آشپزخانهلوازم خانگی برقیلوازم غیر برقی

دستگاه تقطیر، راهنمای خرید دستگاه گلاب‌گیری و عرق‌گیری ارزان+قیمت روز

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید دستگاه تقطیر باید به آن ها توجه کنید.

از زمان‌های گذشته تا به امروز مردم از گیاهان دارویی به خاطر خواص شگفت انگیز آن‌ها استفاده می‌کنند، برای استفاده از خواص گیاهان دارویی باید عرقیجات آن‌ها را تهیه کرد برای این کار راه‌های زیادی وجود دارد که بهترین و بی دردسر‌ترین آن‌ها استفاده از دستگاه تقطیر است. برای این کار شما باید مقدار مشخصی از گیاه مورد نظر خود را درون دستگاه ریخته و مقداری به آن آب اضافه نمائید. سپس شعله را روشن کرده و در خروجی دستگاه تقطیر منتظر خروج عصاره گیاه مورد نظر خود بمانید. برای اینکه یک عصاره خالص از گیاه مورد نظر بدست آورید کافی است، مواد به دست آمده از خروجی دستگاه تقطیر را چند مرحله داخل دستگاه ریخته و مجدد تقطیر کنید.

شاید برای شما این سوال به وجود آید که تقطیر به چه معناست. تقطیر به معنای تبدیل بخار به مایع است. یعنی شما یک مایع خاص را بخار کنید، سپس بخار را به مایع تبدیل کنید. دستگاه تقطیر به شما کمک می‌کند این کار را به راحتی انجام دهید. امروزه دستگاه تقطیر کاربردهای مختلفی دارد، از درست کردن آب مقطر گرفته، تا درست کردن عرقیجات انواع گیاهان دارویی مانند: عرق نعنا، عرق کاسنی، گلاب و..‌. خوشبختانه قیمت دستگاه تقطیر به حدی ارزان است که شما می‌توانید در منزل آن را داشته باشید. زیرا همان طور که می‌دانید عرقیجاتی را که از بیرون خریداری می‌کنید مورد اعتماد نیست و بیشتر آن‌ها ممکن‌است اصلی نباشند. به همین دلیل توصیه می‌کنم در منزل خود دستگاه تقطیر داشته باشید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به سلامت خود اهمیت می‌دهید و به گیاهان دارویی و خواص آن‌ها ایمان دارید و همیشه از عرقیجات گیاهان استفاده می‌کنید. توصیه می‌کنم یک دستگاه تقطیر را خریداری کنید.شاید شما برای خرید این وسیله به بازار مراجعه کرده باشید و با انبوهی از مدل‌ها و قیمت‌ها مواجه شده باشید که شما را با خرید این وسیله با مشکل مواجه کرده باشد. اما اصلا نگران نباشید‌. ما در این مطلب شما را با انواع دستگاه تقطیر آشنا کرده و به شما عزیزان نکات مهمی را که هنگام خرید دستگاه تقطیر باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

دستگاه تقطیر چیست و چه کاربردی دارد؟

تقطیر فرآیندی است که در آن یک مایع را به حدی حرارت می‌دهند که به فاز گاز تبدیل شود. در ادامه این دستگاه گاز یا بخار همان ماده را به مایع تبدیل می‌کند. به علت اختلاف نقطه جوش معمولا مایع خالص‌تر زودتر بخار شده و به عصاره ماده مورد نظر تبدیل می‌شود. از این دستگاه برای تهیه انواع عرقیجات گیاهی، گرفتن عصاره گیاهان و عطر سازی استفاده می‌شود. شما با خریداری کردن این دستگاه می‌توانید در منزل خود یک کارگاه پر سود داشته باشید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید سرویس چای خوری

انواع مدل‌های دستگاه تقطیر:

  1. دستگاه تقطیر خانگی: یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های دستگاه تقطیر است که به منظور تهیه عرقیجات گیاهان دارویی، عصاره و عطر در منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه تا حداکثر ۱۰ لیتر گنجایش دارد و برای مصارف خانگی فوق‌العاده است. شما با خرید این دستگاه دیگر نیازی به خریداری عرقیجات گیاهی از بیرون نخواهید داشت.
  2. دستگاه تقطیر صنعتی: اگر نیاز به تهیه عرقیجات در حجم و اندازه بالا دارید، دیگر یک دستگاه خانگی پاسخگو نیاز شما نخواهد بود. زیرا ظرفیت مدل‌های خانگی حداکثر ۱۰ لیتر می‌باشد. اما شما برای راه اندازی کسب و کار نیاز به حجمی بالاتر از این مقدار دارد، به همین علت شما نیاز به یک دستگاه تقطیر صنعتی دارید. می‌توان گفت یکی از مشاغل پر درآمد در ایران همین شغل یعنی گرفتن عرقیجات گیاهی است.
  3. دستگاه تقطیر آزمایشگاهی: همان طور که می‌دانید یکی از مایعات پر کاربرد در آزمایشگاه‌ها آب مقطر است. خرید آب مقطر و صرف هزینه کار چندان جالبی نیست به همین دلیل توصیه می‌شود. یک دستگاه تقطیر آزمایشگاهی خریداری کنید و آب مقطر مورد نیاز برای مصرف آزمایشگاه را خودتان تولید نمائید. با این کار شما می‌توانید نتایج دقیق‌تری هم از آزمایشات خود بدست آورید، زیرا از خالص بودن آب مقطر اطمینان دارید و خطا مربوط به آب مقطر نیست.

انواع مدل‌های دستگاه عرق‌گیری:

  • دستگاه عرق‌گیری تک ‌لایه: ابتدایی‌ترین نمونه دستگاه عرق‌گیری محسوب می‌شود. این دستگاه با گاز شهری کار می‌کند و به راحتی می‌توانید آن را روی یک قابلمه قرار دهید و از آن استفاده کنید. این مدل دارای سردکن نیست و عرق گرفته شده به وسیله یک لوله کوتاه به خارج از دستگاه منتقل می‌شود.
  • دستگاه عرق‌گیری دو لایه: یک دستگاه عرق‌گیر پیشرفته‌تر از نمونه قبلی که به آن سردکن‌دار هم گفته می‌شود. در واقع همان دستگاه تک لایه است با این تفاوت که عرق گرفته شده به وسیله دستگاه از یک لوله بلند عبور می‌کند و نه کوتاه این لوله مار پیچ بلند یا کندانسور باعث سرد شدن مایع و خروج بهتر می‌شود. بازدهی این دستگاه تقریبا دو برابر نمونه تک لایه است به همین دلیل پرفروش‌تر از نمونه قبلی می‌باشد.
  • دستگاه عرق‌گیری برقی: بر خلاف دو نمونه قبلی که به وسیله شعله گاز عملیات تقطیر انجام می‌گرفت در این نمونه گرمای حاصل به وسیله برق شهری تولید می‌شود. اندازه این دستگاه بسیار کوچک است و بیشتر استفاده خانگی دارد و مناسب استفاده صنعتی نیست. به علت خطراتی که استفاده از گاز شهری می‌تواند به همراه داشته باشد توصیه می‌کنم مدل برقی را خریداری کنید.

مزایای استفاده از دستگاه عرق‌گیری:

  1. قیمت آن در مقایسه با سایر دستگاه‌های عرق‌گیری ارزان‌تر است. بنابراین شما می‌توانید با صرف کمترین هزینه در منزل یک دستگاه تقطیر داشته باشید.
  2. یکی از مشاغل پر درآمد در ایران که کمتر کسی وارد آن شده است. تولید عرقیجات گیاهی است و با توجه به میزان کم بودجه برای شروع می‌توانید این کار را به عنوان شغل برای خود در نظر بگیرید.
  3. با خرید این دستگاه شما می‌توانید در منزل خود انواع عرقیجات طبیعی و خالص را تهیه کنید و خیالتان از بابت اینکه اصل است راحت شود.
  4. از نظر بهداشتی خیالتان راحت است، زیرا از نحوه تولید عرقیجات بیرون از منزل اطمینان ندارید. اما عرقیجات گرفته شده به وسیله این دستگاه کاملا بهداشتی و تحت نظر شما است.

آموزش استفاده از دستگاه عرق گیری:

  • ابتدا گیاهی را که قرار است عرق آن را تهیه کنید را به خوبی شستشو دهید، زیرا رعایت پروتکل بهداشتی مهم‌ترین گزینه است.
  • طرف پایینی که مربوط به وارد کردن نمونه یا گیاه است را به خوبی شستشو دهید، سپس گیاه مورد نظر را با مقداری آب داخل آن بریزید.
  • شعله گاز را روشن کرده و آن را تا جای امکان کم کنید، دستگاه برقی را با زدن دکمه روشن کرده و دما را روی کمترین مقدار تنظیم کنید.
  • محفظه دستگاه عرق‌گیری را شستشو داده و محل مورد نظر را با آب سرد پر کنید، سپس دستگاه را روی ظرفی که قبلا روی شعله بود قرار دهید.
  • اجازه دهید که عرق گیاه مورد نظر شما از لوله مورد نظر خارج شود. برای خالص‌تر شدن یا به اصطلاح دو آتیشه شدن هم می‌توانید یک بار دیگر عرق خارج شده را وارد دستگاه کرده و آن را تقطیر کنید.

دستگاه تقطیر را از کجا خریداری کنیم؟

در کل شما به دو روش می‌توانید این کار را انجام دهید، انتخاب روش مورد نظر دقیقا بستگی به سلیقه شما دارد و هیچ گونه معیار مشخصی برای آن وجود ندارد.

  1. خرید حضوری از فروشگاه: شما می‌توانید با مراجعه به نزدیک‌ترین فروشگاه لوازم خانگی یا آزمایشگاهی این دستگاه را انتخاب و خریداری نمائید. البته نباید انتظار تنوع مدل‌های زیادی را داشته باشید و در صورت انصراف جنس خریداری شده به هیچ عنوان پس گرفته نمی‌شود.
  2. خرید از فروشگاه اینترنتی: همچنین شما می‌توانید بدون خروج از منزل و محل کار خود به یک فروشگاه اینترنتی معتبر مراجعه کرده و دستگاه مورد نظر خود را خریداری نمائید. لازم به ذکر است که تنوع مدل‌های آن‌ها بسیار زیاد است و در صورت عدم رضایت تا هفت روز امکان مرجوعی وجود دارد و پول شما را پس می‌دهند.

حتما بخوانید: راهنمای خرید ظرف شیرینی خوری

نکات مهم هنگام خرید دستگاه عرق‌گیری(تقطیر):

  1. قیمت دستگاه: مهم‌ترین نکته در مورد خرید دستگاه عرق‌گیری قیمت آن می‌باشد. فاکتورهای زیادی می‌تواند روی قیمت دستگاه تاثیر داشته باشد. یکی از این فاکتورها اندازه و حجم دستگاه است. یک دستگاه خانگی نسبت به نمونه صنعتی آن مقداری ارزان‌تر می‌باشد، همچنین برقی بودن یا سردکن‌دار بودن هم می‌تواند روی قیمت دستگاه تاثیر‌گذار باشد.
  2. نوع دستگاه: توجه داشته باشید که قبل از خرید دستگاه باید مشخص کنید که چه انتظاری از دستگاه دارید و قرار است آن را در چه جایی استفاده کنید. اگر دستگاه تقطیر را برای استفاده خانگی می‌خواهید یک نمونه ۱۰ لیتری هم کار شما را انجام می‌دهد. اما برای استفاده صنعتی این مدل مناسب نیست و شما نیاز به نمونه‌هایی دارید که حجم بیشتری دارند. در واقع با توجه به تولید روزانه خود می‌توانید حجم دستگاه را مشخص کنید.
  3. جنس دستگاه: جنس دستگاه عرق‌گیری از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا جنس بدنه دستگاه می‌تواند روی طعم بو و شفافیت عرق گرفته شده تاثیر گذار باشد. اگر جنس بدنه دستگاه مورد نظر شما از استیل ضد زنگ باشد، کیفیت عرقیجاتی که تهیه می‌کنید، بالاتر است. یعنی هیچ و بو و طعم ناخوشایندی در عرق احساس نمی‌شود همچنین دستگاه یک عرق شفاف و خالص را به شما ارائه می‌دهد.
  4. حجم دستگاه: منظور از حجم دستگاه همان حجم ورودی به دستگاه است و نه حجم مایع خروجی آن، متاسفانه خیلی از دوستان به اشتباه فکر می‌کنند که مثلا اگر حجم دستگاه مورد نظر آن‌ها ۱۰ لیتر است، پس در نهایت به آن‌ها ۱۰ لیتر عرق تحویل می‌دهد در صورتی که این یک تصور کاملا اشتباه است. شما در واقع مجاز به وارد کردن ۱۰ لیتر محلول اولیه هستید و ممکن است در خروجی به شما یک لیر عرقیجات تحویل دهد.
  5. نوع سیستم گرمایشی: در واقع گرمایش مورد نیاز در این دستگاه به دو روش صورت می‌گیرد. برخی از مدل‌ها گرمای مورد نیاز برای عملیات تقطیر را از طریق گاز شهری دریافت می‌کنند و برخی مدل‌ها گرمای مورد نیاز خود را از طریق برق شهری و با استفاده از المنت به دست می‌آورند. این بستگی به خود شما دارد که به کدام یک از منابع انرژی بیشتر دسترسی دارید. البته فراموش نکنید که نمونه برقی تنها برای مصارف خانگی استفاده می‌شود و اندازه آن‌ها بسیار کوچک است و کاربرد صنعتی ندارند.
  6. گارانتی محصول: به سراغ برندهایی بروید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند. زیرا این محصولات معمولا از کیفیت بالایی برخوردارند. هیچ گاه شرکتی جنس بدون کیفیت خود را گارانتی نمی‌کند، زیرا برای آن شرکت هزینه‌های سنگینی را به همراه دارد. پس می‌توان به این نتیجه رسید که تمام کالاهای گارانتی‌دار باکیفیت هم هستند.

روش نگهداری از دستگاه تقطیر:

  • همیشه حین انجام کار مراقب حجم آب داخل دستگاه باشید، در موارد زیادی جوش‌های دستگاه با گرما به دلیل نداشتن آب ذوب شده و دستگاه ترک برمی‌دارد.
  • به یاد داشته باشید بعد از انجام کار مواد درون دستگاه را خالی کرده و آن را به خوبی شستشو دهید و با پارچه تمیز خشک کنید. زیرا لکه‌های آب روی فلز استیل ممکن است برای همیشه باقی بماند.
  • دستگاه را در مکانی قرار دهید که امکان سقوط و افتادن آن کمتر است. زیرا جنس آن به گونه‌ای است که به ضربه حساس بوده و ممکن است کارایی خود را از دست بدهد.
  • دستگاه را دور از دسترس کودکان قرار داده و از آن استفاده کنید. زیرا کودکان بسیار کنجکاو هستند و ممکن است به سلامتی خود و دستگاه عرق‌گیری آسیب بزنند.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید دستگاه تقطیر مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از بهترین برندهای دستگاه تقطیر پرفروش، ارزان و باکیفیت را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید.


۱ دستگاه تقطیر الوند اکسایا مدل T10

دستگاه تقطیر الوند اکسایا مدل T10

مشخصات

  • سایر ویژگی‌ها
    این دستگاه قابلیت تولید بهترین عرقیات و آب مقطر را با کاربری بسیار آسان در منزل را دارد ،محصولی کاملا شفاف و بدون ناخالصی تولید شده شما را شگفت زده خواهد نمود .
  • طول سیم
    . سانتی متر
  • توان
    . وات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ دستگاه تقطیر الوند اکسایا مدل dt21L

دستگاه تقطیر الوند اکسایا مدل dt21L

مشخصات

  • ابعاد
    ۳۱x31x40 سانتی‌متر
  • وزن
    ۱۹۰۰ گرم
  • جنس
    دستگاه استیل – دیگ آلومینیوم
  • ابعاد بسته‌بندی
    ۴۴x33x33 سانتی‌متر
  • وزن بسته‌بندی
    ۲۰۰۰ گرم
  • ویژگی‌های نظافتی
    قابلیت نظافت آسان
  • سایر توضیحات
    دستگاه تقطیر دست ساز -جنس دستگاه استیل -طراحس سنتی -قزقان آلومینیومی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید دستگاه تقطیر در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

در ادامه بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سینی پذیرایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا