ابزار غیر برقی

ماله بنایی، راهنمای خرید انواع ماله‌ بنایی، گچ کاری و سیمان کاری ارزان

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید ماله‌ بنایی باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

یکی از وسایل مهم و ضروری برای مشاغل ساختمانی ماله بنایی می‌باشد. بیشتر شغل‌های مربوط به ساختمان با این وسیله سرو کار دارند. از گچ کار ساختمان گرفته تا سیمان‌کار و کاشی‌کار همگی به این وسیله مهم احتیاج دارند. ماله بنایی برای صاف کردن سطوح مختلف، مثل: گچ، سیمان و چسب پشت کاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته کسانی که به کار دکوراسیون داخلی منزل مشغول هستند، از این وسیله برای بتونه کشی و صاف کردن بلکا روی دیوار استفاده می‌کنند. البته برای هر یک از این کارها مدل خاصی از ماله بنایی وجود دارد. پس حتما قبل از خرید این محصول باید اطلاعات کافی در مورد انواع مدل‌های آن را به دست آورید.

ماله بنایی قیمت بالایی ندارد، اما بر خلاف سایر ابزار ساختمانی کار کردن با آن نیاز به تجربه و تخصص بالایی دارد. بیشتر کارهای ساختمانی هنری هستند و فقط یک هنرمند واقعی می‌تواند با آن‌ها بهترین کار را انجام دهد. ماله بنایی را شما می‌توانید به راحتی در فروشگاه‌های ابزار فروشی خریداری کنید. همیشه برای اینکه در هر کاری بهترین باشید و در آن کار حرفه‌ای شوید، نیاز به یک سری ابزار و وسایل دارید، اگر می‌خواهید به یک بنای حرفه‌ای تبدیل شوید و در شغل خود بهترین باشید، پیشنهاد می‌کنم برای خود یک ماله بنایی حرفه‌ای را خریداری کنید. چرا که بدون داشتن ابزار خوب شما کار خوبی را ارائه نخواهید کرد. اگر حرفه‌ای‌ترین بنای ایران را هم بیاورید، اما ماله بنایی مناسب در اختیار او قرار ندهید یک کار تمیز و حرفه‌ای را تحویل شما نخواهد داد.

اگر شما هم به یکی از مشاغل ساختمانی مشغول هستید و قصد خرید ماله بنایی را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این ابزار ارزشمند به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله شما را با انواع ماله بنایی آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید ماله بنایی باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می دهیم.

ماله‌بنایی چیست و چه کاربردی دارد؟

ماله یک وسیله بنایی که از نظر کارایی شباهت زیادی به کاردک دارد، تفاوت این وسیله با کاردک در داشتن دسته و اندازه بزرگتر می‌باشد. ماله‌کشی فرآیندی است که یادگیری آن یک کار زمان‌بر بوده و نیاز به مهارت خاصی دارد. به وسیله ماله موادی همچون سیمان، گچ، بتونه و بلکا را روی یک سطح کشیده و به خوبی صاف می‌کنند. هر چه کیفیت ماله شما بیشتر باشد، سطح کار تمام شده شما صاف‌تر بوده و کیفیت بیشتری دارد. این وسیله هر چه کهنه‌تر می‌شود، کارایی آن بهبود پیدا می‌کند به طوری که ماله‌های خیلی قدیمی در بازار با قیمت‌های میلیونی معامله می‌شوند.

حتما بخوانید: راهنمای خرید بیلچه

انواع ماله‌بنایی موجود در بازار:

  1. ماله مخصوص سیمان‌کاری: ساده‌ترین نمونه ماله در بازار همین نمونه می‌باشد دسته این مدل از دو طرف به آن چسبیده است. از این ابزار برای صاف کردن سیمان روی دیوار موقع دیوار چینی استفاده می‌شود. همچنین زمانی که یک سطح مانند کف سرویس بهداشتی، کف آشپزخانه یا روی پشت بام را قرار است سیمان ‌کنید با این وسیله به راحتی سطح آن را صاف کرده و به خوبی صیقل دهید.
  2. ماله مخصوص گچ کاری: آخرین مرحله در ساخت یک واحد مسکونی یا اداری سفید کاری یا همان گچ‌کاری دیوارها می‌باشد. سطح یک دیوار گچی باید به حدی صاف شود که همانند شیشه درخشنده شود به همین علت ماله سفید کاری مقداری تخصصی‌تر از نمونه قبلی است. این ماله معمولا دارای دسته چوبی می‌باشد که تنها از یک طرف به ماله متصل شده و این ویژگی حرکت آن را روی کار ساده‌تر می‌کند. بعد از اجرای هر بار عملیات سفید کاری باید آن را به خوبی تمیز کرده و شستشو دهید تا دچار زنگ زدگی نشود و روی کار خط ایجاد نکند.
  3. ماله خراشنده ملات: زمانی که ملات تازه است سطح آن را به راحتی با یک ماله معمولی می‌توان صاف کرد، اما در مواردی برای شما اتفاق می‌افتد که بعد از پایان کار متوجه پستی و بلندی در قسمت‌های خاصی می‌شوید، اینجا است که این وسیله به کار می‌آید. ماله ملات تراش از جنس فولاد ضد زنگ و دسته چوبی ساخته شده که شما می‌توانید با ایجاد حرکات دایره‌ای شکل روی ملاتی که نزدیک به سفت شدن است سطح آن را صاف و یک دست کنید. بدون اینکه ملات شما از حالت یک تکه خارج شود.
  4. ماله پلاستیکی: اگر به کار بنایی مشغول باشید، احتمالا تا به حال متوجه شده‌اید که اگر سیمان روی آهن خشک شود پاک کردن آن کار دشواری است و احتمال اینکه همیشه روی آن باقی بماند زیاد می‌باشد. پس اگر با سیمان زیاد سرو کار دارید ماله فلزی گزینه مناسبی نیست و باید از ماله پلاستیکی استفاده کنید. ماله پلاستیکی حتی اگر سیمان روی آن کاملا خشک شود با کشیدن یک دست روی ماله به راحتی سطح آن از سیمان تمیز می‌شود. قیمت آن هم نسبت به نمونه‌های فلزی ارزان‌تر است. با خرید این مدل دیگر نگران خشک شدن ملات روی ماله خود نباشید زیرا اصلا روی پلاستیک نمی‌چسبد.
  5. ماله‌بنایی شانه‌ای: تمام کسانی که در شغل دکوراسیون داخلی منزل مانند سنگ آنتیک و کاشی چسبی فعالیت می‌کنند با این وسیله آشنایی دارند. زمانی که شما چسب کاشی را روی یک سطح صاف می‌کشید، برای اینکه ضخامت چسب در کل کار به یک اندازه باشد و تراز کار به هم نخورد به یک ماله شانه‌ای نیاز دارید. کناره‌های این ماله دندانه‌های تیزی دارد که با کشیدن ماله روی چسب سطح کار یک دست شده و اضافه‌های آن از اطراف دندانه‌ها بیرون می‌زند و در مصرف چسب هم صرفه‌ جویی می‌کند.
  6. ماله اسفنجی: این مدل ارزان‌ترین نمونه ماله‌ موجود در بازار و تقریبا یک بار مصرف می‌باشد زیرا جنس آن‌ها از فوم پلی اتیلن ساخته می‌شوند. زمانی که شما نمای یک ساختمان را با سیمان سفید نما کاری می‌کنید برای صاف کردن سیمان سفید نیاز به این ماله دارید. سطح این ماله به گونه‌ای است که علاقه‌ای به جذب کردن سیمان روی خود ندارند، در نتیجه سیمان سفید بیشتر تمایل به چسبیدن روی سیمان سیاه دارد تا ماله شما و سطح کار ترک بر نمی‌دارد. در زمان‌های گذشته سیمان کارها از یک تکه فیبری برای صاف کردن سطح سیمان استفاده می‌کردند.
  7. ماله سمباده‌کشی: سمباده زدن دیوار با دست و بدون ماله بدون شک یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا است. زیرا با دست تنها نواحی انگشت از سمباده مصرف می‌شود و قسمت‌هایی که فشار دست روی آن‌ها نیست بدون استفاده حیف میل می‌شوند. اگر می‌خواهید سمباده شما تا آخرین حد خود استفاده شده و مصرف شود حتما یک ماله سمباده را خریداری کنید. زیرا فشار دست را در تمام قسمت‌ها به خوبی پخش کرده و موجب بالا رفتن طول عمر سمباده می‌شود.

مزایای استفاده از ماله بنایی:

  • قیمت آن‌ها نسبت به سایر ابزار بنایی ارزان‌تر بوده بنابراین ارزش خرید بالایی دارند.
  • یک ابزار دستی خیلی حرفه‌ای برای صاف کردن سطح گچ و سیمان می‌باشد.
  • اندازه آن‌ها به حدی کوچک است که به راحتی می‌توان با آن کار کرد و تکنیک‌های خود را روی کار پیاده نمود.
  • وزن آن‌ها خیلی سبک است به همین علت دست شما هنگام کار کردن با آن اصلا خسته نمی‌شود و جا‌به‌جایی آن را راحت می‌کند.

بهترین مارک ماله بنایی موجود در بازار:

هیچ وقت شما شخصی را پیدا نمی‌کنید که با اطمینان کامل یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک ماله به شما معرفی کند. زیرا برندهای باکیفیت زیادی وجود دارند که در این زمینه فعالیت می‌کنند. اگر شخصی چنین ادعایی داشته باشد مطمئن باشید که این شخص تبلیغ یک محصول خاص را انجام می‌هد و از آنجایی که وب سایت کیمیک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه مطلب لیستی از بهترین برندهای ماله‌بنایی را به شما معرفی می‌کنیم.

  • ماله سامکو
  • ماله دینگشی
  • ماله موسوی
  • ماله قائم
  • ماله صامو پرشین
  • ماله سلام
  • ماله معمار کار
  • ماله سنز
  • ماله سانکس
  • ماله بیر تولز
  • ماله سدید

انواع ماله بنایی از نظر جنس:

  • ماله ایزوگام
  • ماله دندانه‌دار کویتی‌
  • ماله دو سر گرد
  • ماله بند انگشتی
  • ماله لب خم کنج خارج
  • ماله کویتی
  • ماله تی لاستیکی
  • ماله بلکا
  • ماله با ارتفاع کم
  • تی ماله صنعتی
  • ماله سیمان کاری
  • ماله ژوئن
  • ماله ژوئن قوس‌دار
  • ماله T تی
  • ماله استیل
  • ماله تخته ماله
  • ماله کنیک
  • ماله برقی
  • ماله پروانه‌ای
  • ماله شیشه‌ای
  • ماله پلاستیکی

حتما بخوانید: راهنمای خرید تراز لیزری

نکات مهم هنگام خرید انواع ماله بنایی:

  1. قیمت ماله: شاید مهم‌ترین نکته در مورد خرید این وسیله قیمت آن باشد. بهتر است قید مدل‌های خیلی ارزان را بزنید، زیرا کیفیت لازم را ندارند. البته منظور این نیست که همیشه اجناس گران قیمت کیفیت زیادی دارند. بلکه منظور این است که جنس خیلی ارزان را خریداری نکنید، چون کیفیت ندارند. شما باید به سراغ اجناسی با قیمت میان رده بروید زیرا معمولا به اندازه پول خود کیفیت هم دارند.
  2. نوع ماله: بسته به اینکه شما به وسیله این ابزار چه ماده‌ای را قرار است صاف کنید، نوع آن می‌تواند متفاوت باشد. اگر برای سفید کاری ساختمان می‌خواهید ماله گچ گزینه مناسبی است و برای بنایی نمونه بنایی برای سیمان‌کاری هم نمونه‌های مخصوصی وجود دارد. برای سیمان سیاه ماله پلاستیکی گزینه خوبی است زیرا ملات خشک شده روی آن به راحتی تمیز می‌شود و برای سیمان سفید هم نمونه اسفنجی گزینه‌ای ایده‌آل است.
  3. جنس ماله: جنس این وسیله ارتباط مستقیمی با طول عمر آن دارد. ماله‌هایی که از جنس فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند، نسبت به نمونه‌های پلاستیکی و شیشه‌ای طول عمر بالاتری دارند. البته جنس این وسیله ارتباط نزدیکی با نوع کار شما دارد. برای گچ کاری حتما باید ماله آهنی استفاده کنید برای سیمان کاری هم از ماله‌های پلاستیکی و فیبری و برای انجام بلکا حتما باید از ماله شیشه‌ای استفاده کنید.
  4. جنس دسته: بهتر است مدل‌هایی را انتخاب کنید که جنس دسته آن‌ها چوبی می‌باشد. چوب طول عمر زیادی دارد و به طور چشمگیری وزن ماله شما را کاهش می‌دهد. نوع دسته است که باعث خوش دست شدن این وسیله می‌شود. معمولا یک دسته چوبی رنگ شده خوش دست‌تر از یک دسته پلاستیکی یا فلزی است. همیشه این وسیله را در دست گرفته و مطمئن شوید اندازه دسته با دست شما مطابقت دارد.
  5. اندازه ماله: بسته به نوع کار و تجربه استاد کار اندازه ماله می‌تواند متفاوت باشد. اگر قرار است یک سطح وسیع را کار کنید و ظریف کاری برای شما ملاک اصلی کار نیست، بهتر است از اندازه‌های بزرگ استفاده کنید، اما اگر مرحله آخر کار و لکه گیری می‌خواهید از این ابزار استفاده کنید، بهتر است نمونه‌های کوچک‌تر را انتخاب نمائید. زیرا کنترل آن‌ها روی کار بیشتر بوده و مناسب ظریف کاری هستند.
  6. برند محصول: اگر باز هم با وجود توضیحاتی که داده شد در مورد خرید این وسیله تردید دارید می‌توانید به سراغ برندهای معروف و شناخته شده بازار بروید زیرا معمولا از کیفیت لازم برخوردار هستند. چون از قبل تست شده و امتحان خود را پس داده‌اند. از طرفی تجربه هم ثابت کرده تا زمانی که یک جنس باکیفیت و شناخته شده وجود دارد نباید به سراغ برندهای ناشناخته بازار بروید زیرا از کیفیت لازم برخوردار نیستند و با خرید این وسایل وقت و بودجه خود را هدر می‌دهید.

روش نگهداری از ماله بنایی:

  • همیشه برای هر کاری از ماله مخصوص آن کار استفاده کنید، شما هیچ وقت اجازه ندارید با ماله گچ کاری سیمان کاری کنید و برعکس زیرا به ماله شما آسیب جدی وارد می‌شود.
  • بعد از هر بار استفاده از این وسیله آن را طوری شستشو دهید که هیچ اثری از مواد روی آن باقی نماند سپس آن را خشک کرده و نگهداری کنید.
  • اگر زیر کار شما ایراد دارد، هیچ وقت نباید با ضربه زدن به وسیله لبه‌های ماله آن را برطرف کنید. چون وارد کردن ضربه باعث کج شدن لبه‌های این وسیله می‌شود.
  • اگر خیلی خسته هستید و حوصله تمیز کردن ماله خود را ندارید، بهتر است تا روز کاری بعد آن را درون ظرف آب قرار دهید تا مواد روی ماله شما خشک نشود و روز بعد به راحتی تمیز شود.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می‌توانید ماله بنایی مورد نظرتان را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از بهترین نمونه‌های ماله بنایی ارزان، محبوب و پرفروش را برای شما جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را درافت کنید.


۱ ماله بنایی مون‌لایت مدل ML-50

ماله بنایی مون‌لایت مدل ML-50

مشخصات

  • ابعاد
    ۴۰×۱۱.۵×۹ سانتی‌متر
  • وزن
    ۵۰ گرم
  • عرض تیغه
    ۱۱.۵
  • ویژگی‌های ماله
    تیغه پلاستیک

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ ماله بنایی دینگشی مدل ۰۰۲

ماله بنایی دینگشی مدل 002

مشخصات

  • ابعاد
    ۲۸x12x9 سانتی‌متر
  • وزن
    ۳۲۵ گرم
  • طول تیغه
    ۲۸
  • عرض تیغه
    ۱۲
  • ویژگی‌های ماله
    فریم استیل

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳ ماله بنایی صامو پرشین مدل G 752

ماله بنایی صامو پرشین مدل G 752

مشخصات

  • ابعاد
    ۲۰*۸*۱۲ سانتی‌متر
  • وزن
    ۱۵۰ گرم
  • ضخامت تیغه
    ۰.۴
  • طول تیغه
    ۲۰۰
  • طول دسته
    ۱۱۰ سانتی‌متر
  • عرض تیغه
    ۸۰
  • ویژگی‌های ماله
    فریم پلاستیک

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۴ ماله بنایی مدل HJ-100

ماله بنایی مدل HJ-100

مشخصات

  • ابعاد
    ۲۸x12x9 سانتی‌متر
  • وزن
    ۳۱۷ گرم
  • عرض تیغه
    ۱۲
  • ویژگی‌های ماله
    تیغه استیل

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۵ ماله بنایی شرق مدل YP-17×12.5CM

ماله بنایی شرق مدل YP-17x12.5CM

مشخصات

  • ابعاد
    ۳۱×۱۲.۵×۹ سانتی‌متر
  • وزن
    ۲۵۰ گرم
  • طول تیغه
    ۱۷ سانتی متر
  • طول دسته
    ۱۲ سانتی متر سانتی‌متر
  • عرض تیغه
    ۱۲.۵ سانتی متر
  • ویژگی‌های ماله
    تیغه استیل
  • سایر توضیحات
    – کمچه و ماله بنایی شرق – ابعاد کلی : ۳۱×۱۲.۵×۹ سانتی متر – ابعاد تیغه : ۱۷×۱۲.۵ سانتی متر – طول دسته : ۱۲ سانتی متر – کیفیت بالا -کمچه بنایی و ماله مناسب برای سیمانکاری و گچ کاری-کمچه و ماله بنایی دارای تیغه استیل و خوش دست

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۶ کمچه بنایی موسوی مدل ماله

کمچه بنایی موسوی مدل ماله

مشخصات

  • ابعاد
    ۳۰x13x12 سانتی‌متر
  • وزن
    ۳۰۰ گرم
  • طول تیغه
    ۱۸
  • طول دسته
    ۱۱ سانتی‌متر
  • عرض تیغه
    ۱.۳
  • ویژگی‌های ماله
    فریم استیل

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۷ ماله بنایی دکور مدل YPZ-JMS-SIZE30

ماله بنایی دکور مدل YPZ-JMS-SIZE30

مشخصات

  • ابعاد
    ۳۰x12x8 سانتی‌متر
  • وزن
    ۳۸۵ گرم
  • طول تیغه
    ۳۰ سانتی متر
  • طول دسته
    ۲۰ سانتی متر سانتی‌متر
  • عرض تیغه
    ۱۲ سانتی متر
  • ویژگی‌های ماله
    تیغه استیل
  • سایر توضیحات
    – ماله بنایی دکور – طول تیغه ( کارگیر ) ۳۰ سانیتت متر – عرض تیغه ( کارگیر ) ۱۲ سانتی متر – طول دسته : ۲۰ سانتی متر – دارای دسته پلاستیکی برای راحتی حین کار طولانی مدت- کیفیت بالا – وزن خالص : ۳۸۵ گرم

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید ماله بنایی در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ساطور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا