آموزشی خودرو

دلیل روشن شدن چراغ ایربگ پژو ۲۰۶ یا چراغ کیسه هوا ۲۰۶

چند راه‌کار ساده برای خاموش کردن چراغ ایربگ پژو 206

کیسه هوا یا همان ایربگ قطعه‌ای است که در خودروهای امروزی برای محافظت از راننده و سرنشین هنگام تصادف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالت عادی هنگام باز کردن سویچ در پشت آمپر چراغ ایربگ روشن شده و اگر کیسه هوا وظیفه خود را به درستی انجام دهد، باید با روشن شدن خودرو چراغ ایربگ ماشین شما خاموش شود. در این مقاله قصد داریم تا تمام مواردی را که ممکن است، سبب روشن شدن چراغ ایربگ پژو ۲۰۶ شما می‌شود را مورد بررسی قرار دهیم. اول باید مشخص کنید که چراغ کیسه هوا راننده روشن شده یا چراغ کیسه هوای سرنشین، این اتفاق فقط ممکن است برای راننده یا سرنشین اتفاق افتاده باشد. البته در مواردی هم همزمان چراغ ایربگ راننده و سرنشین با هم روشن می‌شود.

در مواردی که چراغ ایربگ سرنشین به تنهایی روشن شده بررسی کنید که این ایربگ توسط شخص دیگری غیر فعال نشده باشد. برای این منظور سویچ را در قسمت جای کلید جلوی پای راننده یعنی قسمت زیر فرمان سمت چپ وارد کنید و در جهت فعال کردن ایربگ بچرخانید. اگر علت روشن شدن چراغ ایربگ پژو ۲۰۶ شما این مورد باشد، باید چراغ آن خاموش شود، در مواردی خرابی همین قطعه هم می‌تواند سبب روشن شدن ایربگ خودرو شما شود. در غیر این صورت شما باید سایر موارد را امتحان کنید تا متوجه شوید که ایراد از چیست و چگونه باید آن را برطرف کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا با هم این مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف کنیم.

روشن شدن چراغ ایربگ پژو ۲۰۶ به چه معناست؟

روشن شدن این چراغ به معنی غیر فعال شدن کیسه هوا در خودرو می‌باشد. یعنی اگر شما با خودرویی که چراغ کیسه هوای آن روشن شده تصادف کنید، نباید انتظار باز شدن کیسه هوا را داشته باشید. پس هر وقت چراغ کیسه هوای خودرو ۲۰۶ شما روشن شد باید بلافاصله به دنبال علت روشن شدن این چراغ و راهی برای درست کردن کیسه‌ هوای خودرو خود باشید. نادیده گرفتن این موضوع علاوه بر اینکه سلامت راننده و سرنشینان را به خطر می‌اندازد، بلکه هنگام فروش خودرو روی قیمت آن هم تاثیر منفی خواهد گذاشت. زیرا قیمت کیسه هوا بالا بوده و در اکثر موارد علت روشن شدن چراغ کیسه هوا خرابی خود این کیسه است.

حتما بخوانید: علت کاهش قدرت ماشین در سربالایی‌ها

علت روشن شدن چراغ ایربگ پژو ۲۰۶:

خودرو ۲۰۶ یک محصول اروپایی با سیستم برق پیشرفته در کشور ایران است‌. سیستم برق این خودرو پیشرفته و از تکنولوژی مالتی پلکس بهره می‌برد، پس هرگز به صورت سرخود به سراغ سیستم برقی این خودرو نروید و کار را به یک متخصص ماهر در این زمینه واگذار کنید. در ادامه با هم قسمت‌هایی را که ممکن است سبب روشن شدن چراغ کیسه هوا شود را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • خطای کامپیوتری: هنگام روشن شدن این چراغ اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، ایراد یابی با دستگاه دیاگ می‌باشد. بهتر است این کار را با دستگاه دیاگ pps انجام دهید. اگر مشکل به علت خرابی یک قطعه باشد، باید خطای آن در ای سی یو ثبت شود. خطاها را پاک کنید، اگر مشکل نرم افزاری باشد، باید خطا پاک شده و چراغ ایربگ شما خاموش شود.
  • ضربه خوردن خودرو: فراموش نکنید که حتی افتادن در یک دست انداز بد یا ضربه خوردن خودرو با عمل بکس کردن با طناب و یا یک تصادف می‌تواند سبب روشن شدن چراغ ایربگ شما شود. مطمئن شوید که در چند روز گذشته چنین اتفاقی برای خودرو شما نیفتاده باشد. در صورتی که یکی از این موارد اتفاق افتاده ممکن است ای سی یو ایربگ خودرو شما لوک یا به اصطلاح قفل کرده باشد، برای رفع این مشکل باید ecu ایربگ را باز کرده و آن را دوباره پیکربندی یا برنامه ریزی کنید.
  • خرابی حسگرهای کمربند: در قسمت بالا کمربند ایمنی خودرو ۲۰۶ شما یک سنسور کیسه هوا وجود دارد که در اثر تشخیص ضربه خیلی شدید دستور باز شدن کیسه هوا به ایربگ را صادر می‌کند. توجه داشته باشید که در صورت بسته نبودن کمربند ایمنی نباید انتظار باز شدن صد در صد کیسه هوا را داشته باشید. پس خرابی این حسگر هم می‌تواند سبب غیر فعال شدن چراغ کیسه هوا در خودرو سواری شما شود.
  • فاسد یا خراب شدن ایربگ: درون هر کیسه هوا یا ایربگ یک سری پودر و مواد شیمیایی وجود دارد که هنگام تصادف واکنش شیمیایی انجام می‌دهند و با آزاد کردن گاز ناشی از واکنش شیمیایی سبب باد و باز شدن کیسه هوا در کسری از ثانیه می‌شوند، فاسد شدن این مواد می‌تواند، سبب از کار افتاده ایربگ شده و چراغ پشت آمپر شما روشن شود.
  • جدا شدن سیم سوکت: پشت داشبورد یعنی کنار ایربگ ای سی یو یک سوکت کوچک سبز رنگ وجود دارد که دو عدد سیم قرمز به آن متصل است، جا به جایی یا قطع شدن این سوکت می‌تواند سبب روشن شدن چراغ کیسه هوا در خودرو شما شود. بهتر است این سوکت را خارج کرده و دوباره وصل کنید، در مواردی با این کار چراغ ایربگ خودرو ۲۰۶ شما خاموش می‌شود.
  • خارج کردن سوکت طوسی: اگر سوکت طوسی جلوی پای راننده را در حالتی که سویچ باز است، خارج و مجدد وصل کنید، ممکن است سبب روشن شدن چراغ ایربگ خودرو شما شود. در شرایطی که علت روشن شدن چراغ ایربگ همین موضوع است، در اکثر موارد اگر به کامپیوتر خودرو شما آسیب نرسیده باشد، باید با یک حذف کردن خطا با دستگاه دیاگ مشکل شما برطرف شود.
  • خرابی سوکت یا سیم روی غربالک فرمان: همان طور که می‌دانید، کیسه هوای راننده در خودرو ۲۰۶ بر روی فرمان قرار دارد، که باید سری سیم فلت مانند و سوکت با سایر قسمت‌ها ارتباط برقرار می‌کند. خرابی هر یک از این سوکت‌ها یا قطع شدن سیم آن‌ها می‌تواند سبب روشن شدن چراغ ایربگ خودرو ۲۰۶ شما شود.

چرا هنگام تصادف ایربگ عمل نمی‌کند؟

در اکثر خودروهای امروزی دستور فعال شدن کیسه هوای راننده و سرنشین آن را یک حسگر در کمربند ایمنی انجام می‌دهد. در صورتی که راننده یا سرنشین از کمربند ایمنی استفاده نکرده باشد، شانس باز شدن کیسه هوا به شدت کاهش پیدا می‌کند. هر چند که سنسور ضربه هم باعث آزاد شدن کیسه هوا می‌شود، اما حسگر روی کمربند ایمنی بیشترین نقش را در باز شدن کیسه هوای شما دارد. پس برای حفظ سلامت خود هم که شده به قانون پایبند بوده و از کمربند ایمنی استفاده کنید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید دستگاه دیاگ خودرو

نحوه خاموش کردن چراغ ایربگ پژو ۲۰۶:

یکی از مشکلاتی که معمولا برای دارندگان خودرو پژو ۲۰۶ اتفاق می‌افتد، روشن شدن چراغ کیسه هوا می‌باشد. به دلیل خطراتی که راننده و سرنشین آن را تهدید می‌کند، همگی به دنبال رفع این مشکل هستند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و به دنبال راهی برای خاموش کردن چراغ کیسه هوای خودرو ۲۰۶ خود هستید با ما همراه باشید تا مشکل شما را پیدا کرده و آن را برطرف کنیم.

  • اولین کاری که باید انجام دهید، این است که بست باتری ماشین خود را به مدت ۱۵ دقیقه از روی باتری خارج کرده و مجدد در محل خود قرار دهید، با این کار در ۸۰ درصد موارد مشکل شما برطرف خواهد شد.
  • اگر با این کار به نتیجه نرسیدید، نیاز به یک دستگاه دیاگ دارید، ترجیحا دیاگ pps سپس دستگاه را به خودرو خود وصل کنید، نوع ای سی یو خود را مشخص نمائید، سپس به قسمت ایربگ رفته و حذف خطا‌ها را بزنید با این کار باید مشکل شما برطرف شود.
  • در صورت پاک نشدن خطا به سراغ حسگر کمربند ایمنی بروید، با کمی دستکاری کردن کمربند اگر ایراد از این سنسور باشد، باید چراغ ایربگ شما خاموش شود.
  • در صورت سلامت این سنسور به سراغ سیم ایربگ روی غربالک فرمان بروید، با یک سیم دیگر تعویض کرده و خطای ایربگ را حذف کنید، اگر مشکل از این سیم باشد باید چراغ ایربگ خاموش شود.
  • سیم کشی ای سی یو ایربگ تا کیسه‌های هوا را بررسی کنید، و در صورت سالم بودن این سیم‌ها به سراغ ای سی یو ایربگ بروید و آن را مجدد برنامه ریزی کنید.
  • اگر ایراد از ای سی یو ایربگ شما نبود به طور قطع ایراد از کیسه‌های هوای شما می‌باشد، این کیسه‌ها معمولا بعد از چند سال کارایی خود را از دست می‌دهند و باید تعویض شوند.

امیدوارم با مطالعه این مطلب مشکل روشن شدن چراغ ایربگ پژو ۲۰۶ برطرف شده باشد. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید قفل کاپوت خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا