آموزش برق ساختمان

علت چشمک زدن لامپ کم مصرف و LED در حالت خاموش+راه‌کار رفع مشکل

دلیل چشمک زدن لامپ هنگام خاموشی در شب به همراه نکات رفع مشکل

یکی از آزار دهنده‌ترین موارد برای انسان در یک ساختمان مسکونی می‌تواند چشمک زدن لامپ خاموش در شب هنگام استراحت شما باشد. این موضوع هر چند ثانیه یک بار اتفاق می‌افتد، شاید در طول روز که هوا روشن است، مشکلی با این موضوع نداشته باشید، اما بدون شک با خاموش کردن لامپ در شب این پدیده آزار دهنده خود را نمایان می‌کند. چشمک زدن لامپ خاموش دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که در ادامه تک تک این دلایل را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم. اما واقعا چه چیزی سبب بروز این مشکل می‌شود، آیا ایراد از نوع لامپ است یا نحوه سیم کشی ساختمان شما مشکل دارد، اگر مشکل از ساختمان است، پس چرا با یک لامپ مشخص این پدیده اتفاق نمی‌افتد. با ما باشید تا پاسخ سوال خود را پیدا کنید.

قبل از اینکه بخواهید با یک متخصص برق یا برق‌کار ساختمانی در این زمینه تماس بگیرید، بیاید با هم دلیل چشمک زدن لامپ خاموش را مورد بررسی قرار دهیم. از لامپ خاموش است، پس چرا هز چند ثانیه یک بار چشمک می‌زند. اولین کاری که باید انجام دهید، این است که نوع لامپ خود را مشخص کنید. لامپ‌های اس ام دی و لامپ‌های کم مصرف معمولا به علت داشتن خازن در چیپ‌ست خود این مشکل را دارند. شما با تعویض لامپ می‌توانید مشکل خود را برطرف کنید. اگر مشکل برطرف نشد، بهتر است به سراغ کلید روشن و خاموش لامپ بروید. اگر از نمونه‌هایی است که زیر آن‌ها یک لامپ برای پیدا کردن کلید در شب وجود دارد، مشکل اصلی را پیدا کرده‌اید. با قطع کردن برق و قطع کردن لامپ داخل کلید، می‌توانید مشکل خود را برطرف کنید.

اگر شما هم با چشمک زدن لامپ خاموش اتاق خود در شب هنگام خواب مشکل دارید و آرامش شما را بر هم زده و تاکنون راهی برای حل کردن این مشکل پیدا نکرده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله دلایل اصلی به وجود آمدن چشمک زدن لامپ خاموش را مورد بررسی قرار می‌دهیم. بعد از پیدا کردن مشکل به شما یک سری راه‌کار را آموزش می‌دهیم تا با به کار بردن آن‌ها بتوانید، مشکل چشمک زدن لامپ خاموش خود را برطرف سازید.

علت چشمک زدن لامپ خاموش چیست؟

همان طور که گفته شد، این موضوع دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. در واقع شما باید دقیقا مشخص کنید که چه موضوعی این مشکل را به وجود آورده است. اولین متهم اصلی این موضوع نوع لامپ‌های تولید شده امروزی است که در تراشه خود دارای تعدادی خازن هستن که با شارژ و دشارژ شدن این خازن‌ها چشمک زدن اتفاق می‌افتد. به دلیل اینکه لامپ‌های قدیمی معمولا پر مصرف هستند، شما باید به سراغ کلید خود بروید و لامپ درون کلید را قطع کنید، تا جریان برگشتی از سیم فاز به چیپ ست لامپ خود را قطع کنید و مشکل لامپ را برطرف نمائید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید لامپ ال ای دی

دلایل چشمک زدن لامپ خاموش:

علت‌های مختلفی می‌تواند این مشکل را به وجود بیاورد، اما برخی موارد که معمولا بیشتر از همه سبب بروز این مشکل می‌شود را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • اتصال اشتباه: اگر شما تا حدی از برق ساختمان سر رشته داشته باشید، می‌دانید که کلید در مسیر سیم فاز ورودی کلید به لامپ قرار می‌گیرد، و زمان قطع کردن کلید در واقع سیم نول به لامپ دائم اتصال دارد و سیم فاز با خاموش کردن کلید از لامپ قطع می‌شود. اگر به اشتباه سیم نول در مسیر کلید قرار بگیرد، سیم فاز دائم به لامپ وصل بوده و ممکن است، سبب چشمک زدن لامپ خاموش شما شود.
  • استفاده از لامپ‌های درایور دار: امروزه لامپ‌های نسل جدید به جای تغذیه ۲۲۰ ولت دارای یک درایور کاهنده ولتاژ هستند که سبب کاهش مصرف برق می‌شود. این لامپ‌ها یا کم مصرف هستند و یا ال ای دی و COB که همگی دارای یک درایور هستند که تاحدی کاهنده ولتاژ است. در ساخت این لامپ‌ها از تعدادی خازن الکترولیتی و سرامیکی استفاده می‌شود که جریان برق را مدتی ذخیره و سپس آزاد می‌کنند. این لامپ‌ها معمولا دچار این مشکل می‌شوند که با دستکاری کلید برق می‌توان این مشکل را برطرف کرد.
  • استفاده از کلید چراغ‌دار: امروزه به دلیل اینکه اکثر مردم برای صرفه جویی در مصرف برق از لامپ‌های کم مصرف استفاده می‌کنند و معمولا تمامی کلیدهای برق موجود در بازار دارای چراغ هستند، معمولا با این مشکل مواجه می‌شوند. پس اگر کلیدهای برق منزل شما دارای چراغ هستند، دلیل چشمک زدن لامپ شما همین کلیدها می‌باشند. برای رفع این مشکل شما باید لامپ درون کلید برق را غیر فعال کنید، تا مشکل شما برطرف شود.
  • خرابی لامپ: در مواردی که لامپ شما در حالت خاموش مشکلی ندارد و چشمک زدن زمانی اتفاق می‌افتد که لامپ شما در حالت روشن قرار دارد. دلیل اصلی این مشکل خرابی درایور لامپ می‌باشد. البته در مواردی که ولتاژ برق شهری کمتر از ۱۴۰ ولت باشد هم ممکن است با این مشکل مواجه شوید. در چنین شرایطی اگر از میزان ولتاژ اطمینان دارید، بهتر است به سراغ تعویض لامپ معیوب بروید.

چند راه کار ساده برای برطرف کردن چشمک زدن لامپ:

  • اگر شما تخصص کافی از برق ساختمان ندارید، می‌توانید با تعویض لامپ خود با یک برند دیگر شانس خود را برای حل کردن این مشکل برطرف کنید. برخی لامپ‌های کم مصرف و ال ای دی این مشکل را ندارند و شرکت آن را برطرف کرده است.
  • اگر کلید برق شما از آن مدل‌هایی است که برای راحت پیدا شدن در تاریکی شب دارای لامپ زیر پوسته هستند، شما می‌توانید با قطع کردن این لامپ مشکل چشمک زدن چراغ خود را به صورت کامل برطرف کنید.
  • در مواردی مشکل نه از لامپ است و نه کلید چراغ‌دار بلکه مقصر اصلی برق‌کار ساختمان شما می‌باشد. در این موارد شما می‌بایست بررسی کنید که سیم نول به اشتباه در مسیر کلید قرار نگرفته باشد. در صورتی که نول کلید است آن را به فاز تغییر دهید، برای رفع این مشکل حتما از یک برق‌کار ماهر کمک بگیرید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید پنل ال ای دی

چرا لامپ ال ای دی خاموش چشمک می‌زند؟

معمولا در ساخت این گونه لامپ‌ها از یک برد کاهنده ولتاژ استفاده شده که برق ۲۲۰ ولت را به برق متناسب با تغذیه ال ای دی‌ها کاهش می‌دهد. این درایورها دارای تعدادی خازن هستند که وظیفه آن‌ها ذخیره موقت جریان الکتریکی و تزریق دوباره آن به مدار می‌باشد. در موارد دشارژ شدن این خازن‌ها شما شاهد چشمک زدن لامپ خواهید بود. در واقع یک جریان برق ضعیف از درون لامپ داخل کلید عبور کرده و به لامپ می‌رسد و به علت اینکه توان روشن کردن لامپ را ندارد،سبب شارژ شدن خازن‌ها و روشن کردن لحظه‌ای لامپ شما می‌شود. با قطع کردن لامپ داخل کلید مشکل شما حل خواهد شد.

آموزش قطع کردن لامپ داخل کلید برق:

  • قبل از هر کاری از دستکش ایمنی، کفش ایمنی و لباس کار مخصوص استفاده کنید.
  • قبل از هر گونه کاری فیوز برق را قطع کرده و شروع به کار کنید.
  • با پیچ گوشتی فاز متر روکش روی کلید برق را از روی کلید جدا نمائید.
  • با فاز متر امتحان کنید که برق کلید قطع شده باشد.
  • در صورت قطع بودن برق یکی از سیم‌های لامپ داخل کلید را قطع کنید.
  • در پوش روی کلید را جا زده و می‌توانید فیوز برق را وصل نمائید. کار تمام شد و می‌توانید نتیجه کار خود را مشاهده کنید.

امیدوارم با مطالعه این مطلب مشکل چشمک زدن لامپ کم مصرف و LED در حالت خاموش منزل یا محل کار شما برطرف شده باشد. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: علت پریدن فیوز برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا