آموزشی خودرو

دلیل صدای لنت ترمز، علت سوت کشیدن و جیغ زدن لنت ترمز هنگام ترمز گیری

چند راه کار ساده برای برطرف کردن صدای لنت ترمز خودرو

یکی از اصلی‌۱ترین قسمت‌های خودرو سیستم ترمز می‌باشد. به علت اینکه مدام از سیستم ترمز استفاده می‌کنیم ممکن است به مرور دچار خرابی شود. یکی از مشکلاتی که معمولا دارندگان خودرو هنگام ترمز گرفتن با آن مواجه می‌شوند، صدای لنت ترمز است. اصلی‌ترین علت تولید صدا در سیستم ترمز خودرو استفاده از لنت ترمز نامرغوب می‌باشد، البته در مواردی هم این صدا به علت شیشه کردن لنت ترمز ایجاد می‌شود. یکی دیگر از دلایل ایجاد صدای لنت ترمز خرابی دیسک ترمز و لبه‌دار شدن آن می‌باشد.

در مواردی هم علت صدای لنت ترمز مربوط به خرابی کالیپر ترمز است. به همین علت همیشه هنگام تعویض لنت ترمز خود کالیپرهای ترمز را کاملا بررسی کنید. پین‌های کالیپر باید به راحتی در جای خود حرکت کنند، سفت بودن هر یک از این پین‌ها می‌تواند مانع از حرکت کردن لنت ترمز شده و به علت درگیر بودن با دیسک ترمز صدای ناخوشایند تولید کند.در صورت جام بودن کالیپر ترمز پیشنهاد می‌کنم به جای روغن کاری و استفاده از روغن ترمز از گریس مخصوص کالیپر ترمز استفاده نمائید و تا حد امکان پین‌های آن را روانکاری کنید.

اگر شما هم با سیستم ترمز خودرو خود به مشکل برخورده‌اید و صدای لنت ترمز روی مخ شما راه می‌رود، اصلا نگران نباشید. ما در ادامه به شما چند راه کار ساده را آموزش می‌دهیم که با به کار گیری این روش‌ها می‌توانید برای همیشه از شر صدای لنت ترمز خودرو خود راحت شوید.

روش برطرف کردن صدای لنت ترمز خودرو:

سوت کشیدن لنت ترمز در مواردی ممکن است، باعث آلودگی صوتی شدید شود و دیگر برای راننده و اطرافیان قابل تحمل نباشد به همین علت باید هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف کنید. برای رفع مشکل صدای لنت ترمز باید ابتدا پیچ‌های رینگ و لاستیک خود را باز کرده و آن را بیرون بیاورید. سپس پیچ‌های کالیپر ترمز خود را باز کرده و لنت‌های ترمز را از جای خود خارج کنید، شما به وسیله یک ورق سنباده یا یک سطح زبر مثل سیمان سطح لنت‌های ترمز خود را از شیشه‌ای بودن خارج کنید و مجدد همه چیز را به حالت اول برگردانید. در این شرایط دیگر نباید صدای لنت‌ترمز شنیده شود.

علت صدای لنت ترمز خودرو چیست؟

دلایل مختلفی ممکن است سبب صدای جیغ یا صوت کشیدن لنت ترمز شما شود به همین علت در ادامه تک تک این دلایل و روش برطرف کردن آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

  • استفاده از لنت ترمز نامرغوب: در اکثر موارد دلیل صدایی که هنگام فشار دادن پدال ترمز حاصل می‌شود، استفاده از لنت ترمز نامرغوب است. این لنت‌ها حاوی مقادیر زیادی فلز هستند که علاوه بر خراب کردن دیسک ترمز سبب ایجاد صدای ناهنجار مثل سوت کشیدن می‌شود. همیشه لنت ترمز باکیفیت را انتخاب کنید که به راحتی پودر شود. این لنت‌ها علاوه بر ترمز گیری بهتر صدا هم از خود تولید نمی‌کنند.
  • شیشه کردن لنت ترمز: در مواردی هم مشکل از کیفیت لنت ترمز نیست، بلکه شیوه استفاده از آن صحیح نمی‌باشد. در مواردی برای شما هم این می‌افتد که مدت زمانی زیادی در سرازیری‌ها از سیستم ترمز خود استفاده کنید، در این شرایط لنت‌ها به شدت داغ شده و مواد درون آن‌ها دچار سوختگی می‌شود. در این شرایط هم لنت‌ها کیفیت خود را از دست می‌دهند و هنگام ترمز گیری صدای ناهنجار تولید می‌کنند. گاهی اوقات با لنت داغ شده از درون رودخانه یا آب جاری روی زمین عبور می‌کنید و لنت‌های شما شیشه می‌کنند.
  • استفاده از دیسک ترمز بی‌کیفیت: اگر از لنت‌های با کیفیت بالا استفاده می‌کنید و باز هم سیستم ترمز شما صدای ناهنجار تولید می‌کند، ممکن است دلیل آن جنس نامناسب دیسک ترمز شما باشد. اگر صدای تولید شده به وسیله دیسک ترمز شما ایجاد می‌شود، می‌توانید با ایجاد سوراخ‌ها یا شیارهایی بر روی دیسک خود این صدا را قطع کنید. اما بهترین کار تعویض دیسک ترمز با یک نمونه باکیفیت است. بهتر است همراه دیسک‌های ترمز لنت‌های خود را نیز تعویض نمائید.
  • خرابی و لبه‌دار شدن دیسک ترمز: در مواردی دیسک ترمز خودرو شما از نظر کیفیت مشکلی ندارد، اما عمر مفید آن به پایان رسیده است. ایجاد خط‌هایی بر روی دیسک می‌تواند زمینه ساز ایجاد صدای ناهنجار هنگام ترمز گیری شود. در مواردی هم با ضعیف شدن دیسک ترمز در قسمت‌های کناری لنت یک لبه روی دیسک ایجاد می‌شود. برخورد این لبه هم باعث ایجاد صدا هنگام ترمز گیری می‌شود. بهترین کار برای رفع این مشکل تعویض دیسک ترمز است. اگر توان مالی این کار را ندارید، یک مرحله می‌توانید دیسک ترمز خود را لبه گیری کنید.
  • خرابی کالیپر ترمز: جام کردن یا عدم حرکت صحیح کالیپر ترمز می‌تواند سبب شود که لنت ترمز مدام با دیسک شما در تماس باشد و صدای ناهنجاری تولید کند. برای رفع این مشکل ایراد را باید به صورت دقیق پیدا کرد تا بتوان آن را برطرف نمود. اگر علت خرابی سیلندر ترمز است، باید آن را تعویض کنید، اما اگر خیلی خوش شانس باشید، ممکن است، دلیل آن جام کردن پیم کالیپر ترمز باشد. در این شرایط باید آن را روان کاری کنید، البته نه با استفاده از روغن موتور بلکه با استفاده از گریس مخصوص کالیپر ترمز این کار را انجام دهید.

روش برطرف کردن صدای لنت هنگام ترمز گیری:

اگر دلیل به وجود آمدن صدا یکی از موارد بالا باشد با راه کارهایی که در آن قسمت توضیح داده شد، می‌توانید مشکل صدای لنت‌های ترمز خود را برطرف کنید. در مواردی وجود این صدا کاملا طبیعی است و به مرور زمان برطرف می‌شود. زمانی که شما لنت ترمز نو انداخته‌اید، تا زمان جا افتادن لنت‌های ترمز ممکن است این صدا شنیده شود. در مواردی هم دلیل تولید صدا باقی مانده براده‌های فلز و لنت ترمز بین دیسک و لنت ترمز است. در این مورد بهتر است شب تا صبح ماشین را در قسمتی پارک کنید. سپس قبل از حرکت دادن خودرو روی لنت‌های خود آب بریزید. با این کار صدای لنت شما کاملا برطرف می‌شود.

روش برطرف کردن شیشه لنت ترمز:

زمانی که لنت ترمز شما به اصطلاح شیشه می‌کند، یعنی سیلیس و یک سری مواد درون لنت ترمز بر اثر داغ شدن بیش از اندازه از لنت ترمز خارج شده و روی سطح لنت سطحی شبیه شیشه ایجاد می‌شود. برخورد این سطح با دیسک ترمز صدایی شبیه سوت زدن ایجاد می‌کند. برای برطرف کردن این مشکل بهترین کار تعویض لنت ترمز است، زیرا قوام خود را از دست داده و دیگر پودر نمی‌شود. اما برخی از تعمیر کاران با کشیدن لنت ترمز روی یک سطح زبر مثل سیمان یا سنباده سطح لنت را زبر می‌کنند و باعث قطع شدن صدای سوت از لنت می‌شود. اما واقعیت ماجرا این است که لنت شما دیگر پودر نمی‌شود و به دیسک ترمز آسیب جدی وارد می‌کند.

نکاتی برای جلوگیری از سوت کشیدن لنت ترمز ماشین:

  • همیشه لنت ترمز را از برندهای شناخته شده و فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید، همان طور که گفته شد مهمترین علت سوت کشیدن لنت کیفیت پایین لنت ترمز می‌باشد.
  • قبل از روشن شدن چراغ لنت نسبت به بازدید و بررسی لنت‌ها و در صورت نیاز تعویض آن‌ها اقدام نمائید. تمام شدن لنت هم سبب ایجاد صدا شده و به دیسک‌های ترمز آسیب جدی وارد می‌کند.
  • سرعت خود را طوری مدیریت کنید که مدام مجبور به ترمز کردن نباشید،ترمز زدن پی در پی سبب داغ شدن لنت‌ها و در نتیجه شیشه کردن لنت‌های ترمز و ایجاد صدا می‌شود.
  • زمانی که لنت‌های ترمز شما به شدت داغ شده‌اند از آب برای سرد کردن لنت‌ها استفاده نکنید، زیرا سرد شدن ناگهانی لنت به مواد درون لنت آسیب وارد کرده و سبب شیشه کردن و صدای دائمی لنت می‌شود.
  • هنگام تعویض لنت ترمز سیلندرهای ترمز را به خوبی روان کاری کنید، در صورت عدم برگشت کالیپر ترمز بعد از رها کردن پدال ترمز دیسک ترمز و لنت‌های شما آسیب جدی خواهند دید و صدای ناهنجار تولید می‌کنند.
  • در صورت لبه‌دار شدن و خط دار شدن دیسک ترمز قبل از اینکه لنت‌های خود را تعویض کنید، نسبت به تعویض دیسک ترمز خود اقدام نمائید. در صورتی که لنت روی دیسک معیوب نصب شود، نه تنها لنت جدید دچار آسیب دیدگی می‌شود، بلکه دوباره شاهد سوت کشیدن لنت خواهید بود.

چرا لنت ترمز هنگام حرکت مدام صدا می‌دهد؟

این مشکل به چند دلیل اتفاق می‌افتد،یکی از شایع‌ترین دلایل آن خرابی کالیپر ترمز یا سیلندر ترمز است. در این شرایط دیسک ترمز شما به علت درگیر بودن با دیسک ترمز به شدت داغ می‌شود. هر دیسکی که داغ شده عامل اصلی تولید صدا مربوط به همان چرخ است. در مواردی هم دلیل این اتفاق مربوط به تاب برداشتن دیسک ترمز می‌باشد. اگر هنگام ترمز گرفتن در سرعت بالا خودرو شما دچار لرزش شدید می‌شود، می‌توانید به این نتیجه برسید که دلیل تولید صدا تاب داشتن دیسک ترمز است.

امیدوارم با مطالعه این مطلب صدای لنت ترمز خودرو شما برطرف شده باشد. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید الگو خیاطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا