آشپزخانه

کارد میوه خوری، راهنمای خرید کارد میوه‌خوری سرامیکی و استیل ارزان

نکات مهم و کاربردی هنگام خرید کارد میوه خوری، که لازم است بدانید.

یکی از اجزای مهم و ضروری برای پذیرایی از مهمان کارد میوه خوری است. همان طور که می‌دانید برای برش دادن و پوست گرفتن میوه نیاز به کارد میوه خوری داریم، زیرا چاقوی آشپزخانه خیلی بزرگ بوده و برای شما خطرناک می‌باشد. کار میوه خوری باید به اندازه‌ای کوچک باشد که به راحتی در پیش‌دستی مهمان شما جا شود. امروزه کارد میوه خوری مانند سایر لوازم آشپزخانه پیشرفت زیادی داشته است به گونه‌ای که دیگر دسته آن‌ها مثل نمونه‌های کلاسیک آن پلاستیکی و ضعیف نیست، بلکه یا تمام استیل است یا دسته آن‌ها سرامیکی می‌باشد که این امر باعث افزایش مقاومت و طول عمر کارد میوه خوری شده است.

کارد میوه خوری هم به صورت تکی هم به صورت ست با چنگال در بازار وجود دارد، زیرا در شرایطی برای سرو هندوانه، طالبی، خربزه یا حتی شیرینی شما به چنگال نیاز دارید. توجه داشته باشید که برای خرید کارد میوه‌خوری باید تعداد مهمان‌های احتمالی را در نظر بگیرید. مثلا مشخص کنید آخرین باری که حجم زیادی مهمان داشته‌اید، تعداد آن‌ها چند نفر بوده و در آینده ممکن است به چند نفر افزایش پیدا کند به همین دلیل باید با توجه به جمعیت خود تعداد کارد میوه خوری را مشخص کنید. همان طور که می‌دانید اگر زیباترین کاردهای میوه خوری را هم داشته باشید اما از نظر ظاهری شبیه به هم نباشند، انگار در منزل خود کارد میوهخوری ندارید و از کسی تعدادی را امانت گرفته‌اید به همین دلیل است که می‌گوییم باید به تعداد خرید کنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید کارد میوه‌خوری را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله ارزشمند به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع کارد میوه‌خوری آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید کارد میوه‌خوری باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

منظور از کارد میوه‌خوری چیست؟

چاقو یا همان کارد میوه‌خوری یک ابزار فلزی دسته‌دار تیز است که به منظور پوست کندن و برش دادن میوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت اصلی آن با چاقوی اشپزخانه در اندازه می‌باشد یعنی وقتی آن را درون پیش دستی قرار دهیم اندازه آن از پیش دستی کوچکتر است. ارگونومیک کارد به گونه‌ای است که به راحتی در دست قرار می‌گیرد و خیلی خوش‌دست شما می‌توانید به وسیله آن میوه‌های خود را پوست گرفته و قطعه قطعه نمائید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید سرویس آشپزخانه

تاریخچه استفاده از کارد به وسیله بشر:

در واقع می‌توان اولین استفاده از کارد به وسیله بشر را عصر پارینه سنگی دانست. در آن زمان انسان‌های هوشمند به وسیله سنگ ابزاری را شبیه به کاردهای امروزی می‌ساختند که به آن‌ها تیغه گفته می‌شد. با این وسیله شکار می‌کردند و پوست و گوشت شکار خورد را جدا می‌کردند. این وسیله به عنوان ابزار جنگی هم مورد استفاده قرار می‌گرفت. تا اینکه در عصر آهن با اختراع فلز مفرغ و آهن کاردهایی شبیه به کاردهای امروزی ساخته شد.

تفاوت چاقو و کارد در چیست؟

در واقع هر دو یک کار را انجام می‌دهند، یعنی دارای یک لبه تیز برای برش دادن و یک دسته هستند. آنچه چاقو و کارد را از هم متمایز می‌کند، شکل دسته آن است. در چاقو معمولا لبه تیز و برنده آن تا شده و درون دسته قرار می‌گیرد به طوری که طول آن نصف شده و به راحتی می‌توانید آن را درون جیب قرار دهید. کار دارای یک دسته ثابت است که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را در جیب قرار داد و معمولا در کنار چنگال استفاده می‌شود.

انواع مدل‌های کارد میوه‌خوری:

  1. کارد میوه‌خوری استیل: این مدل در واقع رسمی‌ترین نمونه کارد است. جنس دسته و لبه برنده از فلز استیل ضد زنگ می‌باشد. شرکت‌های سازنده برای اینکه جلوه زیباتری به کار بدهند، روی دسته این چاقوها نقش و نگار حکاکی می‌شود که در برخی موارد با آبکاری به رنگ طلایی در می‌آورند که زیبایی کارد را چند برابر می‌کند.
  2. کارد میوه‌خوری سرامیکی: شاید بتوان گفت یکی از پرفروش‌ترین و جدیدترین مدل‌های کارد میوه‌خوری دسته سرامیکی است. از نظر ظاهری دقیقا مشابه نمونه‌‌ی قبلی هستند با این تفاوت که جنس دسته آن‌ها سرامیکی است. در واقع اگر به دنبال یک کارد مجلسی و همه پسند با قیمت مناسب هستید کارد سرامیکی بهترین گزینه است.
  3. کارد میوه‌خوری دسته چوبی: از زمان‌های گذشته تا به امروز چوب در ساخت وسایل مربوط به خانه و آشپزخانه کاربرد فراوانی داشته است به طوری که امروزه هم از چوب برای ساخت دسته کارد میوه‌خوری استفاده می‌شود. چوب امروزه خیلی با ارزش و نایاب شده به همین علت کاردهای میوه خوری دسته چوبی خیلی لاکچری به حساب می‌آیند.
  4. کارد میوه‌خوری پلاستیکی: پلاستیک یک ماده نفتی ارزان و سبک است بنابراین در بیشتر وسایلی که اطرافمان وجود دارد، دیده می‌شود. معمولا طیف گسترده‌ای از کاردهایی که در بازار دیده می‌شود دسته پلاستیکی دارند. پلاستیک در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف قالب‌گیری و در دسته کارد استفاده می‌شود. تنوع طرح و رنگ کاردهای پلاستیکی چند برابر نمونه‌های قبلی است.

انواع کارد میوه‌خوری بر اساس نوع تیغه:

  1. کارد میوه‌خوری ساده: در واقع ساده‌ترین نوع کارد می‌باشد که لبه‌های تیغه آن صاف، تیز و برنده هستند. این مدل کارد را به راحتی می‌توان به وسیله چاقو تیزکن تیز نمود و مجدد استفاده کرد.
  2. کارد میوه‌خوری اره‌ای: این مدل کارد نیاز به تیز کردن ندارد، زیرا لبه‌های آن اره‌ای است و بیشتر شبیه یک اره است تا یک کارد به همین علت به آن کارد اره‌ای می‌گویند. متاسفانه این مدل قابلیت تیز کردن را ندارد.
  3. کارد میوه‌خوری لیزری: نسل جدیدی از کارد میوه‌خوری هستند، لبه‌های آن‌ها شباهت زیادی به کارد اره‌ای دارد با این تفاوت که خیلی تیز‌تر هستند. از مهم‌ترین ویژگی‌های کارد لیزری می‌توان به قابلیت تیز شدن مجدد آن اشاره کرد. یعنی بعد از اینکه احساس کردید مانند گذشته تیز نیست، کافی است آن را درون فریزر قرار دهید تا دوباره مثل روز اول شود.

بهترین مارک کارد میوه خوری:

هیچ گاه به قطعیت نمی‌توان یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک کارد میوه‌خوری معرفی کرد، زیرا بیشتر تبلیغ یک برند خاص است نه معرفی محصول و از آنجایی که سایت کیمیک یک رسانه علمی آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه لیستی از بهترین برندهای کارد میوه‌خوری را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

  • کارد میوه‌خوری بیوتی
  • کارد میوه‌خوری سولینگن
  • کارد میوه‌خوری گیلدا
  • کارد میوه‌خوری Bonito
  • کارد میوه‌خوری یونیک
  • کارد میوه‌خوری دالتون
  • کارد میوه‌خوری فاردینوکس
  • کارد میوه‌خوری ترامونتینو
  • کارد میوه‌خوری کاراجا
  • کارد میوه‌خوری ماربیلا
  • کارد میوه‌خوری آپریکوت
  • کارد میوه‌خوری اس جی
  • کارد میوه‌خوری ناب استیل
  • کارد میوه‌خوری تلیپ

حتما بخوانید: راهنمای خرید دستگاه بستنی ساز

نکات مهم هنگام خرید کارد میوه خوری:

  1. قیمت کارد: فاکتورهای زیادی می‌تواند روی قیمت کارد شما تاثیر داشته باشد به عنوان مثال: کارد میوه‌خوری تمام استیل خیلی گران‌تر از کارد سرامیکی است. یک کارد میوه‌خوری دسته چوبی هم خیلی گران‌تر از نمونه دسته پلاستیکی می‌باشد. پس می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت می‌تواند در انتخاب شما نقش زیادی داشته باشد.
  2. نوع کارد: کارد میوه‌خوری از نظر نوع تیغه و جنس دسته می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که شما باید با توجه به نوع بودجه و سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. اولین نمونه کارد نوع ساده است که تیغه آن را می‌توان با چاقو تیز کن تیز کرد. نمونه دیگر اره‌ای است که تیغه‌های آن اره‌ای شکل بوده که قابلیت تیز شدن ندارد اما نمونه دیگری از اره‌ای با نام لیزری وجود دارد که با قرار دادن درون فریزر می‌توان تیغه‌های آن را تیز کرد.
  3. جنس کارد: کارد میوه‌خوری معمولا از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود. اما بهترین فلز برای ساخت کارد میوه‌خوری استیل براق ضد زنگ می‌باشد. البته بستگی به می‌زان بودجه شما دارد، همچنین می‌توانید کارد فلزی با روکش استیل را انتخاب کنید که شباهت زیادی به استیل دارند اما بعد از مدتی تغییر رنگ داده و دچار زنگ زدگی می‌شوند. جنس دسته هم می‌تواند سرامیک، چوب یا پلاستیک باشد که با توجه به میزان بودجه می‌توانید یکی را انتخاب کنید.
  4. قابلیت تیز شدن: همان طور که می‌دانید کارد‌های تیغه اره‌ای را نمی‌توان تیز کرد و مجدد از آن‌ها استفاده کرد، اما کارد‌های اره‌ای لیزری و کاردهای ساده را به راحتی می‌توان تیز و مجدد از آن‌ها استفاده کرد. شما هنگام خرید کارد باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که کارد مورد نظر شما یکبار مصرف است و نمی‌توان آن را مجدد استفاده کرد و یا اینکه قابلیت تیز شدن دارد و می‌توان دوباره از آن‌ها استفاده نمود.
  5. برند محصول: بهتر است به سراغ برندهای معروف و شناخته شده بازار بروید زیرا معمولا کیفیت بالایی دارند. تجربه ثابت کرده تا زمانی که برندهای باکیفیت و شناخته شده بازار وجود دارند، نباید به سراغ برندهای متفرقه و شناخته نشده بازار رفت. زیرا این محصولات معمولا از قبل تست شده و امتحان خود را پس داده‌اند. شما با خرید یک برند شناخته نشده در واقع وقت و هزینه خود را تلف می‌کنید.
  6. از فروشگاه معتبر خرید کنید: متاسفانه روزانه حجم زیادی لوازم خانگی تقلبی وارد بازار می‌شوند که از نظر ظاهری شباهت زیادی به جنس اصلی دارند، تنها راه تشخیص اجناس اصلی از تقلبی داشتن مهارت و تجربه کافی در مورد خرید اجناس اصلی است. توصیه می‌کنم اگر مهارت و تجربه لازم در مورد این کار را ندارید، حتما از فروشگاه معتبر خرید کنید. زیرا اعتبار چندین ساله خود را از بین نمی‌برند و در صورت تخلف می‌توانید از آن‌ها شکایت کنید.

روش نگهداری از کارد میوه‌ خوری:

  1. همیشه کارد میوه‌خوری خود را بعد از مهمانی بلافاصله شستشو داده و با دستمال خشک کنید، زیرا ماندن لکه آب روی استیل به آسانی پاک نمی‌شود.
  2. اگر دسته کارد شما پلاستیکی است پیشنهاد می‌کنم با آن میوه‌های خیلی سفت مانند سیب را سرو نکنید، زیرا دسته آن‌ها به راحتی شکسته می‌شود. برای خوردن میوه‌های سفت مانند سیب از مدل‌های تمام استیل و دسته چوبی و سرامیکی استفاده کنید.
  3. برای پاک کردن لکه آب و مواد دیگر روی کارد میوه‌خوری هرگز از مایع جرم‌گیر استفاده نکنید. زیرا باعث تغییر رنگ همیشگی فلز کارد می‌شود.
  4. هرگز کارد میوه‌خوری خورد را در جای مرطوب و خیس نگهداری نکنید. زیرا رطوبت می‌تواند باعث زنگ زدگی و تغییر رنگ در فلز چاقوی شما شود. دسته چاقوی شما اگر چوبی باشد آب می‌تواند به آن هم آسیب وارد کند.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید کارد میوه‌خوری مورد نیاز خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از بهترین برندهای کارد میوه‌خوری ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید.


۱ کارد میوه خوری زولینگن مدل ۴۰۰۰ آترین فاردینوکس مجموعه ۳۶ عددی

کارد میوه خوری زولینگن مدل 4000 آترین فاردینوکس مجموعه 36 عددی

مشخصات

  • تعداد پارچه
    سه پارچه
  • شامل
    چاقو
  • جنس
    استیل ضدزنگ
  • قابل شستشو
    با دست
  • کشور مبدا برند
    آلمان
  • محفظه
    باکس

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ کارد و چنگال میوه خوری ۱۲ پارچه مدل دونا

کارد و چنگال میوه خوری 12 پارچه مدل دونا

مشخصات

  • تعداد پارچه
    ۱۲ پارچه
  • شامل
    چنگال میوه خوری
  • جنس
    استیل
  • وزن بسته‌بندی
    ۴۰۰ گرم
  • قابل شستشو
    با دست
  • محفظه
    جعبه
  • سایر توضیحات
    ۱۲ پارچه شامل ۶ عدد کارد میوه خوری+ ۶ عدد چنگال میوه خوری

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳ ست کارد و چنگال ۱۲ پارچه ناب استیل مدل برلین

ست کارد و چنگال 12 پارچه ناب استیل مدل برلین

مشخصات

  • تعداد پارچه
    ۱۲ پارچه
  • شامل
    چنگال میوه خوری
  • جنس
    استیل ضدزنگ
  • قابل شستشو
    با دست

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۴ کارد میوه خوری ۱۲ پارچه پرنس هوم مدل امپریال ۶۳۳۴

کارد میوه خوری 12 پارچه پرنس هوم مدل امپریال 6334

مشخصات

  • تعداد پارچه
    پارچه۱۲
  • شامل
    کارد میوه خوری
  • جنس
    استیل
  • وزن بسته‌بندی
    ۳۵۰ گرم
  • قابل شستشو
    با دست
  • کشور مبدا برند
    کانادا
  • محفظه
    جعبه
  • سایر توضیحات
    محصول اصل با برند معتبررنگ ثابتامکان شستشو در ماشین ظرفشوییتیغه و دسته یک که

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۵ کارد میوه خوری ناب استیل مدل ونیز

کارد میوه خوری ناب استیل مدل ونیز

مشخصات

  • تعداد پارچه
    شش پارچه
  • شامل
    کارد میوه خوری
  • جنس
    استیل
  • قابل شستشو
    با دست

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۶ کارد میوه خوری ترامونتینا کد ۹۰۵ بسته ۱۲ عددی

کارد میوه خوری ترامونتینا کد 905 بسته 12 عددی

مشخصات

  • تعداد پارچه
    ۱۲ پارچه
  • جنس
    استیل
  • وزن بسته‌بندی
    ۳۴۵ گرم
  • قابل شستشو
    با دست
  • کشور مبدا برند
    برزیل

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۷ کارد و چنگال میوه خوری پالرمو مدل ۹۰۹M بسته ۱۲ عددی

کارد و چنگال میوه خوری  پالرمو مدل 909M بسته 12 عددی

مشخصات

  • تعداد پارچه
    ۱۲ پارچه
  • شامل
    کارد و چنگال میوه خوری
  • جنس
    استیل ضدزنگ
  • قابل شستشو
    با دست
  • کشور مبدا برند
    چین
  • محفظه
    باکس

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۸ کارد میوه خوری ناب استیل مدل فلورانس بسته ۶ عددی

کارد میوه خوری ناب استیل مدل فلورانس بسته 6 عددی

مشخصات

  • تعداد پارچه
    شش پارچه
  • شامل
    کارد میوه خوری
  • جنس
    استیل ضدزنگ
  • قابل شستشو
    با دست
  • محفظه
    جعبه
  • سایر توضیحات
    ابعاد: ۱.۵×۱×۱۶.۵ سانتی‌متروزن: ۴۰ گرماستیل ضد زنگ ۱۸-۱۰

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۹ ست کارد و چنگال میوه خوری ۱۲ پارچه مونیخ مدل مونت برلین

ست کارد و چنگال میوه خوری 12 پارچه مونیخ مدل مونت برلین

مشخصات

  • تعداد پارچه
    ۱۲ پارچه
  • شامل
    کارد و چنگال
  • جنس
    استیل ضدزنگ
  • قابل شستشو
    با دست
  • محفظه
    جعبه

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۰ کارد میوه خوری ناب استیل مدل ونیز

کارد میوه خوری ناب استیل مدل ونیز

مشخصات

  • تعداد پارچه
    شش پارچه
  • شامل
    کارد میوه خوری
  • جنس
    استیل
  • وزن بسته‌بندی
    ۲۷۹ گرم
  • قابل شستشو
    با دست
  • سایر توضیحات
    – مواد اولیه: فولاد ضدزنگ- کیفیت سطحی: پولیش آینه‎‌ای- طول چاقو : ۱۶ سانتی‌متر

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۱ کارد میوه خوری اره ای ترامونتینا بسته ۶ عددی مدل دیامونت

کارد میوه خوری اره ای ترامونتینا بسته 6 عددی مدل دیامونت

مشخصات

  • تعداد پارچه
    شش پارچه
  • شامل
    کارد میوه خوری
  • جنس
    استیل
  • وزن بسته‌بندی
    ۲۰۰ گرم
  • قابل شستشو
    با دست
  • محفظه
    جعبه

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۲ کارد میوه خوری مدل پر طلایی بسته ۳۶ عددی

کارد میوه خوری مدل پر طلایی بسته 36 عددی

مشخصات

  • تعداد پارچه
    ۳۳ پارچه
  • شامل
    کارد میوه خوری
  • جنس
    سرامیک
  • وزن بسته‌بندی
    ۱۵۰۰ گرم
  • قابل شستشو
    با دست
  • محفظه
    جعبه
  • سایر توضیحات
    ۳۶ عدد کارد دسته سرامیکی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۳ ست کارد و چنگال ۱۲ پارچه یونی هوم UH–3

ست کارد و چنگال 12 پارچه یونی هوم  UH--3

مشخصات

  • تعداد پارچه
    ۱۲ پارچه
  • شامل
    کارد و چنگال میوه خوری
  • جنس
    سرامیک

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۴ کارد میوه خوری صنایع استیل ایران مدل روما کد ۶

کارد میوه خوری صنایع استیل ایران مدل روما کد 6

مشخصات

  • تعداد پارچه
    شش پارچه
  • شامل
    کارد میوه خوری
  • جنس
    استیل
  • وزن بسته‌بندی
    ۳۶۰ گرم
  • قابل شستشو
    با دست

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۵ کارد و چنگال ۱۲ پارچه ناب استیل مدل ونیز مات

کارد و چنگال 12 پارچه ناب استیل مدل ونیز مات

مشخصات

  • تعداد پارچه
    یک دست ( ۶ جفت کارد و چنگال)
  • شامل
    چنگال میوه خوری
  • جنس
    استیل ضدزنگ
  • قابل شستشو
    با دست

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۶ ست کارد و چنگال میوه خوری ۱۲ پارچه تروان زنجان کد FF001

ست کارد و چنگال میوه خوری 12 پارچه تروان زنجان کد FF001

مشخصات

  • تعداد پارچه
    پارچه۱۲
  • شامل
    کارد و چنگال میوه خوری
  • جنس
    استیل
  • قابل شستشو
    با دست
  • کشور مبدا برند
    ایران
  • محفظه
    جعبه

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۷ کارد میوه خوری ناب استیل مدل Palermo بسته ۶ عددی

کارد میوه خوری ناب استیل مدل Palermo بسته 6 عددی

مشخصات

  • تعداد پارچه
    شش پارچه
  • شامل
    کارد میوه خوری
  • جنس
    استیل
  • وزن بسته‌بندی
    ۳۳۰ گرم
  • قابل شستشو
    با دست
  • سایر توضیحات
    – مواد اولیه: فولاد ضدزنگ- طول ۱۷ سانتی‌متر

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۸ کارد میوه خوری ناب استیل مدل پالرمو دورطلایی بسته ۶ عددی

کارد میوه خوری ناب استیل مدل پالرمو دورطلایی بسته 6 عددی

مشخصات

  • تعداد پارچه
    شش پارچه
  • شامل
    کارد میوه خوری
  • جنس
    استیل ضدزنگ
  • قابل شستشو
    با دست
  • کشور مبدا برند
    ایران

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۹ کارد میوه خوری ناب استیل مدل برلین

کارد میوه خوری ناب استیل مدل برلین

مشخصات

  • شامل
    کارد میوه خوری
  • جنس
    استیل
  • قابل شستشو
    با دست
  • سایر توضیحات
    – مواد اولیه: فولاد ضدزنگ- کیفیت سطحی: پولیش آینه‎‌ای

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲۰ ست کارد ۱۲ پارچه مدل UN-5853

ست کارد 12 پارچه مدل UN-5853

مشخصات

  • تعداد پارچه
    ۱۲ پارچه
  • شامل
    کارد میوه خوری
  • جنس
    استیل

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید کارد میوه‌خوری در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ظرف بستنی خوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا