لوازم ورزشی

زین اسب، راهنمای خرید زین اسب انگلیسی ارزان و حرفه‌ای

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید زین اسب باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

زین اسب یکی از مهمترین عناصر و تجهیزات سوارکاری می‌باشد. این وسیله به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی اسب سواری کنید و حیوان را به طور موثری هدایت نمائید. این ارتباط مستقیم بین پشت اسب و سوارکار صورت می‌گیرد. زین اسب نقش کلیدی در انتقال صحیح اطلاعات دارد تا بتوانید با اسب خود ارتباط برقرار کنید. زین یک وسیله ضروری است تا بتوانید با خیال راحت اسب سواری نمائید. علاوه بر این زین مناسب از پشت اسب هم محافظت می‌کند. زین اسب از عناصری تشکیل شده که با شکل آناتومیک بدن اسب و سوارکار مطابقت پیدا می‌کند، همین امر سبب می‌شود تا هم اسب و هم سوارکار تجربه‌ای بهتر و دلپذیرتر از سواری را تجربه کنند.

سوارکار از طریق سیگنال‌هایی که باعث واکنش اسب می‌شود با اسب خود ارتباط برقرار می‌کند. سوارکار با استفاده از تعادل بدن خود در زین و کمک های طبیعی خود (دست گوساله) بر حرکات اسب تأثیر می‌گذارد. بسته به رشته سوارکاری، باید زین اسب را با توجه به ساختار آن انتخاب کنید که دقیقاً اطلاعات معتبری را به اسب منتقل کند. واکنش اسب بازخورد و وظیفه انجام شده اثر ارتباط خواهد بود. اگر اسب وظایف را به درستی انجام دهد، بستگی زیادی به دقت سیگنال‌هایی دارد که از سوارکار دریافت می‌کند. هرچه زین اسب بهتر نصب شود، ساختار و نوع آن هماهنگی روانی حرکات اسب را بهتر می‌کند. عناصر خاصی از ساخت زین به شما این امکان را می‌دهد تا پیکربندی‌هایی را ایجاد کنید که برای رشته‌های سوارکاری جداگانه و نیازهای فردی سوارکاران تنظیم شده است.

اگر شما هم جزو آن دسته از سوارکاران هستید که قصد خرید زین اسب را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله ورزشی به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله شما را با انواع زین اسب آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید زین اسب باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

زین‌ اسب چیست و چه کاربردی دارد؟

بیشتر مردم می‌دانند که زین از یک تکه چوب یا فایبرگلاس بزرگ ساخته شده که با چرم پوشیده شده و روی پشت اسب قرار می‌گیرد. اما موضوع چیزی بیشتر از این است. زین‌ها در سبک‌های مختلف عرضه می‌شوند. مدلی را که خریداری می‌کنید، بستگی به نوع سواری شما دارد. به اینجا دقت کنید، زین یکی از بزرگترین سرمایه گذاری‌های شما در سرگرمی جدیدتان است. زین‌های انگلیسی شامل چرم‌های رکابی، اتوی رکابی و بند نمی‌شوند. اگر زین انگلیسی می‌خرید باید این اقلام را جداگانه خریداری کنید. خرید زین غربی همیشه شامل رکاب است و معمولاً شامل سینچ می‌شود. با این حال، اگر تجهیزاتی که با زین شما ارائه می‌شود کیفیت بالایی ندارند، ممکن است بخواهید آن را به یک سینچ بهتر ارتقا دهید. پیدا کردن زینی که مناسب اسب شما باشد کمی زمان می‌برد. اگرچه سازندگان زین درختان زین را در اندازه های مختلف شامل: عریض، متوسط و باریک می‌سازند، هر اسب شخصی می‌باشد و ممکن است هر زینی متناسب با عرض ظاهری پشت اسب شما قرار نگیرد.

حتما بخوانید: راهنمای خرید رکاب اسب

تاریخچه پیدایش زین اسب:

  • زین، یک صندلی برای سوار شدن بر پشت حیوان، معمولاً اسب می‌باشد. در گذشته برای مدت زیادی با اسب‌ برهنه سوارکاری می‌کردند یا با پارچه‌ها یا پتوهای ساده سواری می‌کردند، اما توسعه زین چرمی در دوره‌ای از قرن سوم قبل از میلاد تا قرن اول پس از میلاد، پتانسیل اسب را به ‌ویژه برای جنگ، با آسان‌ کردن سوارکاری به میزان زیادی بهبود بخشید. زین احتمالاً در جوامع استپ‌های آسیایی که محل پیدایش رکاب و طوق اسب نیز بوده‌اند، سرچشمه گرفته و در اروپا به ویژه قرون وسطی در فرانسه به‌عنوان عنصر ضروری در جنگ شوک‌های شوالیه‌ای پیشرفت زیادی داشته است.
  • از عصر فئودالی زین‌ شتر که یک وسیله باستانی نیز هست، برای جا دادن فرد روی کوهان‌ حیوان ساخته شد. زین‌های فیل به نسبت بزرگ هستند و شبیه آلاچیق‌های سایبان‌دار هستند. آن‌ها معمولاً به زبان هندی هوده یا hauda نامیده می‌شوند. زین‌های مدرن برای اسب‌ها به طور کلی دو نوع تقسیم بندی می‌شوند. زین غربی که گاهی موریش نیز نامیده می‌شود، دارای یک بوق بلند بر روی پامل در جلوی سوارکار است که برای محکم کردن لاری مفید است و یک عصای بزرگ در پشت سوار برای ایجاد صندلی محکم برای گاوها می‌باشد.

اجزای تشکیل دهنده زین اسب:

  • قالب: عنصر پایه ساخت زین قالب است. عمدتاً از مواد مصنوعی تقویت شده با فایبرگلاس و رزین برای ایجاد درخت زین استفاده می‌شود. که به ما این امکان را می‌دهد تا یک شاسی سبک و بادوام برای زین داشته باشیم.
  • صندلی: صندلی قسمت بالای شمع زین است. هر کدام یک شکل، عمق و اندازه جداگانه دارند. جایی است که لگن شما باید در حالت تعادل راحت باشد. صندلی معمولاً از مواد الاستیک خاصی ساخته می‌شود. چرم زین باید نرم، بادوام و ضد لغزش باشد.
  • پومل: بالاترین نقطه در جلوی زین می‌باشد. قوس جلویی را در پژمرده اسب می‌گیرد، در زین‌های خوب می‌توان آن را تنظیم، پهن‌تر یا باریک‌تر کرد. در تنظیم پامل، جنبه تفاوت در شکل آناتومیک پشت اسب را در نظر می‌گیریم. نقطه داخلی پومل در یک مکان مهم در پشت اسب قرار دارد، درست در کنار مهمترین ناحیه ای که مسئول انتقال تکانه‌های عصبی در کل بدن اسب است. هر گونه فشار در این مکان ناشی از زین نامناسب اسب را در معرض آسیب دائمی سیستم عصبی قرار می‌دهد.
  • قاش: عملکرد بالشتک را به عهده دارد. وزن سوارکار را به طور مساوی بر روی پشت اسب تقسیم می‌کند.
  • پانل: در قسمت پایین زین قرار دارد. با پشم مصنوعی پر شده و شکل آن باید به درستی با خط قوس پشت اسب تنظیم شود تا فشاری به اسب وارد نشود.
  • فلپ‌ها: جایی هستند که پاهای سوارکار به پهلوهای اسب می‌چسبند. آن‌ها یک عملکرد اساسی در ارائه راحتی سواری دارند. فلپ‌ها را می‌توان بر اساس رشته سوارکاری و طول استخوان ران سوارکار شخصی سازی کرد.
  • بلوک‌های زانو: این بلوکها نیز در اشکال و اندازه‌های بسیار متنوعی وجود دارند. آن‌ها همچنین با مقیاس سختی متفاوت هستند. عملکرد آن‌ها ایجاد حمایت پایدار برای زانوها می‌باشد. در زین‌های نوآورانه، می‌توان آن‌ها را با نوار چسب وصل کرد، بنابراین می‌توانید آن‌ها را جابه‌جا کنید یا به طور کلی محو کنید.
  • بلوک ساق پا: به گونه‌ای آناتومیک شکل می گیرد که موقعیت ساق را تثبیت می‌کند. می‌توان آن را با نوار چسب وصل کرد که استفاده از آن را آسان می‌کند.
  • بیلت‌ها: ۲ یا ۳ بند چرمی هستند که یکی از عناصر زین برای چسباندن دور کمر می‌باشند. از آنجایی که دور اسب را به پشت اسب می چسبانند، بهتر است که از یک نوار چرم ضخیم در دو طرف زین ساخته شده باشند. آن‌ها حتی در صورت بارگذاری زیاد نمی‌توانند کشش پیدا کرده یا پاره شوند.
  • دامن: یک تکه چرم کوچک در قسمت بالای زین می‌باشد که زیپ فلزی را می‌پوشاند. به دلیل ضخامت مناسب، ساق را از چنگال فلزی جدا کرده و حداکثر راحتی را فراهم می‌کند.

انواع زین‌ اسب موجود در بازار:

  1. زین پرش: زین پرش برای پرش نمایشی طراحی شده است. ساختار زین پرش به سوارکار اجازه می‌دهد تا موقعیت پای مناسبی داشته باشد. یا همان موقعیتی که امکان افزایش پویا در حین پرش‌ها را فراهم می‌کند. بال‌های کوتاه‌تر، زاویه مناسبی برای خم شدن زانوها فراهم می‌کند که بسیار بزرگتر از سایر رشته‌ها است. صندلی کمتر عمیق یا نیمه کم عمق آن می‌باشد که به سوارکار اجازه می‌دهد تا روی نیمی از صندلی بنشیند یا به آرامی روی زین قرار بگیرد. یکی از عناصر مشخصه زین پرش، شمع مربع شکل آن است. این به سوارکار اجازه می‌دهد تا حرکت طبیعی اسب را دنبال کند و مهمتر از همه این است که پشت اسب را در تمام مراحل پرش تخلیه کند. زین پرش باید سبک باشد و بسته به سطح پیشرفت سوارکار، دارای بلوک‌های کوچک یا بزرگ زانو باشد. زین های با بلوک‌های بزرگ زانو برای سوارکاران مبتدی یا متوسط مناسب هستند. بلوک‌های کوچک زانو توسط سوارکاران با تعادل پایدار و خوب در زین ترجیح داده می‌شود. زین‌های پرش معمولاً بیش از حد در جلو قرار می‌گیرند، حتی روی یک تیغه شانه شکل که ممکن است باعث اختلال در تعادل و جدا شدن شمع از پشت اسب شود.
  2. زین درساژ: زین درساژ دارای درخت عمیق تر، بلوک‌های بزرگ زانو و ران با اشکال، طول و عرض‌های مختلف است. موقعیت سوارکار درساژ ممکن است برخلاف موقعیت سوارکار پرش توصیف شود. این موقعیت مستقیم در زین قرار دارد. در چنین موقعیتی، سوارکار زاویه بسیار کمتری در خم شدن زانوها دارد. ساخت زین باید تعادل ایمن مرکز ثقل را فراهم کند تا سوارکار بتواند به راحتی در موقعیت خود در زین قرار بگیرد. بسیار مهم است که زین درساژ به سوارکار اجازه می‌دهد تا یک صندلی عمیق داشته باشد و نیم تنه خود را در وضعیت ثابت تری ببندد. اندازه بلوک‌های زانو و ران به ترجیحات فردی سوارکار بستگی دارد. در بلوک‌های اسب سواری امروزی محبوب هستند زیرا حرکات زانو را محدود نمی‌کنند. زین درساژ به دلیل ساختار مشخصی که دارد به پشت اسب منتقل می‌شود. این امکان را برای شانه آزاد شدن شانه فراهم می‌کند. همچنین پدهای مخصوصی وجود دارد که تیغه شانه اسب را آزاد می‌کند به همین دلیل کمربند شانه را مسدود نمی‌کند.
  3. زین همه کاره: زین همه منظوره ترکیبی از زین جامپینگ و درساژ است. آن‌ها راحتی زیادی را در هنگام سواری فراهم می‌کنند. آن‌ها با شکل های خود موقعیت خاصی را تحمیل نمی‌کنند. آن‌ها اجازه می‌دهند سوارکار یک سواری آزاد داشته باشد. شما می‌توانید پرش داشته باشید و تمام عناصر زین درساژ را در زین‌های همه کاره انجام دهید.
  4. زین کوهنوردی: زین کوهنوردی امکان نشستن سبک یا ایستادن در رکاب را برای مدت طولانی فراهم می‌کند. آن‌ها معمولاً به روشی مینیمال ساخته می‌شوند و وزن کمی دارند. آن‌ها بالاترین راحتی را برای اسب و سوارکار فراهم می‌کنند.
  5. زین پونی: پونی‌ها برای کودکان و نوجوانان طراحی شده‌اند. مهمترین جنبه این زین‌ها ساخت آنهاست که باعث رشد مناسب اسکلت‌های جوان را در نظر می‌گیرد. شمع ها با زین‌های بزرگسالان متفاوت هستند، آن‌ها بسیار باریک‌تر هستند تا بتوانند با لگن و مفاصل لگن بچه‌ها متناسب شوند. هنگام انتخاب زین باید توجه داشت که رشد طبیعی و مناسب کودک مختل نشود. زین‌های نوجوان دارای صندلی‌های عمیق، نرم و همچنین پانل‌های پشمی هستند که حداکثر تناسب را فراهم می‌کند. علاوه بر این، زین‌های بچه‌ها معمولاً دارای بلوک‌های زانو هستند که با نوار چسب وصل شده‌اند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد پاهای خود را به درستی قرار دهند، بنابراین خیلی به جلو نمی‌روند. چنین راه حلی باعث می‌شود کودکان احساس امنیت بیشتری کنند. در طول مرحله شدید رشد، بچه‌ها باید فقط از زین‌های متناسب با اندازه و نیازهای فردی خود استفاده کنند.

راهنمای خرید زین اسب:

  • توجه به فلپ: بسته به رشته سوارکاری و ترجیحات یا شرایط فردی، فلپ‌های شخصی سازی شده به شما این امکان را می‌دهند که آن‌ها را دراز، کوتاه یا عریض کنید.
  • نوع و اندازه بلوک‌ها: بلوک‌ها باید قسمت راحتی را برای سوارکار مهیا کنند تا پاها را به راحتی درون آن قرار دهند یا جلوی زین را بگیرند. شما می‌توانید آن‌ها را در اندازه‌های بزرگتر یا کوچکتر از اندازه استاندارد سفارش دهید یا به طور کلی بی‌خیال آن‌ها شوید. علاوه بر این، آن‌ها کمک‌های ذهنی را برای سوارکار فراهم می‌کنند و احساس امنیت بیشتری را در سوارکاران ایجاد می‌کنند. به دلیل چسباندن نوار چسب می‌توانید آن‌ها را در هر لحظه به راحتی جدا کنید.
  • نوع چرم: شما عموماً چرم‌هایی با ساختار صاف و بدون لغزش به سختی پیدا می‌کنید. کیفیت چرم باید متناسب با شدت استفاده از زین انتخاب شود. تعمیر و نگهداری چرم تعیین می کند که زین تا چه مدت به شما کار می‌کند. عدم نگهداری، بیش از حد یا نگهداری نادرست منجر به دوام رنگ و طول عمر کمتر زین می‌شود. محافظت مناسب از زین در برابر عرق اسب با استفاده از پارچه‌های مرغوب زین نیز باعث دوام بیشتر زین‌ها می‌شود.
  • رنگ چرم زین: محبوب ترین رنگ چرم‌های زین سیاه و قهوه‌ای است. سوارکاران حرفه‌ای در رشته پرش زین‌های قهوه‌ای را ترجیح می‌دهند. چرم قهوه‌ای طبیعی‌تر است، زیرا رنگ کمتری برای رنگ آمیزی آن استفاده شده است. با این حال، رنگ مشکی، مخصوصاً در طول مسابقات، بر درساژ غالب است.

استفاده از تجهیزات باکیفیت توصیه شده توسط تولید کننده و تعویض منظم آن‌ها باعث افزایش قابل توجه طول عمر زین می‌شود. چرم های رکابی با کیفیت پایین یا استفاده شده ممکن است باعث ساییدگی و آسیب به چرم زین شوند.

حتما بخوانید: راهنمای خرید کلاه سوارکاری

شایع ترین علائمی که نشان می‌دهد زین شما نامناسب است:

  • عدم تعادل در زین
  • جدا شدن بیش از حد شمع‌ها
  • لنگش نامنظم و انحنا
  • اسب در حالی که زین را روی او می‌گذارند می ترسد و مستعد گاز گرفتن است.
  • با این حال، نصب اشتباه زین تنها علت احتمالی چنین علائمی نیست.

ابتدا باید این احتمالات را رد کنید:

  • آموزش فوق العاده فشرده
  • تغییر رژیم غذایی
  • تغییر وزن اسب
  • تعادل ضعیف سوارکار در زین
  • بارگذاری بیش از حد پشت اسب
  • استفاده بیش از حد از وسایل کمک سواری

آموزش نصب صحیح زین بر روی اسب:

  • همیشه باید در نظر داشته باشید که با یک موجود زنده سر و کار دارید و همیشه در درون آن فرآیندهایی در جریان است که می توانند باعث بهبود، پیشرفت یا پسرفت شوند.
  • شما باید به سرعت با اثرات کمردرد اسب مقابله کنید تا بتوانید از التهابات جدی یا آتروفی عضلانی جلوگیری کنید.
  • در صورت وجود هر گونه شک و تردید، توصیه می‌کنیم با یک زین ساز یا فروشنده زین که تجربه، دسترسی به آخرین اطلاعات و تخصص را دارد، مشورت کنید.
  • نصب زین باید توسط یک زین ساز واجد شرایط در طی بازدید برنامه ریزی شده از اصطبل انجام شود.
  • یک زین ساز تکانه‌های پشتی را بررسی می‌کند، تمام ابعاد لازم را به درستی اندازه گیری می‌کند و داده‌ها را برای انتخاب ساختار بالش مناسب جمع آوری می‌کند. اتصالات زینی با پرداخت هزینه یا ادغام با خرید زین انجام می‌شود.
  • روش‌های آماتوری زیادی برای نصب زین وجود دارد، مانند. روش سه انگشت این یک روش قدیمی است که به گروه‌ خاصی از اسب‌ها توجه دارد. با این حال، ارتباط همه کاره خود را از دست داده است زیرا پرورش اسب بسیار توسعه یافته و منجر به غنای ساختار آن‌ها شده است.
  • تلاقی برای اهداف حرکتی یا رشته‌های پرش باعث ایجاد تغییراتی در خط پشت اسب‌ها شده است. بنابراین ما نمی‌توانیم روش‌های نصب زین جهانی را بدیهی بدانیم.
  • لازم است اندازه گیری‌های فردی اسب و ویژگی های پشت هر یک از اسب‌ها در نظر گرفته شود. دلیل دیگری که روش سه انگشتی به عنوان یک اندازه گیری مطمئن شکست می‌خورد این است که این روش پروزایک می‌باشد و در مورد تفاوت در ساختار انگشتان سوارکاران کاربرد دارد.
  • هنگامی که یک مرد بالغ نمی‌تواند دو انگشت خود را زیر شمع قرار می‌دهد، یک زن ظریف ممکن است به راحتی این کار را انجام دهد. این بهترین دلیل بر ناموفق بودن این روش است.

نکات مهم برای خرید زین اسب:

  1. قبل از اینکه روی زین سرمایه گذاری کنید مطمئن شوید که با رشته‌ای که انتخاب می کنید تناسب دارد و با آن راحت هستید. ابتدا در مورد نوع زین را روی اسب قرار داده آن‌ را تست کرده تا مطمئن شوید که احساس آن را دوست دارید.
  2. هنگام خرید زین، یک سوارکار با تجربه را همراه خود ببرید. شما به تخصص آن شخص نیاز دارید تا به شما در تصمیم گیری خوب کمک کند.
  3. زین خود را فقط پس از خرید یا اجاره اسب خریداری کنید، زیرا زین باید متناسب با اسبی باشد که سوار آن هستید.
  4. بهترین زینی را که توان خرید آن را دارید، خریداری کنید، زیرا سرمایه گذاری بلند مدتی انجام می‌دهید. خرج کردن پول برای یک زین با کیفیت در زمان حال در آینده نتیجه می دهد.
  5. در مورد نام‌های تجاری زین‌های ساخته شده برای رشته خود تحقیق کنید. با تولید کنندگان تماس بگیرید و از آن‌ها در مورد ویژگی‌های محصولاتشان سوال کنید. از سایر سوارکاران در رشته خود نظرسنجی کنید تا ببینید کدام مارک‌ها را ترجیح می‌دهند.
  6. زین‌هایی را خریداری کنید که بعد از خرید امکان مرجوع کردن آن‌ها وجود داشته باشد. قبل از اینکه زین اسب خود را نگه دارید به زمان نیاز دارید. این عمل برای زین‌های دست دوم و زین‌های نو اعمال می‌شود.
  7. از یک مربی یا زین ساز مستقل در طول دوره آزمایشی خود بخواهید هر زمان که زین دست دوم می‌خرید، درخت زین را بررسی کنید تا مطمئن شود که قاب آن شکسته نشده باشد.
  8. مطمئن شوید که زین در قسمت عقب شما مناسب است. صندلی‌های زین‌ها در اندازه‌های متفاوتی هستند که بر حسب اینچ اندازه‌گیری می‌شوند. یک خانم با اندازه و وزن متوسط معمولاً در یک صندلی ۱۵ تا ۱۶ اینچی روی زین غربی و یک صندلی ۱۷ اینچی در یک مدل انگلیسی قرار می‌گیرد. سعی کنید قبل از اینکه آن را به خانه ببرید روی زین بنشینید.
  9. هر زمان که نتوانستید زینی مناسب برای خود و اسبتان پیدا کنید، یک زین سفارشی داشته باشید. اگرچه شما بیشتر از خرید یک زین از قفسه خرج خواهید کرد، اما ارزش پول را دارد. برای ارجاع به یک زین ساز در منطقه خود یا یک فروشگاه لوازم جانبی محلی تماس بگیرید.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید زین اسب مورد نظر خود را خریداری کنید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه زین اسب ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک کردن روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید.


۱ زین اسب مدل برنو

زین اسب مدل برنو

مشخصات

  • ابعاد
    ۶۰x40x40 سانتی‌متر
  • وزن
    ۴۳۵۰ گرم
  • گونه حیوان
    اسب
  • کشور سازنده
    ایران
  • سایر توضیحات
    این محصول از چرم شتری تهیه شده است و با وسایل کامل از قبیلرکاب تنگزیر دمبیسینه بندمیباشد

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ زین اسب چرم مدل برنو

زین اسب چرم مدل برنو

مشخصات

  • ابعاد
    ۶۰*۴۰*۴۰ سانتی‌متر
  • وزن
    ۴۳۵۰ گرم
  • سایر توضیحات
    -دسته-رکاب-زیر دمبی-سینه بند-تنگ

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳ نمد زیر زین اسب کد ۲۲

نمد زیر زین اسب کد 22

مشخصات

  • ابعاد
    ۱۱۰x60x1 سانتی‌متر
  • وزن
    ۱۰۰۰ گرم
  • گونه حیوان
    اسب
  • کشور سازنده
    ایران
  • سایر توضیحات
    بافته شده از الیاف طبیعی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید زین اسب در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

در ادامه بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بوت سوارکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا