آموزشی خودرو

علت خروج دود سفید از اگزوز پژو ۴۰۵ و بد کارکردن موتور خودرو

بررسی دلایل خروج دود سفید از اگزوز پژو 405 و نحوه تعمیر خودرو

یکی از مشکلاتی که دارندگان خودرو پژو ۴۰۵ با آن مواجه هستند، خروج دود سفید از اگزوز خودرو می‌باشد. شاید با دیدن این صحنه شما حسابی نگران شده باشید، اما اگر دلیل این مشکل و روش برطرف کردن آن را بدانید، دیگر نگران این موضوع نخواهید بود. اصلی‌ترین ایراد این خودرو ضعف در واشر سرسیلندر آن می‌باشد و در صورتی که به خوبی از خودرو خود نگهداری کنید، تا پایان عمر مفید قطعه با مشکل خروج دود سفید از اگزوز پژو ۴۰۵ مواجه نخواهید شد. ما در این مقاله با شما خواهیم بود، تا تمام مواردی را که سبب بروز این مشکل می‌شوند را با هم بررسی کرده و آن‌ها را برطرف کنیم.

مهم‌ترین دلیل خروج دود سفید از اگزوز خودرو پژو ۴۰۵ ورود آب به محفظه احتراق خودرو می‌باشد. این چیزی که شما از خروجی اگزوز خودرو مشاهده می‌کنید، چیزی نیست جز، خروج بخار آب درون بلوک سیلندر و در واقع می‌توان آن را مه یا بخار نامید و نه خروج دود سفید از اگزوز اما به دلیل اینکه معمولا از اگزوز خودروها دود ناشی از احتراق خارج می‌شود به دود سفید معروف شده است. در این شرایط اگر شمع‌های موتور خودرو خود را باز کنید، در شمع بلوک معیوب سیلندر که نشتی ایجاد شده می‌توانید ورود آب را مشاهده کنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از اگزوز خودرو پژو ۴۰۵ شما دود سفید خارج می‌شود و دلیل آن را نمی‌دانید، اصلا نگران نباشید، ما در سایت کیمیک با شما همراه خواهیم بود، تا نگرانی شما را در مورد خروج دود سفید از اگزوز خودرو به طور کامل برطرف کنیم. پس با ما همراه باشید، تا با هم تمام راه‌های برطرف کردن این مشکل را مورد بررسی قرار دهیم.

علت خروج دود سفید از اگزوز خودرو چیست؟

مهمترین علت خروج دود سفید از اگزوز خودروها ورود آب به محفظه احتراق می‌باشد، به این حالت اصطلاحا واشر زدن یا سوختن واشر سرسیلندر گفته می‌شود. شما وقتی شمع‌های خودرو خود را باز کنید، درون سیلندری که نشتی پیدا کرده آب یا مایع خنک کننده خودرو را مشاهده خواهید کرد. به علت از کار افتادن عمل احتراق در یک یا چند بلوک از سیلندر خودرو شما بعد کار کرده و دچار لرزش فراوان می‌شود. اگر درب قالپاق موتور خودرو را باز کنید، متوجه مخلوط شدن آب با روغن خواهید شد. در این شرایط رنگ روغن شبیه رنگ ماست یا دوغ می‌شود و شما باید واشر سرسیلندر خود را تعویض نمائید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید واشر سرسیلندر

عواملی که سبب خروج دود سفید از اگزوز خودرو می‌شوند:

  • سرد بودن موتور خودرو: در فصل سرد زمستان هنگامی که موتور خودرو را روشن می‌کنید، اگزوز سرد خودرو شروع به گرم شدن می‌کند، در این حالت داخل اگزوز بخار کرده و به صورت دود سفید از اگزوز خارج می‌شود. این حالت تا زمان گرم شدن موتور خودرو کاملا طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.
  • خرابی واشر سرسیلندر: این قطعه بین بلوک سیلندر و سرسیلندر قرار می‌گیرد و آن‌ها را آب بندی می‌کند، زمانی که واشر ضعیف یا به اصطلاح دچار سوختگی می‌شود، این آب بندی به هم خورده و آب با روغن مخلوط شده و وارد محفظه احتراق می‌شود. آب درون محفظه احتراق شروع به بخار شدن می‌کند و به صورت مه غلیظ سفید از اگزوز خودرو خارج می‌شود.
  • خرابی بوش بلوک سیلندر: لق شدن یا همان خرابی بوش‌های درون سیلندر هم می‌تواند یکی از دلایل خارج شدن دود سفید از اگزوز خودرو شما باشد. معمولا بوش‌های سیلندر آب را دور پیستون‌ها جدا نگه می‌دارند با خرابی این بوش‌ها آب وارد محفظه احتراق شده و سبب این اتفاق نادر می‌شود. خیلی از تعمیرکاران به اشتباه به سراغ تعویض واشر سرسیلندر می‌روند و بعد از تعویض واشر مشکل همچنان پابرجاست.
  • ترک خوردن سیلندر: برخی افراد با برداشتن ترموستات از روی خودرو سبب ترک برداشتن بلوک سیلندر خود می‌شوند. برخی دیگر هم در فصل زمستان از محلول ضد یخ استفاده نمی‌کنند، کافی است در این شرایط دما به زیر صفر برسد و بلوک سیلندر شما ترک بخورد. در این حالت ترک موجود در محفظه احتراق آب را وارد این محفظه کرده و سبب ایجاد دود سفید از اگزوز خودرو شما می‌شود.

نحوه برطرف کردن دود سفید از اگزوز خودرو:

با توجه به عواملی که در بالا اشاره شد، هر یک از این عوامل می‌تواند سبب خروج دود سفید از اگزوز خودرو شود. پس شما در گام اول باید دلیل خروج دود از اگزوز خودرو پژو ۴۰۵ خود را پیدا کنید و بعد به سراغ راه حل مشکل خود بگردید.

  • اگر دلیل خروج دود سفید از اگزوز خودرو شما مربوط به سردی هوا و سرد بودن موتور ماشین است، اصلا جای نگرانی وجود ندارد. زیرا این امر طبیعی است و مربوط به بخار شدن رطوبت ایجاد شده درون منبع اگزوز خودرو است. بعد از گرم شدن موتور این حالت معمولا برطرف می‌شود.
  • اگر علت خرابی واشر سرسیلندر باشد، شما باید وقتی درب قالپاق موتور ماشین خود را باز می‌کنید، کپک سفید مشاهده کنید. در این حالت نباید خودرو را زیاد جا‌به‌جا کنید و سریع واشر سرسیلندر آن را تعویض نمائید.
  • متاسفانه یکی از بدترین حالت‌های ممکن خراب شدن بوش دور پیستون است. در این حالت شما علاوه بر تعویض واشر سرسیلندر خودرو خود مجبور به تعویض کردن بوش پیستون و روغن خودرو خواهید بود.
  • اگر دلیل خروج دود سفید از خودرو شما ترک خوردن بلوک سیلندر باشد شما باید یا سیلندر خودرو خود را جوش کنید و یا اینکه بلوک سیلندر را با یک نمونه جدید تعویض نمائید. با داشتن ضد یخ به صورت چهار فصل می‌توانید جلوی خیلی از این اتفاقات را بگیرید.

حتما بخوانید: بهترین روش پایین آوردن آمپر آب خودرو با کاهش دمای فن در ecu

چند راه‌کار ساده برای جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر پژو ۴۰۶:

همان طور که گفته شد، مهمترین علت خروج دود سفید از اگزوز خودرو سوختن یا ضعیف شدن واشر سرسیلندر می‌باشد، شما با رعایت یک سری نکات می‌توانید جلوی این اتفاق را بگیرید.

  • قبل از اینکه شروع به حرکت با خودرو یعنی زمانی که موتور خودرو سرد می‌باشد، حجم مایع سیستم خنک کننده را بررسی کنید. در صورت کم شدن مایع آن را تا حجم مشخص پر کرده و سریع به تعمیرگاه مراجعه کنید و دلیل کم شدن مایع را بررسی و آن را برطرف کنید.
  • پیشنهاد می‌کنم، دارندگان خودرو پژو ۴۰۵ هر سال یک بار تمام جنت‌های آب را با نمونه نو و باکیفیت تعویض کنید. علت سوختن واشر سرسیلند دراین خودروها وجود نشتی و کم شدن سطح مایع خنک کننده است.
  • هر سال شما باید ترموستات و شمع آب را همراه هم تعویض کنید، خرابی فشنگی آب و قفل کردن ترموستات خودرو هم یکی از علت‌های سوختن واشر سرسیلندر در این خودروها می‌باشد.
  • در طول مسیر رانندگی هر چند دقیقه یک بار دمای موتور را مورد بررسی قرار دهید، در صورت بالا رفتن دما حتی چند درجه خودرو را متوقف کرده و علت بالا رفتن دما را شناسایی کرده و آن را برطرف کنید.
  • همیشه به صورت چهار فصل از ترکیب ضد یخ و آب مقطر درون سیستم خنک کننده خودرو استفاده کنید، رسوب و املاح آب هم می‌تواند به واشر سرسیلندر خودرو شما آسیب برساند.

امیدوارم با مطالعه این مطلب مشکل خروج دود سفید از اگزوز پژو ۴۰۵ و بد کارکردن موتور خودرو شما برطرف شده باشد. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید فیلتر ضد رسوب ماشین ظرفشویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا