آموزشی خودرو

علت کاهش قدرت ماشین در سربالایی و افزایش توان خودرو

اگر شما هم با کاهش قدرت ماشین در سربالایی خود مشکل دارید، این مطلب را بخوانید.

امروز در این مقاله قصد داریم تا علت کاهش قدرت ماشین در سربالایی را با هم بررسی کنیم. این موضوع دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، شما قبل از هر کاری باید علت کاهش قدرت ماشین خود در سربالایی‌ها را را پیدا کنید و بعد به سراغ حل مشکل بروید. اگر دیسک و صفحه خودرو خود را مدتی است که تعویض نکرده‌اید، بهتر است سری به این قطعه بزنید و سلامت آن را مورد بررسی قرار دهید. دیسک و صفحه می‌تواند نقش مهمی در کاهش قدرت خودرو در سربالایی‌ها داشته باشد. اگر دیسک و صفحه خودرو شما مشکلی ندارد باید سلامت موتور خود را بررسی نمائید، ضعیف شدن رینگ و پیستون خودرو هم نقش مهمی در کاهش توان خودرو شما دارد.

با ضعیف شدن رینگ و پیستون مقداری از قدرت تولید شده درون محفظه احتراق اتلاف می‌شود، بنابراین شما باید با کاهش قدرت ماشین در سربالایی همراه باشید. در مواردی هم دیده می‌شود که این مشکل به دلیل کاهش فشار بنزین درون ریل سوخت اتفاق می‌افتد، همان طور که می‌دانید خودرو در سربالایی‌ها سوخت بیشتری مصرف می‌کند، در صورتی که پمپ بنزین خودرو شما معیوب شود، شاهد کاهش فشار بنزین و در نتیجه کاهش قدرت ماشین در سربالایی خواهید شد. در این شرایط با اینکه پمپ بنزین شما روشن می‌شود و کار می‌کند، اما به علت کاهش فشار بنزین در ریل سوخت شاهد این اتفاق خواهید بود.

آیا کاهش قدرت خودرو در سربالایی طبیعی است؟

این موضوع تا حد زیادی طبیعی است، زیرا خودرو برای بالا رفتن از یک شیب تند به قدرت بیشتری نیاز دارد. اگر خودرو شما دارای یک یا چند نقص فنی باشد به طور قطع برای بالا رفتن از سربالایی به قدرت بیشتری نیاز دارد و چون توان تامین این قدرت را ندارد، به شدت سبب کاهش قدرت می‌شود. پس اگر خودرو شما در شیب‌های معمولی توان خود را به صورت زیادی از دست می‌دهد، مطمئن باشید که این امر طبیعی نیست و باید به دنبال پیدا کردن دلیل آن باشید.

حتما بخوانید: علت تاخیر پدال گاز پژو ۲۰۶

دلایل کاهش قدرت ماشین در سربالایی:

همان طور که گفته شد، موارد زیادی در کاهش توان خودرو در سربالایی می‌تواند، موثر باشد. در ادامه تک تک این موارد را به صورت کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم و بررسی می‌کنیم که کدام یک از این موارد بیشترین تاثیر را بر کاهش قدرت موتور دارند.

  • ضعیف شدن رینگ و پیستون: مهمترین قطعه مصرفی در موتور هر خودرو رینگ بیستون است، ضعیف شدن یا شکسته شدن رینگ می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل ضعیف شدن خودرو در سربالایی‌ها باشد. بهتر است هر ۱۸۰ هزار کیلومتر موتور خودرو خود را تعمیر کنید. البته اگر با دنده مرده حرکت نمائید، ممکن است زمان تعمیر موتور زودتر اتفاق بیفتد و برعکس با تعویض درست دنده ممکن است این زمان را افزایش دهید.
  • خرابی دیسک و صفحه: این قطعه مسئول انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها می‌باشد. در صورتی که دیسک و صفحه خودرو شما فرسوده شود، توان لازم برای انتقال قدرت به چرخ‌ها را ندارد، بنابراین خودرو شما در سربالایی‌ها بیشتر دچار کاهش توان می‌شود. یکی از مواردی که از روی آن می‌توان به خرابی این قطعه پی‌برد، بالا رفتن دور موتور و عدم افزایش سرعت است. این قطعه عمر مفید ندارد و بسته به میزان استفاده شما از خودرو نیاز به تعویض پیدا می‌کند.
  • خرابی پمپ بنزین: همیشه سوختن پمپ بنزین دلیل بر خراب شدن این قطعه نیست. در مواردی پمپ بنزین شما به طور کامل از کار نمی‌افتد، بلکه ضعیف شدن این قطعه سبب کاهش فشار بنزین در ریل سوخت شده و در نتیجه توان خودرو شما در سربالایی‌ها کاهش پیدا می‌کند. برای اینکه به ضعیف شدن پمپ بنزین خودرو خود پی‌ببرید، بهتر است به وسیله یک گیج مخصوص فشار پمپ بنزین خود را اندازه بگیرید و در صورت ضعیف شدن این قطعه را تعویض کنید.
  • خرابی شمع و وایر: همان طور که می‌دانید، شمع و وایر قلب خودرو هستند و خراب شدن هر یک از شمع و وایر سبب کاهش قدرت موتور می‌شود. زمانی که احتراق به خوبی انجام نشود، نباید انتظار داشتن قدرت لازم از موتور خودرو را داشته باشید. یکی از مواردی که نشان می‌دهد، شمع و وایر خودرو شما نیاز به تعویض دارد، ریپ زدن خودرو، کاهش توان موتور و افزایش مصرف سوخت می‌باشد. تمامی شرکت‌های سازنده شمع و وایر یک میزان کارکرد را برای این محصول مشخص می‌کنند که باید در کیلومتر مشخص شده تعویض کنید.
  • تنطیم نبودن موتور: کامپیوتر یا همان ecu خودرو است که میزان پاشش سوخت را مشخص می‌کند. هر چه میزان پاشش بیشتر باشد، راندمان موتور بالا می‌رود و هر چه میزان پاشش کاهش پیدا کند، شاهد کاهش قدرت در موتور خودرو خود خواهید بود. پس قبل از اینکه به سراغ تعویض قطعه خاصی بروید، از تنطیم بودن موتور خودرو خود اطمینان حاصل کنید. وجود هر گونه خطای ثبت شده در ecu خودرو شما می‌تواند سبب کاهش راندمان موتور خودرو شما شود.
  • خرابی کاتالیزور: کاتالیزور خودرو قطعه‌ای است که آلاینده‌های موجود در گازهای خروجی موتور را جذب کرده و از آلوده شدن محیط زیست جلوگیری می‌کند. این قطعه هم دارای یک عمر مفید است که بعد از مدتی دچار گرفتگی می‌شود و باید آن را تعویض نمائید. عدم خروج و یا کاهش خروج این گازها از موتور خودرو سبب کاهش راندمان موتور می‌شود. پس اگر صدای خودرو شما تغییر پیدا کرده و شاهد افت قدرت موتور خودرو خود هستید، بهتر است از سلامت کاتالیزور خودرو خود اطمینان حاصل کنید.

حتما بخوانید: دلیل بالا رفتن آمپر آب پژو ۲۰۶ هنگام روشن کردن کولر

چند نکته برای جلوگیری از کاهش قدرت ماشین در سربالایی:

  • چرخ‌های خودرو خود را تا حد امکان روان کاری کنید، ریگلاژ بودن بیش از اندازه ترمز دستی می‌تواند تا حد زیادی سبب کاهش توان موتور خودرو در سربالایی‌ها شود.
  • شمع و وایر باکیفیت استفاده کنید، با این کار احتراق درون بلوک سیلندر به خوبی انجام می‌شود و جلوی هدر رفت نیرو گرفته می‌شود.
  • اگر از دریچه گاز سیمی استفاده می‌کنید، سیم گاز خودرو خود را به خوبی ریگلاژ کنید، ریگلاژ نبودن کابل پدال گاز باعث کاهش میزان گاز خوردن خودرو می‌شود.
  • دیسک و صفحه اصلی و باکیفیت خریداری کنید، دیسک و صفحه نامرغوب سبب کاهش قدرت موتور خودرو در سربالایی‌ها می‌شود.
  • شما با ریمپ کردن کامپیوتر خودرو خود و دستکاری میزان پاشش سوخت علاوه بر افزایش شتاب می‌توانید، قدرت ماشین خود را در سربالایی‌ها افزایش دهید.
  • شاید برای شما هم جالب باشد که تنظیم بودن باد لاستیک و تعویض به موقع فیلتر هوای موتور علاوه بر کاهش مصرف سوخت سبب افزایش توان موتور خودرو در سربالایی می‌شود.

چرا قدرت ماشین در سربالایی کاهش پیدا می‌کند؟

دلایل زیادی ممکن است در کاهش توان خودرو شما در سربالایی‌ها موثر باشد، از خرابی دیسک و صفحه گرفته تا ضعیف شدن رینگ و پیستون خودرو، اما نکته‌ای که کمتر کسی به آن توجه می‌کند، خرابی واتر سرسیلندر در خودروهای دوگانه سوز است. یعنی خودرو شما دچار کمپرس شده و مقداری از قدرت خود را از دست می‌دهد. بهتر است با دستگاه مخصوص از موتور خودرو خود تست کمپرس بگیرید. همچنین کاهش فشار سوخت توسط پمپ بنزین هم یکی از مهمترین دلایل کاهش قدرت ماشین در سربالایی است.

بهترین کار برای افزایش قدرت ماشین در سربالایی:

تعویض دیسک و صفحه با یک برند خوب و باکیفیت و بررسی سلامت موتور و در صورت نیاز تعمیر موتور خودرو را انجام دهید. اگر خودرو شما دارای نقص فنی خاصی نیست، می‌توانید با ریمپ کردن خودرو خود سبب افزایش شتاب، افزایش قدرت ماشین در سربالایی و کاهش دما و مصرف سوخت خودرو خود شوید. تعویض پولی سرمیلنگ با پولی تقویت شده اسپورت و تعویض خود میلنگ و به طور کلی تقویت موتور خودرو می‌باشد.

امیدوارم با مطالعه این مطلب مشکل کاهش قدرت ماشین در سربالایی برطرف شده باشد. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید بالش سفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا