کوه‌نوردی و کمپینگلوازم ورزشی

تبر یخ، راهنمای خرید تبر یخ نوردی و کوهنوردی هفت گوهر ارزان

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید تبر یخ نوردی باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

پیاده روی در زمستان زمانی که مسیرها پوشیده از برف و یخ است دشوار می‌شود. برای پیاده‌روی ایمن در مسیرهای یخی و برفی، به وسایل پیاده‌روی زمستانی نیاز دارید، که دو مورد مهم آن کرامپون و یک تبر یخ است. در حالی که کرامپون برای شما کشش ایجاد می‌کند، تبر یخ به شما کمک می‌کند تا در صورت سر خوردن در زمین‌های یخی، از سقوط خود جلوگیری کنید. در اینجا بهترین تبرهای یخی را برای پیاده روی، سفر در یخچال و کوهنوردی عمومی انتخاب و بررسی کردیم. از تبرهای یخ در این بررسی می‌توان برای صعود از شیب‌های نسبتاً تند به روشی مشابه بالا رفتن از محورهای یخ استفاده کرد. از آنجایی که آنها محورهای کاملاً بلند و مستقیمی دارند، برخلاف محورهای یخ نوردی که معمولاً محورهای محدب بیشتری دارند، از تبر یخ برای تعادل بهتر درست مانند عصای کوهنوردی می‌توانید استفاده کنید.

هر تبر یخ دو عنصر کاربردی دارد. شفت و سر که از یک پیک و یک آز رو به عقب تشکیل شده است. هنگام پیاده روی در زمین های با شیب کمتر یا پیاده روی در امتداد یک شیب، تبر یخ در سر نگه داشته می‌شود و شفت به عنوان یک عصای پیاده روی استفاده می‌شود. اگر با نگه داشتن تبر یخ به این صورت زمین بخورید یا بلغزید، خیلی راحت می توانید به سمت تبر یخ تکیه دهید. زیرا این وسیله به سرعت به زمین قلاب می‌شود و احتمال سقوط شما را کاهش می‌دهد. در زمین‌های بسیار شیب‌دار معمولاً تبر یخی در محور نگه داشته می‌شود. سپس از پیک برای بالا رفتن از شیب مانند تبر یخ نوردی استفاده می‌کنید یا برای بریدن پله‌ها در برف تقریباً مانند یک بیل کوچک، از تبر صاف‌تر استفاده می‌کنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید تبر یخ نوردی را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله ورزشی ارزشمند به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید، ما در این مطلب شما را با انواع تبر یخ نوردی آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید تبر یخ باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

تبر یخ نوردی چیست و چه کاربردی دارد؟

تبر یخ یک قطعه ضروری برای حمل در تپه ها و کوهستان های زمستانی است. وظیفه آن کمک به کاهش احتمال لغزش در سفر هنگام عبور از برف و یخ، ایجاد امنیت در زمین‌های شیب دار و کمک به جلوگیری از سقوط است. با این حال، به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهید. اگر نمی‌دانید چگونه از این وسیله استفاده کنید، حمل کردن یک تبر کوهنوردی فایده‌ای ندارد. قبل از تکیه بر مهارت‌های خود در تپه‌های زمستانی، مطمئن شوید که آموزش‌های مناسب و تمرین زیادی دریافت کرده‌اید، این کار ممکن است زندگی شما را نجات دهد.

حتما بخوانید: راهنمای خرید کرامپون کوهنوردی

اجزاء تشکیل دهنده تبر یخ:

  1. سر: متشکل از کلنگ، سوراخ کارابین و یک آز یا چکش است.
  2. شفت: از فولاد، آلومینیوم یا فیبر کربن ساخته می‌شوند. وزن، انحنا و جنس شفت همگی بر فعالیتی که تبر کوهنوردی برای آن بهتر است تأثیر می‌گذارد.
  3. انتخاب: انتهای نوک تیز پیک‌ها از آلیاژ فولاد ساخته شده‌اند و بر اساس منحنی آن‌ها دسته بندی می‌شوند. منحنی مثبت نوعی است که در بیشتر عصاهای کوهنوردی دیده می‌شود، مانند تبر Petzl که در تصویر بالا نشان داده شده است. این منحنی زمانی که برای خود ایستایی استفاده می‌شود موثرترین گزینه می‌باشد، اما بیرون کشیدن آن از یخ دشوارتر است. منحنی مثبت معکوس، مانند آنچه در تبر الماس سیاه در بالا دیده می‌شود، بسیار راحت‌تر از یخ سخت بیرون می‌آید و عمدتاً روی ابزارهای یخ فنی نشان داده می‌شود.
  4. آدزه: وسیله‌ای بیل مانند در طرف مقابل تبر است. از ادزه برای بریدن پله‌ها، کندن غارهای برفی و به عنوان یک دستگیره راحت هنگام پیاده روی استفاده می‌شود.
  5. چکش: هنگام بالا رفتن از یخ‌های شیب دار یا زمین‌های مختلط، از آز چشم پوشی کنید و به جای آن از چکش استفاده کنید. این باعث صرفه جویی در وزن می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد پیتون‌ها و برف گیرها را بکوبید.
  6. سنبله: سنبله در پایین شفت قرار دارد و در برف و یخ نفوذ می‌کند تا در هنگام پیاده روی تعادل خود را حفظ کنید. در تبر کوهنوردی کم و بیش ضروری است، میخک‌ها اغلب روی ابزارهای فنی یخ مورد نیاز نیستند و برای کاهش وزن حذف می‌شوند.
  7. سوراخ کارابین: عمدتاً محل اتصال بند نگهدارنده است، سوراخ کارابین نیز با یخ‌شکن‌های روی دسته شما کار می‌کند تا تبر کوهنوردی شما را در حالت آویز قرار دهد.

انواع تبر یخ نوردی موجود در بازار:

  • تبرهای کوهنوردی: این محورهای یخی که به طور سنتی طراحی شده‌اند، معمولاً یک محور مستقیم دارند که طول آن متفاوت است. در حالی که این باعث می‌شود آن‌ها برای عبور از زمین‌های با زاویه کم راحت باشند، فقدان فاصله بین شفت و پیک آن‌ها را برای بالا رفتن با شیب زیاد نامناسب می‌کند.
  • تبر یخ فنی: برای هر زمینی با شیب تند، یخ فنی یا برف سخت یا بیشتر از ۶۰ درجه یا هر کوهنوردی ترکیبی شیب دار، یک جفت ابزار فنی یخ ضروری است. این ابزارها دارای دستگیره‌های پلاستیکی و لاستیکی قالب‌گیری شده، منحنی شفت تهاجمی و منحنی‌های معکوس فولادی به همان اندازه تهاجمی هستند. آن‌ها در طول‌های متفاوت وجود ندارند، در عوض در طول آن‌ها حدود ۵۰ سانتی متر است.
  • تبرهای یخ هیبریدی: تبرهای یخی هیبریدی نسبت به تبرهای کوهنوردی سنتی تهاجمی‌تر هستند، اما ابزارهای یخی فنی کمتری دارند. آن‌ها دارای یک محور منحنی، یک دستگیره لاستیکی یا تکیه گاه دستی و یک انتخاب منحنی معکوس هستند. محورهای این دسته برای بالا رفتن از بخش‌های تندتر یخ و برف سخت موثر می‌باشند در حالی که همچنان در بخش‌هایی با زمین‌های فنی کمتر مفید هستند.

آیا واقعا به یک تبر یخ نوردی نیاز داریم؟

در زمین‌های هموار در زمستان، یک جفت عصای پیاده روی برای پایداری می‌تواند مفید باشد، اما اگر قصد دارید در شرایط برف زمستانی و یخبندان به زمین‌های شیب دار بروید، پاسخ مثبت است. یک مسیر پیاده روی که در تابستان به صورت کاملا ایمن است، در برف و یخ می‌تواند خطر ساز باشد. اگر در زمستان راه می‌روید، تبر شما می‌تواند امنیت را هنگام عبور از زمین‌های شیب دار افزایش دهد یا مهمتر از آن، عواقب سقوط را کاهش دهد.

نحوه انتخاب تبر یخ نوردی:

وقتی اصطلاح “تبر یخ” را می‌شنوید، به چه چیزی فکر می کنید؟ آیا کوهنوردی را تصور می‌کنید که در مسیر کوهستانی حماسی و پوشیده از برف از تبر خود به شکل عصا استفاده می‌کند؟ یا کوهنوردی را تصور می‌کنید که با دقت به سمت بالا رفتن از یک آبشار یخ زده است و هر یک از دو تبر خود را قبل از اینکه پاهایش را بالا ببرد و در حالی که به سمت بالا حرکت می‌کند با کرامپون‌هایش به داخل لگد می‌زند و پاهایش با احتیاط در یخ قرار می‌دهد؟ مهم نیست که کدام تصویر ابتدا به ذهن شما خطور می‌کند، حق با شماست هر دو سناریو مستلزم استفاده از تبرهای یخ نوردی هستند. با این حال، همه تبرهای یخ یکسان ایجاد نمی‌شوند، و تبر مورد نیاز برای یک سفر کوهنوردی کاملاً با تبر مورد نیاز برای یک روز یخ‌نوردی فنی متفاوت است.

تبرهای یخ از چه چیزی ساخته شده اند؟

تبر و کلنگ یخ تقریباً همیشه از یک آلیاژ فولاد ساخته می‌شوند تا بیشترین دوام را برای شما فراهم کنند. از سوی دیگر، شفت‌ها از مواد مختلفی تولید می‌شوند که در ادامه هر یک را به شما معرفی می‌کنیم:

  • شفت‌های فولادی: بادوام ترین، اما در عین حال سنگین ترین نیز هستند. با این حال، این هم خبر بدی نیست. وزن اضافی یک ابزار یخ محور فولادی ممکن است نفوذ یخ سخت را برای شما آسان‌تر کند، به خصوص اگر تازه شروع به کار کرده‌اید و هنوز تاب خود را به‌خوبی تنظیم نکرده‌اید.
  • شفت‌های آلومینیومی: وزن سبک‌تری دارند که آن‌ها را برای فعالیت‌هایی که می‌خواهید تا حد ممکن وزن کمتری حمل کنید، مانند کوهنوردی، اسکی، سفر در یخچال‌های طبیعی، و به طور کلی پیاده‌روی در زمستان مناسب می‌کند.
  • شفت فیبر کربنی: برخی از محورها و ابزارهای یخ بسیار تخصصی دارای محورهای فیبر کربنی هستند. کربن فوق العاده سبک و فوق العاده قوی، اما فوق العاده گران است. مگر اینکه واقعاً نیاز به کاهش وزن در سفرهای کوهنوردی خود داشته باشید. اگر فقط مدتی یخ نوردی کرده باشید، احتمالاً بهتر است توجه خود را روی ابزارهای فولادی یا آلومینیومی متمرکز کنید.

نکاتی برای تمیز کردن تبر یخ نوردی:

بلافاصله پس از استفاده از وسایل خود در حالی که هنوز در خارج از منزل هستید، تبر خود را در صورت امکان با آب تازه بشوئید و آن را با یک پارچه خشک پاک کنید. این امر بسیار مهم است به ویژه اگر از آن در نزدیکی اقیانوس استفاده می‌کنید، زیرا آب شور یا حتی نمک موجود در هوای اقیانوس می‌تواند باعث زنگ‌زدگی فلز تبر شما در شرایط معمولی برفی شود. پس از رسیدن به منزل، تمیز کردن اصلی شروع می شود.

هنگام تمیز کردن تبر یخ، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اگر روی تبر خود خاک یا گل و لای روغنی داشتید، از یک برس کوچک برای جدا کردن آن‌ها استفاده کنید.
  2. تبر خود را به درستی در مقداری آب ولرم صابون بشوئید.
  3. اگر کثیفی روی آن وجود دارد، آن را کمی تمیز کنید.
  4. وقتی این کار انجام شد، آن را به طور کامل در آب شیر تمیز بشوئید تا تمام صابون‌ها پاک شوند.
  5. از مواد شوینده خشن مانند روغن گیرهای نوع WD ۴۰ روی وسایل خود استفاده نکنید. اینها برای فلز ساینده هستند و عمر تبر شما را کاهش می دهند.
  6. همچنین در نظر داشته باشید که تبر شما احتمالاً مقداری لاستیک روی دسته دارد که ممکن است با همه انواع صابون سازگار نباشد. برای افزایش طول عمر دسته تبر خود از صابون مناسب استفاده کنید.
  7. پس از تمیز کردن، تبر خود را با یک پارچه تمیز پاک کنید تا خشک شود. قبل از اینکه آن را نگهداری کنید بگذارید به خوبی خشک شود.

حتما بخوانید: راهنمای خرید بیلچه تاشو

نکات مهم برای خرید تبر یخ نوردی:

  1. طول تبر: طول تبرهای یخ از ۵۰ تا ۷۵ سانتی متر متغیر است. چند راه برای تعیین طول مناسب شما وجود دارد. یکی از راه‌های تعیین این موضوع این است که عمودی بایستید و کلنگ یخ را در کنار میل نگه دارید و بازوهای خود را در کنار خود رها کنید. کلنگ یخ به سختی باید از زمین بگذرد. به طور کلی، اگر قد شما کمتر از ۵.۸ اینچ است، یک تبر یخی به طول ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر می‌خواهید. اگر قد شما از ۵.۸ بیشتر است، تبر یخی ۶۰-۷۵ سانتی متری را امتحان کنید. تبرهای زیر ۶۰ سانتی متر را گاهی ابزارهای فنی یخ می‌نامند زیرا بیشتر برای یخ نوردی فنی شیب‌دار استفاده می‌شود.
  2. وزن تبر: تبرهای یخی سبک برای سفر در یخچال، پیاده روی و کوهنوردی عمومی بهترین گزینه هستند در حالی که تبرهای یخی سنگین تر برای یخ نوردی و کوهنوردی فنی مفید هستند. تبرهای یخ سنگین‌تر به شما این امکان را می‌دهند که در هنگام بالا رفتن از شیب‌های تند، به راحتی میله را به یخ و برف قلاب کنید.
  3. سبک یا رشته ورزشی: این نیز نقش زیادی در انتخاب طول مناسب دارد. تبرهای کمتر از ۶۰ سانتی متر اغلب به عنوان ابزار فنی یخ نوردی در نظر گرفته می‌شوند. از آنجایی که این ابزارها کوتاه‌تراند، اهرم زیادی ارائه نمی دهند و برای دست‌گیری ضعیف طراحی شده‌اند. برعکس، ابزارهای بیش از ۷۰ سانتی متر برای صعود فنی برف یا یخ بسیار طولانی مناسب می‌باشند اما در زمین های با زاویه پایین تر عالی هستند. این محورهای طولانی‌تر عمدتاً برای سفرهای بین‌المللی و تلاش برای ساختن لنگرهای برفی استفاده می‌شوند.
  4. شکل تبر را انتخاب کنید: سه نوع مختلف شکل پیک وجود دارد: کلاسیک، خنثی و معکوس. رایج ترین شکل‌های انتخاب کلاسیک و معکوس هستند. یک انتخاب کلاسیک برای خود بازداشتی و بالا رفتن از بخش های شیب دار یخ عالی است، اما بیرون کشیدن آن از یخ می تواند بسیار سخت باشد. یک پیک معکوس برای بالا رفتن از یخ عالی است زیرا کشیدن آن بسیار ساده تر از یک پیک کلاسیک است، اما برای خود ایستایی مناسب نیست.
  5. مواد به کار رفته در ساخت: امروزه اکثر تبرهای یخ با فولاد ساخته می‌شوند. زیرا ارزان و قوی است. فولاد برای نفوذ در یخ خوب است و برای دست گرفتن به خوبی عمل می‌کند. با این حال بسیار سنگین هستند. تبرهای یخ آلومینیومی بسیار سبک‌تر از فولاد هستند، اما به اندازه تبر فولادی یا فیبر کربنی بادوام نیستند. برای کوهنوردی یا اسکی در اوایل فصل بهترین گزینه می‌باشند. فیبر کربن هم قوی و هم سبک ترکیبی عالی است. نکته منفی این است که محورهای یخ فیبر کربن بسیار گران هستند.
  6. درک رتبه بندی CEN: گواهینامه CEN می تواند به شما در انتخاب تبر یخ مناسب کمک کند. CEN (Comité Européen de Normalisation) یک گروه اروپایی است که استانداردهای تجهیزات را توسعه و حفظ می کند. روی یک تبر یخی، به دنبال مهر دایره‌ای CEN باشید که دارای B یا T بزرگ باشد. تبرهای کوهنوردی عمومی با مهر B (پایه) مشخص می‌شود. اینها به طور کلی سبک تر، ارزان تر و دوام کمتری دارند. تبرهای اصلی برای صعود فنی به اندازه کافی قوی نیستند، تبرهای یخ فنی و ابزارهای یخ با مهر T (فنی) مشخص می شوند. اینها معمولاً سنگین‌تر، گران‌تر و بادوام‌تر هستند.

توجه: در ابزارهای یخ فنی، پیک‌ها و شفت‌ها به طور جداگانه رتبه بندی می‌شوند. در واقع داشتن شفت CEN-T با پیک CEN-B بسیار رایج است. انتخاب CEN-B نازک‌تر و انعطاف پذیرتر است و بهتر در یخ خالص نفوذ می‌کند. یک پیک CEN-T ضخیم‌تر و سفت تر است و برای کوهنوردی مخلوط بهتر عمل می کند.

روش نگهداری از تبر یخ نوردی:

  • تبرهای یخ از فولاد با استحکام بالا ساخته شده‌اند و معمولاً از زنگ زدگی آن‌ها نمی‌توان جلوگیری کرد به همین دلیل نیاز به مراقبت دارند. به همین دلیل، احتمالاً بلافاصله پس از استفاده از تبر، برخی از آثار زنگ زدگی روی آن ظاهر می‌شود. می‌توانید با استفاده از یک اسفنج ساینده، مانند اسفنجی که ظروف خود را با آن می‌شوئید، اثرات زنگ زدگی را از روی آن پاک کنید.
  • اگر همه این آثار کوچک را دریافت نکردید، نگران نباشید. آثار کوچک زنگ زدگی که مشاهده می‌کنید بر عملکرد یا طول عمر تبر شما تأثیری نخواهد داشت. این قسمت‌های بزرگ و عمیق زنگ زده است که باید نگران آنها باشید. آثار زنگ احتمالاً دفعه بعد که از تبر خود استفاده می کنید از بین می‌رود. برای جلوگیری از زنگ زدگی جدی روی تبر خود، پس از هر بار استفاده آن را خشک کنید. هنگام نگهداری تبر، می‌توانید آن را با یک لایه سبک روغن یا گریس سیلیکونی بپوشانید.

با توجه با نکاتی که گفته شد، می توانید تبر یخ نوردی مورد نظرتان را انتخاب کنید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه تبر یخ نوردی محبوب، ارزان و باکیفیت را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید.


۱ تبر یخ آی سی تی مدل MONTE ROSA 2 بسته دو عددی

تبر یخ آی سی تی مدل MONTE ROSA 2 بسته دو عددی

مشخصات

  • ابعاد
    ۵۰۰x200x50 میلی‌متر
  • وزن
    ۶۴۵ گرم

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ تبر یخ آی سی تی مدل MOUNTAIN GUIDE 2 بسته دو عددی

تبر یخ آی سی تی مدل MOUNTAIN GUIDE 2 بسته دو عددی

مشخصات

  • ابعاد
    ۵۰۰x200x50 میلی‌متر
  • وزن
    ۵۶۵ گرم

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳ تبر یخ آی سی تی مدل GLACIER بسته دو عددی

تبر یخ آی سی تی مدل GLACIER بسته دو عددی

مشخصات

  • ابعاد
    ۵۰×۲۸ میلی‌متر
  • وزن
    ۶۱۵ گرم

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید تبر یخ نوردی در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

در ادامه بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بادی زنانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا