آموزشی خودرو

دلیل بالا رفتن آمپر آب پژو ۲۰۶ هنگام روشن کردن کولر

اگر با روشن کردن کولر، آمپر آب خودروی 206 شما بالا می‌رود، این مطلب را بخوانید

احتمالا تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده باشد که خودرو شما در حالت معمولی مشکلی نداشته باشد، اما هنگام روشن کردن کولر بعد از چند دقیقه رانندگی با مشکل بالا رفتن آمپر آب پژو ۲۰۶ خود مواجه شده باشید. در چنین شرایطی شما باید واقعا مطمئن شوید که دمای موتور بالا رفته و خطا از جانب آمپر نیست. اگر شما هم مطمئن نیستید که دمایی را که آمپر آب به شما نمایش می‌دهد، واقعی است یا یک دمای کاذب را مشاهده می‌کنید، در ادامه با ما همراه باشید، تا با هم این مشکل یعنی دلیل بالا رفتن آمپر آب پژو ۲۰۶ را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که بالا رفتن دما هنگام روشن کردن کولر در خودرو پژو ۲۰۶ خود مشکل دارید و تا به حال روش‌های زیادی را برای کنترل دما در خودرو خود انتخاب کرده‌اید، اما به نتیجه نرسیده‌اید، نگران نباشید، شما مسیر درستی را انتخاب کرده‌اید. ما در وب سایت کیمیک یک سری نکات را جمع آوری کرده‌ایم و به صورت رایگان آن‌ها را در اختیار شما قرار داده‌ایم. در صورت انجام این راه‌ کارها مشکل شما به طور کامل برطرف خواهد شد.

دلایل بالا رفتن آمپر آب پژو ۲۰۶ هنگام کولر گرفتن:

در این شرایط به جای اینکه دست پاچه شوید، بهتر است به سراغ رفع مشکل بروید، البته قبل از اینکه شما را دچار هزینه‌های سنگین تعمیر خودرو کند. اگر شما هم از گرمای هوا کلافه شده‌اید، اما از ترس بالا رفتن آمپر آب پژو ۲۰۶ خود کولر را روشن نمی‌کنید و به فکر یک راه چاره هستید، بهتر است یک سری موارد را خودتان بررسی کنید.

  • خرابی فن‌ها و رله‌ها: اول باید اطمینان حاصل کنید که فن‌ها به خوبی کار خود را انجام می‌دهند، یعنی زمانی که آمپر آب شما یک دمای بالا را نمایش می‌دهد بررسی کنید که فن روی دور تند کار می‌کند یا نه، اگر فن روی دور تند بود، یعنی تا اینجای کار فن کار خود را به درستی انجام می‌دهد، در غیر این صورت باید رله دور تند فن، سیم کشی، موتور فن و فیوزهای مربوطه را چک کنید، شاید دلیل بالا رفتن آمپر آب پژو ۲۰۶ شما هنگام کولر گرفتن همین موضوع باشد.
  • خرابی تراموستات و شمع آب: در حالتی که فن کار خود را به درستی انجام می‌دهد باید به سراغ قسمت مکانیکی خودرو خود بروید. در مواردی دیده می‌شود که دلیل بالا رفتن آمپر پژو ۲۰۶ هنگام روشن کردن کولر خرابی ترموستات یا شمع آب خودرو باشد. گیر کردن ترموستات می‌تواند فرآیند گردش آب در خودرو را مختل کند، خواندن دمای اشتباه از جانب شمع آب هم می‌تواند یکی از دلایل اصلی بالا رفتن دما در خودرو ۲۰۶ شما باشد.
  • گرفتگی رادیاتور آب و بخاری: اگر مدتی از ضد یخ استفاده نکرده‌اید و آب معمولی درون رادیاتور خود ریخته‌اید، احتمالا محفظه درون سیلندر یا رادیاتور آب یا بخاری شما دچار گرفتگی شده و گردش آب را به کلی مختل کرده است. در چنین مواردی باید سیستم خنک کننده خود را با دستگاه و پودر مخصوص شستشو دهید.
  • خرابی واتر پمپ: یکی دیگر از قطعات سیستم خنک کننده که سبب بالا رفتن آمپر آب می‌شود، خرابی واتر پمپ یا همان پمپ آب در خودرو شما می‌باشد. در مواردی ذوب شدن پره‌های پلاستیکی واتر پمپ یا زنگ زدگی و از بین رفتن پره‌‌های فلزی واتر پمپ می‌تواند علت بالا رفتن آمپر آب پژو ۲۰۶ شما باشد. برای تست این قطعه شما باید در حالتی که خودرو روشن است، پیچ هواگیری روی ترموستات خود را باز کنید و از همکار خود بخواهید که به خودرو مقداری گاز بدهد، هنگام فشار دادن پدال گاز باید آب یا مایع درون سیستم خنک کننده با فشار زیادی از قسمت هواگیری خارج شود در غیر این صورت واتر پمپ شما معیوب شده و نیاز به تعمیر دارد.
  • خرابی ecu: اگر تمام موارد بالا را مورد بررسی قرار داده‌اید و مشکلی وجود نداشته، ممکن است این امر کاملا طبیعی باشد. در مواردی گرمای بیش از اندازه هوا فشار بیشتر بر موتور خودرو وارد می‌کند و ممکن است بدون توجه به هر یک از این فاکتورها دما اندکی بالا برود، البته در این شرایط نباید خودرو جوش آورده باشد و فقط باید دما مقداری از حد مجاز بالاتر رفته باشد. اگر تمام قطعات سیستم خنک کننده شما سالم باشد، مقصر اصلی ecu یا همان کامپیوتر خودرو شما است. در این شرایط کامپیوتر خودرو شما توان تجزیه تحلیل دما را نداشته و در مجموع این خطا خود را در سیستم خنک کننده خودرو شما نشان می‌دهد.

حتما بخوانید: راهنمای خرید واتر پمپ

رفع مشکل بالا رفتن آمپر آب پژو ۲۰۶:

  • قبل از هر کاری شما باید اطمینان حاصل کنید که واقعا دما بالا رفته یا یک دمای کاذب را به شما نمایش می‌دهد، برای این کار کافی است با یک دستگاه دیاگ پارامتر دما و روشن شدن فن در حالت دور کند و دور تند را اندازه بگیرید. اگر دمای نمایش داده شده به وسیله دستگاه دیاگ یک دمای نرمال و طبیعی بود به احتمال زیاد خطای آمپر دارید، و باید به سراغ تعمیر آمپر آب بروید.
  • وجود هوا در سیستم خنک کننده خودرو می‌تواند سبب بالا رفتن دما در خودرو شما شود. حجم مایع سیستم خنک کننده را اندازه بگیرید و در صورت کم بودن به آن اضافه کنید. بهترین زمان برای این کار اول صبح یعنی موقعی که خودرو کاملا سرد شده می‌باشد.
  • اگر علت بالا رفتن دما خطای آمپر آب بود، ممکن است دلیل فرسوده شدن کابل اتصال بدنه خودرو باشد، برای این منظور می‌باید یک یا چند کابل اتصال بدنه کمکی به خودرو خود اضافه نمائید. بهتر است یک اتصال از منفی باتری به بدنه و یک اتصال از منفی باتری به سرسیلندر خودرو خود اضافه کنید با این کار به احتمال قوی مشکل شما برطرف می‌شود.
  • اگر فن شما در حالت دور کند مشکلی ندارد و فقط روی دور تند نمی‌رود، بهتر است رله دور تند فن را تعویض کنید، اگر مشکل حل نشد به سراغ مقاومت فن بروید و اگر با ابن کار هم مشکل برطرف نشد به احتمال خیلی زیاد شمع آب شما معیوب شده و نیاز به تعویض دارد. شمع آب یا همان فشنگی آب قطعه‌‌ای سبز رنگ است که بر روی ترموستات خودرو نصب می‌شود.
  • قطع شدگی سیم کشی در مسیر فن، رله فن، مقاومت فن و سایر قسمت‌هایی که با ای سی یو خودرو شما در ارتباط است، می‌تواند باعث بالا رفتن دمای خودرو شما شود. در این شرایط باید توسط یه باتری ساز ماهر سیم کشی خودرو خود را چک کنید.
  • در صورت گیر کردن ترموستات یا اینکه به طور کامل باز نشود، گردش آب بسته شده و دما بالا می‌رود، پیشنهاد می‌کنم ترموستات خودرو خود را هر سال تعویض کنید، البته بهتر است به همراه آن شمع آب هم تعویض شود.
  • رادیاتور خودرو هم می‌تواند یکی از مقصران اصلی باشد به همین علت هر سال می‌توانید رادیاتور خود را سیخ زده یا تعویض کنید. هر خودرو دو عدد رادیاتور دارد، رادیاتور بخاری و رادیاتور آب که گرفتگی هر یک می‌تواند سبب بالا رفتن دما در خودرو شما شود.
  • در نهایت به سراغ واتر پمپ بروید، اگر این قطعه به درستی کار خود را انجام ندهد، گردش آب مختل شده و دما بالا می‌رود. با تعویض این قطعه مشکل شما برطرف می‌شود.
  • کم بودن گاز کولر هم یکی از دلایل بالا رفتن دما است، مقدار گاز کولر را بررسی کرده و در صورت کم بودن به آن اضافه کنید.
  • خرابی شیر سه حالته، این قطعه با بالا رفتن فشار گاز کولر دستور روشن شدن دور تند فن را صادر می‌کند، اگر این قطعه به درستی کار نکند، موقع کولر گرفتن دما بالا می‌رود.
  • خرابی قطعات کمپرسور کولر هم می‌تواند سبب بالا رفتن دما شود اگر کمپرسور کولر شما مدام کلاچ می‌کند، ممکن است مقصر این قطعه باشد، با تعمیر کمپرسور کولر مشکل شما برطرف می‌شود.
  • اگر با تمام موارد بالا باز هم مشکل شما حل نشد به سراغ ای سی یو خودرو خود بروید، احتمالا دچار مشکل شده و در تجزیه و تحلیل دما اشتباه می‌کند.

علت نوسان آمپر آب پژو ۲۰۶:

اگر آمپر آب خودرو شما مدام در حال نوسان است، و در یک لحظه خیلی بالا رفته و بلافاصله به حالت اولیه خود بر می‌گردد، ایراد از فشنگی آب یا همان سنسور دما خودرو شما است. برای حل این مشکل شما باید فشنگی آب خودرو خود را تعویض کنید تا مشکل شما برطرف شود. البته قبل از تعویض کردن این قطعه با دیاگ دمای خودرو را در حالت‌های مختلف بررسی کنید. ممکن است، ایراد از خطای آمپر آب شما باشد.

بهترین روش برای پایین آوردن دما در پژو ۲۰۶:

بالا بودن دما در خانواده پژو تقریبا طبیعی است، شما هرگز نباید گروه ایران‌خودرو را با گروه سایپا مقایسه کنید. به علت آب و هوای سرد در کشور فرانسه اکثر مدل‌های خانواده پژو به خصوص ۲۰۶ در دمای بالا بهترین کارکرد را دارند. حال اگر شما با این موضوع مشکل دارید، بهتر است با ریمپ کردن دمای آمپر آب خودرو خود را اصلاح کنید. پیشنهاد می‌شود دما را پایین‌تر از ۹۱ نیاورید. کم کردن خیلی زیاد دما عوارض زیادی برای خودرو شما دارد که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

آیا حذف ترموستات مفید است یا مضر؟

این سوالی است که معمولا خیلی از ما پرسیده می‌شود که آیا حذف ترموستات برای ماشین مفید است یا مضر. به طور کلی ترموستات نقش محافظتی دارد و در جاهای خیلی سرد این اجازه را نمی‌دهد که دمای خودرو شما خیلی پایین بیاید. با حذف این قطعه سما در فصل زمستان بخاری گرم نخواهید داشت. در تابستان هم زمانی که از یک سربالایی وارد سرازیری می‌شوید، لب خنک رادیاتور به یک باره وارد سیلندر شده و سبب ترک خوردن سیلندر خودرو شما می‌شود.

حتما بخوانید: راهنمای خرید رادیاتور آب خودرو

بایدها و نباید‌ها هنگام جوش آوردن خودرو پژو ۲۰۶:

  • هرگز هنگام بالا رفتن دما خودرو خود را خاموش نکنید، با این کار سبب چسباندن رینگ شده و هزینه شما چند برابر می‌شود.
  • هرگز درب رادیاتور یا همان مخزن مایع انبساط در خودرو خود را باز نکنید، سیستم خنک کننده تحت فشار است و مایع با فشار به بیرون پرتاب شده و احتمال سوختگی با آب جوش زیاد است.
  • می‌توانید کنار بزنید و فشار را از روی موتور خارج کنید، در صورت روشن بودن کولر آن را خاموش کنید و به جای آن بخاری را روشن کنید. با این کار مقداری از گرمای موتور از این طریق تخلیه شود.
  • اگر داخل خودرو خود آب دارید با ریختن آب روی شبکه‌های رادیاتور دما را سریع‌تر پایین بیاورید. مراقب باشید که آب روی سنسور‌ها و قسمت‌های الکترونیکی آن ریخته نشود.

امیدوارم با مطالعه این مطلب مشکل بالا رفتن آمپر آب پژو ۲۰۶ شما هنگام روشن کردن کولر برطرف شده باشد. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید ترموستات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا