آموزشی خودرو

علت کله کردن پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | بررسی جامع دلایل و راه‌حل‌ها

چرا پژو ۲۰۶ ناگهان تکان شدید می‌خورد؟ بررسی ۵ دلیل اصلی و روش‌های کاربردی برای رفع این مشکل آزاردهنده

مقدمه:

یکی از خودروهای پرطرفدار بازار ایران پژو ۲۰۶ تیپ۵ می‌باشد. بسیاری از دارندگان این خودرو با یک مشکل رایج مواجع می‌شوند که به آن کله کردن می‌گویند. منظور از کله کردن این است که در هنگام تغییر شتاب ناگهانی تکان شدید به جلو یا عقب داشته باشد. اگر خودرو شما هم دچار این مشکل است، نگران نباشید در ادامه دلایل اصلی این مشکل را با هم بررسی می‌کنیم.

علت‌های اصلی کله کردن پژو ۲۰۶ تیپ ۵:

خرابی سنسور دریچه گاز (TPS):

وظیفه اصلی سنسور دریچه گاز یا همان TPS گزارش میزان بار بودن پولکی دریچه گاز به ای سی یو است. در صورت خرابی سنسور TPS واحد کنترل مرکزی خودرو یا ECU دچار خطا در محاسبه سوخت می‌شود و این امر منجر به کله کردن خودرو می‌شود.

علائم خرابی:

  • خودرو هنگام گاز دادن کند می‌شود.
  • ریپ زدن یا لرزش در موتور خودرو
  • چراغ چک خودرو روشن می‌شود.

خراب شدن کویل و شمع‌ها:

در مواردی هم خراب شدن شمع و وایر یا کویل خودرو باعث احتراق ناقص شده که می‌تواند سبب لرزش موتور یا کله کردن ماشین شما شود. این مورد خود را زمانی نشان می‌دهد که دور موتور پایین یا شتاب ناگهانی می‌گیرید.

استپر موتور معیوب (خودروهای دارای دریچه گاز سیمی):

این قطعه که بیشتر در پروهای ۲۰۶ دارای دریچه گاز سیمی مشاهده می‌شود وظیفه آرام کردن دور موتور را دارد. خراب شدن این قطعه سبب نوسان در دور موتور و در نتیجه کله کردن خودرو شما می‌شود.

خرابی دسته‌موتور و دسته‌گیربکس:

اگر دسته موتور خودرو شما پاره یا شکسته شده باشد به هنگام تغییر ناگهانی در شتاب خودرو دچار تکان خوردن شدید در داخل اتاق خودرو شده که حالتی شبیه این مشکل است.

مشکل در ECU و نیاز به ریست نرم افزاری دارد:

در مواردی بعد از خرابی یک قطعه بعد از تعویض خطا در ECU باقی مانده و به اشتباه از قطعه مربوطه اطلاعات غلط دریافت می‌کند در این شرایط با ارسال داده اشتباه به انژکتورها این حالت به وجود می‌آید که با ریست نرم افزاری مشکل برطرف می‌شود.

راه‌حل‌ها و اقدامات پیشگیرانه کله کردن پژو ۲۰۶ تیپ ۵:

  • با استفاده از دستگاه دیاگ به بررسی دقیق سنسور دریچه گاز بپردازید و در صورت خرابی آن را تعویض کنید.
  • اگر در بازه‌های زمانی مشخص اقدام به تعویض شمع و وایر و کوئل خودرو خود نشده‌اید در اولین فرصت آن‌ را انجام دهید.
  • دسته موتورهای خودرو خود را بررسی کنید و در صورت مشاهده هر گونه افت، ترک یا پارگی آن را تعویض نمائید.
  • ریست کردن تنظیمات ECU پس از انجام هر گونه کار تعمیراتی روی خودرو
  • تست دریچه گاز و استپر موتور خودرو و در صورت نیاز تعویض آن‌ها

جمع بندی:

مشکلات متعددی از جمله الکترونیکی یا موتوری می‌تواند سبب کله کردن پژو ۲۰۶ تیپ ۵ شما شود. شما با بررسی کردن دوره‌ای خودرو و نگهداری منظم می‌توانید از بروز ابن مشکلات تا حد امکان جلوگیری کنید. اگر با انجام سرویس‌های دوره‌ای مشکل شما همچنان پابرجا بود پیشنهاد می‌کنم خودرو خود را نزد یک مکانیک ماهر که دارای دستگاه دیاگ PPS پژو است ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا