کامپیوتر و تجهیزات جانبیلپ تاپ

موس کامپیوتر، راهنمای خرید اینترنتی انواع موس کامپیوتر گیمینگ تسکو

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید موس کامپیوتر باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

اگر از لپ تاپ، رایانه شخصی یا حتی تلویزیون استفاده می‌کنید، ماوس کامپیوتر یک وسیله جانبی مفید است. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا نسبت به زمانی که فقط از یک موس پد استفاده می‌کنید، بهره وری بیشتری داشته باشید. حتی کنسول‌های بازی از ماوس‌ها پشتیبانی می‌کنند که باعث می‌شود بازی همه‌جانبه‌تر شود. اگر تا به حال موس کامپیوتر خریداری نکرده‌اید، شاید بتوانیم به شما در انتخاب آن کمک کنیم. موس‌های سیمی و موس‌های بی‌سیم وجود دارد. این ساده ترین انتخاب است، اما یک سری عوامل دیگر وجود دارد که یک ماوس کامپیوتر را عالی می‌کند. ما آن‌ها را برای شما فهرست می‌کنیم.

ماوس کامپیوتر از زمان ظهور رابط کاربری گرافیکی (GUI) یکی از مهمترین لوازم جانبی رایانه شخصی بوده است. در واقع، اخیراً جایگزین‌هایی برای به چالش کشیدن کارایی و دقت ماوس کامپیوتر در دستکاری آیتم‌های روی صفحه‌نمایش آمده است. حتی آن گزینه‌ها، مانند نمایشگرهای صفحه لمسی، قلم‌ها و کنترل‌های صوتی، اغلب برای تقویت ماوس کامپیوتر به جای جایگزینی آن استفاده می‌شوند. صنعت کاملی برای ساخت موس های رایانه شخصی اختصاص داده شده و موس هایی که با رایانه شخصی جدید شما عرضه می شوند ممکن است نسخه ارزان قیمتی باشد که از تجربه شما جلوگیری می‌کند. صنعت ماوس دائماً گزینه‌های جدید و بهتر ماوس کامپیوتر را معرفی می‌کند و برای هر کسی که به دنبال جایگزینی با عملکرد ضعیف است می‌تواند انتخاب سختی باشد.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید موس کامپیوتر را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله ارزشمند به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله شما را با انواع موس کامپیوتر آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید موس کامپیوتر باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

موس کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد؟

ماوس یک دستگاه اشاره‌گر دستی است که حرکت دو بعدی را نسبت به سطح تشخیص می‌دهد. این حرکت معمولاً به حرکت یک اشاره‌گر روی نمایشگر ترجمه می‌شود که امکان کنترل نرم رابط کاربر گرافیکی رایانه را فراهم می‌کند. اولین نمایش عمومی از یک ماوس که یک سیستم کامپیوتری را کنترل می‌کرد در سال ۱۹۶۸ بود. موس‌ها در ابتدا از دو چرخ جداگانه برای ردیابی حرکت در سطح استفاده می‌کردند، یکی در بعد X و دیگری در Y. بعداً، طراحی استاندارد به استفاده از یک توپ تغییر کرد. غلتیدن روی سطح برای تشخیص حرکت اکثر موس‌های مدرن از حسگرهای نوری استفاده می‌کنند که هیچ قسمت متحرکی ندارند. اگرچه در ابتدا همه موس‌ها با کابل به رایانه متصل می‌شدند، بسیاری از موس‌های مدرن بی‌سیم هستند و به ارتباطات رادیویی کوتاه برد با سیستم متصل متکی هستند. علاوه بر حرکت مکان‌نما، موس‌های رایانه دارای یک یا چند دکمه هستند تا عملیاتی مانند انتخاب یک آیتم منو روی نمایشگر را امکان‌پذیر کنند. موس‌ها اغلب دارای عناصر دیگری مانند سطوح لمسی و چرخ‌های اسکرول هستند که امکان کنترل اضافی و ورودی ابعادی را فراهم می‌کنند.

حتما بخوانید: راهنمای خرید رم کامپیوتر

انواع موس کامپیوتر موجود در بازار:

  1. ماوس سیمی: یک ماوس سیمی به طور مستقیم به دسکتاپ یا لپ تاپ شما معمولاً از طریق درگاه USB متصل می‌شود و اطلاعات را از طریق کابل انتقال می‌دهد. اتصال سیم چندین مزیت کلیدی دارد. برای شروع، موس های سیمی زمان پاسخگویی سریع را ارائه می دهند، زیرا داده‌ها مستقیماً از طریق کابل منتقل می‌شوند. آن‌ها همچنین تمایل به دقت بیشتری نسبت به سایر طرح‌ها دارند. این می‌تواند مدل های سیمی را برای گیمرها، هنرمندان دیجیتال و سایر کاربرانی که به دقت بالا متکی هستند عالی کند.
  2. ماوس بی سیم: موس‌های بی‌سیم سیگنال‌های رادیویی را به گیرنده‌ای که به رایانه شما متصل است، منتقل می‌کنند. کامپیوتر سیگنال را می پذیرد و نحوه حرکت مکان نما یا کلیک روی دکمه‌ها را رمزگشایی می‌کند. در حالی که آزادی یا برد با مدل‌های بی‌سیم راحت است، اشکالاتی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، فرآیند رمزگشایی به این معنی است که یک ماوس بی سیم معمولاً به اندازه یک ماوس سیمی به حرکات حرکتی پاسخ نمی‌دهد. به ویژه گیمرها ممکن است این تاخیر را ناامید کننده بدانند. گفته می‌شود، ماوس‌های بی‌سیم خاصی برای بازی طراحی شده‌اند که به مشکل تأخیر در طراحی خود می‌پردازند و زمان پاسخ‌دهی سریع‌تری دارند. با این حال، برای اکثر کاربران، تاخیر یا دقت از دست رفته در مدل بی‌سیم ناچیز خواهد بود.
  3. ماوس بلوتوث: طرح‌های ماوس بی‌سیم و طرح‌های ماوس بلوتوث بسیار شبیه به هم هستند، زیرا هیچ‌کدام به اتصال سیمی برای کار کردن نیاز ندارند. اکثر مدل‌های ماوس‌های بی‌سیم از دانگلی استفاده می‌کنند که به رایانه شخصی شما متصل می‌شود و ماوس به این ترتیب به عقب و جلو ارتباط برقرار می‌کند. با این حال، ماوس بلوتوث از یک اتصال بلوتوث داخلی روی رایانه شخصی شما استفاده می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا ماوس را همزمان به چندین دستگاه متصل کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که همه دستگاه‌ها اتصالات بلوتوث ندارند. اگر رایانه شما گیرنده بلوتوث داخلی ندارد، می‌توانید گیرنده USB را دریافت کنید که می‌تواند به رایانه شما وصل شود تا با ماوس بلوتوث و سایر دستگاه‌های بلوتوث استفاده کنید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید پاور کامپیوتر

نکات مهم هنگام خرید موس کامپیوتر:

انتخاب بین ماوس سیمی و بی سیم:

  • اولین انتخابی که باید انجام شود این است که آیا به ماوس بی سیم نیاز دارید یا نوع سیمی آن. اگر می‌خواهید از ماوس همراه با تلویزیون استفاده کنید، ماوس بی‌سیم بی‌معنی است. کاربران لپ‌تاپ که نمی‌خواهند کابل‌ها در اطراف میزشان به هم ریخته باشد، باید یک ماوس بی‌سیم را نیز انتخاب کنند. موس‌های سیمی که برای لپ‌تاپ‌ها در نظر گرفته شده‌اند، اندازه کوچک‌تری دارند و اگر سیمی باشند، سیم‌های کوتاهی دارند. اینها گزینه‌هایی هستند که ارزش در نظر گرفتن دارند به خصوص اگر بودجه کمی دارید.
  • اگر شما یک گیمر هستید، پس ماوس سیمی ترجیح داده می‌شود زیرا بهترین عملکرد ممکن را از نظر نرمی و قابلیت اطمینان در طول سال ها استفاده ارائه می‌دهد. همچنین طراحی ارگونومیک‌تری دارند. البته، ماوس‌های بازی بی سیم نیز وجود دارند، اما اغلب بسیار گران هستند.

نوع موس بی سیم:

موس‌های بی‌سیم اغلب مبتنی بر فناوری RF و در برخی موارد، بلوتوث هستند. ماوس‌های بلوتوث را معمولاً می‌توان بدون نیاز به دانگل USB به لپ‌تاپ، رایانه شخصی یا تلویزیون متصل کرد، البته تا زمانی که تلویزیون یا لپ‌تاپ از بلوتوث و استاندارد خاص ماوس شما پشتیبانی می‌کند. موس‌های بی‌سیم معمولی RF همراه با آداپتوری ارائه می‌شوند که به لپ‌تاپ، رایانه یا تلویزیون شما وصل می‌شود.

انتخاب باتری و شارژ مجدد:

اکثر موس‌های مقرون به صرفه از یک یا دو باتری AAA برای کار استفاده می‌کنند. شما به ندرت نیاز به تعویض این باتری‌ها دارید. اکثر این موس‌ها می توانند ماه‌ها بدون نیاز به تعویض باتری کار کنند. باتری های AAA قابل تعویض هستند. موس‌های کمی گران‌تر دارای باتری‌های داخلی هستند که می‌توان آن‌ها را با استفاده از شارژر یا داک همراه شارژ کرد. یکی را انتخاب کنید که برای استفاده شما راحت باشد.

کیفیت کابل‌ها:

اگر ماوس سیمی را انتخاب می‌کنید، عواملی مانند طول کابل مهم هستند. ماوس‌های لپ‌تاپ معمولا کابل‌های کوتاه‌تری دارند در حالی که موس‌های رومیزی سیم‌های بلندتری دارند. شاسی کامپیوتری که ماوس باید به آن وصل شود، شاید چند فوت دورتر قرار گیرد و داشتن کابل به اندازه کافی برای رسیدن به آن مهم است. کیفیت کابل نیز مهم می‌باشد. برخی از موس‌های ممتاز دارای کابل‌های بافته شده‌اند که به راحتی در هم نمی‌پیچند و پاره نمی‌شوند.

انواع سنسورها و اهمیت آن‌ها:

اکثر موس‌های محبوب از حسگرهای نوری استفاده می‌کنند، در حالی که برخی از موس‌های برتر ممکن است از فناوری‌های لیزری استفاده کنند. با تکامل موس‌ها، تفاوت بین این دو فناوری غیر قابل تشخیص شده است. در حالی که برندها ممکن است محصولات خود را متفاوت تبلیغ کنند و به بازار عرضه کنند، تفاوت‌ها در محدوده قیمت‌های مشابه حداقل است.

DPI و حساسیت:

  • علاوه بر حسگر، حساسیت سنسور نیز مهم است. این معمولاً با DPI (نقطه در اینچ) نشان داده می شود. اکثر موس‌ها از ۸۰۰ dpi تا ۶۰۰۰ و بالاتر متغیر هستند. هرچه DPI بالاتر باشد، حساسیت آن بیشتر است. برای اکثر کاربران، ماوس با DPI بین ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کاملاً خوب است. موس‌های با DPI بالاتر توسط گیمرهایی ترجیح داده می‌شوند که خواهان حساسیت بسیار زیاد هستند، جایی که حرکت کمی از طریق ماوس برای حرکت دادن نشانگر روی صفحه لازم است.
  • یکی دیگر از عناصری که با حساسیت ماوس انجام می‌شود این است که بسته به برنامه یا بازی‌ای که بازی می‌کنید، می‌توانید در محدوده DPI جابجا شوید. در حالی که اکثر ماوس‌ها دارای نرم‌افزاری هستند که به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از نرم‌افزار بین آن‌ها جابه‌جا شوید، برخی از ماوس‌ها حتی با دکمه‌ای برای جابه‌جایی بین آن‌ها عرضه می‌شوند. این تغییر بین حساسیت‌ها را بسیار ساده می‌کند.

شکل ماوس:

همه چیز در مورد ماوس به مشخصات و اعداد مربوط نمی‌شود. شکل ماوس بسته به نحوه استفاده از آن‌ها مهم است. در حالی که ماوس‌های لپ‌تاپ کوچک هستند، بنابراین قابل حمل می‌باشند، موس‌های رومیزی می‌توانند بزرگ‌تر و سنگین‌تر باشند. موس‌های شکل خاصی برای بخش خاصی از کاربران ارجحیت دارند. به عنوان مثال، برخی از ما ترجیح می‌دهیم از موس با انگشتان خود استفاده کنیم، در حالی که برخی از ما ممکن است کف دست خود را روی آن قرار دهیم. برای کسانی که از انگشت شست و حلقه یا انگشت کوچک برای نگه داشتن ماوس استفاده می‌کنند، یک ماوس با مشخصات پایین ترجیح داده می‌شود. ماوس حجیم تر برای کسانی که کف دست خود را روی ماوس می‌گذارند بهتر است.

کیفیت دکمه‌ها و پاهای ماوس:

  • هنگامی که از لپ تاپ یا رایانه شخصی استفاده می کنید، دکمه‌های ماوس همان چیزی است که بیشترین تعامل را با آن‌ها داریم. هر کلیک ماوس حس و صدای متمایز خود را دارد. اگرچه مهم نیست، اما ممکن است ارزش آن را داشته باشد که قبل از برداشتن ماوس بررسی کنید. کیفیت دکمه نیز مهم است تا بعداً در طول عمر آن با مشکل ساییدگی مواجه نشوید. مشکلات رایج معمولاً کلیک کردن نامنظم یک دکمه است. اگر گیمر هستید، دکمه‌های بیشتر روی ماوس به شما کمک می‌کنند تا کمی سریع به آیتم‌های درون بازی خود دسترسی پیدا کنید. جایی که زمان پاسخ همه چیز است، این می‌تواند تفاوت بین برد و باخت یک بازی باشد.
  • بالشتک‌های پایین ماوس که به آن کمک می‌کند روی پد ماوس شما سر بخورد، پاهای ماوس نامیده می‌شوند. پاهای بسیار کوچک و نازک می توانند به راحتی در طول زمان ساییده شوند. پاهای کمی ضخیم تر و پهن تر دوام بیشتری خواهند داشت. اگر یک ماوس گران ‌قیمت خریداری می‌کنید، این مواردی هستند که باید مراقب آن‌ها باشید.

چراغ و وزنه:

  • برخی از ماوس‌های ممتاز دارای ویژگی‌هایی هستند که برخی از آن‌ها زیبایی‌شناسی و برخی دیگر کاربردی هستند. برای مثال، چراغ‌ها می‌توانند به ماوس شما کمک کنند که اگر آن را به یک مهمانی LAN بازی ببرید، متمایز شود. هنگامی که بین پروفایل‌های حساسیت و تخصیص دکمه‌ها برای برنامه‌های مختلف جابجا می‌شوید، چراغ‌های قابل تنظیم نیز مفید هستند.
  • برخی از ماوس‌های بازی این امکان را دارند که وزنه‌هایی را به ماوس اضافه کنند تا نحوه رفتارشان را تغییر دهند. وزن‌های بیشتر می‌تواند ماوس را کمی پایدارتر کند و این می‌تواند ویژگی‌ای باشد که برخی از بازیکنان در حین بازی می‌خواهند. برخی دیگر موس‌هایی با وزن بسیار سبک می‌خواهند که با کمی تلاش بتوان آن‌ها را روی صفحه ماوس حرکت داد.

ویژگی‌های نرم افزار:

اکثر ماوس‌ها بدون نصب نرم افزار به خوبی کار می کنند. برخی از برندها با موس‌های خود نرم‌افزارهایی را بسته‌بندی می‌کنند که کلی کار انجام می‌دهند. برخی از این ویژگی‌ها امکان تغییر رنگ چراغ‌های روی ماوس را فراهم می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به شما این امکان را می‌دهند تا کارهای خود را با دکمه‌های مختلف تغییر دهید، حتی ماکروهایی را اضافه کنید که به شما این امکان را می‌دهند با یک فشار یک دکمه چندین کار را انجام دهید. برخی دیگر می‌توانند تنظیماتی را که شما انجام می‌دهید در خود ماوس ذخیره کنند. این زمانی مفید است که ماوس را از یک رایانه یا لپ تاپ یا رایانه دیگری منتقل می‌کنید. شما نیازی به پیکربندی مجدد تنظیمات ندارید زیرا ماوس تمام پروفایل‌های کاربر را با خود حمل می‌کند. اینها برخی از نکات مهمی است که باید قبل از خرید ماوس برای رایانه شخصی یا لپ تاپ خود در نظر داشته باشید. اگر سؤال یا پیشنهادی در مورد ماوس دارید، لطفاً در بخش نظرات زیر ارسال کنید.

با توجه به مطالبی که خدمت شما عزیزان ارائه کردیم، امیدواریم بتوانید موس کامپیوتر مورد نظرتان را خریداری نمایید. ما در ادامه،لیستی از چند مدل ماوس کامپیوتر را برای شما جمع آوری کرده ایم. این موس‌ها جزو محبوب ترین و پرفروش ترین موس‌های کامپیوتر موجود در بازار هستند. فراموش نکنید، با کلیک روی هر تصویر، یا زدن دکمه زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید.


۱ موس مخصوص بازی مدل GM100

موس مخصوص بازی مدل GM100

مشخصات کلی

  • وزن
    ۱۹۰ گرم
  • تعداد کلید
    ۷ عدد

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ موس مخصوص بازی ای فورتک مدل T70

موس مخصوص بازی ای فورتک مدل T70

مشخصات کلی

  • وزن
    ۱۴۸ گرم
  • ابعاد
    ۱۱۹x79x39 میلی‌متر
  • تعداد کلید
    ۹ عدد

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳ موس مدل M20

موس مدل M20

مشخصات

  • ابعاد
    ۹۰x50x3 میلی‌متر
  • وزن
    ۴۶.۴۹ گرم
  • تعداد کلید
    ۳ عدد
  • نوع اتصال
    با سیم
  • نوع رابط
    USB
  • جنس رابط
    سیم
  • نوع حسگر
    اپتیکال
  • دقت
    ۸۰۰ تا ۱۶۰۰
  • طول کابل
    ۱.۱۳ سانتی متر

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۴ موس مخصوص بازی جنیوس M6-600

موس مخصوص بازی جنیوس M6-600

مشخصات کلی

  • وزن
    ۱۵۰ گرم
  • ابعاد:
    ۱۲۳x66x39 میلی‌متر
  • تعداد کلید
    ۶ عدد

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۵ موس مدل AE-01

موس مدل AE-01

مشخصات کلی

  • وزن
    ۱۵۰ گرم
  • ابعاد:
    ۱۰۰×۶۰×۳۰ میلی‌متر
  • تعداد کلید
    ۳ عدد

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۶ موس بی سیم مخصوص بازی ریزر مدل orochi v2

موس بی سیم مخصوص بازی ریزر مدل orochi v2

مشخصات کلی

  • وزن
    ۶۰ گرم
  • تعداد کلید
    ۶ عدد

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید موس کامپیوتر در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

در ادامه بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بادی نوزادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا