آموزشی خودرو

خرابی آمپر بنزین، دلیل بالا نیامدن آمپر بنزین بعد از سوخت گیری

چرا بعد از زدن بنزین آمپر بنزین خودرو تغییر نمی‌کند؟

یکی از مهمترین مواردی که راننده باید مدام آن را زیر نظر داشته باشد، آمپر بنزین خودرو است. خرابی آمپر بنزین می‌تواند راننده را گمراه کرده و با اعتماد به آمپر خراب راهی جاده شود و در بین راه با تمام شدن سوخت در جاده بماند. بنابراین شما برای داشتن احساس آرامش در سفرهای خود باید آمپر خودرو خود را بررسی کنید و در صورت خرابی آمپر بنزین خودرو خود نسبت به حل مشکل آن اقدام کنید. در بیشتر خودروهای امروزی نشانگر میزان بنزین بر روی پمپ بنزین خودرو قرار دارد و درون باک بنزین نصب می‌شود. خرابی هر یک از این قطعات می‌تواند منجر به نمایش اشتباه میزان سوخت درون باک شما شود.

در واقع خرابی آمپر بنزین را نمی‌توان نادیده گرفت، و باید هر چه زودتر مشکل را برطرف کنید. هر پمپ بنزین شامل یک شناور و یک گیج می‌باشد که با هم همزمان میزان بنزین درون باک را گزارش می‌کنند. شناور یک قطعه پلاستیکی تو خالی است که باعث شناور شدن یک میله روی سطح بنزین می‌شود. میله متصل به شناور به قسمت گیج متصل است که واحد الکترونیکی درون باک می‌باشد، بالا و پایین شدن شناور میله را روی یک صفحه الکترونیکی مدرج جا به جا می‌کند که میزان بنزین درون باک را اندازه گیری می‌کند. خراب شدن هر یک از این قطعات سبب خرابی آمپر بنزین خودرو شما می‌شود.

آمپر بنزین خودرو چیست؟

آمپر یک نشانگر عقربه‌ای آنالوگ یا صفحه دیجیتالی است که میزان بنزین درون باک خودرو را به وسیله شناور و گیج درون باک اندازه گیری کرده و بعد از انجام محاسبات نهایی به وسیله کامپیوتر آن را به آمپر بنزین که در پشت صفحه کیلومتر قرار دارد، منتقل می‌کند. راننده از روی این قطعه متوجه می‌شود که درون باک خودرو او چند لیتر بنزین وجود دارد و چه زمانی باید به پمپ بنزین مراجعه کرده و سوخت گیری مجدد نماید. هر گونه نمایش اطلاعات اشتباه به راننده را خرابی آمپر بنزین می‌گویند.

حتما بخوانید: راهنمای خرید پمپ بنزین خودرو

دلیل خرابی آمپر بنزین خودرو:

عوامل زیادی می‌توانند در خراب شدن آمپر سوخت خودرو شما نقش داشته باشند، به همین علت در ادامه همین مقاله تک تک این موارد را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.

  • خرابی شناور باک بنزین: مهمترین قطعه مکانیکی درون باک بنزین شناور آن است، شناور یک قطعه پلاستیکی تو خالی مربعی شکل می‌باشد که سبب شناور شدن شناور روی بنزین می‌شود، با خالی شدن سوخت شناور به پایین حرکت می‌کند. در مواردی گیر کردن شناور می‌تواند سبب عدم بالا آمدن آمپر سوخت در خودرو شما شود. در مواردی شناور سوراخ شده و روی باک شناور نمی‌ماند و شما باید آن را تعویض نمائید.
  • خرابی گیج پمپ بنزین: این قسمت الکترونیکی درون باک روی پمپ بنزین قرار دارد، با حرکت شناور درون باک نشانگر روی این قطعه حرکت می‌کند و به صورت الکترونیکی میزان سوخت درون باک را به شما گزارش می‌کند. در مواردی شناور وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهد، اما متاسفانه خرابی گیج پمپ سبب نمایش اطلاعات اشتباه در مورد میزان سوخت درون باک به راننده می‌شود و باید آن را تعویض نمائید.
  • خرابی آمپر بنزین: ممکن است هم شناور و هم گیج درون باک بنزین وظیفه خود را به درستی انجام دهند، اما خرابی شما از طرف خود آمپر پشت کیلومتر باشد. گیر کردن این عقربه می‌تواند سبب بالا نیامدن آمپر ماشین شما شود. یعنی شما باک را پر نمائید، اما آمپر سوخت شما میزان بنزین پر را به شما نمایش ندهد. آمپر سوخت هم در دو نوع مکانیکی و دیجیتالی موجود است که شما می‌توانید آن را تعمیر یا تعویض نمائید.
  • ایراد در ای سی یو: در خودروهای انژکتوری ای سی یو مسئول اصلی تمام کارهای خودرو است. اطلاعاتی را که گیج پمپ بنزین ارسال می‌کند، قبل از هر کاری به ecu منتقل می‌شود و سبب کامپیوتر خودرو شما آن را به پشت آمپر خودرو منتقل می‌کند. هر گونه محاسبه اشتباه توسط کامپیوتر خودرو می‌تواند سبب اختلال در آمپر بنزین شما شود.

حتما بخوانید: راهنمای خرید فیلتر بنزین خودرو

چگونه بفهمیم که دلیل خرابی آمپر بنزین مربوط به کدام قسمت است؟

  • اولین کاری که شما برای پیدا کردن دلیل خرابی آمپر خودرو خود باید استفاده کنید، استفاده از دستگاه دیاگ است. در موارد زیادی علت نمایش اطلاعات اشتباه در مورد میزان سوخت ثبت خطا در ای سی یو است که با حذف خطا مشکل شما حل می‌شود.
  • اگر مشکل شما کامپیوتری نبود، به سراغ قسمت‌های مکانیکی درون باک بنزین خود بروید. اول از همه شناور درون باک بنزین خود را تعویض کنید، ۹۰ در صد موارد با تعویض این قطعه مشکل آمپر بنزین شما حل می‌شود.
  • اگر کماکان مشکل پابرجا بود، شما باید به سراغ تعویض گیج بنزین بروید. البته پیشنهاد می‌کنم برای جلوگیری از دوباره کاری با تعویض شناور همزمان این قطعه را هم تعویض نمائید. همیشه با این کار مشکل شما حل می‌شود و احتمال برطرف نشدن مشکل صد به یک می‌باشد.
  • در صورت حل نشدن مشکل سیم کشی مسیر آمپر سوخت را دنبال کنید و اگر قطع شدگی وجود نداشت، شک نداشته باشید که ایراد کامپیوتری است و با دانلود برنامه ای سی یو مشکل شما به طور صد در صد برطرف می‌شود.

آیا برای رفع مشکل خرابی آمپر بنزین باید پمپ بنزین را تعویض کرد؟

هر چند که با تعویض پمپ بنزین مشکل شما برطرف می‌شود، اما به دلیل گران بودن این قطعه به شما پیشنهاد می‌کنم که این کار را انجام ندهید. بهتر است شناور و گیج باک بنزین را به صورت جداگانه خریداری نموده و آن‌ها را جایگزین قطعات روی پمپ بنزین خودرو خود کنید. با این کار از نظر مالی کار اقتصادی‌تری انجام داده‌اید و در صورت بر طرف نشدن مشکل ضرر کمتری خواهید کرد.

امیدوارم با مطالعه این مطلب خرابی آمپر بنزین برطرف شده باشد. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: چند راه‌کار ساده برای افزایش شتاب خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا