آموزشی خودرو

علت لرزش ماشین در سرعت ۸۰ به بالا و روش برطرف کردن این مشکل

نکاتی برای برطرف کردن لرزش ماشین در سرعت بالا

شاید شما هم یکی از افرادی باشید که ماشین شما در سرعت بالا دچار لرزش می‌شود، شاید روش‌های زیادی را برای حل این مشکل امتحان کرده باید اما مشکل شما هنوز پابرجا باشد، ممکن است یکی از دلایلی که این مقاله را جستجو کرده‌اید و وارد این سایت شده‌اید، همین باشد. اما واقعا علت لرزش ماشین در سرعت ۸۰ به بالا چه چیزی است. نگران نباشید ما در این مقاله تمام عواملی را که ممکن است، سبب به وجود آمدن این مشکل شوند را مورد بررسی قرار دهیم و به شما روش برطرف کردن هر یک از این مشکلات را آموزش دهیم.

علت لرزش ماشین در سرعت ۸۰ به بالا چیست؟

هر چه سال‌های بیشتری از زمان تولید خودرو شما گذشته باشد، یعنی سن خودرو شما بالا رود، لرزش در خودرو شما بیشتر از یک خودرو صفر کیلومتر ممکن است احساس شود. این مشکل بیشتر به علت خرابی لاستیک، تاب برداشتن رینگ‌ها و بالانس نبودن چرخ‌ها اتفاق بی‌افتد. معمولا هر چه سرعت خودرو شما بیشتر شود این مشکل بیشتر خود را نشان می‌دهد. اما دلایل دیگری هم مثل خرابی سیستم تعلیق خودرو و خرابی جلوبندی و درنهایت پلوس‌ها هم می‌تواند سبب لرزش در بدنه خودرو هنگام حرکت شود. در شرایط خاص به علت ضربه خوردن شاسی هم این لرزش مشاهده می‌شود. در مواردی خرابی اکسل عقب خودرو هم می‌تواند تعادل ماشین را بر هم زده و سبب لرزش در اتاق خودرو شود.

حتما بخوانید: روش تست ضد یخ ماشین

دلایل لرزش ماشین در سرعت ۸۰ به بالا:

همان طور که گفته شد عوامل متعددی می‌تواند علت لرزش ماشین در سرعت ۸۰ به بالا باشند، اما برای اینکه متوجه شوید علت اصلی وجود لرزش در خودرو شما چیست باید تک تک موارد را با دقت مطالعه کنید. به همین علت ما تک تک این موارد را با علائمی که در لرزش ایجاد می‌کنند مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.

  • لرزش ماشین به علت خرابی لاستیک: در صورت خرابی لاستیک در چرخ جلو شما علاوه بر لرزش در اتاق خودرو بیشتر لرزش را بر روی فرمان خودرو خود احساس می‌کنید. هر چه سرعت شما بیشتر شود، لرزش بیشتر شده و شما آن را بیشتر احساس خواهید کرد. در صورت خرابی لاستیک چرخ‌‌های عقب خودرو شما با نشستن در صندلی عقب ماشین لرزش را دقیقا در زیر پای خود احساس می‌کنید.
  • لرزش ماشین به علت تاب داشتن رینگ‌ها: در این حالت هم شما با افزایش سرعت لرزش بیشتری را احساس می‌کنید، با این تفاوت که خودرو را به طرفین منحرف می‌کند. در صورتی که رینگ یکی از چرخ‌های جلو شما تاب داشته باشد، حالت ضربه را روی فرمان احساس می‌کنید در صورت خرابی رینگ چرخ عقب سرنشین صندلی عقب حالت لرزش‌های با ریتم چپ و راست را احساس می‌کند.
  • لرزش ماشین به دلیل بالانس نبودن چرخ‌ها: خرابی رینگ و لاستیک را با بالانس نمودن چرخ خودرو می‌توان اصلاح کرد. در صورتی که این اوضاع خیلی خراب نباشد. علت لرزش ماشین در سرعت ۸۰ به بالا بیشتر به دلیل بالانس نبودن چرخ‌ها می‌باشد. قبل از اینکه دست به هر اقدام خاصی بزنید، بهتر است، چرخ‌های خود را بالانس کنید. در صورتی که یک چرخ قابل بالانس نباشد مشکل از رینگ یا لاستیک شما می‌باشد.
  • لرزش ماشین به علت خرابی مجموعه جلوبندی: جلوبندی که سیستم فرمان خودرو را تشکیل می‌دهد یکی از قسمت‌های مصرفی ماشین شما است که به علت عبور از موج‌ها، چاله‌ها و سرعت‌گیرها بیشتر در معرض خرابی قرار دارد. خرابی میل موج‌گیرها و سبک فرمان‌ها می‌تواند سبب لرزش خودرو شما در سرعت‌های بالا شود. اگر با موارد بالا مشکل خودرو شما برطرف نشده بهتر است سری به سیستم مجموعه جلوبندی خودرو خود بزنید و در صورت خرابی آن را نوسازی کنید.
  • لرزش خودرو به دلیل خرابی کمک فنرها: بعد از مجموعه جلوبندی خودرو بیشترین آسیب ناشی از دست انداز و موج‌های خیابان بر عهده کمک فنرها می‌باشد. خرابی فنرها یا افت کردن کمک‌ها می‌تواند باعث لرزش خودرو شما هنگام حرکت شود. این حالت معمولا سبب عدم تعادل خودرو در سرعت‌های بالا و سر پیچ بیشتر احساس می‌شود. پس اگر به کمک فنرهای خودرو خود مشکوک هستید بهتر است سلامت آن‌ها را مورد نقد و بررسی قرار دهید.
  • لرزش خودرو به دلیل خرابی اکسل‌ها: در خودروهایی مثل خانواده پژو به جای فنر لول در قسمت عقب خودرو قطعه‌ای به اسم اکسل نصب می‌شود. اکسل سیستم تعلیق حرفه‌ای‌تری است و تعادل خودرو بر روی پیچ‌ها با آن بیشتر می‌باشد. اما خرابی این قطعه علاوه بر ایجاد حالت عدم تعادل بر روی پیچ‌ها سبب لرزش در بدنه خودرو هم می‌شود، این موج بیشتر بر روی موج‌ها با سرعت بالا قابل مشاهده است.
  • لرزش ماشین به علت خرابی دسته موتور: اگر بدنه خودرو شما در حالت درجا هم لرزش دارد و با گاز دادن لرزش بیشتر می‌شود، این لرزش ناشی از پاره شدن دسته موتورها است. برای درک بهتر این موضوع باید کاپوت خودرو خود را بالا بزنید و چند بار محکم گاز دهید. اگر با گاز دادن موتور خودرو به شدت جا‌به‌جا می‌شود علت پاره شدن دسته موتور است که با چشم هم قابل مشاهده می‌باشد. در این شرایط با تعویض دسته موتور خودرو مشکل شما حل خواهد شد.

آیا لرزش بدنه خودرو طبیعی است؟

اگر لرزش خودرو به سختی احساس شود، طبیعی بوده و دلیل آن انفجار درون محفظه احتراق خودرو است. اما اگر لرزش به راحتی هنگام نشستن در خودرو احساس شود، نمی‌توان آن را عادی دانست به خصوص اگر با بالا رفتن سرعت لرزش در بدنه خودرو شما بیشتر شود. در این حالت باید با بررسی موارد بالا علت لرزش ماشین در سرعت ۸۰ به بالا را پیدا کرده و آن را برطرف کنید.

حتما بخوانید: علت سوت کشیدن لنت ترمز

علت لرزش خودرو پراید در سرعت ۸۰ به بالا:

پراید یکی از خودروهای بی‌کیفیت داخلی است که از سیستم تعلیق خیلی ضعیف و فاقد اکسل برخوردار می‌باشد. البته با این شرایط هم نباید در این محدوده سرعت لرزش را شاهد بود. پس اگر پراید شما در محدوده سرعت ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دچار لرزش می‌شود، غیر عادی بوده و باید مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف نمائید. اما به دلایلی که گفته شد، لرزش در این خودرو در سرعت بالای ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت غیر عادی است و نباید با سرعت‌های بالاتر با این خودرو رانندگی کرد.

چند راه‌کار برای برطرف کردن لرزش ماشین در سرعت بالا:

  • قبل از اینکه به جاده بروید، چرخ‌های خود را بررسی و بالانس کرده و باد آن‌ها را تنظیم کنید. با این کار به احتمال ۹۰ در صد هیچ گونه لرزشی نخواهید داشت.
  • به یک جلوبندی ساز مراجعه کنید و مجموعه جلوبندی و کمک فنرهای خودرو خود را بررسی کنید و در صورت خرابی نسبت به تعمیر آن اقدام کنید تا شاهد لرزش خودرو نباشید.
  • به مکانیک خود مراجعه کرده و از او بخواهید وضعیت دسته موتورها، فنر لول و اکسل خودرو شما را برسی کند و در صورت خرابی آن را تعمیر نماید.
  • همچنین از سلامت دسیک‌های ترمز و سرپلوس‌‌ها اطمینان حاصل کنید، خرابی هر یک از این قطعات می‌تواند در خودرو شما لرزش ایجاد کند.
  • اگر بیشتر از پنج سال از سال تولید خودرو شما گذشته می‌توانید با مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو تمامی تست‌های مربوطه را با یک هزینه کم انجام دهید.

امیدوارم با مطالعه این مطلب با علت لرزش ماشین در سرعت ۸۰ به بالا خود آشنا شده باشید. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: علت سرد شدن باد بخاری ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا