ابزار سلامت

حسگر ضربان قلب، راهنمای خرید انواع حسگر ضربان قلب دقیق و ارزان

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید حسگر ضربان قلب باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

شما با انجام یک فعالیت بدنی شدید ممکن است احساس خوبی داشته باشد، اما اگر تمرین شما سخت باشد، نه تنها مفید نیست بلکه ممکن است به سلامتی شما هم لطمه وارد کند. شما برای دستیابی به اهداف سلامتی و تناسب اندام خود، باید ناحیه ضربان قلب خود را به دست آورید برای این کار شما نیاز به یک حسگر ضربان قلب دارید تا هنگام تمرین نتایج ایمن، کارآمد و مفیدتری به دست آورید. اینجاست که یک حسگر ضربان قلب وارد عمل می شود. این وسیله به شما کمک می‌کند به ضربان قلب هدف خود بدون به خطر افتادن سلامت خود برسید. مانیتورهای ضربان قلب را می توان با یک بند به قفسه سینه یا مانند یک ساعت روی مچ دست استفاده کرد. شما برای خرید حسگر ضربان قلب باید مشخص کنید که مانیتور خود را کجا قرار است استفاده کنید و به چه ویژگی‌هایی از این وسیله نیاز دارید. مطمئن شوید، مدلی را که انتخاب می کنید با روال تمرینی شما مطابقت کامل داشته باشد.

برخی از مانیتورها برای فعالیت‌های خاص مانند: دوچرخه سواری مناسب می‌باشند. شناگران باید بررسی کنند که آیا مدلی که قرار است آن را خریداری کنند ضد آب است یا فقط برای در برابر پاشش آب مقاوم هستند. شما همچنین ویژگی‌های دیگری مانند داشتن تایمر، کالری‌سنج، ماشین‌حساب سرعت/فاصله، بازخوانی‌های متعدد ناحیه ضربان قلب، و اتصال به تلفن هوشمند یا رایانه را مورد بررسی قرار دهید.در زمان گذشته شمارش قدم‌ها معیار خوبی برای سنجش تناسب اندام بود، اما امروزه نظارت بر ضربان قلب از اهمیت بیشتری برخوردار است. در حالی که هنوز هم فکر می‌کنیم رسیدن به رکورد ده هزار قدم یک پیشرفت چشمگیر است، اما ردیابی ضربان قلب با حسگر ضربان قلب به شما این امکان را می‌دهد تا بفهمید در یک فعالیت ورزشی تا چه حد به قلب خود فشار وارد کرده‌اید. برنامه ریزی کنید که فعالیت ورزشی خود را بر اساس ضربان قلب انجام دهید. با اینکه این دستگاه مدل‌های مختلفی دارد اما اعدادی که به وسیله دستگاه‌های بند سینه اندازه‌گیری می‌شوند قابل اعتمادتر هستند، زیرا به وسیله الکترود اندازه‌گیری می‌شوند.

اگر شما هم جزو آن دسته از افردای هستید که زیاد ورزش می‌کنید و نگران سلامت قلب خود می‌باشید، به همین علت قصد خرید حسگر ضربان قلب را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این ابزار سلامت به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله شما را با انواع حسگر ضربان قلب آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید حسگر ضربان قلب باید به آن‌ها توجه داشته باشید را به شما آموزش می‌دهیم.

حسگر ضربان‌قلب چیست و چه کاربردی دارد؟

یک دستگاه الکترونیکی که معمولا به وسیله یک بند یا تسمه به دور سینه بسته می‌شود و جهت اندازه گیری ضربان قلب حین انجام حرکات ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این دستگاه یک حسگر شبیه به ساعت مچی روی دست بسته می‌شود که شما به وسیله آن می‌توانید ضربان قلب خود را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید. البته مدل‌هایی هم وجود دارند که تنها روی دست بسته می‌شوند و این کار را بدن تسمه روی سینه انجام می‌دهند. در واقع شما اگر حین فعالیت ورزشی ضربان قلب خود را مدیریت کنید، می‌توانید تناسب اندام خود را بهتر مدیریت کرده و فشار کمتری به قلب خود وارد کنید. این دستگاه در کنار اندازه گیری ضربان قلب دارای فاکتورهای مختلفی نظیر تایمر، کالری‌سنج، ماشین‌حساب سرعت و فاصله، قابلیت اتصال به کامپیوتر و تلفن هوشمند می‌باشد.

حتما بخوانید: راهنمای خرید دستگاه بخور سرد و گرم

انواع حسگر ضربان‌قلب بر حسب نقاط پالس:

  1. حسگرهای ضربان قلب بند سینه: تمامی مدل‌های آن قابلیت اتصال به تلفن همراه و ساعت هوشمند از طریق بلوتوث را دارند. در این مدل‌ها ضربان قلب شما مدام روی ساعت مچی شما یا تلفن همراهی که به آن متصل است، نمایش داده می‌شود. حسگرهای بند سینه به شما اجازه می‌دهند تا به راحتی هر فعالیت بدنی را انجام دهید، بدون اینکه جلوی دست و پای شما را بگیرند. از مهمترین ویژگی‌های این مدل می‌توان به نمایش مدام ضربان قلب روی صفحه اشاره کرد. برخی ورزشکاران مدل‌های بند سینه را به مدل‌هایی که فقط روی مچ دست بسته می‌شوند و برای خواندن اعداد ضربان باید صفحه آن‌ها را لمس کنید، ترجیح می‌دهند. تنها مشکلی که به این مدل وارد می‌شود این است که برای کارایی صحیح باید قسمت زیر سینه را خیس کنید.
  2. حسگر ضربان قلب ساعت مچی لمسی: این مدل از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به یک ساعت مچی صفحه لمسی دارد. یعنی شما برای دریافت اطلاعات مربوط به ضربان قلب و خواندن آن‌ها روی صفحه باید یک گوشه از صفحه را لمس کرده یا یک دکمه خاص را فشار دهید. این دستگاه دقیقا در همان قسمتی بسته می‌شود که شما یک ساعت قدیمی را روی دست خود می‌بندید. مهمترین مزیت این مدل این است که نیازی به بند سینه ندارد. استفاده از این مدل کمی دشوار است و هنگام انجام حرکات ورزشی مانند: دویدن و دوچرخه سواری ممکن است سبب حواس پرتی شما شود. زیرا برای خواندن اعداد ممکن است بخواهید چند لحظه صبر کنید یا برای سجنش ضربان پشت آن را با ژل، آب یا بزاق دهان کمی خیس کنید.
  3. حسگر ضربان قلب ساعت مچی خواندن دائم: این مدل را می‌توان جدیدترین نمونه دستگاه سنجش ضربان قلب دانست، زیرا بدون نیاز به بند سینه می‌توانند مدام اطلاعات ضربان را به شما نمایش بدهند و نیاز به لمس صفحه یا فشردن دکمه خاص را ندارند. برای اینکه اعداد دقیق‌تری به دست آورید باید آن را در بالای استخوان مچ دست یا همان قسمت ساعت معمولی بپوشید. به علت اینکه بدون لمس صفحه و نیاز به بستن بند سینه کار می‌کنند آن را را می‌توان برتر از مدل‌های قبلی دانست زیرا هر ورزشی را با آن‌ها می‌توان انجام داد. از معایب این مدل می‌توان به قیمت بالای آن نسبت به مدل‌های بند سینه و ساعت مچی لمسی اشاره کرد، همچنین این مدل فاقد کالری شما می‌باشد. با این حال به علت استفاده آسان ممکن است آن را به مدل‌های دیگر ترجیح دهید.

بهترین مارک حسگر ضربان قلب:

اگر بخواهیم تنها یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک مانیتور ضربان قلب به شما معرفی کنیم، تا حدی در حق سایر برندهای باکیفیت بازار کم لطفی کرده‌ایم. زیرا برندهای باکیفیت زیادی وجود دارند که در زمینه تولید این محصول فعالیت دارند و معرفی یک برند خاص به عنوان بهترین مارک مانیتور ضربان قلب بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و از آنجایی که وب سایت کیمیک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه لیستی از بهترین برندهای دستگاه مانیتور ضربان قلب را به شما معرفی می‌کنیم.

  • حسگر ضربان‌قلب پلار
  • حسگر ضربان‌قلب سونتو
  • حسگر ضربان‌قلب شیائومی
  • حسگر ضربان‌قلب هوآوی
  • حسگر ضربان‌قلب گارمین

مناطق قابل اندازه‌گیری با حسگر ضربان قلب:

به طور کلی سه منطقه هدف مهم برای ضربان قلب هنگام فعالیت ورزشی وجود دارد:

  • منطقه هدف اول زمان گرم کردن: در این منطقه ضربان و نبض شما فقط مقداری تغییر می‌کند و قلب شما چیزی در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد حداکثر توان خود شروع به تپیدن می‌کند. اگر به تازگی فعالیت ورزشی خود را شروع کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم ضربان خود را در این محدوده کنترل کنید تا دچار آسیب دیدگی نشوید. همچنین خطر ابتلا به بیماری های دژنراتیو را کاهش می دهد. با توجه به دفتر پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت، زمانی که فعالیت بدنی خود را از طریق شدت بیشتر، تکرار بیشتر و ورزش طولانی‌تر افزایش می‌دهید، بازده سلامت بیشتری را به همراه خواهید داشت. این بدان معناست که شما باید حداقل ۲ ساعت و نیم در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط داشته باشید.
  • منطقه هدف دوم چربی سوزی: در این حالت قلب شما چیزی در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد حداکثر توان خود کار می‌کند. برای رسیدن به این میزان ضربان شما نسبت به منطقه اول باید تلاش بیشتری داشته باشید. در این حالت شما تمام مزایایی که بدن شما در منطقه گرم را دارد خواهید داشت، اما در عوض در منطقه چربی سوزی کالری بیشتری خواهید سوزاند.
  • منطقه هدف سوم کاردیو: در این حالت قلب شما به میزان ۷۰ تا ۸۰ درصد حداکثر توان خود شروع به تپیدن می‌کند. شما در واقع با این کار سیستم قلبی و عروقی خود را تقویت می‌کنید و نسبت به دو منطقه قبلی کالری بیشتری می‌سوزانید. به همین علت در این روش شاهد چربی سوزی و تناسب اندام بیشتری خواهید بود که در صورت ادامه دادن چربی‌های شما به ماهیچه تبدیل می‌شوند.

مزایای استفاده از حسگر ضربان قلب:

  • هشدار ناحیه ضربان قلب: شما می‌توانید منطقه ضربان قلب مورد نظر خود را تنظیم کنید تا زمانی که ضربان شما از این محدوده بالاتر یا پایین‌تر آمد به شما هشدار دهد.
  • تایمر: تایمر شمارش معکوس، کرونومتر، تایمر بازه زمانی، ساعت، زنگ هشدار از مهمترین ویژگی‌هایی است که این دستگاه می‌تواند داشته باشد.
  • سنجش میزان کالری سوزانده شده: این ویژگی به شما کمک می‌کند تا با توجه به مقدار کالری که روزانه دریافت می‌کنید، کالری بیشتری بسوزانید و بیشتر لاغر شوید.
  • زمان در منطقه تقسیم می شود: شما به راحتی می‌توانید زمان ورزش کردن خود را مدیریت کنید، یعنی چند دقیقه را در منطقه اول گرم شدن و چند دقیقه را در مرحله چربی سوزی و چند دقیقه ژایانی خود را در منطقه کادینو سپری کنید.
  • تست آمادگی جسمانی: شما با این وسیله می‌توانید میزان آمادگی جسمانی خود را برای یک کار خاص مورد ارزیابی قرار دهید و متوجه شوید که بدن شما آماده این فعالیت هست یا خیر.
  • اتصال به کامپیوتر و تلفن همراه: یکی از ویژگی‌های جالب این وسیله این است که به وسیله بلوتوث و کابل می‌توانید به راحتی آن را به کامپیوتر و تلفن همراه خود متصل کرده و اطلاعات ضربان خود را کپی کنید.
  • تمرینات از قبل برنامه ریزی شده: شما با این دستگاه می‌توانید تمرینات ورزشی خود را از قبل برنامه ریزی کنید و زمان ورزش وقت کمتری را از دست بدهید.

حسگر ضربان قلب بیشتر برای چه کسانی مناسب است؟

  1. دوندگان و واکرها: ورزشکاران تفریحی می توانند به همان روشی که ورزشکاران حرفه‌ای از نمایشگر ضربان قلب بهره می برند بهره مند شوند. با هدف قرار دادن مناطق هدف چربی سوز و هوازی در HRM خود، می توانید از زمان ورزش خود بهره بیشتری ببرید.
  2. دونده ها: مانیتور ضربان قلب آسان تر می تواند شما را در روزهای تمرینی شدید در منطقه هدف و در طول جلسات در پایه هوازی نگه دارد.
  3. دوچرخه‌سواران: یک HRM دوچرخه‌سواری می‌تواند عملکرد تمرینی شما را در طول سواری‌های استقامتی، سرعتی و بازه‌ای، خواه در جاده، مسیر یا مربی ثابت، ردیابی کند. برخی از مدل‌ها بازخورد بیشتری را از طریق یک سنسور یا پایه پا ارائه می‌کنند.
  4. ورزشکاران سه‌گانه: علاوه بر ویژگی‌های مرتبط با نمونه دوچرخه‌سواری، HRM برخی از داده‌های مربوط به شنا مانند: مسافت، سرعت، نوع و تعداد ضربه و طول استخر را کنترل می‌کنند.
  5. اسکی بازان: شما با استفاده از یک مانیتور ضربان قلب بهتر می‌توانید برای شرایط موثرتر برای صعود به قله استفاده کنید.
  6. شرکت کنندگان در کاهش وزن: HRM (تنظیم ضربان قلب) به ورزش منظم و یک رژیم غذایی پایدار کمک می کند. بسیاری از آن‌ها می توانند باعث کالری سوزاندن بیشتر در طول تمرین و هدف قرار دادن ورزش شما برای حداکثر چربی سوزی کمک کنند.
  7. بیماران آسیب دیده و نیاز به توانبخشی: تنظیم ضربان قلب برای بیمارانی که پس از آسیب یا بیماری، از جمله یک حادثه قلبی بهبود می یابند، ارزشمند می می‌باشد. چنین داده هایی می توانند اطمینان حاصل کنند که بازگشت تدریجی شما به قدرت و استقامت کامل به صورت ایمن و پیوسته پیش می رود.

حتما بخوانید: راهنمای خرید پالس اکسیمتر

نکات مهم هنگام خرید حسگر ضربان قلب:

  • امکانات: ما گزینه‌هایی را برای افرادی که به دنبال یک مانیتور ضربان قلب اولیه هستند و همچنین ورزشکارانی با نیازهای خاص اضافه کرده‌ایم. به عنوان مثال: برخی از مانیتورهای موجود در لیست ما ویژگی هایی را ارائه می دهند که برای شناگران یا دوچرخه سواران طراحی شده اند، مانند مقاومت در برابر آب، ناوبری GPS و حافظه داخلی برای تمرینات آفلاین. اگر می خواهید داده های خود را با گوشی هوشمند خود به اشتراک بگذارید، باید به دنبال مانیتوری با قابلیت بلوتوث یا ANT+ باشید.
  • قیمت حسگر: با توجه به اینکه بودجه‌ افراد مختلف برای خرید این محصول می‌تواند متفاوت باشد، به همین دلیل در انتهای این مقاله مانیتورهای ضربان قلب را با قیمت‌های مختلف قرار داده‌ایم. هنگام در نظر گرفتن میزان بودجه هر گونه هزینه، مانند هزینه ارسال را هم برای محصول خود در نظر بگیرید. البته اگر قیمت سفارش شما در یک محدوده خاص باشد، شما می‌توانید آن را به صورت رایگان درب منزل تحویل بگیرید.
  • بررسی فیزیکی محصول: هنگام خرید مانیتور ضربان قلب مانند هر محصول پوشیدنی دیگر نیاز است که محصول مورد نظر شما از مواد با کیفیت ساخته شده باشد و محصول یک برند معتبر باشد. برای اطمینان از این ویژگی‌ها محصول مورد نظر خود را با چشم به دقت بررسی کنید. تمام محصولات ارائه شده در انتهای مطلب برای اطمینان از مطابقت با استانداردهای پزشکی و تجاری Healthline از قبل بررسی شده‌اند.
  • نوع حسگر: این وسیله هم مانند سایر ابزار سلامت دارای مدل‌های مختلفی است، این شما هستید که باید با توجه به نوع رشته ورزشی و سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید. اگر مشخص نیست که برای چه فعالیت ورزشی می‌خواهید بهتر است، مدل‌های بند سینه را انتخاب کنید. فراموش نکنید که نمونه ساعت مچی صفحه لمسی مناسب دویدن و دوچرخه سواری نیست. زیرا حواس شما را پرت می‌کنند و ممکن است برای خواندن اعداد نیاز به توقف داشته باشید.
  • گارانتی و خدمات پس از فروش: همیشه محصولاتی را انتخاب کنید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند. این مدل‌ها معمولا کیفیت بالایی دارند، هیچ گاه شرکتی تا از کیفیت محصول خود اطمینان نداشته باشد آن را گارانتی نمی‌کند، زیرا برای شرکت هزینه در بر دارد. پس می‌توان این طور نتیجه گرفت که اجناس گارانتی‌دار معمولا باکیفیت هم هستند.
  • ضد آب بودن: برای برخی فعالیت‌های ورزشی مانند شنا کردن شما نیاز به مدل‌های ضد آب دارید و نه مقاوم در برابر پاشش آب به همین علت اگر این وسیله را برای شنا و غواصی زیر آب می‌خواهید، حتما نمونه‌های ضد آب را خریداری کنید. هر محصول تا یک عمق خاص ضد آب باقی می‌ماند، پس به عمقی که قرار است در آن شنا کنید هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. اکثر مدل‌ها تا عمق ۳۰ متری زیر آب ضد آب هستند.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید حسگر ضربان قلب مورد نظر خود را خریداری کنید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه حسگر ضربان قلب ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک کردن روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید.


۱ حسگر ضربان قلب چیلایف مدل CL 820W

حسگر ضربان قلب چیلایف مدل CL 820W

مشخصات

  • قابلیت‌ها
    سنجش ضربان قلب

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ بند حسگر ضربان قلب سونتو مدل SS050582000

بند حسگر ضربان قلب سونتو مدل SS050582000

مشخصات

  • منبع انرژی
    بدون نیاز به منبع انرژی
  • سایر مشخصات
    برای استفاده با کمربند ضربان قلب هوشمند Suunto و سنسور Movesense
  • سازگار با
    سنسور Movesense
  • قابلیت‌های ابزار
    قابلیت شست‌و‌شو

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳ حسگر ضربان قلب چیلایف مدل CL813

حسگر ضربان قلب چیلایف مدل CL813

مشخصات

  • قابلیت‌ها
    ضد آب

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید حسگر ضربان قلب در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

در ادامه بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سوهان برقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا