لوازم یدکی خودرو

راهنمای خرید رادیاتور آب خودرو چهار‌ لول اصل، شرکتی+ قیمت روز

نکاتی که هنگام خرید رادیاتور آب خودرو باید به آنها توجه شود.

یکی از اجزای مهم سیستم خنک کننده خودرو رادیاتور آب می‌باشد. رادیاتور در خودروهای قدیمی از جنس فلز آهن و در خودروهای جدید از فلز آلومینیوم ساخته می‌شود. آلومینیوم به دلیل اینکه تبادل دمایی را به خوبی انجام می‌دهد، بسیار بهتر از آهن عمل می‌کند. زمانی که آب داخل سیلندر به دمای مورد نظر می رسد، ترموستات آزاد شده و آب داغ وارد رادیاتور می‌شود. شمع آب دمای موتور را به کامپیوتر گزارش می‌کند. در این موقع ای سی یو دستور روشن شدن فن روی دور کند یا تند را به رله فن گزارش می‌کند. فن روشن شده و دمای آب داخل رادیاتور کاهش پیدا می‌کند، سپس آب خنک شده درون رادیاتور مجدد وارد سیلندر شده تا گرمای داخل موتور را به خود جذب کند و مجدد چرخه تکرار می‌شود.

این قطعه به دلیل اینکه با مایع سیستم خنک کننده مستقیم در تماس است، از قسمت‌های دیگر حساس‌تر می‌باشد، بنابراین باید از محلول آب رادیاتور و ضدیخ استفاده کنید. درون رادیاتور آب برای اینکه دمای آب زودتر پایین بیاید، شبکه شبکه ساخته می‌شود، پس اگر از محلول مناسب استفاده نکنید، در اثر سرمای هوا حجم محلول دو برابر شده که این امر باعث سوارخ شدن و ترک برداشتن رادیاتور آب می‌‌شود. همچین رسوب آب هم می‌تواند سبب انسداد این مسیرها شده و گردش آب درون رادیاتور را با مشکل مواجه‌ کند. در این شرایط دمای قسمتی از رادیاتور همیشه سرد است، که نشان دهنده انسداد آن قسمت از رادیاتور می‌باشد.

اگر شما هم قصد خرید رادیاتور آب خودرو دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله شما را با انواع رادیاتور خودرو آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم که هنگام خرید رادیاتور آب‌خودرو باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

رادیاتور آب‌خودرو چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

در واقع رادیاتور آب هم مخزن نگهداری آب برای سرد کردن دمای موتور است. همیشه به علت انفجار سوخت در محفظه احتراق دمای آن بالا می‌رود و برای جلوگیری از ذوب شدن قطعات و جام کردن موتور باید آن را سرد نمایید. رادیاتور دارای تعدادی شبکه داخلی است که آن درون شبکه‌ها در حجم زیادی پخش و به وسیله هوای سرد و باد فن خنک می‌شود. در واقع رادیاتور علاوه بر نگهداری مایع خنک کننده موتور وظیفه خنک کردن آب یا همان مایع داغ شده به وسیله موتور را به عهده دارد.

انواع رادیاتور آب‌خودرو:

  • رادیاتور آب شرکتی: این نوع رادیاتور به صورت پیش فرض روی محصولات داخلی و خارجی نصب می‌شود. معمولا دو لول و سه لول هستند، این رادیاتورها قادر به سرد کردن دمای موتور در شرایط ایده‌آل می‌باشند. اگر بیش از توان موتور از آن استفاده می‌کنید این رادیاتور مناسب شما نیست و باید آن را تعویض نمایید.
  • رادیاتور آب چهار لول: این نوع رادیاتور را در بازار آزاد باید تهیه کرد، پهنای آن‌ها تقریبا دو برابر رادیاتورهای شرکتی است، یعنی حجم آب رادیاتور چند برابر حجم نمونه شرکتی می‌شود و هر سری میزان بیشتری آب را خنک سازی می‌کند. بنابراین اگر به موتور خودرو بیش‌ از اندازه فشار وارد می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم از رادیاتور چهار لول استفاده کنید. زیرا به خوبی موتور را خنک سازی می‌کند.
  • رادیاتور بخاری: از نظر ظاهری شباهت زیادی به رادیاتور معمولی دارند، تنها تفاوت آن با رادیاتور معمولی این است که گرمای آب موتور را به منظور گرم کردن فضای داخلی خودرو به وسیله بخاری تامین می‌کنند، اما رادیاتورهای معمولی دمای آب را برای خنک کردن موتور خودرو پایین می‌آورند.

حتما بخوانید: راهنمای خرید دسته موتور خودرو

علائم و نشانه‌های خرابی رادیاتور آب خودرو:

  1. خودرو آب کم می‌کند: یعنی شما از سلامت تمام قسمت‌های سیستم خنک کننده و واشر ‌سر سیلندر اطمینان دارید، اما خودرو شما آب کم می‌کند. معمولا با بازدید ظاهری رادیاتور به خرابی آن پی می‌برید.
  2. بالا رفتن دما در سربالایی: در سر بالایی‌ها دمای موتور شما بیش از اندازه بالا می‌رود. در بیشتر موارد به دلیل کیپ شدن شبکه‌های داخل‌رادیاتور گردش آب به خوبی صورت نمی‌گیرد. در نتیجه آمپر آب خودرو شما بالا می رود.
  3. زمانی که شما کولر را روشن می‌کنید: آمپر آب شما بالا می‌رود. از سلامت فن‌ها اطمینان حاصل کنید و سیستم خنک کننده نشتی نداشته باشد. تنها علت آن خرابی رادیاتور خودرو می‌باشد.
  4. بخاری شما به خوبی گرم نمی‌کند: با وجود گرم شدن موتور باز هم باد بخاری شما سرد است. علت آن خرابی رادیاتور بخاری می‌باشد، این رادیاتور تقریبا مشابه رادیاتور اب است اما در سایز خیلی کوچک که در پشت داشبرد قرار می‌گیرد.
  5. روشن شدن چراغ stop: این شرایط خیلی نادر است و مربوط به زمانی است که رادیاتور شما کاملا از مایع خالی می‌شود. علت آن ترک برداشتن و شکستن‌ رادیاتور آب‌ خودرو می‌باشد.
  6. خروج بخار از رادیاتور: معمولا زمانی که قسمتی از رادیاتور سوراخ یا شکسته می‌شود. مایع اطراف رادیاتور ریخته و با گرمای بدنه آن شروع به بخار شدن می‌‌کند. بخار تولید شده مانند دود با باد فن به اطراف پخش می‌شود.
  7. موتور خودرو به خوبی کار نمی‌کند: زمانی که سیستم خنک کننده خودرو نشتی دارد، دمای آن مقداری بالا می‌رود که باعث ایجاد لرزش و بد کار کردن موتور خودرو می‌شود. البته همیشه این علائم مربوط به خرابی رادیاتور نیست، اما با دیدن آن‌ها باید رادیاتور را کنترل کنید و از سلامت آن اطمینان حاصل نمایید.

بهترین مارک رادیاتور آب خودرو:

اگر بخواهیم تنها یک برند خاص را به شما معرفی کنیم، قطعا یک برند خاص را تبلیغ کرده‌ایم و در حق سایر برندهای مطرح هم بی‌انصافی کرده‌ایم. به همین علت در ادامه به شما بهترین برندهای رادیاتور آب موجود در بازار کشور را معرفی می‌کنیم.

  • رادیاتور توربو
  • رادیاتور والئو
  • ایران رادیاتور
  • کوشش رادیاتور
  • سهند رادیاتور
  • رادیاتور ایساکو
  • رادیاتور سایپا
  • رادیاتور آرمکو

نکات مهم هنگام خرید رادیاتور آب خودرو:

  • قیمت رادیاتور: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد، قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید رادیاتور را مشخص نمایید. با مشخص کردن مقدار بودجه مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند، از انتخاب شما خارج شده و کار برایتان آسان می‌شود.
  • نوع رادیاتور: رادیاتور انواع مختلفی دارد از رادیاتور کولر گرفته تا رادیاتور بخاری و رادیاتور آب که خود شامل دو دسته: شرکتی و چهار لول می‌شود. بنابراین شما با توجه به نیاز خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری نمایید. اگر در این مورد نیاز به راهنمایی دارید، بهتر است ابتدای مطلب را مطالعه کنید.
  • جنس رادیاتور: به جنس فلزی که رادیاتور از آن تهیه می‌شود توجه داشته باشید. رادیاتورهایی که از جنس آهن ساخته می‌شوند نسبت به خوردگی با محلول‌های شیمیایی سیستم خنک کننده حساس نیستند، اما انتقال دما در آن‌ها به خوبی صورت نمی‌گیرد. رادیاتورهایی که از جنس آلومینیوم ساخته می‌شوند با مواد شیمیایی دچار خوردگی شده و مقاومت کمتری نسبت به آهن دارند اما تبادل دمایی را به خوبی انجام می‌دهند.
  • تعداد لول: لول همان لوله‌های مارپیچی هستند که درون شبکه‌های رادیاتور آب عبور می‌کنند. طبیعی است که هر چه تعداد لول در یک رادیاتور بیشتر باشد، آب را بهتر خنک می‌کنند. رادیاتور های چهار لول بهترین نمونه رادیاتور هستند که حجم بالایی از آب را با هر بار پر شدن خنک می‌کنند.
  • برند رادیاتور: بهتر است به سراغ برندهای معروف بروید زیرا امتحان خود را پس داده‌اند. اگر برند ناشناخته‌ای را استفاده کنید، ممکن است خیلی سریع سوراخ شده و به واشر سرسیلندر خودرو شما آسیب وارد کند. به همین دلیل کمی بیشتر هزینه کنید و یک برند معروف و باکیفیت خریداری نمایید.
  • گارانتی: برندهای معروف همیشه با کیفیت بوده و دارای ضمانت نامه نیز هستند. پس شما می‌توانید با توجه به داشتن گارانتی با اطمینان بیشتری اقدام به خریداری رادیاتور کنید. در صورت برخورد با مشکل در آینده شرکت آن را برای شما به صورت رایگان تعویض می‌کند.
  • از فروشگاه معتبر خرید کنید: متاسفانه روزانه حجم زیادی کالای تقلبی وارد بازار می‌شود که از نظر ظاهری دقیقا مشابه جنس اصلی هستند. تنها راه تشخیص آن مهارت و تجربه است، اگر مهارت لازم را در این زمینه ندارید حتما از فروشگاه معتبر خرید کنید.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید رادیاتور آب خودرو مورد نظر خود را خریداری کنید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از بهترین نمونه‌های رادیاتور آب خودرو ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک کردن روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید.


۱ رادیاتور آب مدل s11-1301110-ca مناسب برای ام وی ام

رادیاتور آب مدل s11-1301110-ca مناسب برای ام وی ام

مشخصات

  • شماره فنی
    s11-1301110-ca
  • مناسب برای خودرو
    ام وی ام ۱۱۰

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ رادیاتور آب مدل ۱۳۰۱۱۰۰U1510 مناسب برای جک S5

رادیاتور آب مدل 1301100U1510 مناسب برای جک S5

مشخصات

  • شماره فنی
    ۱۳۰۱۱۰۰U1510
  • مناسب برای خودرو
    جک S5

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳ رادیاتور آب کوشش کد ۲۰۵ مناسب برای رنو ال ۹۰

رادیاتور آب کوشش کد 205 مناسب برای رنو ال 90

مشخصات

  • گنجایش
    ۴ لیتر
  • مناسب برای خودرو
    رنو L90

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۴ رادیاتور آب ام وی ام ۵۳۰ مدل A21-1301110

رادیاتور آب ام وی ام 530 مدل A21-1301110

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    ام وی ام ۵۳۰
  • سایر توضیحات
    ام وی ام ۵۳۰ام وی ام ۵۵۰ دنده

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۵ رادیاتور آب مدل ۱۳۰۱۱۰۰BS16XA مناسب برای گریت وال ولکس C30

رادیاتور آب مدل 1301100BS16XA مناسب برای گریت وال ولکس C30

مشخصات

  • شماره فنی
    ۱۳۰۱۱۰۰BS16XA
  • مناسب برای خودرو
    گریت وال ولکس C30

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۶ رادیاتور آب سهند رادیات کد ۲۰۴ مناسب برای رنو ال۹۰

رادیاتور آب سهند رادیات کد 204 مناسب برای رنو ال90

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    رنو L90

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۷ رادیاتور آب کوشش کد ۲۰۸ مناسب برای پژو ۴۰۵

رادیاتور آب کوشش کد 208 مناسب برای پژو 405

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    پژو ۴۰۵

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۸ رادیاتور آب ام وی ام ۱۱۰ مدل S11-1301110CA

رادیاتور آب ام وی ام 110 مدل S11-1301110CA

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    ام وی ام ۱۱۰

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۹ رادیاتور آب ولئو آرمکو کد ۰۱ مناسب برای سمند EF7

رادیاتور آب ولئو آرمکو کد 01 مناسب برای سمند EF7

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    سمند

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۰ رادیاتور آب جک موتورز کد ۰۰۲۲ مناسب برای جک s5

رادیاتور آب جک موتورز  کد 0022 مناسب برای جک s5

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    جک S5
  • سایر توضیحات
    این قطعه اصلی و با کیفیت می باشد

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۱ رادیاتور آب ام وی ام X33 مدل T11-1301110BA

رادیاتور آب ام وی ام X33 مدل T11-1301110BA

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    ام وی ام X33

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۲ رادیاتور آب کوشش کد ۱۹۸ مناسب برای زانتیا

رادیاتور آب کوشش کد 198 مناسب برای زانتیا

مشخصات

  • گنجایش
    ۵ لیتر
  • مناسب برای خودرو
    سیتروئن زانتیا
  • سایر توضیحات
    مناسب برای خودرو های زانتیا ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۳ رادیاتور آب رادیاتور ایران کد SH

رادیاتور آب رادیاتور ایران کد SH

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    پژو ۴۰۵

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۴ رادیاتور آب آرمکو مدل ۹۵۲۴ مناسب برای سمند گاز سوز

رادیاتور آب آرمکو مدل 9524 مناسب برای سمند گاز سوز

مشخصات

  • شناسه کالا
    ۲۹۰۴۷۸۴۷۰۰۸۰۵
  • گنجایش
    ۴ لیتر
  • مناسب برای خودرو
    سمند
  • ویژگی‌های رادیاتور آب
    بست پیچی برای اتصال شلنگ

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۵ رادیاتور آب هانون مدل ۲۵۳۱۰۲B700 مناسب برای هیوندای سانتافه ۲۰۰۷

رادیاتور آب هانون مدل 253102B700 مناسب برای هیوندای سانتافه 2007

مشخصات

  • گنجایش
    ۹ لیتر
  • مناسب برای خودرو
    هیوندای سانتافه

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۶ رادیاتور آب ایساکو مدل ۰۷۲۰۱۰۵۱۰۲ مناسب برای پژو ۴۰۵

رادیاتور آب ایساکو مدل 0720105102 مناسب برای پژو 405

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    پژو ۴۰۵
  • سایر توضیحات
    رادیاتور موتوربا اتصالات سرشیلنگیپژو رادیات آب ۴۰۵ طرح جدید تک لول ایساکو ۷۲۰۱۰۵۱۰۲

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۷ رادیاتور آب کوشش کد ۱۹۹ مناسب برای سمند گاز سوز EF7

رادیاتور آب کوشش کد 199 مناسب برای سمند گاز سوز EF7

مشخصات

  • گنجایش
    ۸ لیتر
  • مناسب برای خودرو
    سمند
  • سایر توضیحات
    سمند EF7 گاز سوز

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۸ رادیاتور آب مدل aqbp کد ۰۰۲۲ مناسب برای جک s5

رادیاتور آب مدل aqbp کد 0022 مناسب برای جک s5

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    جک S5

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۹ رادیاتور آب کوشش کد ۲۰۹ مناسب برای سمند EF7

رادیاتور آب کوشش کد 209 مناسب برای سمند EF7

مشخصات

  • گنجایش
    ۶ لیتر
  • مناسب برای خودرو
    سمند
  • سایر توضیحات
    مناسب برای سمند EF7 بنزینی تک سوز

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲۰ رادیاتو آب آرمکو مدل ۱۳۳۶ مناسب برای پارس

رادیاتو آب آرمکو مدل 1336 مناسب برای پارس

مشخصات

  • شناسه کالا
    ۲۹۰۴۷۸۴۷۲۰۷۹۹
  • گنجایش
    ۴ لیتر
  • مناسب برای خودرو
    پژو ۴۰۵
  • ویژگی‌های رادیاتور آب
    بست پیچی برای اتصال شلنگ

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲۱ رادیاتور آب مدل ۲۵۳۱۰۲B100 مناسب برای سانتافه

رادیاتور آب مدل 253102B100 مناسب برای سانتافه

مشخصات

  • شناسه کالا
    ۲۸۰۰۰۰۲۳۶۴۲۲۷
  • مناسب برای خودرو
    هیوندای سانتافه

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲۲ رادیاتور آب ام وی ام ۳۱۵ مدل A13-1301110

رادیاتور آب ام وی ام 315 مدل A13-1301110

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    ام وی ام ۳۱۵

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید رادیاتور خودرو در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

بشتر بخوانید: راهنمای خرید سیم کلاچ خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا