آموزش برق ساختمان

علت برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی و بهترین روش رفع مشکل

برای جلوگیری از برق دار شدن بدنه ماشین لباسشویی چه کارهایی را انجام دهیم.

یکی از وسایل پرکاربرد آشپزخانه که شاید هر روز از آن استفاده می‌کنید، ماشین لباسشویی است. چه بخواهید و چه نخواهید در طول روز برای شستن لباس‌های چرک خود به ماشین لباسشویی نیاز دارید. در مواردی دیده می‌شود که بدنه ماشین لباسشویی شما برق‌دار است و با دست زدن به بدنه ماشین دچار شوک ناشی از برق گرفتگی می‌شوید. تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که علت برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی چیست و چگونه این مشکل را می‌توان برطرف کرد. ما اینجا هستیم تا در این مقاله تمام مواردی را که ممکن است سبب به وجود آمدن این مشکل شده‌اند را مورد بررسی قرار دهیم و با هم این مشکل را برای همیشه برطرف کنیم.

شاید با مشاهده برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی منزل اولین نکته‌ای که به ذهن شما خطور می‌کند، این است که شاید دلیل میدان مغناطیسی و عدم اتصال سیم ارت باشد. شاید با نصب کردن سیم ارت به پریز لباسشویی مشکل شما برطرف شود. اما در اکثر موارد علت برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی مربوط به سیستم ارت یا اتصال به زمین نیست. در این موارد باید دلیل اصلی این مشکل را پیدا کرده تا بتوانید آن را برطرف کنید. در موارد خرابی پریز برق علت وجود این مشکل است و ربطی به ماشین لباسشویی ندارد، بنابراین زمان مواجهه با این مشکل قبل از هر کاری با یک پریز دیگر تست کنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که بدنه ماشین لباسشویی شما هم برق‌دار شده و روش‌های مختلف را برای حل این مشکل امتحان کرده‌اید اما به نتیجه‌ای نرسیده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله تمام عواملی که سبب برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی می‌شود را با هم مورد بررسی قرار دهیم، تا بتوانیم در سریع ترین زمان ممکن علت آن‌ را پیدا کرده و مشکل را برطرف کنیم، پس با ما همراه باشید.

علت برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی چیست؟

این معمولا سوالی است که خیلی از ما پرسیده می‌شود، جواب این سوال ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد، زیرا موارد زیادی هستند که سبب به وجود آمدن این مشکل می‌شوند و تا زمانی که علت به وجود آمدن مشکل لباسشویی خود را پیدا نکنید، مشکل را نمی‌توانید برطرف کنید. شاید اشتباه کار شما همین جا باشد که تا به حال مشکل برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی خود را نتوانسته‌اید، برطرف کنید. به همین علت در ادامه تمام مواردی را که سبب به وجود آمدن این مشکل می‌شوند را به شما معرفی می‌کنیم تا به راحتی بتوانید مشکل خود را برطرف کنید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید ماشین لباسشویی

بررسی علل برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی:

برق داشتن بدنه وسیله برقی خطرات جانی به همراه خواهد داشت به همین علت به راحتی نمی‌توان از کنار این موضوع عبور کرد و بی‌خیال آن شد. بنابراین باید علت مشکل را پیدا کرد و هر چه سریع‌تر آن را برطرف کرد. این موضوع علت‌های مختلفی دارد که در ادامه تک تک آن‌ها را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.

  • عدم اتصال سیم ارت
  • مشکل در پریز برق
  • نشتی آب در ماشین لباسشویی
  • خرابی سیم کشی داخل ماشین لباسشویی
  • اتصالی در سیم پیچی موتور لباسشویی
  • معیوب شدن دو شاخه برق لباسشویی
  • خرابی موتور ماشین لباسشویی
  • مشکل در المنت یا همان گرمکن ماشین لباسشویی

در ادامه همین مقاله به توضیح کامل هر یک از دلایل برق دار شدن بدنه ماشین لباسشویی می‌پردازیم:

  • عدم نصب سیم اتصال بدنه: در صورتی که سیم کشی برق ساختمان شما قدیمی است باید سیم ارت را به فاضلاب آهنی یا اسکلت فلزی ساختمان نصب کنید. در مواردی علت برق‌دار شدن بدنه ماشین لباسشویی اتصال بدنه به لوله آب می‌باشد.
  • خرابی پریز برق: در مواردی که حتی فکرش را هم نمی‌کنید، دلیل برق‌دار شدن بدنه خرابی پریز برق است. در این موارد سیم فاز به قسمت ارت دوشاخه اتصالی کرده و به جای خنثی کردن برق از بدنه وسیله آن را برق‌دار می‌کند. بهترین کار برای تست خرابی پریز برق استفاده از یک پریز در قسمت دیگر آشپزخانه است.
  • نشتی آب درون ماشین: گاهی دلیل برق‌دار شدن بدنه ماشین لباسشویی شما سوراخ شدن جنت آب و عبور آب خارج شده به قسمت‌های الکترونیکی دستگاه است. در این موارد جریان برق با آب از روی برد به بدنه دستگاه منتقل می‌شود.
  • خراب شدن سیم کشی: در مواردی به علت کشش سیم برق ورودی و برخورد با بدنه لباسشویی روکش قسمتی از سیم کشی دستگاه از بین رفته و با بدنه تماس پیدا می‌کند به همین علت بدنه به اصطلاح برق‌دار می‌شود.
  • خراب شدن دوشاخه برق: در مواردی زنگ زدن و اتصالی پیدا کردن دوشاخه برق می‌تواند سبب نشتی جریان به بدنه دستگاه شود به همین علت با تعویض دوشاخه معیوب مشکل شما برطرف می‌شود.
  • معیوب شدن موتور لباسشویی: همان طور که می‌دانید درون موتور‌های الکتریکی سیم پیچ وجود دارد. سوختن یا از بین رفتن لاک این سیم سبب اتصالی به بدنه لباسشویی می‌شود.
  • مشکل در المنت یا هیتر: همان طور که می‌دانید در صورتی که لباسشویی به لوله آب گرم متصل نشود، برای رسیدن آب به دمای مورد نظر از هیتر استفاده می‌کند، اتصالی در هیتر می‌تواند سبب برق‌دار شدن بدنه ماشین لباسشویی شود.

حتما بخوانید: راهنمای خرید محافظ ولتاژ لوازم خانگی

مشکلات احتمالی در برق دار شدن بدنه ماشین لباسشویی:

علاوه بر موارد بالا مشکلات دیگری هم وجود دارد که می‌تواند سبب برق دار شدن بدنه ماشین لباسشویی شما شود که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  • ماندن و خارج نشدن کف درون ماشین لباسشویی
  • آب گیری نکردن ماشین لباسشویی به دلیل پر شدن صافی
  • اگر آب درون ماشین لباسشویی شما به صورت کامل تخلیه نمی‌شود، امکان اتصالی به دور از انتظار نیست.
  • اگر ماشین لباسشویی شما در حین کار به یکباره خاموش می‌شود،هم می‌تواند یکی از دلایل به وجود آورنده این مشکل باشد.
  • خراب شدن شیر برقی هم می‌تواند یکی از دلایل به وجود آمدن این مشکل باشد که با تعویض شیر برقی مشکل شما حل می‌شود.

نکاتی برای جلوگیری از برق‌دار شدن بدنه ماشین لباسشویی:

رعایت برخی نکات از برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی جلوگیری می‌کند، این نکات عبارتند از:

  • تلاش کنید هر از گاهی ماشین لباسشویی خود را شستشو دهید، برای این کار از گزینه درام کلیر استفاده کنید و بدون لباس این کار را انجام دهید.
  • همیشه ماشین لباسشویی خود را در مکان خشک قرار دهید، قرار دادن این وسیله در مکان‌های مرطوب خطر برق گرفتگی را افزایش می‌دهد.
  • همیشه دوشاخه ماشین لباسشویی را مستقیم به برق شهری متصل نکنید، بهتر است از محافظ ولتاژ مخصوص لباسشویی استفاده کنید.
  • هر یک سال یک بار از یک متخصص کمک بخواهید تا ماشین لباسشویی شما را سرویس سالیانه کند.

امیدوارم با مطالعه این مطلب مشکل برق دار شدن بدنه ماشین لباسشویی شما برطرف شده باشد. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید شلوارک ورزشی مردانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا