آموزشی خودرو

افزایش شتاب خودرو، چند راه‌کار ساده برای افزایش شتاب خودرو

بهترین روش برای افزایش شتاب خودرو به صورت فابریک و بدون باطل شدن گارانتی

یکی از مواردی که رانندگی با خودرو را برای شما لذت بخش می‌کند، افزایش شتاب خودرو می‌باشد. این مورد زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما قصد سبقت از اتومبیل دیگر یا مسابقه و کورس با آن را دارید. در مورد خودروهای مسابقه‌ای افزایش شتاب خودرو یک برگ برنده برای فرد مسابقه دهنده می‌باشد. این فاکتور باعث ایجاد فاصله بیشتر با رقیب شما و در نتیجه پیروزی شما در مسابقه می‌شود. فاکتورهای زیادی می‌تواند شتاب ماشین شما را افزایش دهید، اما واقع چه کارهایی بیشترین تاثیر را روی افزایش شتاب خودرو شما می‌تواند داشته باشد.

یکی از بهترین راه‌کارها برای بالا بردن شتاب ماشین ارتقا نرم افزاری خودرو یا همان ریمپ کردن یا برنامه ریزی مجدد ای سی یو خودرو می‌باشد. این مورد تاثیر بسیار زیادی بر روی خودرو شما خواهد گذاشت. اما شما زمانی به نتیجه مطلوب خواهید رسید، که در کنار ریمپ خودرو خود را از نظر مکانیکی هم ارتقاء دهید. تعویض دیسک و صفحه با نمونه سرامیکی تقویت شده می‌تواند سبب افزایش شتاب خودرو شما به شکل چشمگیری شود. زیرا قدرت موتور خودرو از طریق دیسک و صفحه به گیربکس و در نهایت چرخ‌ها منتقل می‌شود. در ادامه تمام مواردی را که سبب تغییر چشمگیر در شتاب خودرو می‌شود را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

منظور از شتاب چیست؟

به طور کلی به هر گونه تغییر مثبت و منفی بر روی سرعت در واحد زمان شتاب گفته می‌شود. اگر در زمان کمتری به سرعت بیشتری برسیم در اینجا شتاب مثبت یا افزایش شتاب خودرو را خواهیم داشت و در صورتی که خودرو در زمان بیشتری به سرعت برسد به آن شتاب منفی گفته می‌شود. در واقع هر چه شتاب شما بیشتر باشد در مدت زمان کمتری به سرعت مورد نظر خود خواهید رسید.

حتما بخوانید: دلیل روشن شدن چراغ ایربگ پژو ۲۰۶ یا چراغ کیسه هوا ۲۰۶

شتاب صفر تا صد چیست؟

به مدت زمانی که طول می‌کشد تا خودرو شما از سرعت صفر کیلومتر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، شتاب صفر تا صد گفته می‌شود. هر چه خودرو شما در زمان کمتری از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد، از شتاب بالاتری برخوردار است. به عنوان مثال شتاب خودرویی که شتاب صفر تا صد ۹ ثانیه دارد، بیشتر از خودرویی است که شتاب صفر تا صد آن ۱۱ ثانیه می‌باشد. با بالا بردن شتاب خودرو شما در واقع این تایم را کاهش می‌دهید.

۶ راه کار ساده برای افزایش شتاب خودرو:

  1. تعویض دیسک و صفحه: تنها قطعه‌ای که تاثیر مستقیم بر روی شتاب، قدرت و سرعت نهایی خودرو شما دارد، دیسک و صفحه می‌باشد. خرابی و فرسوده شدن این قطعه هم می‌تواند شتاب شما را کاهش دهد. بهترین نمونه دیسک و صفحه برای افزایش شتاب نمونه پری دمپر که جنس لنت‌های آن از سرامیک است، می‌باشد. سرامیک گرما را کمتر به خود می‌گیرد و دیرتر سوخته می‌شود، بنابراین خودروهای مسابقه‌ای بیشتر از صفحه کلاچ‌های سرامیکی استفاده می‌کنند.
  2. تعویض پولی سرمیلنگ: معمولا پولی‌های سرمیلنگ شرکتی وزن بالایی دارند تا در برابر فشار ناشی از کمپرسور کولر مقاومت داشته باشند. شما می‌توانید با تعویض این قطعه با پولی سرمیلنگ سبک وزن گشتاور خودرو خود را بالا ببرید و تاثیر آن را بر روی شتاب ماشین خود احساس کنید. پولی‌های سرمیلنگ مسابقه‌ای در کنار وزن کمتر مقاومت بالاتری نسبت به نمونه شرکتی خود دارند.
  3. تعویض میل سوپاپ: میل سوپاپ قطعه‌ای است که با شکل خاص خود سبب بالا پایین شدن سوپاپ‌ها می‌شود. سوپاپ‌ها کار خروج دود از محفظه احتراق را بر عهده دارند. حرکت سریع‌تر سوپاپ‌ها باعث خروج سریع‌تر گازها و در نتیجه افزایش شتاب خودرو شما می‌شود. بهترین کار برای بهبود حرکت سوپاپ‌ها استفاده از میل سوپاپ ریس می‌باشد.
  4. تعویض سرسیلندر: در خودروهایی که دارای ۸ سوپاپ هستند با تعویض سرسیلندر با نمونه ۱۶ سوپاپ یا بیشتر شاهد خروج گاز بیشتر و در نتیجه بالا رفتن شتاب ماشین خواهید بود. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که بلوک سیلندر خودرو شما باید این قابلیت را داشته باشد. نمونه این کار را بر روی پژو ۴۰۵ با سرسیلندر زانتیا می‌توان اجرایی کرد.
  5. نصب هدرز: هدرز قطعه‌ای است که به جای مینیفولد نصب می‌شود و به علت مسیر باز بودن نسبت به مینیفولد شاهد خروج سریع‌تر گازها خواهیم بود، در این شرایط شاهد افزایش شتاب خودرو خواهید بود. البته زمانی نصب این قطعه موثر است که کاتالیزور خودرو خود را حذف کرده باشید. به علت افزایش آلودگی هوا این کار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
  6. ریمپ خودرو: ریمپ در اصل به فرآیند تغییر در زمان پاشش سوخت و هر گونه برنامه ریزی ای سی یو می‌باشد. شما اگر موارد بالا را به درستی انجام داده باشید بیشترین تاثیر ممکن را با ریمپ کردن خودرو تجربه خواهید کرد. البته حتی بدون انجام تغییرات بالا با ریمپ زدن هم شاهد افزایش شتاب خودرو خواهید بود.

آیا افزایش شتاب با ریمپ کردن گارانتی خودرو را باطل می‌کند؟

در واقع هم گارانتی را باطل می‌کند و هم سبب باطل شدن گارانتی نمی‌شود، بستگی به این دارد که شما عملیات ریمپ ای سی یو را در چه مکانی انجام می‌دهید. اگر این کار توسط افراد حرفه‌ای در مراکز مجاز انجام شود، تاثیری بر گارانتی خودرو شما ندارد، زیرا برنامه خودرو را آپلود می‌کنند و بعد از انجام تغییرات مجدد ای سی یو شما را با همان برنامه فابریک اما ارتقا یافته دانلود می‌کنند. اما در صورتی که در یک مرکز نامعتبر این کار انجام شود و یک برنامه جدید روی ای سی یو شما دانلود کنند گارانتی شما باطل می‌شود.

حتما بخوانید: راهنمای خرید دیسک و صفحه خودرو

علت کاهش شتاب خودرو:

انجام هر یک از موارد بالا می‌تواند سبب افزایش شتاب خودرو شما شود، حال اگر هر یک از قطعاتی که سبب افزایش شتاب می‌شوند، فرسوده یا خراب شوند، می‌توانند سبب کاهش شتاب در خودرو شما شوند.

  • فرسوده شدن دیسک و صفحه خودرو می‌تواند یکی از اصلی‌ترین موارد کاهش شتاب ماشین شما باشد، پس همیشه این مورد را مورد بررسی قرار دهید.
  • گرفتگی صافی بنزین و یا ضعیف شدن پمپ بنزین هم می‌تواند یکی از دلایل کاهش شتاب ماشین شما باشد.
  • ثبت خطاهای مربوط به سیستم سوخت و جرقه زنی نظیر شمع و وایر، کوئل و ثبت خطای هر یک از این قطعات می‌تواند دلیل دیگر کاهش شتاب باشد.
  • تنظیم نبودن سیم گاز در دریچه گاز سیمی و خطای دریچه گاز برقی هم می‌تواند دلیل دیگری باشد که روی این موضوع موثر است.
  • ضعیف شدن رینگ پیستون خودرو هم که سبب روغن سوزی در خودرو می‌شود هم دلیل دیگری بر کاهش شتاب است.
  • خرابی واشر سرسیلندر هم یکی از مواردی است که می‌تواند شتاب ماشین شما را کاهش دهد، زیرا سبب ایجاد کمپرس در موتور خودرو می‌شود.

امیدوارم با مطالعه این مطلب شتاب خودرو شما افزایش پیدا کرده باشد. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: علت کاهش قدرت ماشین در سربالایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا