لوازم یدکی خودرو

شاتون، راهنمای خرید انواع شاتون خودرو داخلی و خارجی اصلی و ارزان

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید شاتون باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

یکی از قطعات مهم و ضروری در موتور خودرو شاتون می‌باشد. این قطعه پیستون‌ها را بر روی میل‌لنگ متصل می‌کند. در واقع وجود شاتون است که سبب چرخش میل لنگ و انتقال قدرت موتور خودرو می‌شود. این قطعه به وسیله دو عدد پیچ روی میل لنگ و به وسیله گرن پیم به پیستون متصل می‌شود. اگر شما به خودرو فشار بیاورید، مانند تخته گاز رفتن موتور خودرو شما شاتون می‌زند. یعنی این قطعه شکسته شده و به بلوک سیلندر برخورد می‌کند. این صدا کاملا درون اتاق خودرو شنیده می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد می‌کنم، از وارد کردن فشار بیش از اندازه به موتور خودرو مانند معکوس دادن ناگهانی و تخته گاز رفتن جدا خودداری کنید.

موتور خودرو بدون داشتن شاتون عملا قادر به حرکت نیست، موتور هیچ خودرویی بدون این قطعه روشن نمی‌شود و قادر به انتقال قدرت نیست. اگر نگاهی به خودروهای کلاسیک تا خودروهای آخرین سیستم بیاندازیم، در داخل موتور تک تک این خودروها این قطعه وجود دارد، شاید با گذشت زمان ظاهر این قطعه تغییرات جزئی پیدا کرده باشد اما در کل یک وظیفه را انجام می‌دهد. توصیه می‌شود با هر سری تعمیر موتور شاتون‌ها را از نظر سلامت بررسی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض نمائید. تمام قطعات خودرو مصرفی هستند و هر کدام از ان‌ها عمر مفیدی دارند شاتون هم از این قاعده مستثنی نیست و بعد از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهد و باید آن را تعویض کنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید شاتون خودرو را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله ارزشمند به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع شاتون خودرو آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید شاتون خودرو باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

شاتون‌چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

یک قطعه مهم و ضروری در موتور خودرو است که حرکت خطی پیستون‌ها را به حرکت چرخشی تبدیل می‌کند. از یک طرف به انتهای پیستون متصل می‌شود و از طرف دیگر به وسیله دو عدد پیچ به میل لنگ متصل می‌شود. زمان انفجار ترکیب سوخت و هوا درون سیلندر پیستون به شدت به طرف عقب پرتاب می‌شود که سبب هل دادن شاتون به طرف عقب و در نتیجه چرخش میل لنگ خودرو می‌شود. زمان بندی انفجار درون بلوک‌های سیلندر به گونه‌ای است که بالا و پایین شدن پیستون‌ها با یک ترتیب خاص انجام می‌شود. هر گونه تداخل در حرکت پیستون‌ها درون بلوک سیلندر منجر به شکسته شدن این قطعه و در اصطلاح شاتون زدن موتور خودرو می‌شود.

حتما بخوانید: راهنمای خرید رینگ و پیستون

اجزای تشکیل دهنده شاتون‌خودرو:

  • یاتاقان کوچک(سر کوچک): این قسمت معمولا به صورت یک پارچه به وسیله گژن پین به پیستون متصل می‌شود. سر کوچک آن معمولا سبب تشکیل یاتاقان شده و معمولا درون آن یک بوش قرار داده می‌شود. جنس بوش درون این قسمت برنج یا مس است که مانع از سایش یاتاقان می‌شود، زیرا این بوش مدام با گژن پین در تماس می‌باشد.
  • ساق یا همان بدنه: قسمتی که بین دو سر آن قرار دارد را ساق می‌گویند. این قطعه معمولا به صورت پیوسته و یکپارچه به سر بزرگ و کوچک ریخته گری می‌شود. نیرو و ضرباتی که از طریق پیستون به سر کوچک وارد می‌شوند از طریق ساق یا همان بدنه اصلی به سر بزرگ انتقال می‌دهد.
  • یاتاقان بزرگ (سر بزرگ): این قسمت به صورت دو تیکه مجزا ساخته می‌شود که به وسیله آن به میل لنگ وصل شده و حرکت خطی میل لنگ را به حرکت چرخشی تبدیل کرده و به میل لنگ منتقل می‌کند. جهت جلوگیری از خورده شدن یاتاقان یا سربزرگ از دو نوع بوش استفاده می‌شود که در ادامه به توضیح تک تک آن‌ها می‌پردازیم.

شاتون با یاتاقان متحرک یک تکه:

اول از هر چیزی بهتر است بگوییم که نوع میل لنگ نیز در این نوع با نمونه معمولی کاملا متفاوت است. در نمونه معمولی سر بزرگ دو تکه است و یاتاقان به وسیله دو عدد پیچ روی میل لنگ محکم می‌شود. اما در این مدل به علت اینکه این قسمت به صورت یک تکه ریخته گری می‌شود نوع اتصال آن به میل لنگ هم متفاوت خواهد بود. این مدل دارای بوش‌های غلتکی شکل کوچک بوده و یا به جای بوش درون آن‌ها بلبرینگ قرار داده می‌شود.

شاتون با یاتاقان دو تکه متحرک:

سر بزرگ این مدل از دو تکه مجزا ساخته می‌شود که به وسیله دو عدد پیچ و مهره به هم متصل می‌شوند. به تکه پایینی این قطعه که جدا از قسمت بالایی است و به وسیله پیچ و مهره به هم متصل می‌شوند کپه گفته می‌شود. درون این مدل یاتاقان بوش به صورت دو عدد نیم بوش درون یاتاقان قرار می‌گیرد.

انواع شاتون‌خودرو:

  1. شاتون سدیمی: سدیم همان نمک می‌باشد، این مدل معمولا تو خالی ساخته می‌شود و درون آن را با نمک پر می‌کنند، اگر خودرو شما دارای قدرت پایین و از نوع عادی است، احتمالا قطعه شما از این نوع می‌باشد. این قطعه بعد از داغ شدن به وسیله روغن خنک می‌شود، نمک داخل قطعه سبب تسریع در عمل سرد شدن قطعه می‌شود.
  2. شاتون بلند: اگر ارتفاع سیلندر شما بیشتر از ارتفاع سیلندر یک خودرو معمولی است به احتمال زیاد قطعه شما از نوع بلند می‌باشد. این مدل گشتاور بیشتری تولید می‌کند در واقع این قطعه قدرت خیلی بالایی دارد به طوری که پیستون به بالاترین حد خود رفته و سوخت را بیشتر متراکم می‌کند. موتورهایی که دارای این مدل از قطعه هستند صفر تا صد را طرف مدت ده ثانیه پر می‌کنند.
  3. شاتون کوتاه: این مدل معمولا در خودروهای مسابقه‌ای و مدل‌هایی که برای سرعت بالا طراحی شده‌اند، مانند: بوگاتی، ویرون، لامبورگینی و شیرون دیده می‌شود. این ویژگی سبب کوتاه شدن نقطه مرگ شده و خودروهایی که دارای این مدل قطعه هستند کمتر دچار پدیده شاتون‌زدن می‌شوند. در این حالت قدرت موتور کمتر شده اما سرعت آن بیشتر می‌شود. موتورهایی که دارای این قطعه هستند سرعت صفر تا صد آن‌ها چیزی در حدود سه ثانیه است.

نحوه خنک سازی شاتون به چه صورت است؟

زمانی که پیستون درون بلوک سیلندر پایین و بالا می‌شود در اثر اصطکاک این قطعه به شدت داغ شده که سبب انتقال گرمای این قطعه به شاتون می‌شود به طوری که این قطعه داغ شده و اگر آن را بتوانید ببینید در این حالت کاملا قرمز می‌باشد. این قطعه با چرخش میل لنگ درون روغن غرق شده که سبب خنک سازی این قطعه می‌شود. در واقع می‌توان گفت روغن موتور نقش خنک سازی این قطعه را بر عهده دارد.

بهترین مارک شاتون خودرو:

اگر بخواهیم تنها یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک شاتون‌خودرو به شما معرفی کنیم، شاید تا حدی در حق سایر برندهای باکیفیت بازار کم لطفی کرده باشیم، زیرا برندهای باکیفیت زیادی وجود دارند که در زمینه تولید این قطعه فعالیت می‌کنند و معرفی یک خاص به عنوان بهترین مارک این محصول بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا معرفی یک محصول خاص و از آنجایی که وب سایت کیمیک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه لیستی از بهترین برندهای شاتون‌خودرو را به شما معرفی می‌کنیم.

  • شاتون‌بالتین
  • شاتون‌شتاب کار
  • شاتون‌توسن
  • شاتون‌سام‌ پارت
  • شاتون‌الدورا
  • شاتون‌بالتین
  • شاتون‌عظام
  • شاتون‌ورسی
  • شاتون‌جی‌آی‌اس

شاتون خودرو از کجا بخریم؟

به طور کلی روش‌های مختلفی برای خرید این محصول وجود دارد، شما می‌توانید از طریق هر یک از این روش‌ها محصول مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید. اگر بخواهیم تک تک روش‌ها را به شما معرفی کنیم، نیاز به زمان زیادی داریم و شاید نیاز به یک مقاله جداگانه داشته باشد. به همین علت در ادامه دو روش را که بیشتر از سایر مورد استفاده قرار می‌گیرد را به شما معرفی می‌کنیم.

  1. خرید از فروشگاه لوازم یدکی: در این روش شما باید حتما از منزل یا محل کار خود خارج شوید و به یک فروشگاه لوازم یدکی خودرو مراجعه کنید و از میان تعداد مدل‌های موجود یکی را انتخاب و خریداری کنید. در انتخاب خود نهایت دقت را داشته باشید. زیرا جنس فروخته شده به هیچ عنوان تعویض یا پس گرفته نمی‌شود.
  2. خرید اینترنتی شاتون خودرو: در این روش شما نیازی به خروج از منزل یا محل کار خود را ندارید، فقط کافی است به اینترنت دسترسی داشته باشید و به یک فروشگاه اینترنتی معتبر مراجعه کنید و از میان انبوهی از مدل‌ها قطعه مورد نظر خود را خریداری کنید. نگران نباشید، شما هفت روز مهلت تست دارید، در صورت عدم رضایت از محصول مورد نظر خود می‌توانید آن را مرجوع کرده و پول خود را پس بگیرید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید واشر سرسیلندر

نکات مهم برای خرید شاتون خودرو:

  1. قیمت محصول: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد، بهتر است قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید این قطعه را مشخص کنید. با مشخص کردن مقدار بودجه خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و خرید برای شما آسان می‌شود. همیشه از خرید قطعات خیلی ارزان خودداری کنید، زیرا معمولا از کیفیت لازم برخوردار نیستند.
  2. جنس شاتون‌خودرو: این قطعه باید سبک و مقاوم باشد، بنابراین آن را از فلز فولاد تهیه می‌کنند، زیرا تمام قدرت ناشی از احتراق درون بلوک سیلندر مستقیم به این قطعه وارد می‌شود. پس این قطعه باید توانایی لازم در برابر حرارت موتور و ضربات ناشی از موتور خودرو را داشته باشد. این قطعه علاوه بر اینکه نباید شکسته و ترک بردارد، نباید بر اثر ضربه کج شود. البته مدل‌هایی از این قطعه هم دیده می‌شود که از جنس آلومینیوم ساخته می‌شوند، با این حال نمونه فولادی از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
  3. نوع شاتون‌خودرو: این قطعه همان طور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره شد، انواع مختلفی دارد، این بستگی به نوع خودرو شما دارد که از چه نوع قطعه‌ای را برای آن خریداری کنید. اگر خودرو شما یک موتور معمولی دارد، نمونه‌های سدیمی بهترین گزینه هستند و اگر یک ماشین قدرتی است، و قدرت بر سرعت ارجحیت دارد شاتون بلند و در صورتی که خودرو شما یک موتور سرعتی دارد و قدرت برای شما مهم نیست بهتر است از شاتون کوتاه استفاده کنید.
  4. نوع یاتاقان: به طور کلی این قطعه از طریق نوع یاتاقان دارای دو نمونه است. یک نمونه دارای بوش یک تکه بوده که از طریق بوش کوچک یا بلبرینگ به میل‌لنگ متصل می‌شود. نمونه دیگر آن دارای بوش یا همان یاتاقان دو تکه می‌باشد که از طریق دو پیچ و مهره روی میل‌لنگ محکم می‌شوند. پوش داخل این یاتاقان هم به صورت دو تکه است، یعنی به شکل دو نیم دایره روی میل‌لنگ قرار می‌گیرند.
  5. گارانتی و خدمات پس از فروش: همیشه اجناسی را خریداری کنید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند. این محصولات معمولا کیفیت بالایی دارند، زیرا هیچ وقت شرکتی تا از کیفیت محصول مورد نظر خود اطمینان نداشته باشد، آن را ضمانت نمی‌کند چون برای شرکت هزینه‌های سنگینی به همراه خواهد داشت. پس می‌توان نتیجه گرفت که نمام اجناس گارانتی‌دار باکیفیت هم هستند.
  6. از فروشگاه معتبر خرید کنید: امروزه با توجه به اینکه روزانه حجم بالایی قطعه تقلبی وارد بازار می‌شود که از نظر شکل ظاهری هم دقیقا مشابه نمونه اصل است و تنها راه شناخت این دو از یکدیگر داشتن دانش و تجربه در این زمینه است. بهتر است اگر دانش و تجربه لازم را ندارید و می‌خواهید کلاه سرتان نرود و یک جنس تقلبی را به جای جنس اصلی به شما قالب نکنند، بهتر است از یک فروشگاه معتبر خرید کنید.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید شاتون خودرو مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه شاتون خودرو ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.


۱ شاتون دیناپارت کد ۱۵۲ مناسب برای روا

شاتون دیناپارت کد 152 مناسب برای روا

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    روا
  • نوع خودرو
    سواری
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱
  • جنس کالا
    فلز

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ شاتون ام وی ام ۳۱۵ مدل ۴۷۵-۱۰۰۴۱۱۰

شاتون ام وی ام 315 مدل 475-1004110

مشخصات

  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱ عدد
  • ساخت کشور
    چین

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳ شاتون دیناپارت کد ۲۱۸ مناسب برای پیکان

شاتون دیناپارت کد 218 مناسب برای پیکان

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    پیکان
  • نوع خودرو
    سواری
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱
  • جنس کالا
    فلز

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۴ شاتون مدل ۱۰۰۴۱۰۱GC مناسب برای جک S5

شاتون مدل 1004101GC مناسب برای جک S5

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    جک S5
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱
  • جنس کالا
    فلز
  • ساخت کشور
    چین

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۵ شاتون میل لنگ موتور چری مدل ۴۷۵E-1004110 مناسب برای ۳۱۵

شاتون میل لنگ موتور چری مدل 475E-1004110 مناسب برای 315

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    ام وی ام ۳۱۵
  • نوع خودرو
    سواری
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱
  • جنس کالا
    چدن

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۶ شاتون آماتا کد ۳۵۰ مناسب برای سمند ملی

شاتون آماتا کد 350 مناسب برای سمند ملی

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    سمند
  • نوع خودرو
    سواری
  • توضیحات مدل خودرو
    سمند EF7
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱
  • جنس کالا
    فلز

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۷ شاتون مدل LF479Q1-1004100A مناسب برای لیفان X50 اتومات

شاتون مدل LF479Q1-1004100A مناسب برای لیفان X50 اتومات

مشخصات

  • شماره فنی
    LF479Q1-1004100A
  • مناسب برای خودرو
    خودروهای اتوماتیک
  • نوع خودرو
    شاسی بلند
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱
  • جنس کالا
    فلز

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۸ شاتون مدل LFB479Q-1004100A مناسب برای لیفان ۶۲۰

شاتون مدل LFB479Q-1004100A مناسب برای لیفان 620

مشخصات

  • شماره فنی
    LFB479Q-1004100A
  • مناسب برای خودرو
    لیفان ۶۲۰
  • نوع خودرو
    سواری
  • توضیحات مدل خودرو
    مناسب خودروهای لیفان ۶۲۰ با موتور ۱۸۰۰ و لیفان X60
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱
  • جنس کالا
    فلزی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۹ شاتون مدل LF479Q1-1004100A مناسب برای خودروهای لیفان

شاتون مدل LF479Q1-1004100A مناسب برای خودروهای لیفان

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    لیفان ۵۲۰
  • ویژگی‌های شاتون
    تاییدیه خودروساز
  • تعداد در بسته‌بندی
    یک
  • سایر توضیحات
    ضریب مصرف برای هر خودرو ۴ عددشماره فنی: LF479Q1-1004100Aاین قطعه اصلی بوده و از شرکت سازنده خودرو تامین شده است.

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۰ شاتون مدل ۱۰۰۴۳۰۰-EG01 مناسب برای ولکس C30

شاتون مدل 1004300-EG01 مناسب برای ولکس C30

مشخصات

  • تعداد در بسته‌بندی
    یک
  • جنس کالا
    فلز

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۱ شاتون مدل ۱۳۲۰۱-t2a00 مناسب برای راین V5

شاتون مدل 13201-t2a00 مناسب برای راین V5

مشخصات

  • شماره فنی
    ۱۳۲۰۱-t2a00
  • مناسب برای خودرو
    راین V5
  • نوع خودرو
    سواری
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱
  • جنس کالا
    فلزی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۲ شاتون اچ آی سی کد ۵۳۲۷ مناسب برای پراید

شاتون اچ آی سی کد 5327 مناسب برای پراید

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    پراید
  • نوع خودرو
    سواری
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱
  • جنس کالا
    فلز

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۳ شاتون بالتین کد ۹۵۱۸۰۵۸۱ مناسب برای ROA OHVG

شاتون بالتین کد 95180581 مناسب برای ROA OHVG

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    روا
  • نوع خودرو
    سواری
  • توضیحات مدل خودرو
    روآ OHVG
  • ویژگی‌های شاتون
    تاییدیه خودروساز
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱
  • جنس کالا
    آهن فورج شده
  • وزن
    ۷۱۵ گرم
  • سایر توضیحات
    مناسب برای روآ OHVGبهمراه کارت اصالت

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۴ پیستون و شاتون مدل ۴۸۴FC-1004001 مناسب برای ام وی ام X33 NEW

پیستون و شاتون مدل 484FC-1004001 مناسب برای ام وی ام X33 NEW

مشخصات

  • شماره فنی
    ۴۸۴FC-1004001
  • مناسب برای خودرو
    ام وی ام X33new
  • نوع خودرو
    شاسی بلند
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱
  • جنس کالا
    فولاد
  • وزن
    ۱۵۰۰ گرم
  • ساخت کشور
    چین

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۵ شاتون دیناپارت کد ۸۲ مناسب برای پژو ۲۰۶ تیپ ۵

شاتون دیناپارت کد 82 مناسب برای پژو 206 تیپ 5

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    پژو ۲۰۶
  • نوع خودرو
    سواری
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱
  • جنس کالا
    آهن

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۶ شاتون جی آی اس پی مدل ۴۷۲۹۰۱ مناسب برای پژو ۴۰۵

شاتون جی آی اس پی مدل 472901 مناسب برای پژو 405

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    پژو ۴۰۵
  • نوع خودرو
    سواری
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱
  • جنس کالا
    چدن
  • وزن
    ۳۰۰ گرم

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۷ شاتون الدورا کد ۸۷۰۵۰۶۵۱ مناسب برای پراید

شاتون الدورا کد 87050651 مناسب برای پراید

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    پراید
  • نوع خودرو
    سواری
  • توضیحات مدل خودرو
    انواع پراید
  • ویژگی‌های شاتون
    تاییدیه خودروساز
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱
  • جنس کالا
    آهن فورج شده
  • وزن
    ۴۹۰ گرم
  • سایر توضیحات
    مناسب برای پرایدبهمراه کارت اصالت

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید شاتون خودرو در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان ‌بگذارید.

در ادامه بیشتر بخوانید: راهنمای خرید رام زیر موتور خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا