آموزشی خودرو

بهترین روش پایین آوردن آمپر آب خودرو با کاهش دمای فن در ecu

بهترین روش برای اصلاح دمای موتور ماشین

ایران یک کشور چهار فصل است و اختلاف دمای هوای زیادی را در فصل تابستان شاهد هستیم. خودروهای وارداتی که از کشورهای سردسیر مانند فرانسه وارد شده‌اند برای عملکرد مفید بخاری در فصل زمستان دمای موتور تقریبا بالایی دارند، یعنی ممکن است خودرویی که سه تا پنج سال از عمر مفید آن گذشته باشد با این دما در فصل تابستان دچار مشکل شود. در این مقاله قصد داریم تا دلیل بالا رفتن آمپر آب خودرو و روش‌های پایین آوردن آمپر آب خودرو را با هم بررسی کنیم. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد، برخی کم هزینه تر و توسط شخص انجام می‌شود و برخی پر هزینه‌تر و باید آن را به یک متخصص واگذار کنید.

فراموش نکنید که شما فقط تا یک حد خاص مجاز به پایین آوردن آمپر آب خودرو خود هستید و در صورت عدم توجه به این موضوع نه تنها به خودرو خود آسیب جدی وارد می‌کنید، بلکه سبب بالا رفتن مصرف سوخت خودرو و کاهش عملکرد بخاری در فصل زمستان خواهید بود. دمای آب استاندارد خیلی از خودروها نظیر خانواده پژو ۹۷ درجه است که بهتر است دمای ابن خودروها را روی رنج ۹۰ تا ۹۳ درجه تنظیم کنید. پایین آوردن آمپر آب خودرو به دمای کمتر از ۹۰ درجه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنم ترموستات و فشنگی آب متناسب با این دما را جایگزین نمونه فابریکی خودرو خود کنید.

چرا باید دمای آب خودرو خود را پایین بیاوریم؟

در خودروهای ایرانی که اکثرا وارداتی هستند و با شرایط آب و هوایی کشور ایران بومی سازی نشده‌اند، بالا بودن دما در فصل تابستان می‌تواند مشکل ساز باشد و در مواردی سبب سوختن واشر سرسیلندر خودرو شما شود. پس با پایین آوردن آمپر آب خودرو خود می‌توانید جلوی این اتفاق ناگوار را بگیرید و از سوختن واشر سرسیلندر خودرو و حتی در مواردی سوختن موتور خودرو جلوگیری کنید.

حتما بخوانید: علت سوختن واشر سرسیلندر

نگاهی به عمل کرد سیستم خنک کننده خودرو:

بد نیست قبل از اینکه بخواهیم روش‌های پایین آوردن دمای خودرو را به شما معرفی کنیم، نگاهی به قطعات سیستم خنک کننده خودرو و عملکرد هر یک از قطعات بیاندازیم، تا درک بهتری از این روش‌ها داشته باشیم و بتوانیم بهترین روش را روی خودرو خود پیاده کنیم.

اجزاء و قطعات سیستم خنک کننده خودرو:

  • رادیاتور: یکی از مهمترین قطعات سیستم خنک کننده خودرو است، جایی که آب داغ شده موتور وارد آن شده و بعد از سرد شدن دوباره به موتور خودرو برگشت داده می‌شود.
  • فن رادیاتور: در برخی خودروها یک و برخی دیگر دو عدد فن دیده می‌شود. فن در قیمت جلو رادیاتور نصب می‌شود و با حرکت خود سبب خنک شدن مایع درون رادیاتور می‌شود.
  • یونیت فن: این قطعه معمولا در خودروهای فرانسوی مدل ۸۱ تا ۸۴ ایران‌خودرو دیده می‌شود، این قطعه در نهایت دستور نهایی روسن شدن فن خودرو را صادر می‌کند. خرابی این قطعه سبب بالا رفتن دمای موتور می‌شود.
  • فشنگی آب: یک سنسور پیچ شکل که بر روی مهره سرسیلندر خودرو پیچ می‌شود. این قطعه مسئول اندازه گیری مدام دمای آب خودرو و ارسال آن به ای سی یو است.
  • ترموستات: یک قطعه مکانیکی که با اختلاف دما مسیر آب درون بلوک سیلندر به رادیاتور را باز و بسته می‌کند. زمانی که دما به حد مشخص می‌رسد، ترموستات باز شده و عمل می‌کند و سیر آب درون سیلندر به رادیاتور باز می‌شود و حالت عکس هم وجود دارد.

زمانی که مایع درون بلوک سیلندر داغ می‌شود و به دمای باز شدن ترموستات می‌رسد، ترموستات عمل کرده و آب داغ درون موتور به وسیله جنت بالا به رادیاتور منتقل می‌شود. شمع آب روی ترموستات مدام دمای مایع را به ای سی یو گزارش می‌کند. زمانی که دما به حد مشخصی می‌رسد، ای سی یو طبق برنامه ریزی قبلی دستور روشن شدن دور تند یا دور کند را به فن‌ها ارسال می‌کند. زمانی که فن روشن می‌شود، آب درون رادیاتور سرو شده و از طریق جنت پایین به موتور منتقل می‌شود، با سرد شدن موتور ترموستات بسته شده و همین چرخه تکرار می‌شود.

روش‌های پایین آوردن آمپر آب خودرو:

برای کم کردن دمای آب خودرو شما روش‌های مختلفی وجود دارد، بسته به نوع خودرو شما ممکن است این روش‌ها متفاوت باشد. به همین علت تک تک این روش‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم تا بهترین روش برای پایین آوردن آمپر آب خودرو خود را پیدا کنید.

  • تعویض ترموستات: یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای پایین آوردن دمای موتور خودرو استفاده از ترموستات تابستانی یا همان ترموستات ۷۵ درجه است. با این کار با رسیدن دمای آب درون بلوک سیلندر به ۷۵ درجه ترموستات آزاد شده و آب داغ از درون موتور خارج شده و وارد رادیاتور می‌شود و آب خنک داخل رادیاتور وارد موتور می‌شود. این روش به علت روشن نشدن فن در ترافیک کاربرد ندارد و فقط در حال حرکت دما پایین می‌آید.
  • تعویض فشنگی آب: بهتر است بعد از تعویض ترموستات با نمونه دما پایین فشنگی آب خود را با یک نمونه دما پایین تعویض کنید. در بسیاری از خودروها کامپیوتر اطلاعات روشن شدن فن را از این سنسور دریافت می‌کند و اگر دمای فشنگی پایین باشد، فن شما در دمای پایین تری روشن می‌شود و به این ترتیب دما پایین می‌آید. توجه داشته باشید که این روش حتما با تعویض ترموستات با نمونه تابستانی محقق می‌شود و برای اکثر خودروها فاقد نتیجه است.
  • نصب مقاومت روی فشنگی: شما می‌توانید با نصب یک مقاومت بر روی سیم فشنگی آب اطلاعات اشتباه به کامپیوتر مخابره کنید. با این کار فن زودتر به کار می‌افتد و سبب کاهش دمای موتور شما می‌شود. نصب مقاومت روی شمع آب سبب می‌شود که به اشتباه شمع دمای بیشتری را به کامپیوتر خودرو مخابره کند، از این رو برای مقابله با این دما فن زودتر روشن شده و بسته به میزان اهم مقاومتی که استفاده می‌کنید، دمای موتور شما کاهش پیدا می‌کند.
  • استفاده از رادیاتور گرمسیری: رادیاتورهای گرمسیری معمولا دارای لول‌های بیشتری هستند، یعنی حجم بیشتری از مایع خنک کننده را در خود نگهداری می‌کنند. از این رو میزان مایع بیشتری خنک می‌شود و آن را وارد بلوک سیلندر می‌کند به همین علت تا حدودی دما کاهش پیدا می‌کند. اگر در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید، ممکن است بالا رفتن آمپر آب خودرو شما تا حدی عادی باشد و با نصب این رادیاتور روی خودرو فشار را کاهش می‌دهید و دما پایین می‌آید.
  • ریمپ ecu: این روش که یکی از بهترین روش‌های پایین آوردن دمای آب ماشین است. شما در واقع وارد تنظیمات ای سی یو خودرو خود می‌شوید و دمای روشن شدن فن را به جای ۹۷ درجه روی ۹۰ درجه تنظیم می‌کنید. این روش بدون هیچ گونه دستکاری سخت افزاری صورت می‌گیرد. یعنی اگر خودرو شما صفر کیلومتر است بدون باطل شدن گارانتی خودرو خود می‌توانید دمای روشن شدن فت خود را کاهش دهید، با این کار دمای موتور به میزان دلخواه کاهش پیدا می‌کند. توصیه می‌کنم این کار را در مراکز مجاز انجام دهید.

حتما بخوانید: علت بالا رفتن دما هنگام روشن کردن کولر

مزایای پایین آوردن آمپر آب خودرو:

  • با این کار شما عمر واشر سرسیلندر خودرو خود را چند برابر افزایش می‌دهید.
  • یکی از دلایل اصلی سوراخ شدن رادیاتور بخاری خودرو بالا رفتن بیش از اندازه موتور خودرو می‌باشد، با این کار عمر رادیاتور افزایش پیدا می‌کند.
  • یکی از دلایل پوسیده شدن جنت‌های آب سیستم خنک کننده داغ شدن بیش از اندازه این لوله‌ها می‌باشد.
  • عمر مفید قطعات موتور افزایش پیدا می‌کند و شما مدت زمان بیشتری با موتور خودرو خود کار می‌کنید و کمتر نیاز به تعمیر پیدا می‌کند.
  • کاهش دمای موتور خودرو یعنی افزایش راندمان و سرما دهی سیستم کولر خودرو، پس هرچه دما پایین بیاید کولر خودرو بهتر خنک می‌کند.

معایب پایین آوردن دمای آب خودرو:

اگر دمای موتور خودرو شما بیش از حد مجاز پایین آورده شود، نه تنها برای خودرو مفید نیست، بلکه برعکس برای موتور خودرو شما مضر هم می‌باشد.

  • تصور کنید با خودرویی که تازه استارت خورده و هنوز گرم نشده با سرعت بالا رانندگی کنید، در این شرایط احتمال ترک برداشتن بلوک سیلندر به دور از انتظار نیست.
  • حرکت با خودرویی که موتور آن گرم نشده باعث فرسایش قطعات موتور شده و چندی طول نمی‌کشد که موتور خودرو شما نیاز به تعمیر پیدا می‌کند.
  • کار کردن خودرو در دمای پایین سبب افزایش مصرف سوخت شده و آلودگی هوا و محیط زیست را نیز به همراه دارد.

روش پایین آوردن آمپر آب پراید:

ساده‌ترین ساختار سیستم خنک کننده را دارد، شما با تعویض ترموستات با نمونه دما پایین و تعویض فشنگی آب با نمونه دما پایین به راحتی می‌توانید دمای موتور خودرو خود را اصلاح کنید و فن شما در دمای کمتری روشن شود.

روش پایین آوردن آمپر آب پژو ۴۰۵:

یکی از عمده مشکلات دارندگان این مدل خودرو بالا رفتن دما و سوختن واشر سرسیلندر است. برای این منظور بعد از ریمپ بهترین کار استفاده از رادیاتور گرمسیری و تعویض فشنگی آب مربوط به گزارش دما به ای سی یو یعنی فشنگی با رنگ سبز و تعویض ترموستات با یک نمونه تابستانی است. البته با قرار دادن یک مقاومت در مسیر فشنگی می‌توانید دمای آب خودرو خود را پایین بیاورید.

روش پایین آوردن آمپر آب پژو ۲۰۶:

ایم محصول به طور کلی با دو نوع موتور یعنی tu3 و tu5 عرضه می‌شود. در موتورهای معمولی یا همان tu3 می‌توان به روش خودرو پراید دمای موتور خودرو خود را اصلاح کرد. زیرا شاهد سیستم کامپیوتری پیچیده نیستیم. اما در موتورهای ۱۶ سوپاپ یا همان tu5 شما باید حتما به وسیله اصلاح دمای ecu یا همان ریمپ کردن دمای خودرو خود را کاهش دهید. فراموش نکنید که این موتور با دمای بالا کارکرد صحیح دارد وفقط مجاز به کم کردن ۵ درجه دمای موتور هستید.

روش پایین آوردن آمپر آب سمند:

دمای موتور سمند با موتور ۸ سوپاپ معمولی که مشابه پژو ۴۰۵ است را به راحتی می‌توان با همان تغییر در برنامه ecu و روش ذکر شده در بالا می‌توان کاهش داد. اما در موتورهای ef7 که سیستم برقی پیچیده‌تر است به شما پیشنهاد می‌کنم به وسیله ریمپ و تعویض رادیاتور با نمونه گرمسیری دمای موتور خود را کاهش دهید.

روش پایین آوردن آمپر آب زانتیا و پارس elx:

به دلیل اینکه روی این دو خودرو دقیقا یک موتور سوار شده روش پایین آوردن دمای آب در این خودروها مشابه یکدیگر است. شما به راحتی با یک ریمپ ساده می‌توانید این کار را انجام دهید، اما اگر به موتور خودرو خود فشار زیادی وارد می‌کنید و به اصطلاح با آن تخته گاز می‌روید، بهتر است یک عدد رادیاتور گرمسیری روی آن نصب کنید و ترموستات و فشنگی آب را نیز تغییر دهید.

امیدوارم با مطالعه این مطلب مشکل بالارفتن آمپر آب خودرو شما برطرف شده باشد. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید آسیاب دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا