آموزشی خودرو

بهترین روش برای رفع گرفتگی شیشه شور ماشین، تست شده

گرفتگی شیشه شور ماشین رو چطوری برطرف کنیم؟

یکی از ابزارهای زمستانی خودرو که در فصل بارندگی به آن احتیاج دارید، برف پاکن خودرو است، این ابزار به تنهایی قادر به تمیز کردن شیشه خودرو شما نیست و به شیشه شور ماشین نیاز دارید. یکی از مهمترین مشکلاتی که دارندگان خودرو با آن مواجه می‌شوند، گرفتگی شیشه شور ماشین است. شاید شما هم با این مشکل مواجه شده‌اید و این مقاله را جستجو کرده‌ابد و هم اکنون آن را مطالعه می‌کنید. شاید شما هم چندین روش را برای رفع گرفتگی شیشه شور ماشین خود امتحان کرده‌اید و به نتیجه نرسیده‌اید. اما اصلا نگران نباشید، ما در این مقاله به شما نکاتی را آموزش می‌دهیم که با انجام آن‌ها حتما موفق به برطرف کردن مشکل خودرو خود خواهید شد.

اگر شیشه شور خودرو شما به درستی کار نمی‌کند، حتما لازم نیست که به سراغ تعویض پمپ و مخزن شیشه شور و چشمی‌ها و لوله‌های رابط بین آن‌ها بروید. فقط کافی است، دلیل گرفتگی را پیدا کرده و خیلی ساده روش رفع گرفتگی شیشه شور ماشین را روی آن امتحان کنید. اگر تا به حال موفق به انجام این کار نشده‌اید، شاید راه را اشتباه انتخاب کرده‌اید. شما باید اول دلیل مسدود شدن آب پاش ماشین خود را پیدا کنید تا بتوانید بهترین روش رفع گرفتگی شیشه شور ماشین را پیدا کنید و آن را روی خودرو خود پیاده کنید. اگر مدت زیادی از آب معمولی برای شیشه شور خودرو خود به جای محلول شیشه پاک‌کن استفاده کرده‌اید، مطمئن باشید که مشکل شما حاد‌تر از آن چیزی است که با یک سوزن گرفتگی را برطرف کنید و به روش‌های بهتری نیاز دارید.

علت گرفتگی شیشه شور ماشین:

اگر شیشه شور خودرو شما کار نمی‌کند، دلیل محکمی بر گرفتگی مسیر محلول شیشه شور نیست، ممکن است علت چیز دیگری باشد. پس با ما در وب سایت کیمیک همراه باید تا مواردی را که ممکن است سبب از کار افتادن آب‌پاش خودرو شما می‌شود را با هم بررسی کنیم.

  • اگر صدای پمپ شیشه شوی شنیده می‌شود، اما آب روی شیشه پاشیده نمی‌شود، مطمئن باشید که پمپ شیشه شور شما سالم است.
  • اگر پمپ شیشه شور صدا نمی‌دهد، باید برق مسیر کلید تا موتور پمپ شیشه شور بررسی شود و در صورت سالم بودن مسیر پمپ شما سوخته و باید تعویض شود.
  • همیشه کار نکردن پمپ شیشه شوی دلیل بر سوختن آن نیست، در مواردی سوختن فیوز مربوطه سبب از کار افتادن شیشه شور می‌شود.
  • اگر صدای پمپ شنیده می‌شود، بررسی کنید که به میزان لازم از محلول شیشه پاک‌کن درون مخزن وجود داشته باشد.
  • با اطمینان از پر بودن مخزن به سراغ شیلنگ‌های رابط مخزن تا مسیر چشمی‌ها بروید، ممکن است شلنگ بیرون زده یا ترکیده باشد.
  • اگر شیلنگ‌ها در جای خود قرار دارند و سوراخ نیستند، مطمئن باشید که مسیر پاشش آب در یک مکان مشخص مسدود شده و باید آن را باز کنید.
  • نمد پشت کاپوت را خارج کنید و یکی از شیلنگ‌ها را از چشمی جدا کنید، اگر گرفتگی مربوط به چشمی باشد باید آب از شلنگ خارج شود که با تعویض چشمی مشکل رفع می‌شود. البته اگر گرفتگی در انتهای چشمی باشد با یک سوزن هم مشکل برطرف می‌شود.
  • اگر با خارج کردن شیلنگ از چشمی باز هم شاهد خروج آب نیستید، باید شلنگ را تعویض کرده تا مشکل شما برطرف شود. بهتر است به همراه شلنگ چشمی‌ها هم تعویض شوند.
  • اگر آب از چشمی‌ها به سختی خارج می‌شود، می‌توان گرفتگی آن را با چند روش برطرف کرد. در ادامه این روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

حتما بخوانید: دلیل بالا نیامدن آمپر بنزین بعد از سوخت گیری

روش‌های رفع گرفتگی شیشه شور ماشین:

اکر با روش‌های بالا به این نتیجه رسیده‌اید که پمپ شیشه شور خودرو شما دچار گرفتگی شده و دلیل به سختی خارج شدن آب هم به همین علت است، بهتر است برای رفع مشکل روش‌های زیر را امتحان کنید.

توجه: هیچ یک از روش‌های ذکر شده در این مقاله علمی نیست و نتیجه استفاده از تجربه کاربران می‌باشد به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از خطرات احتمالی برای سلامت شما و خودرو خود این روش‌ها را امتحان نکنید. وب سایت کیمیک مسئولیتی در قبال انجام این روش‌ها به عهده نمی‌گیرد.

  1. استفاده از سرکه سفید: سرکه یک ماده شیمیایی طبیعی و بی خطر است، شما از این اسید ضعیف بی خطر می‌توانید برای رفع گرفتگی‌های خفیف سیستم شیشه شوی خودرو خود استفاده کنید. کافی است شما یک چهارم حجم مخزن شیشه شوی ماشین خود را با سرکه سفید پر کنید، بعد از چند بار استفاده از سیستم شیشه پاک‌کن مشکل شما به طور کامل بر طرف می‌شود و به معجزه سرکه سفید پی خواهید برد.
  2. استفاده از نوشابه: اگر با سرکه نتیجه لازم حاصل نشد، مخزن شیشه شور را کاملا خالی کنید و یک نوشابه خانواده را درون مخزن خالی کنید، بهتر است تا گاز نوشابه از بین نرفته اقدام به استفاده از شیشه شور کنید. با چند مرحله پاشش و خروج نوشابه از شیشه شوی به احتمال زیاد مشکل گرفتگی مخزن یا لوله‌های رابط آن برطرف می‌شود.
  3. استفاده از جرمگیر سرویس بهداشتی: اگر با سرکه و نوشابه نتیجه لازم را حاصل نکرده‌اید، بهتر است از یک اسید قوی‌تر اما کم خطر‌تر استفاده کنید. برای این کار بهتر است مخزن آب‌پاش را کاملا خالی کنید، زیرا ترکیب اسید و آب واکنش شیمیایی گرمازا انجام می‌دهد و ممکن است سبب انفجار شود. سایت کیمیک هیچ گونه مسئولیتی در مورد انجام این کار به عهده نمی‌گیرد، بهتر است این کار را با تصمیم خود و رعایت نکات ایمنی انجام دهید. زمانی که مخزن خالی شد، با دستکش ماسک و لباس ایمنی، عینک یا شیلد مخزن شیشه شور را از جرمگیر سرویس بهداشتی پر کنید، هنگام ریختن محلول فاصله بگیرید. با چند سری پاشش محلول روی شیشه مسیر باز می‌شود. بلافاصله بعد از ریختن محلول روی شیشه و رنگ خودرو برای جلوگیری از آسیب به خودرو آن را شستشو دهید.

هشدار: روش سوم را به علت خطرات احتمالی بهتر است، انجام ندهید.

بهترین روش رفع گرفتگی شیشه شور ماشین:

به علت وجود خطراتی که روش‌های بالا برای سلامت شما به همراه خواهند داشت، پیشنهاد می‌کنیم از انجام دادن آن‌ها صرف نظر کنید. بهترین روش برای رفع گرفتگی سیستم آب‌پاش خودرو شما تعویض مخزن به همراه شلنگ‌های رابط و چشمی‌ها است. این روش درست است که به پرداخت هزینه بیشتر نیاز دارد اما مشکل شما را به طور کامل برطرف می‌کند و به شما و خودروتان هیچ گونه آسیبی وارد نمی‌کند. در مواردی انجام موارد بالا باعث گرفتگی بیشتر سیستم می‌شود. زیرا رسوبات موجود در کف مخزن کنده شده و وارد شلنگ‌های رابط و چشمی‌ها می‌شود.

حتما بخوانید: راهنمای خرید فرچه نظافت خودرو

دلیل گرفتگی شیشه شور ماشین:

گرفتگی قسمت آب‌پاش خودرو معمولا به دو دلیل اتفاق می‌افتد، گرفتگی به علت خشک شدن مواد شوینده درون چشمی یا سیستم شیشه شور و دیگری گرفتگی به دلیل ایجاد رسوب به دلیل استفاده از آب معمولی یا شیشه شور قیر استاندارد. اگر قسمت شیشه شوی خودرو شما به وسیله مواد شوینده مسدود شده امکان باز شدن آن خیلی بیشتر از گرفتگی به دلیل رسوبات آب می‌باشد.

روش نگهداری از سیستم آب‌پاش ماشین:

  • هرگز از آب معمولی برای پر کردن مخزن استفاده نکنید، زیرا دارای سختی است و رسوبات حاصل سبب گرفتگی مخزن، شیلنگ و چشمی شیشه شوی شما خواهد شد.
  • همیشه از محلول شیشه پاک‌کن استاندارد برای پر کردن مخزن استفاده کنید. به دلیل تفاوت در ساخت محلول شیشه شور بهتر است همیشه از یک برند خاص استفاده کنید.
  • هرگز از ترکیب آب و مایع ظرفشویی یا هر ماده دیگر به عنوان محلول شیشه شور استفاده نکنید، زیرا این مواد سبب آسیب دیدن سیستم شیشه پاک کن می‌شوند.
  • درست است که آب مقطر دارای سختی نیست و رسوب ایجاد نمی‌کند. اما خاصیت اسیدی دارد و به مرور سبب خوردگی موتور پمپ آب‌پاش و قسمت‌های فلزی دیگر می‌شود.

امیدوارم با مطالعه این مطلب گرفتگی شیشه شور ماشین شما برطرف شده باشد. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: دلیل روشن شدن چراغ ایربگ پژو ۲۰۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا