آموزش برق ساختمان

علت سوختن سریع لامپ منزل با چند راه کار افزایش طول عمر لامپ

چند راه کار ساده برای افزایش طول عمر لامپ منزل

در این مقاله قصد داریم تا با هم علت سوختن سریع لامپ منزل را مورد بررسی قرار دهیم. شاید شما هم جزو کسانی باشید که احساس می‌کنید، لامپ‌های منزل شما خیلی سریع دچار سوختگی می‌شوند و دوست دارید تا علت این مشکل را بدانید و آن را برطرف کنید. شاید شما برق کار منزل خود را مقصر این موضوع بدانید، اما جالب است، بدانید که سیم کشی هیچ نقشی در سوختن سریع لامپ منزل ایفا نمی‌کند، بلکه فاکتورهای دیگری در این موضوع دخیل هستند که حتی باور آن برای شما سخت است. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا تمام مواردی را که در این موضوع دخیل هستند را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

شما قبل از هر کاری باید تاریخ نصب لامپ جدید خود را در جایی یاد‌داشت کنید، اگر لامپ شما دارای گارانتی تعویض است، هنگام سوختن لامپ اگر گارانتی محصول هنوز به پایان نرسیده قبل از تعویض کردن لامپ تاریخ سوختن لامپ را با تاریخ یادداشت شده نصب مقایسه کنید، در این شرایط متوجه می‌شوید که لامپ مورد نظر چند روز برای شما کار کرده است. حال برای اینکه پی به این نکته ببرید که علت سوختن سریع لامپ فرض درستی است یا شما این طور فکر می‌کنید، تعداد ساعت‌های روشن بودن لامپ را در تعداد روز ضرب کنید، عدد به دست آمده بر حسب ساعت باید برابر یا بیشتر از عمر مفید لامپ شما باشد. در غیر این صورت یک جای کار می‌لنگد و باید بررسی کنید که مشکل کجاست.

معمولا شرکت‌های سازنده لامپ یک عمر مفید برای لامپ در نظر می‌گیرند که بعد از پایان یافتن این تایم لامپ شما هر لحظه ممکن است از رده خارج شود. عمر مفید یک لامپ معمولا بر اساس ساعت روشن بودن تعیین می‌شود یا ۳۰۰۰ ساعت البته این تایم برای لامپ‌های مختلف متفاوت است. پس برای درک بهتر به سراغ جعبه لامپ بروید و عمر مفید روی جعبه را با کارکرد لامپ خود مقایسه کنید. در صورت کمتر بودن این زمان بابد علت سوختن سریع لامپ منزل خود را پیدا کنید و آن را برطرف نمائید.

علت سوختن سریع لامپ منزل چیست؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که عمر مفید لامپ خود را با مدت زمانی که لامپ برای شما کار کرده مقایسه کنید. این زمان یعنی مدت زمان کار کردن لامپ نباید کمتر از عمر مفید لامپ باشد. البته ملاک شما نباید اخلاف بیشتر از ۵۰ ساعت باشد. مثلا اگر لامپ شما ۵۰ ساعت کمتر از عمر مفید خود کار کرده باشد تا حدی طبیعی است، اما بیشتر از این مقدار دیگر خطای محاسباتی نیست و باید دلیل سوختن لامپ خود را پیدا کنید. موارد زیادی ممکن است باعث سوخته شدن سریع لامپ شما شوند که در ادامه همین مقاله تک تک این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

حتما بخوانید: راهنمای خرید لامپ ال ای دی

عواملی که سبب سوختن سریع لامپ منزل می‌شوند:

شما قبل از اینکه تکنسین برق ساختمان خود را مقصر این موضوع بدانید، باید به سراغ این موارد بروید و چک کنید که دلیل اصلی این مشکل چیست و با پیدا نمودن مشکل آن را مرتفع سازید.

  • نوسان برق شهر: اولین مقصر اصلی این مشکل نوسان در سیستم برق شهری است. برق شهر همیشه در حال نوسان می‌باشد، یعنی چیزی در حدود ۱۸۰ تا ۲۳۰ ولت نوسان وجود دارد، حال شرکت‌های سازنده لامپ چیپ‌ست آن را طوری طراحی می‌کنند که با این میزان مشکلی نداشته باشد. حال اگر ولتاژ برق شما ناگهان به ۲۴۰ یا ۲۵۰ ولت برسد به طور قطع لامپ شما آسیب جدی خواهد دید. بهترین روش برای خنثی کردن این مورد استفاده از محافظ ولتاژ ۳۰ آمپر در برق ورودی ساختمان است.
  • روشن ماندن طولانی: همان طور که گفته شد، هر لامپ یک عمر مفید دارد و اگر شما مدام آن را روشن نگهدارید، ممکن است عمر مفید لامپ خود را ظرف مدت کوتاهی به پایان برسانید. بنابراین شما باید از یک لامپ فقط در مواقع نیاز استفاده کنید و نه در طول روز روشن باشد. از طرفی روشن ماندن مداوم لامپ سبب داغ شدن بیش از اندازه چیپ ست لامپ شده و عمر قطعات آن را به شدت کاهش می‌دهد. پس حتی به خاطر پرداخت هزینه برق کمتر هم که شده از لامپ خود فقط در مواقع ضروری استفاده کنید.
  • شل بودن سیم سرپیچ: یکی از مواردی که بردهای الکترونیکی را تهدید می‌کند، قطع و وصل ناگهانی برق یا همان شوک الکتریکی است. زمانی که سیم سرپیچ لامپ شما به خوبی در محل خود سفت نشده باشد، مدام جرقه زده و به چیپ ست لامپ شما شوک الکتریکی وارد می‌کند. در این شرایط امکان شورت کات شدن خازن‌های روی برد به دور از انتظار نیست. پس اگر احساس می‌کنید که لامپ‌های شما زودتر از چیزی که انتظار دارید، می‌سوزند حتما اتصال سیم به سرپیچ را بررسی کنید.
  • استفاده از سرپیچ نامرغوب: برخی از سرپیچ‌های پلاستیکی از جنس مرغوب ساخته نمی‌شوند و به مرور دچار ترک خوردگی می‌شوند و با داغ شدن لامپ پلاتین‌های آن‌ها تغییر حالت می‌دهند و مدام به چیپ لامپ یا همان درایور آن شوک الکتریکی وارد می‌کنند. از این رو حتی با وجود سفت بودن اتصال سیم‌ها به سرپیچ باز هم شاهد سوختن سریع‌تر از موعد لامپ خود خواهید بود. بهترین کار استفاده از سرپیچ‌های سرامیکی و یا استفاده از سرپیچ‌های پلاستیکی درجه یک است.
  • استفاده از لامپ بی‌کیفیت: در مواردی هم دیده می‌شود که همه نکات رعایت شده اما باز هم لامپ شما خیلی سریع خراب می‌شود. اگر برندهای ناشناخته یا همان لامپ‌های چینی موجود در بازار را با قیمت ارزان خریداری می‌کنید، اصلا شک نداشته باشید که مقصر اصلی کیفیت پایین خود لامپ است و نه چیز دیگر و شما باید به سراغ برندهای باکیفیت بروید. این محصولات معمولا دارای گارانتی یا ضمانت نامه هستند و در صورت سوختن کوتاه مدت می‌توانید از شرکت یک لامپ جدید دریافت کنید و نگران سوختن مجدد نباشید.
  • خراب شدن کلید برق: همان طور که در نکات بالا اشاره شد، مهمترین علت سوختن لامپ ایجاد شوک الکتریکی به دلیل قطع و وصل برق است. زمانی که پلاتین‌های داخل کلید برق معیوب می‌شوند، برق را با نوسان به لامپ می‌فرستند، از این رو شوک‌های الکترونیکی پی در پی به لامپ وارد می‌شود و شما شاهد سوختن سریع لامپ خود خواهید بود. روش تشخیص کلید خراب کم نور و پر نور شدن لامپ در زمان روشن بودن است. در این موقع صدایی از درون کلید برق شندید می‌شود که نشانه خرابی کلید برق می‌باشد.
  • دو فاز شدن شبکه برق: در مواردی هیچ یک از دلایل بالا مقصر سوختن لامپ شما نیستند، بلکه مقصر شرکت توزیع برق است. همیشه برق با سیم فاز وارد لامپ شده و با سیم نول مجدد برگشت داده می‌شود و وارد لامپ می‌شود. تصور کنید که به جای این چرخه از هر دو سمت فاز وارد چیپ لامپ شما شود. در این شرایط به دلیل عدم برگشت جریان از هر دو سمت فاز به برد لامپ داده می‌شود که سبب سوختن چیپ لامپ و سوختن زودتر از انتظار لامپ شما می‌شود.

چند نکته برای جلوگیری از سوختن سریع لامپ منزل:

  • رعایت الگوی مصرف برق: بهتر است الگوی مصرف برق خود را رعایت کنید، با این کار نه تنها قبض برق رایگان خواهید داشت، بلکه به لامپ‌های خود آسیب کمتری وارد می‌کنید. هر چه مدت استفاده از لامپ شما کمتر باشد، یعنی لامپ شما زمان کمتری روشن باشد، فشار کمتری به چیپ آن وارد می‌شوند و خود به خود طول عمر لامپ شما به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کمد.
  • استفاده از تجهیزات برق درجه یک: همان گونه که در قسمت ابتدایی همین مقاله به آن پرداختیم، در مواردی خراب شدن سرپیچ لامپ و کلید آن می‌تواند به لامپ شما آسیب جدی وارد کند. شما با خرید کلید و سرپیچ لامپ استاندارد می‌توانید جلوی سوختن لامپ خود را بگیرید. این محصولات همگی دارای علامت استاندارد ایران هستند و شما با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • استفاده از محافظ ولتاژ: نوسان برق شهری در مواردی که ولتاژ بالای ۲۴۰ ولت است، برای لامپ‌های شما کاملا مخرب می‌باشد. همچنین در مواردی که برق شهری دو فاز می‌شود، محافظ ولتاژ از سوختن وسایل برقی شما از جمله لامپ جلوگیری می‌کند. اگر از یک محافظ برق استاندارد استفاده کنید، باید برق را در ولتاژ زیر ۱۸۰ ولت و بالای ۲۳۰ ولت قطع نماید. ولتاژ بالاتر و پایین‌تر از این مقدار برای لامپ شما یک خطر جدی محسوب می‌شود.
  • خرید لامپ از برند شناخته شده: متاسفانه این روزها بازار پر شده از لامپ‌های بی کیفیت چینی با برندهای شناخته نشده که به احتمال زیاد فاقد کیفیت نیز هستند. پس برای داشتن طول عمر بالای لامپ‌های خود برندهای معتبر را خریداری کنید که از خدمات پس از فروش هم برخودار هستند. در صورت خراب شدن این لامپ‌ها شما به راحتی می‌توانید از گارانتی آن‌ها استفاده کنید.
  • رفع نقص توسط تکنسین برق حرفه‌ای: شاید مواردی که گفته شد برای شما سخت و غیر قابل درک باشد و شما حتی قادر به پیدا کردن مشکل خود هم نشده باشید. در این شرایط بهتر است از یک تکنسین برق ماهر کمک بگیرید. این فرد با توجه به تجربه و وسایلی که برای تست در دسترس دارد، می‌تواند علت سوختن لامپ‌های شما را پیدا کند و آن را برطرف کند.

امیدوارم با مطالعه این مطلب مشکل سوختن سریع لامپ منزل شما برطرف شده باشد. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید چکش تخریب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا