ابزار سلامت

راهنمای خرید بهترین مارک دستگاه اکسیژن ساز ایرانی و خارجی ارزان

نکاتی که در مورد خرید دستگاه اکسیژن ساز خانگی و بیمارستانی باید بدانید.

دستگاه اکسیژن‌ ساز می‌تواند اکسیژن هوا را برای تنفس ریه‌ها آماده کند. برخی از افراد جامعه که دارای آسیب‌های شدید ریوی هستند قادر به تنفس عادی نیستند، بنابراین برای نفس کشیدن نیاز به دستگاه اکسیژن ساز دارند. در واقع یکی از نعمت ‌های بزرگی که خداوند در اختیار انسان‌ قرار داده ریه‌ها می‌باشند. انسان به وسیله ریه‌ها اکسیژن هوا را دریافت کرده و وارد گردش خون خود می‌کند.

اشخاصی که دچار مشکلات و آسیب‌های ریوی هستند، برای اینکه اکسیژن خون آن‌ها حفظ شود نیاز به دستگاه اکسیژن ساز دارند. به خصوص افرادی که با پرکردن روزانه کپسول، جا‌به‌جایی و تعویض کپسول اکسیژن مشکل دارند. شما با خرید دستگاه اکسیژن ساز می‌توانید از خرید اکسیژن به صورت دائمی معاف ‌شوید. البته پیشنهاد می‌کنم، خرابی احتمالی دستگاه اکسیژن ساز را در نظر بگیرید.

دستگاه اکسیژن ساز هم به دلیل اینکه یک وسیله الکترونیکی است، بعد از مدتی ممکن است به خوبی کار نکند به همین دلیل اگر بیمار شما امکان تنفس عادی را ندارد پیشنهاد می‌کنم حتما در کنار دستگاه اکسیژن ساز یک کپسول اکسیژن هم داشته باشید. تا در شرایط خرابی دستگاه تا برطرف شدن مشکل احتمالی از کپسول استفاده کنید.

اگر شما هم از اکسیژن مصنوعی استفاده می‌کنید و قادر به تنفس طبیعی نیستید و قصد خرید دستگاه اکسیژن ساز را دارید، اما با توجه به تنوع بالای مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله شما را با انواع دستگاه اکسیژن ساز آشنا کرده و به شما نکات مهمی را که هنگام خرید دستگاه اکسیژن ساز باید به آن توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

دستگاه اکسیژن‌ساز چیست و چه کاربردی دارد؟

یک دستگاه الکترونیکی که قادر به تفکیک اکسیژن خالص از هوا برای تنفس مصنوعی است. این دستگاه با غلیظ کردن اکسیژن هوا شما را از خرید کپسول اکسیژن و پرکردن مداوم آن بی‌نیاز می‌کند. این دستگاه بیشتر برای کسانی استفاده می‌شود که دچار مشکلات ریوی بوده و به صورت طبیعی با ریه‌های خود قادر به نفس کشیدن نیستند و به تنفس مصنوعی نیاز دارند. دستگاه اکسیژن ساز قادر به برنامه تنظیم زمان خاموش و روشن شدن دستگاه و فیلتر حذف آلودگی‌های هوا هستند.

حتما بخوانید: راهنمای خرید تب سنج دیجیتالی

اجزای تشکیل دهنده دستگاه اکسیژن‌ساز:

  • کمپرسور هوا: اولین و مهم‌ترین قطعه دستگاه تولید اکسیژن است. وظیفه این قطعه مکش هوای اطراف و فشرده سازی هوا می‌باشد. معمولا کمپرسور این دستگاه‌ها از نوع خشک یا روغنی است. کمپرسور هوای محیط اطراف شما را که از فیلترها عبور کرده برای فشرده سازی وارد سیلندر می‌کند.
  • شیر برقی دستگاه: قسمت دیگری که باید حتما با آن آشنا شوید شیر برقی دستگاه است. در واقع یک دریچه متحرک چهار طرفه می‌باشد که از یک طرف هوا را وارد دستگاه می‌کند، از طرف دیگر هوا را وارد سیلندر کرده، از طرف دیگر اکسیژن خالص را حرکت داده و از طرف دیگر گاز نیتروژن را از محیط خارج می‌کند. پس می‌توان نتیجه گرفت که شیر برقی یک قطعه مهم است.
  • فیلتر: این فیلتر در قسمت ورودی هوا به دستگاه نصب می‌شود که از ابر صنعتی به نام پلی‌ارتان ساخته می‌شوند. فیلترهای دستگاه را باید پایان هر هفته به وسیله آب بدون استفاده از مواد شوینده شست، خشک کرد و مجدد استفاده کنید.
  • سیلندر: در دستگاه‌های اکسیژن دو عدد سیلندر وجود دارد که به وسیله ماده زئولیت گاز نیتروژن موجود در هوا را از اکسیژن جدا کرده و نیتروژن را خارج می‌کند. سپس هوا وارد سیلندر دوم شده و فشرده می‌شود زمانی که غلظت گاز اکسیژن به حد کافی رسید از دستگاه خارج می‌شود.
  • مخزن اکسیژن: بعد از خارج شدن اکسیژن خالص از سیلندر آن را وارد کپسول اکسیژن می‌‌کنند تا به فشار مورد نظر برسد. اینجاست که شما را با قطعه دیگری به نام رگلاتور آشنا می‌کنیم، این قطعه مسئول تنظیم کردن فشار گاز اکسیژن است.
  • فلومتر: یک استوانه شیشه‌ای مدرج است که مقداری درون آن آب ریخته می‌شود تا اکسیژن مرطوب وارد ریه‌ها شود. توجه داشته باشید که حجم گاز مورد نظر بر حسب لیتر بر دقیقه با این وسیله تنظیم می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که نباید شیر فلومتر را آن قدر باز کرد که توپک درون آن از خط قرمز بالاتر برود.

انواع دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی:

  1. اکسیژن ساز خانگی ثابت: این مدل دستگاه از ظرفیت‌های ۳، ۵، ۸ و ۱۰ لیتر تولید و روانه بازار می‌شوند. منظور از ظرفیت تولید اکسیژن همان حداکثر توان مفید دستگاه برای تولید اکسیژن است. این دستگاه به صورت ثابت در گوشه‌ای از اتاق قرار می‌گیرد و به صورت پیوسته اکسیژن تولید می‌کند. با اینکه ثابت هستند اما برای جا‌به‌جایی راحت از یک اتاق به اتاق دیگر دارای چرخ‌هایی می‌باشند که جا‌به‌جایی آن‌ها را آسان می‌کند.
  2. اکسیژن ساز خانگی پرتابل: نوعی دستگاه اکسیژن ساز در اندازه های ۲، ۳ و ۵ لیتر در دقیقه هستند. این مدل برای تنفس کشیدن بیرون از منزل بیمار استفاده می‌شوند. تکنولوژی تولید اکسیژن در این دستگاه پیوسته نیست و دارای یک سری سنسور حساس به دم و باز دم می‌باشد. در واقع شما فقط زمانی که نفس می‌کشید اکسیژن را به مقدار مورد نیاز در اختیار شما قرار می‌دهد. این کار در مصرف اکسیژن صرفه جویی می‌کند.

اکسیژن ساز ثابت یا پرتابل کدام نوع ارزان‌تر است؟

اگر بخواهیم به جزئیات و پیچیدگی محصول توجه کنیم، اکسیژن ساز پرتابل به علت اینکه تمام ویژگی‌های مدل ثابت را در حجم کوچکتر دارند و دارای باتری قابل شارژ داخلی هستند و می‌توان آن‌ها را در هر جایی استفاده کرد از قیمت بالاتری برخوردارند. پس طبیعی است که اکسیژن ساز پرتابل گران تر از اکسیژن ساز ثابت باشد.

بهترین مارک اکسیژن ساز خانگی:

اگر بخواهیم به شما یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک اکسیژن ساز خانگی معرفی کنیم، بیشتر یک کار تبلیغاتی برای شما انجام داده‌ایم و در خرید راهنمای شما نبوده‌ایم. سایت کیمیک یک رسانه آموزشی است نه تبلیغاتی به همین علت به شما عزیزان لیستی از بهترین برندهای اکسیژن ساز خانگی را معرفی می‌کنیم.

  • اکسیژن ساز سوشیا
  • اکسیژن ساز زنیتمد
  • اکسیژن ساز نایدک
  • اکسیژن ساز زیکلاس
  • اکسیژن ساز مدریس
  • اکسیژن ساز اکساز
  • اکسیژن ساز کانتا
  • اکسیژن ساز هدجیم
  • اکسیژن ساز لانگفیان

اکساز (oxaz) و اکسیژن پلاس را می‌توان بهترین مارک دستگاه اکسیژن ساز ایرانی دانست. همچنین air sep و nidek در دسته ثابت و inogen و airsep در دسته قابل حمل را هم می‌توان به عنوان بهترین مارک دستگاه اکسیژن ساز خارجی معرفی کرد.

تفاوت اکسیژن ساز خانگی ثابت با اکسیژن ساز قابل حمل چیست؟

  • اندازه اکسیژن ساز خانگی ثابت چند برابر بزرگتر از نمونه پرتابل است. زیرا دارای باتری قابل شارژ برای مواقع قطع برق می‌باشد.
  • اکسیژن ساز قابل حمل اکسیژن مورد نیاز شما را در حجم‌های کمتری تولید می‌کند. اندازه آن‌ها بسیار کوچک است به طوری که می‌توان آن را در خودرو جا داد و با فندکی به وسیله باتری ماشین برق آن را تامین کرد.
  • نمونه قابل حمل دارای باتری داخلی است تا برای کوچه و خیابان که دسترسی به برق وجود ندارد بتوان از برق باتری آن‌ها استفاده کرد.
  • دستگا‌های ثابت نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی ندارند و طول عمر آن‌ها چند برابر نمونه پرتابل است.

مزایای دستگاه اکسیژن ساز خانگی:

  • شما را از خرید روزانه اکسیژن بی‌نیاز می‌کند به طوری که دیگر برای پرکردن کپسول اکسیژن مجبور نیستید که از خانه خارج شوید.
  • شما تنها یک بار هزینه می‌کنید و تا سالیان سال نیاز به هزینه کردن برای تامین اکسیژن مورد نیاز خود نخواهید داشت.
  • نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی ندارند، یعنی شما با خرید این دستگاه تا چند سال نگران خرابی آن نخواهید بود.
  • قیمت این دستگاه نسبت به اکسیژن بیمارستان که روزانه در اختیار بیمار شما قرار داده می‌شود بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. به طوری که با هزینه ۷ روز تنفس در بیمارستان می‌توانید یک دستگاه اکسیژن ساز خریداری کنید.
  • قطعات مصرفی مورد نیاز آن‌ها مانند فیلتر بسیار زیاد بوده و در هر مغازه فروش لوازم پزشکی به فراوانی یافت می‌شود.

دستگاه اکسیژن ساز خانگی از کجا بخریم:

این دستگاه یک دستگاه معمولی نیست و شما آن را ازهر جایی نمی‌توانید خریداری نمایید. شما می‌توانید به فروشگاه‌های فروش لوازم پزشکی شهر خود مراجعه کنید. احتمالا به دلیل قیمت بالای دستگاه آن را موجود ندارند و برای شما آن را سفارش می‌دهند. پس با این اوصاف خودتان سفارش دهید تا ارزان‌تر با شما تمام شود. شما می‌توانید به فروشگاه معتبر مراجعه کرده و از میان تعداد زیادی محصول که امکان مطالعه مشخصات آن‌ها وجود دارد یکی را انتخاب و خریداری نمایید. هزینه ارسال هم رایگان می‌باشد.

نحوه استفاده از دستگاه اکسیژن ساز خانگی:

  1. قبل از اینکه دو شاخه دستگاه را به برق شهری متصل کنید از یک محافظ ولتاژ خوب و مناسب استفاده کنید. زیرا این دستگاه به نوسان برق بسیار حساس است.
  2. مرحله بعد باید لیوان مرطوب کننده اکسیژن را با آب مقطر تا دو نشانه مشخص شده پر کنید. سپس آن را روی دستگاه پیچی محکم نمایید. در مرحله بعدی شلنگ اکسیژن را به آن وصل کنید‌
  3. سپس می‌توانید کلید پاور دستگاه را روی حالت روشن قرار دهید. در بیشتر مدل‌ها به مدت پنج ثانیه صدای بوق یا آلارم پخش می‌شود که نشان دهنده سلامت دستگاه است.
  4. مرحله بعد میزان اکسیژن مورد نیاز ریه‌های خود را بر اساس دستور پزشک با فلومتر تنظیم کنید. نباید توپک داخل آن از خط قرمز بالاتر قرار بگیرد.

حتما بخوانید: راهنمای خرید واکر

نکات مهم هنگام خرید دستگاه اکسیژن ساز:

  • قیمت دستگاه: قبل از انجام هر کاری میزان بودجه خود را مشخص نمایید. مشخص کنید برای خرید اکسیژن ساز چه میزان قرار است بپردازید. با مشخص کردن مقدار بودجه خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف می‌شوند که نتیجه آن آسان شدن انتخاب برای شما است.
  • نوع اکسیژن ساز: این دستگاه در دو نوع ثابت و قابل حمل در بازار موجود است. نمونه ثابت برای داخل منزل استفاده می‌شود و برای جا‌به‌جایی اتاق به اتاق دارای دو عدد چرخ می‌باشد. نمونه قابل حمل هم برای بیرون از منزل مثل کوچه و خیابان استفاده می‌شود زیرا هم سبک و قابل حمل بوده و هم دارای باتری قابل شارژ داخلی است.
  • میزان گنجایش: میزان گنجایش اکسیژن‌ ساز های خانگی با واحد لیتر بر دقیقه محاسبه می‌شوند. معمولا دستگاه‌های خانگی دارای ظرفیت‌های ۳، ۵، ۸ و ۱۰ لیتری تولید و روانه بازار می‌شوند و اکسیژن سازهای پرتابل با ظرفیت ۲، ۳ و ۵ لیتری وارد بازار می‌شوند. شما با توجه به نیاز خود با توجه به میزان مصرف اکسیژن روزانه توسط پزشک می‌توانید ظرفیت دستگاه خود را انتخاب و خریداری کنید.
  • برق اضطراری: ups یا همان برق اضطراری داخلی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که دستگاه برق اضطراری خانگی می‌تواند داشته باشد. زیرا در صورتی که دستگاه شما بدون ups باشد با قطع شدن برق اکسیژن ساز خاموش شده و اکسیژن هم تولید نمی‌کند. پس اگر بدن شما به طور مداوم به اکسیژن نیاز دارد حتما مدل‌های ups دار را خریداری کنید. تا دیگر نگران قطع برق و از کار افتادن دستگاه نباشید.
  • اندازه و وزن دستگاه: این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است. شما باید اندازه دستگاه را با توجه به اندازه اتاق خود در نظر بگیرید. اگر اتاق شما فضای کوچکی دارد، نباید دستگاه‌های اندازه بزرگ را خریداری کنید. وزن دستگاه هم از اهمیت بالایی برخوردار است، دستگاه‌های سنگین وزن را به راحتی نمی‌توان جا‌به‌جا کرد. پس اگر مدام جا به جا می‌شوید، به وزن دستگاه هم توجه کنید.
  • گارانتی و خدمات: هر چند که دستگاه‌های اکسیژن ساز نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی ندارند و ممکن است سالیان سال دچار مشکل خاصی نشوند. اما به دلیل اینکه قیمت آن‌ها بسیار گران است و در صورت خراب شدن مخارج سنگینی بر دوش شما خواهند گذاشت، پیشنهاد می‌کنم حتما مدل‌هایی را خریداری کنید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر هستند.
  • از فروشگاه معتبر خرید کنید: متاسفانه روزانه حجم زیادی کالای تقلبی وارد بازار می‌شود که از نظر ظاهری دقیقا مشابه جنس اصلی هستند و تنها راه تشخیص جنس اصلی از تقلبی داشتن مهارت و تخصص بالا است. پیشنهاد می‌کنم اگر تخصص کافی در زمینه شناخت دستگاه را ندارید حتما از فروشگاه معتبر خرید کنید. یک فروشگاه معتبر هیچ گاه اعتبار خود را با فروش جنس تقلبی لکه‌دار نمی‌کند.

روش نگهداری از دستگاه اکسیژن ساز خانگی:

  • هرگز دستگاه مورد نظر را روی فرش یا موکت پرزدار کنار پنجره و جاهایی که دارای مقادیر بالایی از گرد و غبار است قرار ندهید.
  • فراموش نکنید که این دستگاه اکسیژن مورد نیاز شما را از طریق هوا تامین می‌کند بنابراین آن را در مکانی قرار دهید که هوا جریان داشته باشد.
  • به دلیل استفاده از کمپرسورهای خطی بهتر است همیشه دستگاه را به صورت ایستاده قرار دهید. قرار دادن دستگاه به هر شکلی غیر از ایستاده می‌تواند به کمپرسور آن آسیب وارد کند.
  • حتما دستگاه را در قسمتی قرار دهید که اطراف آن با دیوار و سایر وسایل شما حداقل ۲۵ سانتی متر فاصله داشته باشد.
  • هرگز دستگاه را مقابل نور آفتاب، داخل تراس یا حیاط خلوت قرار ندهید زیرا دچار آسیب دیدگی می‌شود.
  • دستگاه شما باید با بخاری، شوفاژ و پرده حداقل ۳ متر فاصله داشته باشد. کمتر از این مقدار باعث آسیب دیدگی دستگاه می‌شود.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید دستگاه اکسیژن ساز مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه دستگاه اکسیژن ساز ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده‌ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.


۱ اکسیژن ساز زیکلاس مد مدل ZYK-5L

اکسیژن ساز زیکلاس مد مدل ZYK-5L

مشخصات

  • ابعاد
    ۵۳ * ۳۰ * ۳۰ سانتی‌متر
  • وزن
    ۱۵۰۰۰ گرم
  • نحوه عملکرد
    برقی
  • جنس
    پلاستیک
  • سایر توضیحات
    – نرخ اکسیژن خروجی: ۵ لیتر در دقیقه- خلوص اکسیژن: ۹۳% (+- ۳%)- بسیار کم صدا (کمتر از ۴۸ دسی بل)- دارای نبولایزر به همراه خروجی اکسیژن- دارای فیلتر آنتی باکتریال داخلی- فشار خروجی: ۰.۰۴_۰.۰۶ Mpa- دارای تکنولوژی PSA (بدون نیاز به افزودن مواد شیمیایی)- هشدار دستگاه در صورت انسداد هوا، قطعی برق، فشار بالا یا فشار پایین دستگاه- دارای سیستم ایمنی در برابر بار مصرف و داغ شدن دستگاه- دارای نمایشگر LED برای نمایش خلوص اکسیژن- توان مصرفی: ۲۸۰ وات- مصرف انرژی کم

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ اکسیژن ساز زیکلاس مد مدل ZYK-5L

اکسیژن ساز زیکلاس مد مدل ZYK-5L

مشخصات

  • ابعاد
    ۵۳x30x30 سانتی‌متر
  • وزن
    ۱۵۰۰۰ گرم
  • نحوه عملکرد
    برقی
  • جنس
    پلاستیک
  • سایر توضیحات
    – نرخ اکسیژن خروجی: ۵ لیتر در دقیقه- خلوص اکسیژن: ۹۳% (+- ۳%)- بسیار کم صدا (کمتر از ۴۸ دسی بل)- دارای نبولایزر به همراه خروجی اکسیژن- دارای فیلتر آنتی باکتریال داخلی- فشار خروجی: ۰.۰۴_۰.۰۶ Mpa- دارای تکنولوژی PSA (بدون نیاز به افزودن مواد شیمیایی)- هشدار دستگاه در صورت انسداد هوا، قطعی برق، فشار بالا یا فشار پایین دستگاه- دارای سیستم ایمنی در برابر بار مصرف و داغ شدن دستگاه- دارای نمایشگر LED برای نمایش خلوص اکسیژن- توان مصرفی: ۲۸۰ وات- مصرف انرژی کم

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳ دستگاه اکسیژن ساز نفس یار مدل ۱

دستگاه اکسیژن ساز نفس یار مدل 1

مشخصات

  • ابعاد
    ۵۰ × ۳۲ × ۳۲ سانتی‌متر
  • وزن
    ۱۵۰۰۰ گرم
  • نحوه عملکرد
    برقی
  • جنس
    پلاستیک

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۴ اکسیژن ساز لانگفیان مدل JAY-10

اکسیژن ساز لانگفیان مدل JAY-10

مشخصات

  • ابعاد
    ۳۵x36x57 سانتی‌متر
  • وزن
    ۲۷۰۰۰ گرم
  • نحوه عملکرد
    برقی
  • جنس
    پلی آمید

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۵ اکسیژن ساز کونسانگ مدل ksoc-5

اکسیژن ساز  کونسانگ مدل ksoc-5

مشخصات

  • ابعاد
    ۶۲x32x38 سانتی‌متر
  • وزن
    ۲۳۰۰۰ گرم
  • نحوه عملکرد
    برقی
  • جنس
    پلاستیک

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۶ دستگاه اکسیژن ساز اوجلز مدل OZ-5-01GW0

دستگاه اکسیژن ساز اوجلز مدل OZ-5-01GW0

مشخصات

  • ابعاد
    ۳۹x35x72 سانتی‌متر
  • وزن
    ۲۹۵۰۰ گرم
  • نحوه عملکرد
    برقی
  • جنس
    آهن

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید دستگاه اکسیژن ساز در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان ‌بگذارید.

در ادامه بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دستگاه تست قند خون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا