آلات موسیقی

فلوت دکمه دار، راهنمای خرید فلوت دکمه دار فلزی ارزان و خوش صدا

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید فلوت دکمه دار باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

فلوت دکمه دار یکی از سازهای بادی فلزی پرطرفدار در جهان است، این ساز را می‌توان یک ساز مناسب برای آموزش موسیقی برای کودکان و بزرگسالان در نظر گرفت. فلوت دکمه دار را می‌توان جزو یکی از قدیمی‌ترین سازهای دست بشر دانست، به طوری که بسیاری از قطعات پیشرفته موسیقی جهان با این ساز نواخته شده‌اند. این ساز به عنوان سازی متفاوت از سایر سازها شناخته می‌شود به همین علت طرفداران خاص خود را دارد. در واقع اگر شما می‌خواهید به درک درستی از موسیقی برسید و در کنار فلوت دکمه دار سایر سازها را بنوازید، انتخاب مناسبی انجام داده‌اید.

فلوت دکمه‌دار که مربوط به قرن نوزدهم میلادی است، یک ساز سنتی اجتماعی بوده که احتمالا برای اولین بار در کشور ایتالیا مورد استفاده قرار گرفته است. همان طور که قبلا گفته شد فلوت دکمه دار از فلز ساخته می‌شود، اما مدل‌هایی از آن هم دیده می‌شود که از ابکاری کروم و نقره ساخته شده‌اند، که نقره بهترین نوع ابکاری این ساز است. قیمت سازهای آبکاری شده با نقره مقداری بیشتر می‌باشد. البته قبل از خرید فلوت دکمه دار باید به این مورد توجه داشته باشید که برخی افراد به این دو فلز حساسیت دارند. پس این افراد باید به سراغ سازهایی بروند که از فلزات دیگری ساخته شده باشند که به آن حساسیت نداشته باشند.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید فلوت دکمه دار را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد محصولات و قیمت‌ها با خرید این ساز ارزشمند به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله شما را با انواع فلوت دکمه دار آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید فلوت دکمه دار باید به آن‌ها توجه داشته باشید را به شما آموزش می‌دهیم.

فلوت دکمه دار چیست؟

یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین سازهای بادی فلزی در جهان است که به منظور یادگیری موسیقی برای هنرجویان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اینکه این ساز در گذشته فقط از یک فلز خاص ساخته می‌شد، امروزه مدل‌هایی از این ساز ساخته می‌شود که با فلزات دیگری غیر از نقره و نیکل آبکاری شده‌اند، زیرا برخی افراد به این فلزات حساسیت دارند. به طور کلی این ساز را می‌توان یک ساز راحت برای یادگیری موسیقی در کودکان دانست.

حتما بخوانید: راهنمای خرید کالیمبا

تاریخچه پیدایش فلوت دکمه دار:

فلوت یکی از قدیمی ترین سازهای جهان است که پس از طبل در رتبه دوم قرار دارد. فلوت‌های باستانی از استخوان یا چوب‌های توخالی با سوراخ‌هایی بریده می‌شدند تا تنوع گام را افزایش دهند. فلوت مدرنی که امروزه می شناسیم توسط تئوبالد بوهم در قرن نوزدهم ساخته شد. در این زمان بدنه اصلی فلوت هنوز از چوب ساخته شده بود که نواختن آن بسیار خسته کننده بود. تا پایان قرن نوزدهم بود که فلوت فلزی کامل شد. فلوت‌های متنوعی از جمله پیکولو (سوپرانینو)، فلوت کنسرت (سوپرانو)، فلوت آلتو (آلتو)، باس فلوت (تنور) و کنترباس (باس) وجود دارد. فلوت C اصلی ترین ساز خانواده فلوت است. برخلاف سایر خانواده سازها مانند ساکسیفون، یک نوازنده معمولاً در آلتو، باس یا پیکولو تخصص ندارد. در عوض، یک فلوت نواز باید بر فلوت کنسرت به عنوان ساز اصلی خود تسلط داشته باشد و بقیه را به عنوان سازهای فرعی مطالعه کند. فلوت‌های دیگر به طور مداوم استفاده نمی‌شوند، آن‌ها رنگ اضافی را به قطعه در حال نواختن اضافه می‌کنند. این باعث می‌شود یادگیری فلوت کنسرت مهم ترین مرحله برای دانش آموزان باشد.

اجزاء تشکیل دهنده فلوت دکمه دار:

فلوت سه قسمت اصلی دارد: مفصل سر، بدن و مفصل پا.

سر مفصل:

این قسمت بالای ساز است که صفحه لبه و سوراخ امبوشور در آن قرار دارد. در نوک این قطعه چوب پنبه قرار دارد، هنگام تمیز کردن ابزار باید با احتیاط از آن استفاده کرد. چوب پنبه فلوت را می‌بندد تا هوا فقط از بدنه ساز عبور کند و از انتهای اشتباه خارج نشود. چوب پنبه آسیب دیده منجر به صدای ناسازگار و مطبوع می‌شود و باید توسط تعمیرگاه ابزار تعمیر شود. همانطور که در زیر به آن می پردازیم، اتصال سر ممکن است برای بهبود کیفیت کلی صدای ساز ارتقا یابد.

بدنه فلوت:

بخش میانی ساز جایی است که مکانیسم‌های اصلی کنترل اکثر کلیدها است. فنرهای کلید بسیار ریز تنظیم شده‌اند و باید با دقت زیادی از آن‌ها استفاده کرد.

مفصل پا:

انگشت صورتی سمت راست تمام کلیدهای مفصل پا را بازی می‌کند. در فلوت پیشرفته کلیدهای اضافی برای افزایش دامنه وجود خواهد داشت. کلیدهای روی مفصل پا به نوازنده این امکان را می‌دهد تا محدوده پایینی را افزایش دهد. همچنین ممکن است یک کلید Gizmo وجود داشته باشد که تولید نت C بالا را با وضوح آسان‌تر می‌کند.

انواع فلوت دکمه دار موجود در بازار:

هنگام خرید یک ساز مبتدی، وسوسه انگیز است که به سراغ ارزان ترین مدل بروید. اما ممکن است این بهترین مسیر برای انتخاب نباشد. فلوت با کیفیت بالاتر، آهنگ، قابلیت نواختن، فرافکنی بسیار بهتری خواهد داشت و در همه محدوده‌ها با وضوح بیشتری صحبت می‌کند. اگر به یک مبتدی فلوت درجه پایین داده شود، ممکن است ناامید شود و نواختن را رها کند. برای اطمینان از اینکه هنر آموز شما بهترین فرصت را به عنوان بازیکن دریافت کند، بهتر است زمانی را برای مقایسه مارک‌ها، قیمت و نظرات مشتریان اختصاص دهید. به دنبال مدل هایی باشید که اقتصاد را با صدای خوب و قابلیت پخش متعادل می‌کنند.

فلوت‌های فلوت دکمه دار مبتدی:

شروع کار با فلوت برای هنر ‌جویانی که دست‌های کوچکی دارند دشوار است. با توجه به این موضوع، برخی از مدل‌های مبتدی دارای اتصالات سر منحنی هستند که دسترسی نوازنده را افزایش می‌دهد. با به حداقل رساندن دسترسی، نواختن فلوت برای بسیاری از نوازندگان مبتدی آسان‌تر خواهد بود.

فلوت‌های دکمه دار دانشجویی:

فلوت‌های دانشجویی معمولاً دارای سوراخ‌های پلاتو یا بسته روی کلیدها هستند. این کار نواختن فلوت را آسان تر می‌کند. صدای فلوت همان‌طور که معمولاً تصور می‌شود از انتها خارج نمی‌شود، بنابراین این تفاوت‌ها در کلیدها به طور چشمگیری بر صدای تولید شده تأثیر می‌گذارد. هنرجویان جدی در نهایت به یک فلوت با سوراخ باز ارتقا می‌یابند زیرا لحن و کنترل آن‌ها بر لحن صدا بهبود یافته است.

فلوت مدل مبتدی و دانشجویی به احتمال زیاد از آلیاژ نیکل و نقره ساخته می‌شود که از دوام بیشتری نسبت به نقره به تنهایی برخوردار است. محبوب ترین آبکاری برای فلوت به دلیل درخشندگی بالا نقره است، در حالی که فلوت‌های نیکل اندود گزینه‌ای مقرون به صرفه تر هستند. برخی از افراد به نقره یا نیکل آلرژی دارند و باید نوع پوششی را که می توانند با خیال راحت از عهده آن برآیند انتخاب کنند.

فلوت‌های دکمه دار متوسط و حرفه‌ای:

انتقال به یک فلوت با کیفیت بهتر با کلیدهای سوراخ باز می‌تواند دشوار باشد. شاخه‌های کلیدی موجود است که می‌توان آن‌ها را در سوراخ‌های فلوت قرار داد تا انتقال آسان شود. اینها را می‌توان در هر زمان حذف کرد و هیچ آسیبی به دستگاه وارد نمی‌کند. با این حال آن‌ها فلوت را از طنین انداز با پتانسیل کامل خود منع می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی ارتقا یافته، اتصال پای فلوت است. یک کلید سوم در مدل‌های پیشرفته اضافه شده که به شما این امکان را می‌دهد تا محدوده را تا B پایین افزایش دهید. علاوه بر این، یک کلید “gizmo” به عنوان تسهیل‌کننده کمکی C بالا شناخته می‌شود. برای کمک به ضربه زدن به C بالا در بالای کارکنان اضافه شده است. این نت بالاترین نتی است که فلوت می‌تواند قبل از رسیدن به محدوده گسترده بنوازد و بدون کلید “گیزمو” نواختن نت با وضوح بسیار دشوار است.

با پیشروی به یک فلوت در سطح حرفه‌ای، ارتقاهای بیشتری وجود دارد. فلزات کیفیت بسیار بالاتری دارند. فنرها و بازوهای کلید نوک تیز با دقت بیشتری ساخته شده‌اند و عملکرد بسیار روانی دارند. ابزارهای سطح حرفه‌ای نیز گزینه‌ای از سوراخ‌های لحیم‌شده در مقابل کشیده‌شده را ارائه می‌کنند.

حتما بخوانید: راهنمای خرید گیتار کلاسیک

نکات مهم هنگام خرید فلوت دکمه دار:

خرید اولین فلوت شما می‌تواند دلهره آور باشد، فلوت‌ها در مدل‌ها و انواع بسیار زیادی در دسترس هستند و تغییرات قیمت می‌تواند صدها پوند باشد. در زیر، نکات برتر خود را برای کمک به یک تازه وارد کامل برای تصمیم گیری در مورد فلوت جدید گردآوری کرده‌ایم.

تحقیقات زیادی در مورد برندهای مختلف موجود انجام دهید:

انجمن ABRSM Viva Woodwind اطلاعات مفید زیادی از بازیکنان و معلمان دارد که برخی از مارک‌های خوب و بد را به تفصیل شرح می‌دهد. اگر در حال حاضر یک استاد فلوت در صف وجود دارد، آن‌ها نیز باید بتوانند توصیه‌های خود را در مورد خرید ارائه دهند.

مراقب فلوت‌هایی باشید که خیلی ارزان به نظر می‌رسند:

برخی از مغازه‌های ساز فروشی خیابانی زنجیره‌ای و انبارهای آنلاین فقط فلوت‌های مارک خود را می‌فروشند. طبق تجربه ما، باید از خرید این فلوت‌ها اجتناب کرد. در حالی که کیفیت فلوت‌های چینی بدون شک از زمان نگارش این مقاله بهبود یافته است، هنوز هم فلوت‌های بی‌کیفیت و ارزان زیادی در اطراف وجود دارد، در حالی که هزینه اولیه کم است، هزینه‌های جاری می‌تواند به سرعت از قیمت یک فلوت مارک خوب سبقت بگیرد.

علاوه بر هزینه‌های اجرایی بالا، نواختن فلوت‌های ارزان ‌قیمت به این راحتی نیست، حتی برای یک نوازنده پیشرفته نیز می‌تواند سخت باشد که صدای مناسبی بر روی آن بسازد. بسیاری از نوازندگان را می‌بینیم که در آستانه تسلیم شدن هستند، زیرا فکر می‌کردند که در فلوت خوب نیستند، در حالی که در واقع مشکل ناشی از یک ساز بی کیفیت بود.

فلوت‌های ارزان‌قیمت مارک خود ما ممکن است کسری بالاتر از ارزان‌ترین فلوت‌های موجود قیمت داشته باشند، اما آن‌ها توسط نوازندگان فلوت کیمیک طراحی شده‌اند و شروع خوبی برای هنر آموز خواهند داشت.

اما چیزی را که برای یک مبتدی طراحی نشده است را خریداری نکنید:

ناگفته نماند که فلوت‌های طبقه بندی شده به عنوان “فلوت‌های مبتدی” به طور خاص برای نوازندگان مبتدی طراحی شده‌اند. یک فلوت مبتدی با کیفیت خوب باید به راحتی نواخته شود، سبک وزن باشد و بتواند در برابر ضربه‌ها مقاومت کند.

از سوی دیگر، فلوت‌های استپ آپ، فلوت‌های حرفه ای و غیره برای نوازندگانی طراحی شده است که می‌توانند فلوت را تا حدی بنوازند. آن‌ها طوری طراحی نشده‌اند که به راحتی اجرا شوند، آن‌ها معمولاً سنگین تر هستند، صدای کامل تری را ارائه می‌دهند و پخش کننده‌های پیشرفته را افزایش می دهند.

به مشخصات «سنتی» پایبند باشید:

مجموعه کاملی از گزینه‌های موجود در فلوت وجود دارد. سوراخ‌های باز، کلیدهای تریل سی شارپ، مکانیسم E، مفصل پایه B، غلتک D# و…

به نظر ما، یک مبتدی باید از یک فلوت نقره‌کاری شده با سوراخ‌های بسته، مکانیسم E (گاهی اوقات Split E نامیده می‌شود) و جفت پا شروع کند. اما اساساً فلوت با این مشخصات (الف) نواختن آسان‌تر و (ب) فروش مجدد با ارزش بالاتر در زمان مناسب آسان‌تر خواهد بود.

اندازه مناسب را دریافت کنید:

فلوت‌ها در اندازه‌های متفاوتی وجود ندارند، اما می توانید برای یک مبتدی کوچک سر مفصل‌های منحنی داشته باشید. این کار کلیدهای فلوت را به بدنه نزدیک می‌کند و کشش را کاهش می‌دهد. اگر فرزند شما به یک مفصل سر خمیده نیاز دارد، حقیقت این است که هزینه آن بیشتر خواهد بود. اما مشکلاتی که اگر یک اتصال سر منحنی دریافت نکنید، می تواند بسیار بیشتر از تفاوت قیمت باشد. گردن و کمر درد ناشی از کشش بیش از حد ممکن است ایجاد شود و نوازنده به راحتی می‌توانند عادت بد وضعیت بدنی نامناسب را پیدا کنند. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا وضعیت بدنی نامناسبی که با مفصل سر خمیده به وجود نمی‌آمد برطرف شود.

برای نوازندگان بسیار کوچک (سنین ۵ تا ۷ سال)، می‌توانید با فلوت فایف یا شاگرد شروع کنید، که هر دو فلوت “مینی” مقرون به صرفه هستند.

یک برند خوب ارزش خود را حفظ خواهد کرد:

برخلاف بسیاری از چیزها در این دنیای مدرن ماشین ها، رایانه‌ها، تلفن‌ها و غیره فلوت‌ها می‌توانند ارزش خود را به خوبی حفظ کنند. بسیاری از شماره‌های مدل سال‌هاست که وجود دارند، بنابراین نباید نگران منسوخ شدن فلوت خود در مدت شش ماه باشید. در واقع، به دلیل افزایش قیمت فلزات، برخی از مشتریان به اندازه کافی خوش شانس بوده‌اند که متوجه شده‌اند فلوت یاماها ۲۱۱ که چند سال پیش نو خریداری شده است، دست دوم آن اکنون ارزش بیشتری نسبت به قیمت نو آن زمان دارد.

روش مراقبت و نگهداری از فلوت دکمه دار:

مراقبت صحیح از فلوت برای طول عمر صفحه کلید و دوام کلی ساز کاملاً حیاتی است.

دهان خود را بشویید!

از آنجایی که سازهای بادی به شما نیاز دارند که در آن‌ها دمیده شود، باقیمانده مواد غذایی یا شکر از نوشیدنی‌ها از طریق دهان شما درون فلوت دمیده می‌شود. علاوه بر مزایای بهداشتی شستشوی دهان قبل از نواختن، سلامت و آخرین پدهای شما را نیز به شدت بهبود می‌بخشد.

سواب زدن:

حذف رطوبت از ساز شما کلید حفظ صفحه کلید شما و جلوگیری از تجمع در داخل آن است. فلوت شما با یک سوزن و پارچه تمیز کننده همراه خواهد بود. نوک پارچه را از طریق سوزنی که کاملاً آن را پوشانده است وارد کنید و سپس آن را از سه قسمت فلوت عبور دهید و تمام چگالش را از بین ببرید. مراقب باشید سواب را تا چه اندازه در مفصل سر فرو می‌کنید. یک چوب پنبه در نوک آن وجود دارد و اگر آن را با سواب ضربه بزنید می‌توانید مهر و موم چوب پنبه را بشکنید.

کلیدهای چسبناک:

حتی اگر قبل از نواختن ساز دهان خود را بشویید، به دلیل رطوبت و شرایط آب و هوایی کلیدهای شما احتمالاً چسبنده می‌شوند. دمیدن انفجارهای شدید هوا روی پد چسبنده ممکن است مشکل را حل کند.

اگر چسبندگی ادامه داشت، می‌توانید یک تکه کاغذ تمیز را وارد کنید و کلید را به آرامی به سمت پایین فشار دهید، به هیچ عنوان کلید را به سمت پایین فشار ندهید و کاغذ را از زیر پد بیرون بکشید. لنت های روی فلوت بسیار شکننده و پرهزینه برای تعویض هستند و نیروی زیاد می‌تواند به لنت‌ها آسیب برساند.

مونتاژ صحیح فلوت:

ضروری است که همیشه هنگام جدا کردن یا مونتاژ فلوت خود مراحل صحیح را دنبال کنید. همه کلیدها با فنرها و مکانیسم‌های ظریفی به هم وصل شده‌اند که در صورت استفاده نادرست ممکن است آسیب ببینند و باعث تعمیرات پرهزینه شوند.

  • هرگز فلوت را با کلیدها یا مکانیزم نگیرید، همیشه قطعات را به هم بپیچانید، هرگز فشار نیاورید یا هل ندهید.
  • ابتدا مفصل پا را روی بدن قرار دهید. فلز بدون پوشش در پایین بخش بدنه به راحتی خم می شود.
  • با استفاده از کلید اول به عنوان نقطه مرجع برای سوراخ امبوشور، مفصل سر را بعد از پا قرار دهید.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می‌توانید فلوت دکمه دار مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه فلوت دکمه دار ارزان، با کیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید.


۱ فلوت کلیددار سوزوکی مدل A40_78

فلوت کلیددار سوزوکی مدل A40_78

مشخصات

  • ابعاد
    ۷۰x3x3 سانتی‌متر
  • وزن
    ۴۳۵ گرم
  • جنس بدنه
    استیل
  • روکش بدنه
    استیل
  • تعداد قطعات
    ۳
  • کوک
    ۲
  • نوع کلید
    بدون سوراخ
  • طراحی کلید سل
    غیر خطی
  • اقلام همراه
    همراه با کیس.دستکش .دستمال.پیچ گوشتی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید فلوت دکمه دار در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

در ادامه بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کرم آبرسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا