آموزشی خودرو

علت تاخیر پدال گاز پژو ۲۰۶ و کپ کردن دریچه گاز برقی خودرو

اگر شما هم با تاخیر پدال گاز خودرو پژو 206 خود مشکل دارید، این مطلب را بخوانید.

امروز در این مقاله قصد داریم تا با هم دلیل تاخیر پدال گاز پژو ۲۰۶ را مورد بررسی قرار دهیم. در اصطلاح فنی به این پدیده کپ کردن پدال گاز گفته می‌شود. یعنی شما زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهید، خودرو با تاخیر گاز می‌خورد. این مشکل بیشتر در خودروهایی که دریچه گاز برقی دارند دیده می‌شود. اگر شما هم با تاخیر پدال گاز پژو ۲۰۶ خود مشکل دارید، نگران نباشید،این مشکل کاملا طبیعی است، اما می‌توان این مشکل را برطرف کرد. شما برای حل این مشکل بدون دستکاری نرم افزاری می‌توانید از پدال گاز پنج سیم استفاده کنید و تا حد زیادی این مشکل را برطرف سازید.

اگر شما برای رفع تاخیر پدال گاز پژو ۲۰۶ خود مشکلی با دستکاری تنظیمات کامپیوتر خودرو خود ندارید، می‌توانید با انجام یک ریمپ ساده میزان تاخیر پدال گاز خودرو خود را به حداقل برسانید. پس شما با تعویض پدال گاز فابریک خود به پدال گاز ۵ سیم و یک ریمپ به راحتی می‌توانید مشکل تاخیر پدال گاز پژو ۲۰۶ خود را برطرف کنید. اگر با انجام این دو کار مشکل شما همچنان پا بر جا بود، فشار پمپ بنزین خودرو خودر را مورد بررسی قرار دهید. اگر بنزین با فشار لازم پمپاژ نشود، خودرو هنگام فشار دادن پدال گاز با تاخیر یا کپ همراه خواهد بود.

دلیل کپ دریچه گاز برقی چیست؟

دریچه گاز خودرو دارای یک شیر برقی است که با توجه به میزان فشار دادن پدال گاز پولکی داخل آن از وضعیت کاملا بسته شده به تناوب باز می‌شود. زمانی که شما پدال گاز را ناگهانی فشار می‌دهید و این پولکی به یکباره باز نمی‌شود و به صورت پله پله باز می‌شود به این تاخیر به وجود آمده اصطلاحا کپ کردن دریچه گاز برقی گفته می‌شود. این کپ معمولا برای حرکت ناگهانی مثل مسابقه، سبقت گرفتن و دیگر موارد مشکل ایجاد می‌کند به همین علت همه افرادی که دارای خودرو با دریچه گاز برقی هستند به دنبال حل این مشکل می‌باشند.

حتما بخوانید: راهنمای خرید دریچه گاز خودرو

تاخیر پدال گاز پژو ۲۰۶ چگونه به وجود می‌آید؟

در مواردی که دریچه گاز خودرو شما نسبت به تغییرات پدال گاز دچار مشکل می‌شود و با تاخیر دستور می‌گیرد، در نتیجه در لحظه فشار دادن پدال گاز به وسیله راننده تا انتقال آن به دریچه گاز یک تاخیر چند ثانیه‌ای به وجود می‌آید که در اصطلاح به آن کپ کردن دریچه گاز برقی گفته می‌شود و به عملیات به حداقل رساندن این تاخیر هم رفع کپ دریچه گاز برقی گفته می‌شود. در ادامه شما را با عواملی که در به وجود آمدن کپ دریچه گاز برقی موثر هستند و روش‌هایی که این کپ را می‌توان به حداقل رساند، آشنا می‌کنیم.

علت کپ کردن یا تاخیر پدال گاز پژو ۲۰۶:

فاکتورهای زیادی روی این موضوع تاثیر دارند به همین علت در ادامه مقاله به صورت کامل این عوامل را با هم مورد بررسی قرار می‌‌دهیم.

  • مشکل نرم افزاری: مهمترین دلیلی که می‌تواند سبب ایجاد کپ در پدال گاز خودرو شما شود، می‌تواند به هم خوردن میزان پاشش سوخت و میزان ورود هوا از طریق دریچه گاز خودرو باشد. شما با تغییر در برنامه پاشش سوخت و میزان باز و بسته شدن دریچه گاز می‌توانید این مشکل را به صورت کامل برطرف کنید.
  • خرابی پدال گاز: پدال گاز در دریچه گاز برقی برخلاف دریچه گاز سیمی فاقد هر گونه سیم می‌باشد و به عبارتی می‌توان گفت که یک پتانسیومتر الکترونیکی است که با هر میزان فشار دادن پدال به دریچه گاز دستور می‌دهد که چه میزان باز یا بسته شود. خرابی پدال گاز خودرو شما می‌تواند سبب به وجود آمدن تاخیر پدال گاز پژو ۲۰۶ شما شود. با تعویض پدال گاز معمولی خود به نمونه پدال گاز ۵ سیم این مشکل به کلی رفع می‌شود.
  • ایراد دریچه گاز: در مواردی خرابی خود دریچه گاز هم می‌تواند دلیل کپ کردن خودرو شما باشد. یعنی در این شرایط هیچ مشکل نرم افزاری وجود ندارد و پدال گاز هم به خوبی عمل می‌کند. اگر مدام با مشکل خطای دریچه گاز هستید و بعد از پاک کردن خطا مجدد با این خطا مواجه می‌شوید، بهتر است، دریچه گاز خودرو خود را تعویض کنید.
  • خرابی ECU: در مواردی پیش آمده که با تعویض دریچه گاز هم مشکل خودرو شما همچنان پابرجا بوده در این شرایط مشکل از خود کامپیوتر خودرو می‌باشد. که به اشتباه خطای دریچه گاز را به شما نمایش می‌دهد. در چنین شرایطی باید به یک تعمیرگاه ecu حرفه‌ای مراجعه کنید، تا مشکل شما را برطرف کند.
  • خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز: این سنسور میزان بسته یا باز بودن دریچه گاز را به ای سی یو گزارش می‌کند. در صورت خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز خودرو اطلاعات ارسالی به ای سی یو کاملا اشتباه است. مثلا زمانی که شما پدال گاز را فشار می‌دهید، این سنسور به اشتباه بسته شدن دریچه گاز را به ای سی یو گزارش می‌کند. با تعویض این قطعه مشکل شما برطرف می‌شود. در مواردی خرابی این قطعه در ecu خودرو شما ثبت نمی‌شود.
  • خرابی پمپ بنزین: در مواردی که ecu خودرو شما هیچ گونه خطایی ثبت نمی‌کند ولی شما باز هم با کپ گاز مواجه هستید. ممکن است، پمپ بنزین خودرو شما مشکل داشته باشد. کاهش فشار بنزین در ریل سوخت می‌تواند سبب تاخیر در پدال گاز خودرو شما شود.

حتما بخوانید: راهنمای خرید سنسور موقعیت دریچه گاز خودرو

بهترین روش برای رفع تاخیر پدال گاز پژو ۲۰۶:

در صورتی که هیچ یک از دلایل فوق علت به وجود آمدن تاخیر در پدال گاز خودرو شما نیست، ممکن است این کپ تا حدی طبیعی باشد. در صورتی که کپ خودرو شما کاملا طبیعی باشد، شما با اصلاح برنامه کامپیوتری خودرو خود که به آن ریمپ نیز گفته می‌شود، می‌توانید این مشکل را تاحد زیادی کاهش دهید. برای برطرف کردن کامل کپ پدال گاز شما باید پدال گاز خود را با نمونه ۵ سیم تعویض کنید تا مشکل شما کاملا برطرف شود.

روش تشخیص خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز:

همان طور که گفته شد یکی از دلایل کپ کردن پدال گاز خودرو پژو ۲۰۶ خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز بود. حال اگر شما به خرابی این سنسور مشکوک هستید، بهتر است با دستگاه دیاگ خودرو خود را بررسی کنید. در صورتی که خطای سنسور دریچه گاز خودرو شما پاک نمی‌شود و یا اینکه بعد از پاک شدن خطا بلافاصله یا بعد از گذشت زمانی دوباره ظاهر می‌شود، دلیل آن خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز است. در مواردی که خطای این سنسور در کامپیوتر خودرو ثبت نمی‌شود، بهتر است قبل از تعویض دریچه گاز این سنسور را تعویض نمائید.

امیدوارم با مطالعه این مطلب مشکل علت تاخیر پدال گاز پژو ۲۰۶ و کپ کردن دریچه گاز برقی خودرو برطرف شده باشد. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: دلیل بالا رفتن آمپر آب پژو ۲۰۶ هنگام روشن کردن کولر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا