لوازم جانبی خودرو

استرس بار خودرو، راهنمای خرید انواع استرس بار پراید، پژو و سمند ارزان

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید استرس بار خودرو باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

یکی از قطعات مورد نیاز برای خودروهای مسابقه‌ای و تقویت شده استرس بار خودرو می‌باشد. این وسیله از یک میله آهنی تشکیل شده که در داخل کاپوت وصل شده و کمک فنرهای جلو را به یکدیگر متصل می‌کند. استرس بار خودرو به شما این امکان را می‌دهد که بدون نگرانی از بلند شدن چرخ‌ها از زمین سر پیچ‌ها با سرعت بیشتری بپیچید. این قطعه با تقسیم کردن نیرو به هر دو کمک فنر باعث می‌شود که کل نیرو به یک طرف منتقل نشود و همین امر سبب ثبات بیشتر خودرو در پیچ‌های تند می‌شود. متاسفانه خودرو سازهای داخلی این قطعه را روی خودرو نصب نمی‌کنند و همین امر باعث واژگون شدن بیشتر خودروهای تولید داخل می‌شود. در این مورد نگران نباشید، شما با هزینه کمی می‌توانید استرس بار را روی خودروی خود نصب کنید.

استرس بار خودرو می‌تواند تا حد زیادی با نیروی گریز از مرکز مقابله کرده و به تثبیت خودرو روی جاده کمک کند. حتی اگر شما بهترین راننده جهان هم باشید اما خودرو شما استاندارد لازم را نداشته باشد به علت عدم تعادل سر پیچ‌ها امکان واژگون شدن خودرو شما زیاد است. استرس بار خودرو زمانی کارایی خود را به خوبی نشان می‌دهد که خودرو شما از مسیر خود خارج شده و کنترل خودرو را از دست بدهید، در این شرایط اگر مهارت رانندگی بالایی داشته باشید، سریع‌تر قادر به برقراری تعادل خودرو خود خواهید بود. استرس بار خودرو انتقال نیرو و ضربه از طریق کمک را به بدنه خودرو منتقل نمی‌کند، بلکه آن را بین هر دو کمک فنر تقسیم کرده که این خود باعث برقراری تعادل بیشتر خودرو سر پیچ‌ها می‌شود. با نصب این قطعه روی یک خودرو بی‌کیفیت مثل پراید خواهید دید که تعادل خودرو سر پیچ‌ها بهبود پیدا کرده و امکان واژگونی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

اگر شما هم از علاقه‌مندان به سرعت بالا و اجرای حرکات نمایشی با خودرو هستید، احتمالا با این استرس بار خودرو آشنایی دارید. ممکن است سری به بازار زده باشید و با دیدن تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله ارزشمند به مشکل برخورده باشید، اما اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله شما را با انواع استرس بار خودرو آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید استرس بار خودرو باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

استرس‌بار خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

استرس‌بار خودرو (strut bar) در واقع یک میله است که به دو سر کمک‌های جلو وصل شده و آن‌ها را به هم ارتباط می‌دهد. استرس‌بار به شما کمک می‌کند، فشاری که به یک کمک وارد می‌شود را بین دو کمک تقسیم کرده و خودرو شما ثبات بیشتری روی جاده داشته باشد. هنگامی که شما با یک خودرو بدون استرس‌بار وارد یک پیچ می‌شوید، نیروی گریز از مرکز شما را از پیچ به بیرون هدایت می‌کند، اما زمانی استرس‌بار روی خودرو شما وجود دارد، خودرو از پیچ خارج نشده و با وزن کمتری به راه خود ادامه می‌دهد و کنترل خودرو هم راحت‌تر است. هر چه فشار کمتری به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو شما وارد شود، طول عمر آن‌ها هم افزایش می‌یابد. استرس‌بار با کامل کردن یک ضلع مستطیل تا حد زیادی فشار را روی این قطعات خنثی می‌کند.

علت نامگذاری استرس بار:

نقاط استرس در واقع به همان برج‌های روی کمک‌های جلو گفته می‌شود. در زبان فارسی به فشاری که بر اثر دور زدن دقیقا به این نقطه وارد می‌شود را نقاط استرس می‌گویند. یک میله (Bar) روی این نقاط متصل می‌شود و انرژی وارد شده به این نقط را تقسیم می‌کند به همین علت به آن استرس بار یا همان میله استرس گفته می‌شود.

حتما بخوانید: راهنمای خرید دیسک ترمز سوراخ‌دار

انواع استرس‌بار خودرو موجود در بازار:

  1. استرس‌بار جلو: این قطعه به راحتی روی برجک‌های کمک چرخ جلو نصب می‌شود. به علت اینکه درون کاپوت نصب می‌شود جلوی چشم نیست و خودرو شما تغییر خاص نمی‌کند. این وسیله فشار را از روی چرخ‌های جلو برداشته و سبب افزایش پایداری و هندلینگ خودرو در پیچ‌ها می‌شود.
  2. استرس‌بار عقب: اول از همه باید بدانید که این قطعه درون صندوق عقب شما نصب می‌شود، بنابراین مقداری از فضای صندوق عقب خودرو شما را اشغال می‌کند. اگر تعادل و فرمان پذیری خودرو در پیچ‌ها از اشغال شدن فضای صندوق عقب برای شما مهم‌تر است، حتما هر دو استرس‌بار را روی خودرو خود نصب کنید. در غیر این صورت همان استرس‌بار جلو هم کفایت می‌کند.

چند نکته مهم که در مورد استرس بار نیاز است بدانید:

  1. شما برای نصب کردن این قطعه نیازی به تغییر در بدنه و شاسی‌ها ندارید.
  2. نصب این قطعه نیاز به تخصص بالا ندارد و روی پیچ‌های کمک خودرو نصب می‌شود.
  3. در صورتی که در آینده بخواهید ماشین را تعویض کرده یا به هر دلیل بخواهید آن را باز کنید به راحتی خودرو به حالت اول برمی‌گردد.
  4. شما در مدت کمتر از ۱۵ دقیقه می‌توانید این قطعه را روی خودرو خود نصب کنید.

چند باور اشتباه در رابطه با استرس بار خودرو:

  • یک استرس‌بار خوب و باکیفیت باید بر اثر ضربه شکسته شود.

در صورتی که اصلا این طور نیست و باید انعطاف پذیری بالا داشته باشد تا بتواند نیروی وارد شده به نقطه استرس را به راحتی منتقل کند. اگر بنا به شکسته شدن این قطعه باشد انجام این کار چه لزومی دارد و چرا باید مدام شکسته شده و آن را تعویض نمائید.

  • اگر این قطعه برای خودرو مهم بود کارخانه سازنده آن را روی خودرو نصب می‌کرد.

در صورتی که در کشور ایران سازنده‌ها هر روز به بهانه‌های مختلف برای کاهش هزینه‌ها یک قطعه را از روی خودرو حذف می‌کنند. اگر به پیکان‌های قدیمی توجه کنید، این قطعه به صورت پیش فرض و کارخانه‌ای روی آن نصب شده است.

  • استرس بار روی شتاب و قدرت خودرو شما تاثیر می‌گذارد.

    متاسفانه خیلی از فروشنده‌های سود جو این شایعه را به وجود آورده‌اند تا جنس خود را به فروش برسانند. درست است که این قطعه جزو قطعات تقویت کننده خودرو است، اما برای افزایش تعادل و فرمان پذیری خودرو از آن استفاده می‌شود. اگر نگاهی هم به محل نصب این قطعه بیاندازید، متوجه خواهید شد که این قطعه به موتور وصل نیست و نقشی در افزایش قدرت و شتاب خودرو ندارد.

  • موقع فروش خودرو قیمت آن را کاهش می‌دهد.

    این اتفاق زمانی می‌افتد که شما روی شاسی‌های خودرو تغییراتی مانند جوشکاری یا سوراخ کاری انجام دهید. این موضوع هیچ وقت صحت ندارد. زیرا استرس‌بار روی پیچ‌های کمک بسته می‌شود و تغییر خاصی در شاسی خودرو ایجاد نمی‌کند. شما هر زمان که بخواهید می‌توانید با باز و بسته کردن چند پیچ آن را از روی خودرو جدا کرده و به حالت اول خود برگردانید.

استرس بار را روی چه خودروهایی می‌توان نصب کرد؟

یکی از سوالات رایجی که همیشه در مورد این قطعه پرسیده می‌شود همین است که استرس‌بار روی چه خودروهایی نصب می‌شود. در ادامه لیستی از خودروهایی را به شما معرفی می‌کنیم که این قطعه به راحتی و بدون تغییر خاص روی آن‌ها نصب می‌شود.

  • دنا، ریو و رانا
  • رنو ساندرو و ال۹۰
  • سمند lx و ef7
  • پژو پارس ساده، tu5 و elx
  • روآ، آریسان
  • پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ تمام تیپ‌ها و صندوق‌دار
  • کوییک، ساینا و تیبا
  • پژو ۴۰۵ glx و slx
  • پراید(هیدرولیک، کاربراتور و انژکتوری)

بهترین مارک استرس بار خودرو:

شاید کار خیلی سختی باشد که بخواهیم از میان این همه برند خوب و باکیفیت موجود در بازار یکی را به عنوان بهترین مارک استرس‌بار به شما معرفی کنیم. از آنجایی که در این مورد تحقیقات زیادی انجام داده‌ایم و برندی را که معرفی می‌کنیم، حاصل پرس و جو از استفاده کنندگان اصلی است و نه تبلیغ کننده‌ها با قاطعیت می‌توان گفت استرس‌بار نورا بهترین مارک ایرانی در این زمینه است. هم یک محصول استاندارد بوده و هم نصب آسانی دارد و برای نصب آن نیاز به تغییر خاصی در شاسی‌های خودرو نیست.

حتما بخوانید: راهنمای خرید لنت ترمز سرامیکی

نکات مهم هنگام خرید استرس بار خودرو:

  1. قیمت محصول: شاید اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد خرید این قطعه می‌توان گفت قیمت آن باشد. زیرا قیمت تاثیر بسزایی در کیفیت محصول مورد نظر شما دارد. بهتر است قید محصولات خیلی ارزان را بزنید، زیرا معمولا کیفیت لازم را ندارند. البته منظور این نیست که فقط جنس‌های گران قیمت را خریداری کنید. شما فقط نباید محصولات خیلی ارزان را خریداری کنید.
  2. نوع محصول: این قطعه هم همانند سایر قطعات خودرو انواع مختلفی دارد. شما باید با توجه به نوع استفاده و مدل خودرو خود یکی از آن‌ها را خریداری کنید. اول از همه مشخص کنید که این قطعه را قرار است روی چرخ‌های جلو نصب کنید و یا عقب اگر مشکلی با کم شدن فضای صندوق عقب ندارید هر دو آن‌ها را خریداری کنید. البته مدل خودرو هم اهمیت دارد، شما باید برای پژو ۲۰۶ نمونه مربوط به آن نه خودرو دیگر را خریداری کنید.
  3. جنس استرس‌بار: بهترین جنس این قطعه فولاد ضد زنگ می‌باشد، زیرا تمام نیروهای وارد شده به سیستم تعلیق مستقیم به این قطعه وارد می‌شود. بنابراین باید یک فلز محکم و مقاوم باشد و در برابر رطوبت دچار زنگ زدگی هم نشود. اگر این جنس را پیدا نکردید، می‌توانید به سراغ نمونه‌های آلومینیومی رنگ شده رفت زیرا دچار زنگ زدگی نمی‌شوند و به خوبی وظیفه خود یعنی تقسیم بار نواحی استرس خودرو را تقسیم می‌کند.
  4. ثابت یا متحرک: متاسفانه خیلی از فروشنده‌ها برای اینکه جنس بی‌کیفیت خود را به فروش برسانند، مدل ثابت را به شما پیشنهاد می‌کنند. نمونه ثابت در برابر ضربه شدید شکسته می‌شود و باید آن را تعویض کنید، اما نمونه متحرک بازوهای متحرکی دارد که باعث می‌شود ضربه‌های خیلی شدید را هم تقسیم کرده و شکسته نشوند. پس می‌توان نتیجه گرفت با خرید نمونه متحرک برای همیشه از آن استفاده می‌کنید و خراب نمی‌شود.
  5. نصب آسان: یکی از نکات مهمی که هنگام خرید این محصول حتما باید به آن توجه داشته باشید نصب آسان است. یعنی به صورت فابریک روی خودرو شما نصب شوند و نیازی به تغییر دادن شاسی یا سیستم تعلیق خودرو نباشید. درون این محصول باید تمام وسایل مورد نیاز برای نصب وجود داشته باشد و شما با در دست داشتن آچارهای مخصوص بتوانید بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه و پرداخت هزینه نصب خودتان آن را روی خودرو خود نصب کنید.
  6. برند محصول: همیشه برندهای معروف و شناخته شده بازار را خریداری کنید. این محصولات معمولا کیفیت بالایی دارند، زیرا از قبل تست شده و امتحان خود را پس داده‌اند. از طرفی تجربه هم ثابت کرده تا زمانی که یک جنس باکیفیت و شناخته شده وجود دارد نباید به سراغ برندهای ناشناخته بازار بروید زیرا از کیفیت لازم برخوردار نیستند و با خرید این محصولات وقت و هزینه خود را هدر می‌دهید.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید استرس بار خودرو مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه استرس بار خودرو ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.


۱ استرس بار خودرو نورا مدل STIL مناسب برای تیبا

استرس بار خودرو نورا مدل STIL مناسب برای تیبا

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    تیبا

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ استرس بار خودرو نورا مدل B530 مناسب برای پژو ۲۰۶

استرس بار خودرو نورا مدل B530 مناسب برای پژو 206

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    پژو ۲۰۶
  • سایر توضیحات
    فرمان ‌پذیری ماشین ‌تان افزایش می‌ یابد عمر سیستم تعلیق و جلوبندی ‌تان بیشتر می‌ شودعاج ‌های لاستیک‌ تان دوام بالاتری پیدا می‌ کنند

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳ استرس بار خودرو نورا مدل B431 مناسب برای پژو ۴۰۵

 استرس بار خودرو نورا مدل B431 مناسب برای پژو 405

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    پژو ۴۰۵
  • سایر توضیحات
    جنس آلیاژ آلومینیوم, ورق روغنی فولادیوزن ۱۷۰۰, ۲۱۵۰ابعاد( cm) 112x20x12, 112x20x4مزایاافزایش کنترل و فرمان پذیری خودرو در سرعت های بالا و پیچ های تندافزایش عمر سیستم تعلیق و جلوبندیجلوگیری از فرسایش عاج های لاستیکطراحی زیبا و استقامت و استحکام بالا

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۴ استرس بار خودرو نورا مدل B490 مناسب برای پراید انژکتور

 استرس بار خودرو نورا مدل B490 مناسب برای پراید انژکتور

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    پراید
  • سایر توضیحات
    جنس آلیاژ آلومینیوم, ورق روغنی فولادیوزن ۱۷۰۰ابعاد( cm) 110x20x4رنگ آبی, قرمز, نقره ایمزایاافزایش کنترل و فرمان پذیری خودرو در سرعت های بالا و پیچ های تندافزایش عمر سیستم تعلیق و جلوبندیجلوگیری از فرسایش عاج های لاستیک

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۵ استرس بار خودرو نورا مدل STIL مناسب برای پراید انژکتور

استرس بار خودرو نورا مدل STIL مناسب برای پراید انژکتور

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    پراید

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۶ استرس بار خودرو نورا مدل B550 مناسب برای پژو ۲۰۷

استرس بار خودرو نورا مدل B550 مناسب برای پژو 207

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    پژو ۲۰۷
  • سایر توضیحات
    آلومینیوم, ورق روغنی فولادی۱۷۶۰, ۲۱۹۰۱۳۳x20x10, 133x20x17افزایش کنترل و فرمان پذیری خودرو در سرعت های بالا و پیچ های تندافزایش عمر سیستم تعلیق و جلوبندیجلوگیری از فرسایش عاج های لاستیکطراحی زیبا و استقامت و استحکام بالا

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۷ استرس بار خودرو نورا مدل B411 مناسب برای ریو

 استرس بار خودرو نورا مدل B411 مناسب برای ریو

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    کیا ریو
  • سایر توضیحات
    آلومینیوم, ورق روغنی فولادیوزن ۱۷۰۰ابعاد( cm) 110x20x4افزایش کنترل و فرمان پذیری خودرو در سرعت‌های بالا و پیچ های تندافزایش عمر سیستم تعلیق و جلوبندیجلوگیری از فرسایش عاج های لاستیک

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۸ استرس بار خودرو نورا مدل B401 مناسب برای دنا EF7

 استرس بار خودرو نورا مدل B401 مناسب برای دنا EF7

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    دنا
  • سایر توضیحات
    جنس آلیاژ آلومینیوم, ورق روغنی فولادیوزن ۱۷۰۰ابعاد( cm) 112x20x4مزایا افزایش کنترل و فرمان پذیری خودرو در سرعت های بالا و پیچ های تندافزایش عمر سیستم تعلیق و جلوبندیجلوگیری از فرسایش عاج های لاستیک

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۹ استرس بار خودرو نورا مدل STIL مناسب برای پژو ۲۰۶

استرس بار خودرو نورا مدل STIL مناسب برای پژو 206

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    پژو ۲۰۶

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۰ استرس بار خودرو کد SPS مناسب برای ۲۰۷

استرس بار خودرو کد SPS مناسب برای 207

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    پژو ۲۰۶

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۱ استرس بار خودرو مدل ۲۱۱۲ مناسب برای پژو۲۰۷

استرس بار خودرو مدل 2112 مناسب برای پژو207

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    پژو ۲۰۷
  • سایر توضیحات
    استرس بار خودروقابل نصب بر روی ۲۰۶ و ۲۰۷تاثیرات نصب استرات بار روی خودرو را می‌توان در بخش هندلینگ، سیستم تعلیق، عاج‌ها و ظاهر خودرو مشاهده کرد.به دلیل اتصال برجک‌های کمک فنر توسط این میله، هندلینگ ماشین‌تان بهبود پیدا می‌کند. در واقع، واکنش فرمان فابریک یا غربیلک اسپرت شما نسبت به چرخش‌ها بیشتر شده و با نیروی کمتر، پیچ‌های تندتری ایجاد خواهد کرد. نصب این قطعه برای رانندگانی که از خشکی و سفتی فرمان شکایت دارند گزینه بسیار مناسبی است؛ چراکه درصد بالایی از این مشکل را برطرف می‌کند. میله تعادل باعث ایجاد کمبری منفی روی لاستیک‌ها می‌شود. به همین دلیل، عاج‌های ماشین شما ارتباط مستقیمِ کمتری با جاده داشته و عمرشان هم بیشتر از دو برابر خواهد شد. (البته کمبری منفی یکی از دلایل بهبود فرمان‌پذیری در پیچ‌ها نیز هست). استرس بار مارک نورا در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شود. به همین خاطر، علاوه بر ارتقای ماشین‌تان، از نظر ظاهری هم به تیونینگ‌اش کمک می‌کند. مخصوصا برای آن دسته از رانندگانی که کیت مکش اسپرت هم داشته باشند، وجود این قطعه ظاهر انجین را جذاب‌تر از حالت معمول می‌کند.

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۲ استرس بار خودرو نورا مدل SYIL مناسب برای دنا EF7

استرس بار خودرو نورا مدل SYIL مناسب برای دنا EF7

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    سمند
  • سایر توضیحات
    این کالا قابل نصب بر روی سمند EF7 و دنا EF7 میباشد

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید استرس بار خودرو در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

در ادامه بیشتر بخوانید: راهنمای خرید یخچال خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا