صنایع دستیمردانه

گیوه مردانه، راهنمای خرید انواع گیوه مردانه ملکی، آجیده، کلاش و لاته اصل

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید گیوه مردانه باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

شاید یکی از مهمترین اختراعات دست بشر کفش بوده باشد، در زمان‌های گذشته در کشور ایران نوعی از کفش که با دست بافته می‌شد به وجود آمد که به آن گیوه مردانه گفته می‌شد. این کفش بسیار سبک و راحت بود و به علت اینکه هوا به راحتی درون آن گردش داشت پا کمتر عرق می‌کرد و بوی نامطبوع به خود می‌گرفت. گیوه مردانه امروزه هم به عنوان یک کفش کلاسیک زیبا در بین آقایان رواج دارد. در زمان‌های گذشته افراد ثروتمند جامعه کفش چرمی استفاده می‌کردند و طبقه متوسط و ضعیف جامعه از گیوه مردانه به جای کفش استفاده می‌کردند. قدمت این کفش به دوران صفویه بر می‌گردد و به عنوان یکی از صنایع دستی استان یزد و کرمانشاه به حساب می‌آید.

گیوه مردانه از دو قسمت زیره و رویه ساخته می‌شود، زیره کفش از لاستیک یا چرم تهیه شده و رویه آن به وسیله نخ ابریشم یا پشم تولید می‌شود. ساخت زیره کفش مقداری دشوار‌تر است و به قدرت و فیزیک بدنی بالا نیاز دارد به همین علت به دست آقایان ساخته می‌شود، اما رویه کفش که یک کار حساس و ظریف است به وسیله خانم‌های خوش ذوق بافته می‌شود. در زمان گذشته هر منطقه از ایران گیوه مردانه را با سبک و سلیقه مربوط به خود تولید می‌کردند به همین علت انواع و مدل‌های مختلفی دارد. این کفش به تازگی وارد صنعت مد و پوشاک شده و توسط قشر جوان جامعه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید گیوه مردانه را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این پوشاک ارزشمند به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع گیوه مردانه آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید گیوه مردانه باید به آن‌ها توجه داشته باشید را به شما آموزش می‌دهیم.

گیوه‌مردانه چیست و چه کاربردی دارد؟

گیوه یکی از صنایع دستی استان‌های کرمانشاه و یزد می‌باشد که قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد. در آن دوران افراد مرفه و عیان جامعه کفش چرمی به پا داشتند و مردم عادی گیوه می‌پوشیدند. در واقع این کفش را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین پاپوش‌های مردانه در ایران دانست. تمام مراحل ساخت گیوه با دست انجام می‌شود، این محصول به وسیله زنان و مردانه به صورت مشترک تولید می‌شود. زیره کفش که از جنس چرم یا لاستیک تهیه می‌شود نیاز به قدرت بدنی بالا دارد که آقایان آن را تولید می‌کنند و بافت رویه کفش هم که نیاز به حوصله و دقت بیشتری دارد توسط خانم‌ها تولید می‌شود.

حتما بخوانید: راهنمای خرید گلیم دستبافت

تاریخچه پیدایش گیوه مردانه:

هر چند که اطلاعات دقیق و ارزشمندی در مورد زمان پیدایش این کفش مردانه وجود ندارد، اما برخی پیدایش این کفش راحت و سبک را به دوران صفویه نسبت می‌دهند. داستان‌های زیادی در مورد زمان پیدایش یک کفش ایرانی وجود دارد که منبع آن‌ها به شاهنامه فردوسی بر می‌گردد. در این کتاب گیو یک شخصیت معروف است. اگر بخواهیم به طور حدودی زمان پیدایش این کفش به را به شما معرفی کنیم، چیزی در حدود هفت تا هشت قرن بعد از ظهور اسلام می‌باشد.

انواع‌گیوه مردانه موجود در بازار ایران:

  1. گیوه کلاش یا کردی: همان طور که از نام آن پیدا است این مدل گیوه مربوط به نقاط کرد نشین ایران می‌باشد. کلاش در زبان لکی به معنی کفش می‌باشد‌. گیوه‌های تولید شده در این منطقه از پشم و پارچه‌های ضخیم و مقاوم ساخته می‌شوند. این مدل انعطاف پذیری بالایی دارد به همین دلیل بیشتر مناسب مناطق کوهستانی است.
  2. گیوه ملکی: این مدل را می‌توان در دسته گران‌ترین مدل‌های گیوه جای داد، شاید دلیل گران بودن آن کیفیت بالای این مدل در مقایسه یا سایر مدل‌ها باشد. این کفش به دلیل داشتن پنجه تیز دارای رویه بزرگتری است. جنس زیره این کفش از جنس کتان و چرم می‌باشد و به قسمت پشتی کفش یک تکه چرم دوخته می‌شود که باعث تسریع در عمل پوشیدن کفش می‌شود.
  3. گیوه آجیده: از نظر قیمتی می‌توان آن را در دسته ملکی قرار داد، زیرا شباهت زیادی به مدل ملکی دارند، تنها تفاوتی که در آن‌ها می‌توان پیدا کرد، نوع بافت رویه آن است که مقداری نسبت به نمونه قبلی درشت‌تر می‌باشد. زیره چرمی این کفش به وسیله دوخت محکم به طور مستقیم به رویه کفش متصل می‌شود.
  4. گیوه لاته: علت نام‌گذاری کفش این است که از نوعی پارچه قدیمی ساخته می‌شوند که در زمان‌های گذشته به آن لاته گفته می‌شد. این کفش امروزه نیز از پارچه‌های قدیمی کرباس ساخته می‌شوند.
  5. گیوه زیره چرمی: از نظر شکل ظاهری این مدل شباهت زیادی به کفش‌های امروزی دارد. برای ساخت زیره این کفش‌ها هرگز از لاستیک استفاده نمی‌شود و تنها از چرم طبیعی ساخته می‌شوند. این گیوه بیشتر به وسیله شهر نشینان مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین علت در فرهنگ عامیانه به آن‌ها گیوه شهری گفته می‌شود.
  6. گیوه مردانه زندان بافت: این مدل می‌تواند هر یک از مدل‌های بالا را شامل شود. در زندان برای اینکه زندانی‌ها تا پایان دوران محکومیت خود بی‌کار نباشند و یک کسب و کار را یاد گرفته باشند تا شاید بعد از پایان محکومیت خود یک شغل جدید برای خود ایجاد کنند، اقدام به یادگیری یک سری صنایع دستی می‌کنند. گیوه‌هایی که به دست زندانی‌ها بافته می‌شوند را گیوه زندان بافت می‌گویند.

راهنمای خرید گیوه مردانه اصل:

امروز در این مقاله قصد داریم تا به شما یک سری نکات را آموزش دهیم تا از طریق هر یک از این روش‌ها تفاوت یک گیوه اصل را از بدل تشخیص دهید. بهتر است قبل از شروع کار بدانید که به گیوه‌های بافته شده به وسیله ماشین بافندگی، گیوه تقلبی و به نمونه‌هایی که با دست بافته نی‌شوند و برای بافته شدن آن‌ها زمان زیادی لازم است، گیوه اصلی گفته می‌شود. مدل‌های ماشینی معمولا نخ نازک و کم کیفیتی دارند و گره‌های ریز‌تری روی آن‌ها به چشم می‌خورد، اما یک نمونه دست باف دارای گره‌های بزرگتر و دارای نخ باکیفیت‌تری می‌باشند.

بهترین مارک گیوه مردانه:

بدون شک بهترین مارک گیوه مردانه کرمانشاه است، که به سایر کشورهای همسایه ارسال می‌شود. البته به دلیل اینکه برندهای اصلی و باکیفیت دیگری هم وجود دارند و شاید معرفی این برند بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و نه آموزشی و از آنجایی که وب سایت کیمیک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه لیستی از بهترین برندهای گیوه را به شما معرفی می‌کنیم.

  • گیوه خواهران راد
  • گیوه اول
  • گیوه شاهو
  • گیوه هدهد
  • گیوه مرغ آمین
  • گیوه سوسن
  • گیوه ساحل
  • گیوه سیمرغ
  • گیوه دیوایدد

گیوه مردانه را از کجا بخریم؟

روش‌های مختلفی برای خرید گیوه وجود دارد که شما از طریق هر یک از روش‌ها می‌توانید این کفش زیبا را خریداری کنید. در واقع می‌توان گفت هیچ قاعده و قانونی برای انتخاب روش خرید وجود ندارد و شما از هر یک از روش‌ها می‌توانید خرید خود را انجام دهید. اگر بخواهیم همه روش‌ها را به شما توضیح دهیم شاید نیاز به یک مقاله جداگانه داشته باشد. به همین دلیل دو روش را که بیشتر از سایر روش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد را به شما معرفی می‌کنیم.

  1. خرید حضوری: در این روش شما باید از منزل یا محل کار خود خارج شوید و به یک فروشگاه محصولات هنری مراجعه کنید و از میان مدل‌های موجود گیوه مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید. شما باید در انتخاب خود نهایت دقت را داشته باشید، زیرا جنس فروخته شده به هیچ عنوان تعویض یا پس گرفته نمی‌شود.
  2. خرید اینترنتی گیوه: در این روش مانند روش قبل نیازی به خروج از منزل و محل کار خود را ندارید و فقط کافی است به اینترنت دسترسی داشته باشید و به یک فروشگاه اینترنتی معتبر مراجعه کنید و از میان انبوهی از مدل‌ها گیوه مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید. شما هفت روز مهلت تست دارید و در صورت عدم رضایت از محصول مورد نظر خود می‌توانید آن را مرجوع کرده و پول خود را پس بگیرید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید ظروف ملیله کاری

نکات مهم برای خرید گیوه مردانه:

  1. قیمت گیوه: اولین و مهمترین نکته در مورد خرید گیوه توجه به قیمت آن می‌باشد. قبل از هر کاری باید میزان بودجه برای خرید گیوه را مشخص کنید، با این کار خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و خرید برای شما آسان می‌شود.
  2. نوع گیوه: همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد این کفش سنتی در شهرهای مختلف ایران به سبک و مدل‌های خاص بافته می‌شود به همین علت انواع مختلفی دارد، که شما باید با توجه به سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید. از معروف‌ترین مدل‌های این کفش می‌توان به ملکی، آجیده، کردی یا کلاش، زیره چرمی و لاته اشاره کرد.
  3. جنس گیوه: هر گیوه از دو قسمت مهم یعنی زیره و رویه تشکیل می‌شود. توجه به این دو جنس نقش مهمی در طول عمر کفش دارد. جنس زیره کفش معمولا از چرم یا لاستیک می‌باشد که نمونه چرم طبیعی باکیفیت‌تر است. رویه کفش هم تنها مدل‌هایی که از نخ ابریشم بافته می‌شوند باکیفیت هستند. بنابراین همیشه گیوه‌های نخ ابریشم را خریداری کنید.
  4. نوع بافت: بهترین نمونه گیوه مدل‌های دست بافت می‌باشند، این مدل‌ها معمولا به وسیله زنان با میل مخصوص و دقت خاصی بافته می‌شوند. امروزه نمونه‌هایی هم از این کفش وجود دارند که به وسیله ماشین بافندگی تولید می‌شوند به همین علت باید به نوع بافت و گره آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. معروف‌ترین نمونه دست باف نمونه زندان بافت است.
  5. کیفیت بافت و گره: همیشه مهم دست بافت بودن گیوه نیست و هر گیوه دست بافی باکیفیت نیست بلکه از نظر کیفیت بافت قیمت آن‌ها مشخص می‌شود. با دقت به رویه کفش نگاه کنید و گره‌ها را بررسی کنید. یک کفش خوب نباید دارای هر گونه گره بزرگ و اضافی و یا در رفتگی باشد. اگر به داخل گیوه نگاه کنید این جزئیات راحت‌تر نمایان می‌شوند.
  6. توجه به دوخت رویه به زیره: در گیوه‌های باستانی معمولا رویه بر روی زیره بافته می‌شد و فاقد هر گونه دوخت اضافی بود. اگر چنین مدلی را پیدا کردید که چه بهتر در غیر این صورت به کیفیت دوخت آن توجه کنید. رویه باید از هر قسمت به زیره دوخته شده باشد و فاقد هر گونه چسب به جای دوخت باشد. در صورتی که رویه با چسب به زیره متصل شده بود از خرید آن خودداری کنید.

روش نگهداری از گیوه مردانه:

  • به هیچ عنوان شما مجاز به شستشوی گیوه‌های زیره چرمی نیستید، زیرا چرم طبیعی بر اثر شستشو آسیب جدی می‌بیند و کفش کارایی خود را از دست می‌دهد.
  • گیوه‌های ابریشمی و زیره لاستیکی را به راحتی و با خیال راحت می‌توانید، شستشو دهید. البته به شرط اینکه این کار را با دست و با آب سرد انجام دهید.
  • بهتر است گیوه را با جوراب استفاده کنید، زیرا در این صورت پای شما کمتر عرق کرده و کمتر بوی نامطبوع به خود می‌گیرد.
  • هرگز گیوه خود را مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید، زیرا زیره گیوه شما به شدت خشک شده و کارایی و انعطاف خود را از دست می‌دهد.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید گیوه مردانه مورد نظرتان را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه گیوه مردانه ارزان، محبوب و پرفروش را برای شما جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را درافت کنید.


۱ گیوه مردانه کد ۰۰۶

گیوه مردانه کد 006

مشخصات

  • جنس رویه
    گیوه
  • جنس زیره
    پلی اورتان
  • نحوه بسته شدن کفش
    ساده
  • جزئیات
    سایز های اعلام شده در موجودی سایز استاندارد کفش است
  • نگهداری
    شستشو در اب سرد
  • کد کالای محصول
    ۰۰۶
  • کشور تولید کننده
    ایران

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ گیوه مردانه کد B1138

گیوه مردانه کد B1138

مشخصات

  • جنس رویه
    گیوه
  • جنس زیره
    پلاستیک
  • نحوه بسته شدن کفش
    ساده
  • کشور تولید کننده
    ایران

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳ گیوه مردانه کد B1137

گیوه مردانه کد B1137

مشخصات

  • جنس رویه
    گیوه
  • جنس زیره
    پلاستیک
  • نحوه بسته شدن کفش
    ساده
  • کشور تولید کننده
    ایران

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۴ گیوه مردانه کد ۸۸۱۷

گیوه مردانه کد 8817

مشخصات

  • جنس رویه
    گیوه
  • جنس زیره
    پلاستیک
  • نحوه بسته شدن کفش
    یکسره
  • کشور تولید کننده
    ایران

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۵ گیوه مردانه کد B1096-2

گیوه مردانه کد B1096-2

مشخصات

  • جنس رویه
    گیوه
  • جنس زیره
    پلاستیک
  • نحوه بسته شدن کفش
    ساده

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۶ گیوه مردانه کد ۱۰۰۵۲

گیوه مردانه کد 10052

مشخصات

  • جنس رویه
    مواد مصنوعی
  • جنس زیره
    پلی اورتان
  • نحوه بسته شدن کفش
    یکسره

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۷ گیوه مردانه مدل نانو کد ۹۸۵۶

گیوه مردانه مدل نانو کد 9856

مشخصات

  • جنس رویه
    مواد مصنوعی
  • جنس زیره
    پی‌وی‌سی
  • نحوه بسته شدن کفش
    یکسره

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۸ گیوه مردانه کد ۱۰۰۵۴

گیوه مردانه کد 10054

مشخصات

  • جنس رویه
    مواد مصنوعی
  • جنس زیره
    پلی اورتان
  • نحوه بسته شدن کفش
    یکسره

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۹ گیوه مردانه کد B1140

گیوه مردانه کد B1140

مشخصات

  • جنس رویه
    گیوه
  • جنس زیره
    پلاستیک
  • نحوه بسته شدن کفش
    ساده
  • کشور تولید کننده
    ایران

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۰ گیوه مردانه کد ۱۰۰۵۳

گیوه مردانه کد 10053

مشخصات

  • جنس رویه
    مواد مصنوعی
  • جنس زیره
    پلی اورتان
  • نحوه بسته شدن کفش
    یکسره

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۱ گیوه مردانه کد B1098

گیوه مردانه کد B1098

مشخصات

  • جنس رویه
    گیوه
  • جنس زیره
    پلاستیک
  • نحوه بسته شدن کفش
    ساده
  • کشور تولید کننده
    ایران

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۲ گیوه مردانه کد B1097-2

گیوه مردانه کد B1097-2

مشخصات

  • جنس رویه
    گیوه
  • جنس زیره
    پلاستیک
  • نحوه بسته شدن کفش
    ساده

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۳ گیوه مردانه کد ۱۰۰۵۶

گیوه مردانه کد 10056

مشخصات

  • جنس رویه
    مواد مصنوعی
  • جنس زیره
    پلی اورتان
  • نحوه بسته شدن کفش
    یکسره

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۴ گیوه مردانه کد kz102

گیوه مردانه کد kz102

مشخصات

  • جنس رویه
    الیاف نخی
  • جنس زیره
    اسفنج
  • نحوه بسته شدن کفش
    ساده
  • نگهداری
    گیوه ها قابل شست و شو با مواد شوینده هستن.
  • کد کالای محصول
    kz102
  • کشور تولید کننده
    ایران

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۵ گیوه مردانه کد B1096

گیوه مردانه کد B1096

مشخصات

  • جنس رویه
    گیوه
  • جنس زیره
    پلاستیک
  • نحوه بسته شدن کفش
    ساده
  • کشور تولید کننده
    ایران

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۶ گیوه مردانه کد ۱۰۰۵۵

گیوه مردانه کد 10055

مشخصات

  • جنس رویه
    مواد مصنوعی
  • جنس زیره
    پلی اورتان
  • نحوه بسته شدن کفش
    یکسره

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۷ گیوه مردانه کد B1097

گیوه مردانه کد B1097

مشخصات

  • جنس رویه
    گیوه
  • جنس زیره
    پلاستیک
  • نحوه بسته شدن کفش
    ساده
  • کشور تولید کننده
    ایران

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۸ گیوه مردانه کد B1095

گیوه مردانه کد B1095

مشخصات

  • جنس رویه
    گیوه
  • جنس زیره
    پلاستیک
  • نحوه بسته شدن کفش
    ساده
  • کشور تولید کننده
    ایران

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید گیوه مردانه در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

در ادامه بیشتر بخوانید: راهنمای خرید شلوار ورزشی مردانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا