آموزش برق ساختمان

علت سوختن سیم کشی برق ساختمان و روش جلوگیری از سوختگی

برای محافظت از سیم کشی برق ساختمان خود چه کارهایی را انجام دهیم.

یکی از خطراتی که معمولا ساختمان‌های چند سال ساخت را تهدید می‌کند، سوختن سیم کشی برق ساختمان است. این موضوع دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، از اضافه شدن وسایل پر مصرف امروزی گرفته تا گرمای بیش از اندازه هوا و سیم کشی نامناسب هم می‌تواند یکی از دلایل سوختن سیم کشی برق ساختمان شما باشد. متاسفانه امروزه بیشتر ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند، مربوط به شغل پیمانکاری است که به علت سیو سود بیشتر از مصالح بی کیفیت استفاده می‌کنند. در صورتی که در یک ساختمان از سیم برق غیر استاندارد استفاده شده باشد، احتمال سوختن سیم کشی برق ساختمان به دور از انتظار نیست.

همان طور که می‌دانید تعویض سیم کشی ساختمان یک کار وقت گیر و پر هزینه است، حتی در مواردی که متخصص برق به خوبی کار نکرده حتی این امکان هم وجود ندارد، بنابراین شما برای جلوگیری از سوختن سیم کشی برق ساختمان خود، می‌توانید به جای تعویض سیم کشی از فیوزهای مینیاتوری درجه یک استفاده کنید. در صورت داغ شدن بیش از اندازه سیم برق اگر فیوز باکیفیت باشد، باید بلافاصله وارد عمل شود و از آتش سوزی جلوگیری کند. متاسفانه این پیمانکارهای ساختمانی نه تنها از سیم برق باکیفیت استفاده نمی‌کنند، بلکه از فیوز مناسب هم استفاده نمی‌کنند به همین دلیل است که روزانه شاهد سوختن سیم کشی برق خیلی از منازل و اداره‌ها هستیم.

اگر شما هم جزو این افراد هستید و از وضعیت سیم کشی برق ساختمان خود اطمینان ندارید و نگران سوختن سیم کشی برق ساختمان خود هستید، باید به شما بگوئیم که درست فکر می‌کنید، بهترین کار جلوگیری از وقوع حادثه قبل از بوجود آمدن آن است. برای این منظور ما برای شما این مقاله را جمع آوری کرده‌ایم تا به شما دلایل سوختن سیم کشی و روش‌های جلوگیری از سوختن سیم کشی برق ساختمان را آموزش دهیم.

علت سوختن سیم کشی برق ساختمان چیست؟

همان طور که گفته شد، عوامل مختلفی را می‌توان در سوختن سیم‌کشی دخیل دانست، اما مهمترین علت به وجود آمدن این حادثه عدم محافظت از سیم کشی به وسیله فیوز است. در اکثر موارد آتش سوزی زمانی اتفاق می‌افتد که شبکه برق شما تحت فشار قرار می‌گیرد و فیوز مینیاتوری وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد. متاسفانه در این حالت شما شاهد آتش سوزی خواهید بود. برای جلوگیری از سوختن سیم‌کشی حداقل کاری که می‌توانید انجام می‌دهید، این است که فیوزهای خود را با یک نمونه باکیفیت تعویض نمائید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید فیوز مینیاتوری

دلایل اصلی سوختن سیم کشی برق ساختمان:

  • استفاده از سیم با سطح مقطع اشتباه: سطح مقطع سیم همان ضخامت یا قطر سیم برق است که هر سطح مقطع برای عبور مقدار خاصی از جریان طراحی شده است. به عنوان مثال برای سیم کشی پریزهای برق باید از سیم با نمره ۲.۵ میلی متر و برای اجرای سیستم روشنایی سقف و مهتابی‌ها باید از سیم با سطح مقطع ۱.۵ میلی متر استفاده کنید. استفاده از سیم با سطح مقطع کمتر احتمال سوختن سیم‌ها و آتش سوزی را افزایش می‌دهد.
  • استفاده فیوز مناسب: گاهی اوقات شما از سطح مقطع مناسب استفاده می‌کنید، اما فیوز شما به اشتباه انتخاب شده به همین علت نمی‌تواند جلوی وقوع حادثه را بگیرد و شاهد آتش سوزی خواهید بود. به عنوان مثال شما برای سیستم روشنایی سقف از سیم با سطح مقطع ۱.۵ میلی‌متر استفاده کرده‌اید، اما به جای اینکه از فیوز ۱۰ آمپر استفاده کنید به جای این فیوز از فیوز ۱۵ آمپر استفاده کرده‌اید، حداکثر توان عبور جریان از سیم ۱.۵ میلی متر حدود ۱۰ آمپر است به همین علت فیوز برق را قطع نمی‌کند و سبب آتش سوزی می‌شود.
  • طول سیم: فیوز تنها زمانی عمل می‌کند که متناسب سطح مقطع سیم کشی و طول مناسب سیم باشد. شما حتی اگر از سیم نمره ۱.۵ میلی متر و فیوز ۱۰ آمپر هم استفاده کنید، اما فاصله سیم تا فیوز شما بیش‌تر از ۵۰ متر باشد به هیچ عنوان فیوز شما عمل نخواهد کرد. بنابراین در ساختمان‌هایی که از سیم با سطح مقطع درست و فیوز مناسب هم استفاده شده باز هم شاهد این اتفاق خواهیم بود زیرا طول سیم بیش از اندازه بلند است.
  • استفاده از سیم غیر استاندارد: همیشه سیم برق شرکت‌های معروف و شناخته شده بازار را خریداری نمائید. شرکت‌های ناشناخته ممکن است کم کاری داشته باشند و سطح مقطع سیم آن‌ها کمتر از عددی باشد که روی آن درج شده است. به عنوان مثال به علت گران بودن فلز مس برخی شرکت‌ها از سطح مقطع سیم کم می‌کنند و به جای آن به ضخامت پلاستیک روکش سیم اضافه می‌کنند، در چنین شرایطی هم خطر سوختن سیم افزایش پیدا می‌کند.

هنگام آتش سوزی با برق چه اقدامات ایمنی باید انجام شود؟

  • ابتدا باید منبع برق یا همان جریانی که سبب آتش سوزی شده است را پیدا کرده و آن را قطع کنید، با این کار خطر برق گرفتگی کاهش پیدا می‌کند.
  • هرگز برای خاموش کردن آتش سوزی سیم‌های برق از آب یا دیگر مایعات استفاده نکنید، زیرا خطر برق گرفتگی افزایش پیدا می‌کند.
  • فردی که دچار آسیب دیدگی شده را به مکان امن منتقل کنید و اقدامات و کمک‌های اولیه را تا رسیدن امدادگران روی فرد انجام دهید.
  • برای خاموش کردن آتش سوزی ناشی از برق حتما بعد از قطع منبع برق از پودر مخصوص یا کپسول گاز دی اکسید کربن استفاده نمائید.

آیا با نصب کلید نشتی جریان می‌توان از سوختن سیم کشی برق جلوگیری کرد؟

بله شما با نصب هر وسیله محافظت کننده‌ای به راحتی می‌توانید از وقوع حادثه جلوگیری کنید، البته فاکتورهای دیگری هم مثل طول سیم، نصب کلید محافظ جریان متناسب با سطح مقطع سیم برق هم توجه داشته باشید، تا بیشترین میزان اثر گذاری را داشته باشید. در مواردی یک کلید نشتی جریان غیر استاندارد هم می‌تواند سبب بروز حادثه برق شود. شما با این خیال که کلید مورد نظر شما از سیستم شما محافظت می‌کند به سیستم برق خود فشار وارد می‌کنید و در صورتی که کلید به درستی عمل نکند، شاهد آتش سوزی خواهید بود.

حتما بخوانید: علت پریدن فیوز برق

چگونه می‌توان از سوختن سیم کشی برق جلوگیری کرد؟

  • شما به هیچ عنوان نباید از کل فضای یک لوله برای عبور سیم برق استفاده کنید، زیرا نیمی از فضای داخل لوله باید برای خنک شدن سیم‌ها خالی بماند. اگر شما نگاهی به ساختمان‌های که سیم‌کشی آن‌ها دچار آتش سوزی شده‌ است، بیاندازید متوجه می‌شوید که این موضوع نادیده گرفته شده است.
  • سطح مقطع سیم‌های برق ساختمان خود را بالاتر از اندازه‌ای که قرار است از آن‌ها کار بکشید، در نظر بگیرید. با این کار از گرم شدن سیم‌ها و آتش گرفتن آن‌ها جلوگیری می‌کنید.
  • تا حد امکان اتصالات را کاهش دهید، همان طور که می‌دانید سیم‌ها در محل اتصال بیشتر از سایر قسمت‌ها داغ شده و دچار آتش سوزی می‌شوند.
  • اگر اتصال دارید به جای استفاده از لنت یا نوار چسب برق از ترمینال و راه‌های استاندارد دیگر استفاده کنید، زیرا چسب هم سبب آتش سوزی می‌شود.
  • در قسمت اتصالات سیم‌های فاز و نول را در کنار هم قرار ندهید، زیرا در صورت ذوب شدن عایق روی سیم‌ها اتصال کوتاه آتش سوزی را افزایش می‌دهد.

امیدوارم با مطالعه این مطلب سوختن سیم کشی برق ساختمان منزل یا محل کار شما برطرف شده باشد. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: علت چشمک زدن لامپ کم مصرف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا