لوازم ورزشی

رکاب اسب، راهنمای خرید رکاب اسب ارزان به همراه قیمت روز

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید رکاب اسب باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

بازار رکاب اسب با سایر وسایل متفاوت است به همین دلیل صاحبان اسب برای اینکه هنگام سواری با اسب خود راحت و موثرتر باشند به یک سری وسایل و تجهیزات اسب سواری نیاز دارند، یکی از این وسایل مهم و ضروری رکاب اسب می‌باشد. برخی سوارکاران به نوع رکابی که سوار می‌شوند فکر نمی‌کنند، فقط به طول مناسب و سازگاری آن با هر چیزی که به زین وصل می‌شود توجه می‌کنند. اما رکاب اسب مناسب می‌تواند دنیایی از تفاوت را در مورد راحتی، فرم و کارایی شما و تاثیر طولانی مدت سواری بر بدن و مهمتر از همه ایمنی شما ایجاد کند. انتخاب رکاب اسب موضوعی پیچیده است. همان طور که تکنولوژی چسبندگی تکامل یافته، طراحی رکاب از جمله اندازه، شکل، مواد و هدف مدل‌های مختلف آن به طور فزاینده‌ای گیج کننده شده است. علاوه بر این، همه ادعاهای سازنده و تأییدیه‌های حرفه‌ای آنقدر که می‌توانند آموزنده نیستند. بنابراین شما نیاز به یک راهنمای خرید رکاب اسب دارید.

بهترین نقطه شروع با رشته یا فعالیت شماست. از آنجا، می‌توانید شروع به بررسی طیف سبک‌هایی کنید که در آن دسته قرار می‌گیرند. احتمالاً بر اساس یک ویژگی یا کیفیت خاص مثل ایمنی و راحتی یا شاید فقط ترجیح شخصی تصمیم به خرید این وسیله بگیرید. مهم نیست که چه رکاب اسبی را انتخاب می‌کنید، مهم این است که شما چکمه یا کفش پاشنه‌دار بپوشید تا از سر خوردن پای شما در رکاب اسب جلوگیری کند. هیچ کس فکر نمی‌کند که این اتفاق برای او بیفتد، اما اگر اسب به طور ناگهانی حرکت کند، دست‌ها و پاها از بدن فاصله می‌گیرند، اینجاست که رکاب اسب به حفط تعادل شما کمک می‌کند. مردم اغلب در مورد خرید رکاب اسب متناسب با چکمه‌ و لباس خود اشتباه می‌کنند، بنابراین به یک راهنمای خرید رکاب نیاز دارند.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید رکاب اسب را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله ورزشی ارزشمند به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله شما را با انواع رکاب اسب آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید رکاب اسب باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

رکاب اسب چیست و چه کاربردی دارد؟

رکاب، یکی از یک جفت قاب فلزی سبک است که از زین متصل به پشت حیوان آویزان می‌شود. اسب سوار معمولاً از رکاب برای حمایت از پا در هنگام سوارکاری و کمک به حفظ تعادل استفاده می‌کند. رکاب‌ها احتمالاً در قرن دوم قبل از میلاد در استپ‌های آسیایی ایجاد شده‌اند. آن‌ها ارزش نظامی اسب را به شدت افزایش می‌دادند. به عبارت بهتر یک جفت قاب سبک کوچک یا حلقه‌ای که برای پذیرش پای سوارکار توسط یک بند به زین وصل می‌شود و برای کمک به نصب و به‌عنوان تکیه‌گاه در هنگام سواری استفاده می‌شود. در لغت نامه رکاب به قطعه‌ای تعبیر می‌شود که به عنوان تکیه گاه یا گیره در نجاری و ماشین آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید: راهنمای خرید بوت سوارکاری

تاریخچه پیدایش رکاب اسب:

رکاب تا ۱۰۰۰ سال پس از اهلی شدن اسب به وجود نیامد. در گذشته اسب‌ها وحشی و رام نشده می‌دویدند. اعتقاد بر این است که اولین اهلی کردن اسب‌ها بین قرن ۴ و ۵ قبل از میلاد در استپ‌های آسیای مرکزی اتفاق افتاده است.اولین شواهد وجود رکاب در قرن دوم قبل از میلاد در هند کاوش شد. این یک مهر قرنیه بود که سوارکاری را بر روی اسب نشان می‌داد که پایش بر روی رکابی از چوب در قالب شکل L به سبک قلاب قرار گرفته بود. تصویر دیگر مجسمه اسب با رکاب از ژاپن در دوره کوفون در قرن ششم است. مصنوع دیگری در یک مقبره سلسله جین در سال ۳۰۲ پس از میلاد یافت شد. این یک رکاب بود که در نزدیکی چانگسا در چین حفاری شده بود. یک اثر یادبود با ۲ رکاب به تاریخ ۳۲۲ پس از میلاد در مقبره منچوری در نزدیکی نانجینگ کشف شد.این کاوش‌ها به باور مورخان منجر شد که به این نتیجه برسند که منشأ رکاب‌ها در آسیاست.

انواع رکاب اسب:

  1. رکاب انگلیسی یا انعطاف پذیر: همان‌طور که از نام آن مشخص است، این رکاب‌ها دارای اضلاع خَمشی هستند. این انعطاف‌پذیری به سواری راحت‌تر کمک می‌کند. مخصوصاً برای سوارکاران مسن‌تر یا کسانی که از مشکلات آسیب‌های زانو، پا و مفاصل رنج می‌برند عالی خواهد بود. نام دیگر این رکاب هرم اسپرینگر می‌باشد.
  2. رکاب ایسلندی: این نوع رکاب انگلیسی نیز سواری را راحت می‌کند اما به روشی متفاوت. آن‌ها ویژگی انعطاف پذیری را مانند رکاب‌های شرح داده شده در بالا ارائه نمی‌دهند، آفست به این معنی است که رکاب‌ها در موقعیتی آویزان می‌شوند تا سواران بتوانند به راحتی آن‌ها را بلند کنند.
  3. رکاب‌های هوشمند: رکاب‌های هوشمند MDC بهترین ویژگی‌های اکثر رکاب‌های انگلیسی را با هم ترکیب می‌کنند. این رکاب‌ها با تنظیم در سه موقعیت مختلف انعطاف پذیری را برای شما آسان‌تر می‌کنند. یعنی اجازه می‌دهید آن‌ها در کنار اسب (که حالت سنتی است) در حالت ۹۰ درجه یا عمود مانند رکاب‌های ایسلندی بالا دراز بکشند، یا با زاویه ۴۵ درجه آویزان شوند.
  4. رکاب طاووس: رکاب طاووس برای کودکانی که به سبک انگلیسی سوار می‌شوند ایده‌آل است. آن‌ها از نوارهای لاستیکی محکم در محل فلزات تشکیل شده‌اند. این نوارها در صورت افتادن جدا می‌شوند در نتیجه پاها آزاد خواهند شد. بزرگسالان نباید از رکاب طاووس استفاده کنند زیرا ممکن است وزن آن‌ها را تحمل نکند، مخصوصاً برای پریدن.
  5. رکاب استرالیایی: این سبک مناسب برای بزرگسالانی است که به سبک انگلیسی سوار می‌شوند. آن‌ها ساختاری تمام فلزی دارند که می تواند وزن آن.ها را تحمل کند، همچنین یک انحنای رو به جلو در لبه بیرونی دارند. این ویژگی خاص به پای شما کمک می‌کند تا در صورت سقوط از رکاب خارج شود.
  6. رکاب آفست: این سبک از رکاب انگلیسی از پیچ خوردن چرم‌های رکابی جلوگیری می‌کند. آن‌ها با جلوگیری از قرار گرفتن پاها در موقعیت‌های ناخوشایند، راحتی سوارکار را افزایش می دهند.
  7. رکاب ایمنی مغناطیسی: رکاب ایمنی مغناطیسی ایمنی سوارکار را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد. آن‌ها طراحی باز دارند و دارای کفی‌های مغناطیسی هستند که پاهای شما را محکم به رکاب متصل می‌کند. یعنی اگر پای شما حرکت کند، رکاب‌ها نیز با آن حرکت می‌کنند. آن‌ها همچنین مجهز به درپوش پا هستند، بنابراین اگر پای شما سر بخورد، درپوش از زمین خوردن شما جلوگیری می‌کند. رکاب ایمنی مغناطیسی همچنین دارای یک ضمیمه هوشمند است که به سوارکاران اجازه می‌دهد بدون جدا کردن چرم‌های زین، رکاب را جدا کنند.

آیا رکاب انگلیسی برای زانو مضر است؟

هیچ پاسخ مستقیمی برای این سوال وجود ندارد. زانو درد و آسیب‌های زانو ناشی از اسب سواری می تواند به دلایل مختلفی مانند: بورسیت، پارگی رباط ها، آرتریت و غیره رخ دهد. از این گذشته، یک سوارکار از پاهای خود برای چسبیدن به بدن اسب استفاده می‌کند. این امر به زانوها، ساق پا و استخوان‌های ساق پا فشار می‌آورد. این فشار می تواند علیرغم نوع روشی که انتخاب می کنید رخ دهد. بنابراین، نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که آیا رکاب‌های انگلیسی نسبت به رکاب‌های غربی فشار بیشتری به زانو وارد می‌کنند یا خیر. با این حال، یکی از دلایل اصلی درد زانو تنظیم نامناسب طول رکاب است. به همین دلیل است که اطمینان از تناسب مناسب رکاب بسیار مهم است.

چند نکته برای به حداقل رساندن درد زانو ناشی از اسب سواری:

  • با چکمه‌های سوارکاری معمولی خود روی زین بنشینید و اجازه دهید پاهایتان آویزان شود.
  • در حالت ایده‌آل، استخوان‌های مچ پا شما باید در راستای رکاب باشد.
  • بین چکمه شما و کناره رکاب در هر دو طرف باید فضایی برای لغزش وجود داشته باشد.
  • برخی سوارکاران از پدهای رکابی برای بهبود کشش با رکاب انگلیسی خود استفاده می‌کنند. اما اگر چکمه‌های سواری شما کف لاستیکی با آج دارند از پدهای لاستیکی خودداری کنید، زیرا ممکن است به رکاب اسب بچسبند.

سوارکاران انگلیسی همچنین می‌توانند مشکلات زانو را با استفاده از رکاب فلکسی به حداقل برسانند. این رکاب‌ها خم می‌شوند و یک «عطف» ارائه می‌کنند که از مجبور کردن پاهای شما به زوایای ناراحت ‌کننده جلوگیری می‌کند. این رکاب می‌تواند کمک زیادی به کاهش فشار روی مچ پا، استخوان‌های ساق پا و زانو داشته باشد.

چرا به رکاب انگلیسی آهن می‌گویند؟

رکاب‌های انگلیسی را آهن می‌نامیدند، زیرا آهن تنها فلزی بود که در زمان‌های گذشته برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شد.

حتما بخوانید: راهنمای خرید کلاه سوارکاری

نکات مهم برای خرید رکاب اسب:

  1. رکاب با اندازه صحیح: اولاً، مهم نیست که چه طرحی را انتخاب می‌کنید، انتخاب سایزبندی نامناسب تنها علتی است که یک رکاب کوچک می‌تواند منجر به گیر کردن پای شما در آهن در صورت افتادن از اسب شود. توپ پا در رکاب اسب، باید ½ اینچ از هر طرف بین طرف چکمه یا پای خود و لبه رکاب فاصله داشته باشد.
  2. ایمنی رکاب: شاید مهمترین نکته در مورد خرید رکاب توجه به ایمنی آن می‌باشد. ترس از کشیده شدن و لگد مال شدن یک اسب سوار در صورت گیرکردن پا، دیگر نباید با مقدار فناوری مدرن موجود اتفاق بیفتد. این می‌تواند از آسیب بسیار جدی به سوارکار جلوگیری کند. رکاب‌های ایمنی رکاب‌هایی هستند که به شما اجازه می‌دهند هنگام سقوط از اسب، پای شما با خیال راحت از رکاب رها شود. این‌ها می‌توانند به‌ویژه برای رشته‌های کراس کانتری و شکار مفید باشند، زمانی که اسب احتمالاً در حال تاختن و در فضایی بزرگ است.
  3. وزن رکاب: وزن رکاب نیز می‌تواند عامل مهمی به خصوص در مسابقه، استقامت، رویدادهایی باشد که اسب باید مسافت‌های طولانی را با سرعت بالا طی کند. سنگین بودن وزن رکاب اسب سبب افزایش وزن اسب شده و سبب می‌شود اسب زودتر از هر موقع خسته شود. پس همیشه تا حد امکان رکاب‌هایی را خریداری کنید که وزن ان‌ها سبک می‌باشد.
  4. طرح رکاب: طراحی رکاب، یک پایه ثابت است یا برخی از رکاب‌های نوآورانه دارای پایه‌هایی هستند که به طور همزمان در ۲ یا ۴ جهت حرکت می‌کنند و به آن‌ها اجازه راحتی و انعطاف‌پذیری بیشتری را می‌دهد تا با نرم کردن ضربه روی مفاصل، به کاهش تنش و درد در لگن، زانو و مچ پا کمک کند و برای سوارکارانی که هنگام سوار شدن بر زین از درد در ناحیه پا رنج می‌برند عالی است. همچنین یک دستگیره روی پایه برای امنیت پای سوارکار و کمک به جلوگیری از لیز خوردن در نظر گرفته شده است.
  5. قیمت رکاب: قیمت، این بستگی به بودجه افراد دارد و در ۱۰ یا چند سال گذشته رکاب‌ها به طور گسترده توسعه یافته‌اند در نتیجه، قیمت‌ها نیز افزایش یافته است در نتیجه شما باید انتظار پرداخت هزینه بیشتری را داشته باشید. از خرید رکاب‌های خیلی ارزان خودداری کنید، زیرا از کیفیت لازم برخوردار نیستند و با خرید آن‌ها وقت و هزینه خود را هدر می‌دهید. اگرچه ممکن است هزینه زیادی برای خرید یک جفت رکاب بپردازید، اما اکثر این رکاب‌ها برای سال‌های طولانی دوام می‌آورند و حتی راحتی، ثبات و ایمنی بیشتری در زین برای شما فراهم کنند، ارزش آن را دارند.
  6. آج روی رکاب: این یک فاکتور مهم است که باید در نظر بگیرید زیرا آج به شما کمک می‌کند تا در روی زین امنیت بیشتری داشته باشید. آج لاستیکی پهن هنوز هم گزینه‌ای محبوب برای گرفتن یک رکاب اسب برتر است. یک آج به سبک رنده پنیر فلزی نیز موجود است که در صورت خیس شدن کف چکمه‌ها می‌تواند پایداری بهتری را برای شما به همراه داشته باشد.

باتوجه به نکاتی که گفته شد، می توانید رکاب اسب مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه رکاب اسب ارزان، پرفروش و باکیفیت موجود در بازار ایران را جمع آوری کرده‌ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید.


۱ رکاب زین اسب مدل Mhp7

رکاب زین اسب مدل Mhp7

مشخصات

  • ابعاد
    ۱۲x10x4 سانتی‌متر
  • وزن
    ۲۸۰ گرم
  • گونه حیوان
    اسب
  • کشور سازنده
    ایران
  • سایر توضیحات
    ساخته شده از برنج

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ رکاب اسب مدل b55

رکاب اسب مدل b55

مشخصات

  • ابعاد
    ۱۶x14x5 سانتی‌متر
  • وزن
    ۴۱۰ گرم
  • گونه حیوان
    اسب
  • سایر توضیحات
    ساخته شده از الومینیوم

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳ رکاب زین اسب مدل آیس راک کد YP-02 مجموعه ۲ عددی

رکاب زین اسب مدل آیس راک کد YP-02 مجموعه 2 عددی

مشخصات

  • ابعاد
    ۱۶x14x5 سانتی‌متر
  • وزن
    ۵۹۵ گرم
  • گونه حیوان
    اسب
  • کشور سازنده
    ایران
  • سایر توضیحات
    – مجموعه ۲۳ عددی رکاب زین اسب مدل ایس راک- ابعاد هر رکاب : ارتفاع : ۱۶ طول و عرض : ۱۴×۵ سانتیمتر- ابعاد جای پا یا کفی : ۱۱×۵ سانتیمتر- وزن هر رکاب : حدود ۲۹۷ گرم

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۴ رکاب زین اسب مدل BR

رکاب زین اسب مدل BR

مشخصات

  • ابعاد
    ۱۴*۱۳*۴.۵ سانتی‌متر
  • وزن
    ۴۹۸ گرم
  • گونه حیوان
    جونده
  • سایر توضیحات
    – وزن هر رکاب ۲۵۴ گرم

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید رکاب اسب در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

در ادامه بیشتر بخوانید: راهنمای خرید جلیقه نجات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا