آموزشی خودرو

روش تست ضدیخ ماشین، از کجا بفهمیم ضد یخ خودرو نیاز به تعویض دارد

بهترین روش‌های علمی و تجربی تست ضدیخ ماشین

استفاده از محلول ضد یخ می‌تواند طول عمر اجزا سیستم خنک کننده خودرو شما را بهبود ببخشد و از ایجاد رسوب درون بلوک سیلندر و گرفتگی منافذ عبور آب جلوگیری کند. این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا با نحوه صحیح استفاده از ضد یخ برای حفظ عمل‌کرد خودرو در فصل زمستان آشنا شوید، پس اگر شما هم جزو آن دسته از رانندگانی هستید که می‌خواهید بفهمید که ضد یخ خودرو شما کارایی لازم را دارد یا خیر و به روش تست ضدیخ ماشین نیاز دارید، مسیر درستی را برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود پیدا کرده‌اید. ما در این مقاله به شما می‌آموزیم که چگونه می‌توان ضد یخ ماشین را تست کرد و در چه صورت مجاز به استفاده از ضدیخ قبلی خود خواهید بود یا باید آن را تعویض نمائید.

بگذارید به اهمیت داشتن محلول ضد یخ درون خودرو شما اشاره‌ای داشته باشیم، شاید در نگاه اول فکر کنید که خودرو چه با ضد یخ و چه بدون آن وظیفه خود یعنی خنک کردن موتور را به خوبی انجام می‌دهد، اما زمانی که هوا سرد می‌شود، متوجه می‌شوید که مایع درون سیلندر با کاهش دما دچار یخ زدگی می‌شود. در این شرایط است که دچار ترکیدگی سیلندر خودرو می‌شوید، بنابراین شما به محلول ضد یخ احتیاج دارید. اینجا است که متوجه می‌شوید که چرا باید با روش تست ضدیخ ماشین آشنا شوید تا از بروز این گونه حوادث جلوگیری کنید. در بهترین حالت ممکن آب معمولی باعث ایجاد رسوب در منافذ ورود و خروج آب می‌شود به همین دلیل باید هر ساله قبل از گرم شدن هوا ضدیخ خودرو خود را تست نمائید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که خودرو شما دارای ضد یخ است، اما نمی‌دانید که واقعا ضد یخ خودرو شما کارایی لازم را دارد یا خیر، می‌توانید ضد یخ خودرو خود را تعوض کنید. ما در این مقاله به شما عزیزان مهمترین روش‌های تست ضدیخ ماشین را آموزش می‌دهیم. پس در ادامه با ما همراه شوید تا به شما تمام مراحل تست ضدیخ درون را آموزش دهیم.

ضد یخ ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

محلول اتیلن گلایکول ماده شیمیایی است که در ساخت ضد یخ خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این محلول که به رنگ قرمز و سبز در بازار موجود است به منظور جلوگیری از یخ زدگی سیستم خنک کننده خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان طور که می‌دانید یخ زدن مایع سبب افزایش حجم آن شده و می‌تواند سبب شکستن یا ترک برداشتن بلوک سیلندر خودرو شما شود. از این رو توصیه می‌شود که در فصل‌های سرد سال حتما از محلول آب مقطر و ضد یخ استفاده کنید. این محلول معمولا خاصیت ضد جوش هم دارد، بنابراین از آن می‌توان به عنوان یک محلول چهار فصل استفاده کرد و فقط مخصوص فصل سرد سال نیست. این محلول از ایجاد رسوب و زنگ زدگی بلوک سیلندر هم جلوگیری می‌کند.

حتما بخوانید: راهنمای خرید ترموستات خودرو

انواع محلول ضد یخ ماشین:

در زمان‌های گذشته از محلول آب برای خنک سازی موتور خودرو استفاده می‌شد، که به دلیل یخ زدن و ایجاد رسوب و سختی در سیستم خنک کننده خودروها کنار گذاشته شد. امروزه از ترکیب یک سری مواد شیمیایی با آب مقطر مایع مخصوص سیستم خنک کننده ساخته می‌شود که معایب قبلی را به همراه ندارد. این محلول‌ها از دو ماده اصلی ساخته می‌شوند به همین دلیل دو دسته تقسیم بندی می‌شوند.

  1. ضد یخ‌های بر پایه گلیکول: اتیلن گلیکول یکی از اصلی ترین ترکیباتی است که به این محلول اضافه می‌شود. گلیکول دمای انجماد آب را کاهش می‌دهد به همین علت مایع درون سیستم خنک کننده شما تا دماهای خیلی پایین دچار یخ زدگی نخواهد شد. این محلول یک ضد زنگ و رسوب بر خیلی قوی هم به شمار می‌آید.
  2. ضد یخ‌های بر پایه متانول: نوع دیگری از این محلول وجود دارد که برای کاهش هزینه‌ها و ارزان بودن دارای متانول هستند. این ماده محدودیت دمایی دارد، یعنی شما فقط تا دماهای خاصی قادر به استفاده از این ضد یخ‌ها هستید. در صورت بالا رفتن دما در خودروهایی که از این نوع محلول بهره می‌برند، امکان آتش سوزی و انفجار سیستم خنک کننده به دور از انتظار نیست.

تلاش کنید که محلول‌های ضد یخی را خریداری کنید که با استاندارد‌های شرکت سازنده خودرو شما مطابقت کامل داشته باشد. این موضوع معمولا درون دفترچه راهنمای خودرو شما ذکر شده است.

روش‌های تست ضدیخ ماشین:

با سرد شدن هوا در فصل پاییز و زمستان سلامت ضد یخ خودرو باید از نظر سلامت مورد ارزیابی قرار بگیرد، تا مطمئن شوید که سیستم خنک کننده و گرمایشی خودرو در این فصل کارایی لازم را دارد به همین علت شما باید مایع ضد یخ خود را تست نمائید. در ادامهدتمام روش‌های تست این محلول در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  1. تست ضدیخ در آزمایشگاه: تعداد زیادی از آزمایشگاه‌ها و کارگاره‌های تست خودرو امکان تست ضد یخ را برای شما فراهم می‌کنند. در این مراکز معمولا دقیق‌ترین و تخصصی‌ترین تست‌ها انجام می‌شود. تا این اطمینان حاصل شود که ضد یخ شما در شرایط دمایی زیر صفر درجه کارایی لازم را دارد.
  2. تست ضدیخ در نمایندگی خودروساز: هر ماشینی که تولید می‌شود، معمولا توسط یک شرکت گارانتی شده و بعد از خرید آن را پشتیبانی می‌کنند. شما با مراجعه به نمایندگی خودرو خود می‌توانید ضد یخ خودرو خود را مورد تست و ارزیابی قرار دهید. در این شرایط تست و کنترل دقیق‌تری انجام می‌شود.
  3. استفاده از تستر ضدیخ: شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های فروش لوازم و قطعات یدکی خودرو یک دستگاه تستر را خریداری کنید. در این مراکز معمولا برای هر خودرو یک تستر خاص عرضه می‌شود. با خرید و در دست داشتن این تستر‌ها می‌توانید محلول درون سیستم خنک کننده خودرو خود را مورد تست و ارزیابی قرار دهید.
  4. تست دستی با استفاده از آب‌ و هوا: یک روش ساده اما موثر برای تست این محلول استفاده از آب است. می‌توانید مقداری از محلول را از درون منبع انبساط بیرون بکشید و مقدار کمی از آن را روی بدنه خودرو بریزید. اگر دچار منجمد شد که یعنی باید ضد یخ خود را تعویض کنید، اما اگر منجمد نشد، ضد یخ شما سالم بوده و نیاز به تعویض ندارد.

توجه داشته باشید که هر چه ضد یخ خودرو شما با روش تست دقیق‌تری اندازه گیری شود، با اطمینان بیشتری می‌توانید از محصول ضد یخ خود استفاده کنید.

روش تست خانگی ضدیخ ماشین:

یکی از ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای تست این محلول در منزل این است که یک سرنگ تهیه کنید و مقداری از محلول درون سیستم خنک کننده را بیرون بکشید و درون این لیوان بریزید و به مدت ۱۲ ساعت درون فریزر منزل قرار دهید، اگر منجمد شد که یعنی ضد یخ شما نیاز به تعویض دارد، اما اگر مایع باقی ماند یعنی می‌توان به این محلول اطمینان کرد و آن را تعویض نکنید. اما به دلیل داشتن تاریخ انقضای محلول نمی‌توان به هیچ یک از این روش‌ها اطمینان کرد و بهتر است که هر سال با شروع شدن فصل سرد سال این محلول را تخلیه کرده و آن را تعویض نمائید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید ضد یخ ماشین

برای تست محلول ضدیخ خودرو باید چه پارامترهایی را در نظر بگیریم:

  • دمای مناسب: شما برای تست دقیق این محلول باید آن را در دماهای مختلف مورد بررسی قرار دهید. بر روی برچسب این محصول معمولا دماهای مناسب برای تست آورده شده است.
  • ترکیب مواد: اگر محلول ضد یخ شما از مواد خاصی نظیر گلیکول پروپیلنیک یا اتانول ساخته شده است، مشخص کنید که دستگاهی که با آن تست را انجام می‌دهید قادر به اندازه‌گیری درست این مواد می‌باشد یا خیر.
  • پی اچ (PH) محلول: مهمترین فاکتوری که هنگام خرید این محلول باید به آن توجه داشته باشید، PH ضد یخ می‌باشد. این پارامتر تاثیر بسزایی در مورد خوردگی قطعات سیستم خنک کننده خودرو شما ایفا می‌کند. همیشه ضد یخی را خریداری کنید که PH آن متناسب با قطعات سیستم خودرو شما باشد.

آیا ضدیخ سبب سوراخ شدن رادیاتور ماشین می‌شود؟

به یاد داشته باشید که شما به هیچ عنوان نباید از خودرویی که دارای محلول ضد یخ نیست استفاده کنید. همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد این محلول علاوه بر ایجاد خاصیت ضد یخ زدگی، ضد جوش و ضد رسوب و زنگ هم می‌باشد. پس اگر به مدت چند ماه خودرو شما بدون ضد یخ بوده باشد، احتمال پوسیدگی و زنگ زدن رادیاتور شما وجود دارد. در این شرایط با ریختن ضد یخ درون خودرو شروع به رسوب زدایی و از بین بردن زنگ زدگی‌ها می‌شود که شما در این شرایط نشتی در این قسمت‌ها را مشاهده خواهید کرد. پس اگر می‌خواهید رادیاتور خودرو شما با ورود ضد یخ دچار نشتی نشود باید هرگز از آب معمولی استفاده نکنید و چهار فصل این محلول را درون سیستم خنک کننده خود داشته باشید.

خطرات استفاده نادرست از ضدیخ ماشین:

قبل از استفاده از هر محصولی باید راهنمای استفاده از آن را به خوبی مطالعه کنید تا جلوی بروز این خطرات را تا حد امکان بگیرید:

  • خنک کنندگی ضعیف: استفاده از محصول غلیظ یا کافی نبودن میزان آن می‌تواند باعث ضعیف شدن عملکرد سیستم خنک کننده در نتیجه جوش آوردن یا یخ زدگی سیستم خنک کننده شود.
  • آسیب به سیستم خنک کننده: استفاده از یک محلول غیر استاندارد که از مواد ناایمن ساخته شده‌‌اند، می‌تواند سبب آسیب دیدن سیستم خنک کننده و حتی سوراخ شدن رادیاتور خودرو شما شود.
  • خوردگی و زنگ زدگی: استفاده از محلول‌هایی با PH نامناسب می‌تواند سبب خورده شدن و یا زنگ زدن قسمت‌های فلزی سیستم خنک کننده ماشین شما شود.
  • آسیب به موتور خودرو: استفاده از ضد یخ‌هایی که از مواد ناایمن ساخته شده‌اند، می‌تواند منجر به آسیب دیدن بلوک سیلندر یا سرسیلندر خودرو شما شود.
  • آسیب‌های محیط زیستی: فراموش نکنید که نباید محلول ضد یخ فاسد شده خودرو خود را در محیط زیست رها کنید، یک سری مواد شیمیایی موجود در این محلول‌ها می‌تواند سبب آسیب رساندن به طبیعت و حیوانات شود.

امیدوارم با مطالعه این مطلب با روش‌های تست ضدیخ ماشین خود آشنا شده باشید. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید اسپند دودکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا