به دلیل اتصالی به وجود نمی‌آید، بلکه دلایل مختلفی دارد. شما حتی اگر یک تکنسین برق ماهر هم نباشید و یک فرد معمولی باشید، با راهنمایی‌های ما می‌توانید مشکل پریدن فیوز برق خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف کنید. قبل از هر کاری باید به این نکته توجه کنید که آیا در قسمتی که آن فیوز در آن قرار دارد از وسایل پر مصرف استفاده می‌کنید یا نه، اگر پاسخ مثبت است، آن وسیله را خاموش کنید و فشار را از روی سیم کشی خارج نمائید، تا مشکل شما حل شود.

اگر علت پریدن فیوز برق شما استفاده از یک وسیله پر مصرف مثل هیتر برقی یا کولر گازی نیست و علت موضوع دیگری است، درون فیوزهای مینیاتوری تعدادی پلاتین وجود دارد که خراب شدن این پلاتین‌ها باعث قطع شدن مداوم فیوز می‌شود. برای اینکه به سلامت فیوز پی ببرید، سیم وصل شده به فیوز مورد نظر خود را به فیوز کناری وصل کنید. اگر مشکل رفع شد مشکل شما با تعویض فیوز برطرف می‌شود. در غیر این صورت باید به سراغ پیدا کردن یک اتصالی در سیم کشی ساختمان باشید. برای این کار چند ترفند وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا اتصالی را سریع‌تر پیدا کنید که در ادامه این نکات را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که با پریدن فیوز برق خود مشکل دارید، اما دلیل به وجود آمدن این مشکل را نمی‌دانید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله به شما تمام مواردی را که ممکن است، سبب پریدن فیوز برق شما شود را آموزش می‌دهیم. شما با دانستن این نکات به راحتی می‌توانید مشکل پریدن فیوز برق خود را به راحتی برطرف کنید.

علت پریدن فیوز برق چیست؟

همان طور که گفته شد عوامل مختلفی می‌توانند در این موضوع دخیل باشند، اما معمولا گرم شدن بیش از حد سیم برق یکی از مهمترین دلایل پریدن فیوز می‌باشد، برای حل این مشکل شما باید با خاموش کردن مصرف کننده‌ها فشار را از روی شبکه برق کاهش دهید. در مواردی هم دیده می‌شود که علت خرابی خود فیوز مینیاتوری یا وجود اتصالی در سیم کشی برق ساختمان است که با تعویض فیوز معیوب و رفع اتصالی مشکل شما به صورت کامل برطرف می‌شود.

حتما بخوانید: راهنمای خرید فیوز مینیاتوری برق

عواملی که باعث پریدن فیوز برق می‌شود؟

  • خرابی فیوز برق: اولین موردی که هنگام بروز این مشکل باید مورد بررسی قرار بگیرد، اطمینان از سالم بودن فیوز است. در مواردی خراب شدن فیوز برق می‌تواند دلیل پریدن متوالی فیوز شما باشد. قبل از اینکه اقدام به کار دیگری کنید، از سلامت فیوز خود اطمینان حاصل نمایید. در صورت خرابی با تعویض فیوز معیوب مشکل برطرف می‌شود.
  • داغ شدن سیم برق: یکی ار مهمترین وظایف فیوز قطع کردن برق در مواردی است که سیم بیش از اندازه داغ شده و امکان آتش سوزی وجود دارد. در این شرایط تا زمانی که سیم شما خنک نشود، فیوز اجازه وصل شدن جریان را نخواهد داد. پس در این شرایط شما از یک وسیله پر مصرف استفاده می‌کنید که باید آن را خاموش کنید تا با کاهش فشار بر سیم کشی شرایط مطلوب شود‌.
  • اتصالی در سیم کشی: وجود اتصال کوتاه در سیم کشی هم یکی از دلایلی است که سبب پریدن فیوز برق می‌شود. اگر از سلامت فیوز خود اطمینان دارید و فشار بر روی سیم کشی وجود ندارد، به احتمال قوی شما در جایی اتصال کوتاه دارید. برای پیدا کردن اتصالی به سراغ سرپیچ لامپ‌ها و پنل‌ها بروید، در مواردی سوختن یک لامپ اتصال کوتاه ایجاد می‌کند. در غیر این صورت به سربندی سیم‌ها با نوار چسب درون جعبه کلیدها رجوع کنید.

روش پیدا کردن سریع اتصالی برق:

  • تمامی وسایلی که با دوشاخه به پریز برق متصل هستند را از برق بیرون بکشید، اتصالی ممکن است مربوط به یکی از این وسایل برقی باشد.
  • تمام لامپ‌ها، ریسه‌های نور مخفی و پنل‌های توکار و روکار را مورد بررسی قرار دهید، اتصالی هر یک از آن‌ها سبب پریدن فیوز برق می‌شود.
  • به سراغ مکان‌هایی بروید که سیم‌ها درون جعبه کلید یا جعبه تقسیم با چسب به هم متصل شده‌اند. رمانی که فشار بر سیم وارد می‌شود، قسمت اتصالات بیشتر از هر جایی داغ می‌شود و سبب اتصالی خواهد شد.
  • وجود نشتی جریان هم یکی از دلایلی است که می‌تواند سبب پریدن فیوز نشتی جریان شود. چک کنید که در شبکه برق خود نشتی جریان نداشته باشید.
  • در نهایت ممکن است اتصالی مربوط به خرابی یکی از کلیدهای برق باشد، تمامی کلید‌های برق را در حالت خاموش قرار دهید، با زدن هر کلید و پریدن فیوز کلید معیوب است و باید تعویض گردد.

حتما بخوانید: راهنمای خرید محافظ ولتاژ

آیا اتصالی برق خطرناک است؟

تا زمانی که شبکه برق به وسیله فیوز کنترل می‌شود، هیچ خطری وجود ندارد، اما اگر فیوز شما معیوب باشد و جریان را از شبکه برق قطع نکند، امکان آتش سوزی به دور از انتظار نیست. پس همیشه از فیوزهای مرغوب استفاده کنید تا این اطمینان حاصل شود که در مواقع نیاز برق را از شبکه قطع می‌کنند و از آسیب رسیدن به سیم کشی و آتش سوزی جلوگیری می‌کنند.

چگونه از پریدن فیوز برق جلوگیری کنیم؟

  • هنگام ساخت و ساز از یک تکنسین ماهر برق ساختمان کمک بگیریم، این افراد نسبت به مبتدی‌ها مبلغ بیشتری را دریافت می‌کنند، پس کیفیت کار را فدای پرداخت هزینه کمتر نکنیم.
  • هنگام خرید سیم برق از جنس خوب و با کیفیت استفاده کنیم، با توجه به نوع مصرف کننده‌ها انتخاب سطح مقطع مناسب می‌تواند در آینده مشکل گشا باشد.
  • انتخاب و خرید فیوز برق مهمترین قسمت کار است. همیشه فیوز برق استاندارد و باکیفیت را خریداری کنید. خرید فیوز ارزان می‌تواند به کل سیستم برق آسیب وارد کند و سبب آتش سوزی در منزل شما شود.
  • همیشه با توجه به توان شبکه برق خود از آن کار بکشیم، وارد کردن فشار بیش از اندازه به سیم کشی ساختمان می‌تواند سبب پریدن فیوز برق شما شود.

امیدوارم با مطالعه این مطلب مشکل پریدن فیوز برق منزل یا محل کار شما برطرف شده باشد. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید دفتر مشق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا