خواب و حمام

بالش، راهنمای خرید انواع بالشت نرم و راحت به همراه نکات مهم هنگام خرید

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید بالش باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

بدون شک یکی از بهترین ابزارهایی که بشر برای راحتی و استراحت خود کشف کرده بالش می‌باشد. فرقی نمی‌کند که شما پول‌دار باشید یا فقیر، شما در هر طبقه اجتماعی زندگی می‌کنید برای استراحت شبانه و خواب راحت به بالش نیاز دارید. این وسیله هنگام خواب زیر سر شما قرار می‌گیرد و فشار وزن سر روی گردن و ستون فقرات شما را خنثی می‌کند. متاسفانه خیلی از افراد به بالش خود اهمیت نمی‌دهند و متاسفانه بعد از مدتی متوجه می‌شوند که استفاده از بالشت نامناسب چه بلایی سر سلامت آن‌ها آورده است. این افراد معمولا بعد از مراجعه به پزشک بعد از احساس درد در ناحیه گردن متوجه این مسئله می‌شوند. اگر شما فرد زیرکی باشید، می‌توانید با انتخاب بالشت مناسب جلوی خیلی از بیماری‌های مربوط به کمر و گردن مانند: آرتروز گردن را بگیرید.

بالش معمولا از با پنبه پر می‌شود و یا الیاف البته بالشت‌هایی هم وجود دارند که به وسیله پَر پر‌ می‌شوند. هنگام خرید این وسیله حتما به نوع موادی که با آن پر می‌شود توجه داشته باشید. برخی از این مواد ممکن است به سلامتی شما آسیب وارد کنند. اگر بدن شما نسبت به یک سری مواد از خود واکنش آلرژی نشان می‌دهد، بهتر است تا حد امکان به سراغ بالش‌های پر نروید، زیرا این ماده به شدت آلرژی‌زا می‌باشد. همیشه بیشترین میزان بودجه خود را به خرید بالش اختصاص دهید، زیرا نمونه‌های ارزان فاقد کیفیت هستند و سلامت شما را به خطر می‌اندازند. شما حتی اگر تغذیه خوبی نداشته باشید تلاش کنید برای خود حداقل یک بالش خوب را تهیه کنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که نگران سلامتی خود هستید و برای سلامتی خود ارزش قائل می‌باشید و قصد خرید بالش را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله ارزشمند به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب به شما انواع بالش را معرفی می‌کنیم و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید بالش باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

بالش‌چیست و چه کاربردی دارد؟

بالش یا همان بالنج وسیله‌ای است چهار گوش یا استوانه‌ای که درون آن را به وسیله مواد نرم مثل: الیاف، پر یا پنبه پر می‌کنند. البته ممکن است درون آن ابری هم قرار دهند این وسیله زمان استراحت زیر سر قرار می‌گیرد. در زمان‌های گذشته تا به امروز از این وسیله استفاده می‌شود و فقط مواد درون و شکل ظاهری آن دستخوش یک سری تغییرات شده است. در مجموع بالنج را می‌توان مهم‌ترین جزو یک تخت‌ خواب دانست. بدون تخت می‌توان روی زمین خوابید اما بدون داشتن بالشت حتی روی تخت هم نمی‌توان خوابید یا حتی استراحت کرد. ویکی‌پدیا

تاریخچه استفاده از بالشت:

همان طور که در ابتدای متن توضیح داده شد، این وسیله در طول دوران مختلف دست‌خوش یک سری تغییرات شده اما همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید اولین استفاده از بالشت را می‌توان به یونانیان ثروتمند نسبت داد. این افراد سر و پاهای خود را روی کوسن‌هایی مربعی شکل که با دور دوزی تزئین شده بود قرار می‌دادند. مصریان هم سر را مهم‌ترین قسمت بدن و زندگی می‌دانستند و برای خرید این محصول بیشترین هزینه را می‌کردند. در کشور چین بر خلاف کشورهای دیگر مخالف بالنج نرم بودند و اعتقاد داشتند که این بالشت‌ها زندگی را از آدم می‌گیرند. بنابراین بالشت‌های خود را از مواد سفت مانند چوب و سرامیک می‌ساختند.

حتما بخوانید: راهنمای خرید رو تختی دونفره

انواع بالش‌از نظر شکل ظاهری:

  1. بالشت مستطیل: یکی از مرسوم‌ترین مدل‌های بالنج در جهان می‌باشد. معمولا یک پارچه به شکل مستطیل دوخته می‌شود، سپس درون آن را به وسیله پنبه، پر یا الیاف پر می‌کنند، البته مدل‌هایی هم وجود دارند که درون آن‌ها را با ابری یا اسفنج پر کرده ولی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  2. بالشت لوله‌ای: این مدل بیشتر در ایران باستان استفاده می‌شد، اما باز هم طرفداران خاص خود را دارد. در این نمونه یک پارچه به شکل استوانه دوخته می‌شود و درون آن را برخلاف نمونه قبلی برای پُر کردن آن بیشتر از پَر استفاده می‌کنند. پَر گردن قو در تهیه بالشت معروف بوده و از همه گران‌تر می‌باشد. البته این مدل را می‌توان با پنبه و الیاف هم پُر کرد.

انواع بالش موجود در بازار:

  1. بالشت طبی: برای کسانی که از درد زانو و کمر رنج می‌برند بالشت طبی گزینه مناسبی است، زیرا کاملا استاندارد با گردن و ستون فقرات طراحی شده‌اند. این مدل بیشتر روی پر کردن فضای خالی بین گردن و شانه مانور دارد، بنابراین شما باید ارتفاع آن را متناسب با سر و گردن خود در نظر بگیرید.
  2. بالشت بادی: این نمونه بیشتر برای مسافرت و طبیعت گردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا با خالی کردن باد آن حجم آن خیلی کاهش پیدا می‌کند و فضای زیادی از کوله پشتی شما را اشغال نمی‌کند. توصیه می‌کنم حتما برای باد کردن آن‌ها از تلمبه استفاده کنید. زیرا باد کردن با دهان باعث انتقال ویروس می‌شود.
  3. بالشت نشستن: برخی افراد که دچار کمردرد و مشکلاتی نظیر بواسیر هستند امکان نشستن روی زمین سفت را ندارند، بنابراین این افراد باید از بالشت مخصوص نشستن استفاده کنند. این بالنج‌ها گودی لگن شما را پر کرده و به علت داشتن نرمی بالا شما روی آن درد کمتری را احساس می‌کنید. شکل ظاهری آن‌ها معمولا گردی است.
  4. بالشت بارداری: این مدل بیشتر در دسته بالنج‌های طبی قرار می‌گیرد، اما بد نیست ان را به صورت جدا به شما معرفی کنیم. در طول دوره بارداری وزن شکم به حدی زیاد می‌شود که مادر هنگام خواب احساس ناراحتی می‌کند به همین علت شما باید با قرار دادن بالشت بارداری زیر شکم وزن شکم را خنثی کنید. قرار دادن این بالنج وسط پاها باعث ایجاد حس راحتی در مادر می‌شود.
  5. بالشت مخصوص زانو درد: اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از درد زانو رنج می‌برید. توصیه می‌کنم حتما این بالنج را بین زانوهای خود قرار دهید. زمانی که شخص به پهلو می‌خوابد سایش زانوها روی یکدیگر باعث تشدید درد می‌شود، به همین علت برای جلوگیری از این اتفاق باید فضای بین زانو‌ها را با بالنج زانو درد پر کرد.

بهترین مارک بالش چیست؟

هیچ کس امکان ندارد بتواند یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک بالشت به شما معرفی کند، زیرا این کار بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و حق برندهای با کیفیت دیگر نیز ضایع می‌شود و از آنجایی که وب سایت کیمیک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه مطلب لیستی از بهترین برندهای خرید بالنج را به شما معرفی می‌کنیم.

  • بالشت فونیکس
  • بالشت ارکیده
  • بالشت بونل پلاست
  • بالشت ایپک
  • بالشت بونل پلاست
  • بالشت ویرجین
  • بالشت ورنا
  • بالشت فایپیکو
  • بالشت هارمونی
  • بالشت زانکو
  • بالشت زیکزاگ

نکات مهم هنگام خرید بالش:

  1. قیمت محصول: اولین و مهم‌ترین نکته در مورد خرید بالنج قیمت آن می‌باشد، قیمت نقش بسیار مهمی در انتخاب شما دارد. بهتر است قبل از هر کاری مقدار بودجه برای خرید بالنج را مشخص کنید. با مشخص کردن میزان بودجه خود به خود بسیاری از کالاهایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و انتخاب برای شما آسان می‌شود.
  2. نوع محصول: بالنج تنها برای قرار دادن زیر سر استفاده نمی‌شود بلکه کاربردهای دیگری هم دارد برای هر کار خاص بالشی جداگانه وجود دارد که شما باید حتما از همان نمونه استفاده کنید. مثلا اگر با نشست روی زمین مشکل دارید، بهتر است نمونه مخصوص نشستن و اگر باردار هستید بالنج مخصوص بارداری برای افرادی که دارای زانو درد هستند نمونه مخصوص زانو درد پیشنهاد می‌شود. در ابتدای همین مطلب تک تک مدل‌ها به صورت کامل توضیح داده شد.
  3. جنس بالشت: اول از هر چیزی به جنس پارچه‌ای که بالنج از آن دوخته می‌شود، توجه کنید. هر چه کیفیت پارچه آن بالاتر باشد، طول عمر بیشتری دارد و شما دفعات بیشتری می‌توانید از آن استفاده کنید. البته استفاده از رو بالشی هم طول عمر آن را بیشتر می‌کند. به جنس موادی که بالنج را از آن پر می‌کنند هم توجه کنید، در بین پنبه، الیاف و پر شما می‌توانید یکی را انتخاب کنید که پر از همه گران‌تر است.
  4. اندازه بالشت: شاید مهم‌ترین نکته در مورد خرید خرید بالنج اندازه آن باشد، اندازه بالنج است که مشخص می‌کند از نظر پزشکی برای شما مناسب است یا خیر، البته ارتفاع بالنج از اهمیت بیشتری در واقع یک نمونه خوب باید سر شما را در راستای شانه نگهداری کند، نه خیلی بالاتر و نه خیلی پایین‌تر بلکه دقیقا در راستای همدیگر، اگر این اندازه مقداری کوتاه‌تر یا بلند‌تر باشد، بدون شک شما بعد از استفاده از این مدل‌ها بعد از مدتی دچار گردن درد شدید می‌شوید و در صورت ادامه استفاده مشکل دائمی می‌شود.
  5. رنگ بالش: شاید در نگاه اول این نکته برای شما بی اهمیت به نظر برسد، اما بعد از مدتی متوجه خواهید شد که این موضوع هم مهم بوده است. اهمیت این نکته زمانی مشخص می‌شود که شما بعد از خرید متوجه می‌شوید که رنگ و طرح آن با سرویس خواب و رنگ پرده شما هم خوانی ندارد. پس همیشه قبل از خرید این محصول به رنگ و طرح روی خرید بالنج هم توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  6. برند محصول: اگر شما در مورد خرید این محصول همچنان سردرگم هستید و احساس می‌کنید دانش لازم را کسب نکرده‌اید، بهتر است برندهای شناخته شده را خریداری کنید، زیرا اشخاص دیگر از قبل آن‌ها را تست کرده و امتحان خود را پس داده‌اند. پس اگر می‌خواهید از خرید خود پشیمان نشوید و وقت و بودجه خود را هدر ندهید حتما از برندهای شناخته شده یکی را انتخاب کنید.

روش نگهداری از بالش:

  • همیشه به محض خرید بالنج برای آن روبالشی تهیه کنید، این کار شستشوی آن را آسان کرده و طول عمر بالنج را افزایش می‌دهد.
  • اگر قرار است مدتی از خرید بالنج خود استفاده نکنید، آن را داخل کمد بالاتر از رختخواب‌های دیگر نگهداری کنید. زیرا وارد شدن فشار باعث خوابیدن پف بالشت می‌شود.
  • هرگز نباید خود بالشت را شستشو داد، زیرا به راحتی خشک نمی‌شود و امکان بو کردن و کپ زدن داخل بالنج به دور از انتظار نیست به خصوص اگر پنبه باشد.
  • هر چند وقت یکبار برای رعایت بهداشت می‌توانید روبالشی را از آن خارج کرده و جلوی آفتاب قرار دهید، تا باکتری و قارچ‌های روی آن از بین بروند.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید خرید بالنج مورد نظرتان را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه بالنج پرفروش و ارزان موجود در بازار را برای شما جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.


۱ بالشت مدل هالو رویا

بالشت مدل هالو رویا

مشخصات

  • ابعاد
    ۷۰x50x15 سانتی‌متر
  • وزن
    ۱۰۰۰ گرم
  • الیاف داخلی
    هالو
  • جنس پارچه رویه
    تترون
  • ویژگی کالای خواب
    هتلی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ بالشت مدل بونل پلاس C33

بالشت مدل بونل پلاس C33

مشخصات

  • ابعاد
    ۷۰x50x25 سانتی‌متر
  • وزن
    ۱۰۰۰ گرم
  • الیاف داخلی
    هالو
  • جنس پارچه رویه
    تترون
  • قابلیت شست‌وشو
    با ماشین لباس‌شویی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳ بالشت اکسون مدل ارتوپدیک دو حالته پر و الیاف

بالشت اکسون مدل ارتوپدیک دو حالته پر و الیاف

مشخصات

  • ابعاد
    ۷۰x50x15 سانتی‌متر
  • وزن
    ۱۲۰۰ گرم
  • الیاف داخلی
    پر غاز
  • جنس پارچه رویه
    کتان
  • ویژگی کالای خواب
    هتلی
  • سایر توضیحات
    بالش ارتوپدیک یک بالش دو منظوره برای ایجاد احساس های متنوع در یک بالش با به کار گیری الیاف شبه پر ضد حساسیت و ضد باکتری در قسمت جلو بالش و الیاف پر طبیعی غاز با بهره مندی از پارچه مخصوص پر کتان وارداتی downdown proof در انتهای بالش باعث ایجاد یک بالش دو حالته میشود. قسمت جلو بالش کمی سفت تر از قسمت انتهای بالش است که قسمت سفت بیشتر به خاطر ساپورت گردن و قسمت نرم برای راحتی خواب میباشد

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۴ بالشت آکسون مدل medical

بالشت آکسون مدل medical

مشخصات

  • ابعاد
    ۳۸x58x11 سانتی‌متر
  • وزن
    ۲۵۰۰ گرم
  • الیاف داخلی
    مموری فوم
  • جنس پارچه رویه
    پارچه
  • قابلیت شست‌وشو
    با دست

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۵ بالشت هوشمند مدل موج

بالشت هوشمند مدل موج

مشخصات

  • ابعاد
    ۶۰x31x12 سانتی‌متر
  • وزن
    ۱۷۳۵ گرم
  • جنس پارچه رویه
    پارچه
  • قابلیت شست‌وشو
    با دست
  • سایر توضیحات
    کاهش خروپف شبانه افزایش گردش خون کاهش سردردهای صبح کاهش فشاروارد شده برسر وگردن ناشی از نیروی عکس العمل

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید بالشت در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

در ادامه بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دستگاه منگنه کوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا