کوه‌نوردی و کمپینگملزومات گردش و سفر

راهنمای خرید و معرفی انواع استند و ساج سفری ارزان+قیمت روز

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید استند و ساج سفری باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

یکی از تجهیزات مهم و ضروری که در کوهنوردی و کپمینگ باید حتما باید همراه خود داشته باشید، استند و ساج سفری است. در واقع این وسیله یک ابزار همه کاره برای آشپزی در دل طبیعت می‌باشد و بدون این وسیله شما کار شما لنگ می‌‌شود و قادر به پخت نان و آشپزی کردن برای خود نمی‌باشید. شاید با خود بگوئید تا زمانی که غذاهای آماده و کنسرو شده در بازار وجود دارد چه کاری است که به آشپزی در طبیعت مشغول شویم. اما شما با این کار لذت آشپزی کردن در طبیعت را از دست می‌دهید. این لذت با سایر لذت های دنیا قابل مقایسه نیست و در هیچ جای دنیا نمونه آن را پیدا نخواهید کرد. هیچ چیز مانند یک نان گرم و تازه که دست پخت خودتان باشد و خوردن یک غذای گرم نمی‌تواند شما را روی وجد بیاورد.

برای پختن نان در شرایط عادی شما نیاز به یک تنور برای پخت نان دارید. متاسفانه زمانی که شما در دل طبیعت هستید مکان اسکان و کمپ شما جای مشخصی ندارد پس از قبل نمی‌توان برای آن نقطه تنور ساخت که در این شرایط بهترین کار استفاده از استند و ساج سفری است. شما به راحتی می‌توانید زیر استند یا همان سه پایه ایستاده آتش روشن کنید و زمانی که دما به حد مطلوب رسید ساج را روی استند آویز کنید و بدون داشتن تنور روی ساج خود شروع به پختن نان کنید. همچنین برخی استندها دارای کتری سفری نیز هستند که شما در صورت تمایل می‌توانید با آن آب را بجوشانید و دمنوش یا چای مورد نظر خود را دم کنید. پس اگر اهل خوردن چای و دمنوش هستید، حتما به سراغ مدل‌های دارای کتری بروید زیرا نسبت به نمونه قبلی کارایی بیشتری دارند.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به سفر به طبیعت دارید و تصمیم گرفته‌اید برای خود یک عدد استند و ساج سفری خریداری نمایید. اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. زیرا ما در این مقاله به شما یک سری نکات مهم را آموزش می‌دهیم که به وسیله این نکات می‌توانید به راحتی برای خود یک استند و ساج سفری خوب خریداری نمایید.

منظور از استند و ساج سفری چیست و چه کاربردی دارند؟

استند یا stand یک کلمه لاتین است که معنای آن ایستادن می‌باشد. امروزه شاید این کلمه بیشتر به گوش شما برسد. زیرا در گذشته به اندازه امروز کلمات لاتین وارد زبان فارسی نشده بود. در واقع استند یک سه پایه فلزی است که بدون نیاز به شی دیگر قابلیت ایستادن دارد. حال به سراغ ساج می‌رویم، کلمه ساج از تاکستان شهری در استان همدان شروع شد در این شهر به یک دیگ یا صفحه فلزی که برای پختن نان ساجی (نوعی نان نازک) از آن استفاده می‌شود. امروزه با اختراع استند ساج به یک وسیله جدید برای پخت نان در سفر تبدیل شد. شما می‌توانید همراه با استند و ساج سفری یک کتری سفری هم خریداری کرده و مجموعه خود را کامل‌تر کنید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید اجاق گاز سفری

مزایای استفاده از استند و ساج سفری:

  • قیمت این وسیله نسبت به سایر وسایل مشابه مانند: پیک نیک و اجاق گاز سفری ارزان‌تر بوده بنابراین با هر میزان بودجه و درآمد می‌توانید برای خود آن را خریداری نمایید.
  • به علت داشتن وزن خیلی کم و پایه‌های تاشو می‌توانید این وسیله پر کاربرد را به راحتی با خود به هر نقطه‌ای جا‌به‌جا کنید.
  • با این وسیله در اصل در شهر تاکستان در استان همدان برای پخت نان استفاده می‌شود. بنابراین به وسیله آن می‌توانید برای خود در طبیعت نان گرم و تازه داشته باشید.
  • در قسمت‌های جنوب کشور از این دستگاه به منظور سرخ کردن ماهی و یک ماهیتابه بزرگ استفاده می‌شود. پس استند و ساج سفری را می‌توان برای سرخ کردن هر مواد غذایی استفاده کرد.
  • به علت عمق مناسبی که ساج این استند دارد می‌توان داخل آن مواد غذایی مختلف را پخت. حتی اگر یک توری مخصوص داشته باشید می‌توانید ساج را به یک بخار پز حرفه‌ای تبدیل نمایید.

انواع استند سفری مناسب کوهنوردی و کمپینگ:

  1. استند و ساج سفری: این مدل دارای یک سه پایه و یک عدد ساج جهت اتصال به استند می‌باشد. این مدل خود دارای دو نمونه پایه ساده و پایه تاشو است. پایه تاشو به اندازه خیلی کوچکی تبدیل می‌شود و به راحتی می‌توان آن را درون کوله پشتی کوهنوردی خود قرار داد.
  2. استند و ساج و کتری سفری: این نوع استند علاوه در واقع همان نمونه قبلی است با این تفاوت که یک کتری جهت درست کردن چای، دمنوش و آب جوش با یک محل برای قرار گرفتن کتری سفری روی استند به آن اضافه شده است. یکی از معایب مدل قبلی نداشتن کتری بود که در این مدل اصلاح شد.
  3. استند سفری منقل‌دار: این استند می‌تواند همان نمونه اولی که شامل استند و ساج است باشد و هم می‌تواند شبیه نمونه دوم یعنی دارای ساج و کتری سفری باشد. نکته جالب توجهی که در این مدل می‌توان پیدا کرد قابلیت اضافه کردن قابلمه دسته‌دار و در نهایت تبدیل پایه‌های استند به منقل سفری است. این مدل استند را می‌توان یک ابزار همه کاره برای کوهنوردی و کمپینگ دانست.
  4. استند و ساج گریل سفری: با روی کار آمدن تابه‌های گریل استفاده از روغن به حداقل میزان خود رسید و کسانی که رژیم غذایی داشتند به شدت از این تابه‌ها استقبال کردند. امروزه به دلیل استقبال از تابه گریل استند و ساج گریل هم ساخته شد تا شما در گردش و سفر هم بتوانید رژیم غذایی خود را کنترل نمایید.

جنس ساج کوهنوردی و کمپینگ:

ساج معمولا از فلز و سفال ساخته می‌شود. در نمونه سفری ساج مورد نظر از فلز تولید می‌شود زیرا در جنس سفال احتمال لب‌پر شدن و شکستگی ساج به دور از انتظار نیست. ساج فلزی را معمولا از استیل ضد زنگ، فولاد تفلون شده و آهن یا چدن سیزن گیاهی شده تهیه می‌کنند. در واقع سیزن یک تکنولوژی نچسب کردن تابه با روغن گیاهی است که بیشتر در مورد تابه آهن و چدن کارایی دارد. برای این منظور تابه را خوب تمیز می‌کنند، سپس آن را حرارت داده و یک روغن گیاهی به خوبی چرب می‌کنند، تابه را آنچنان حرارت می‌دهند که روغن روی تابه بسوزد.

قیمت استند و ساج سفری:

قیمت این وسیله به یک سری فاکتورها بستگی دارد، به عنوان مثال: تعداد وسایل، اگر شما فقط یک استند را به همراه ساج آن خریداری نمایید به طور قطع قیمت آن از نمونه سه تیکه که دارای کتری هم هست ارزان‌تر است. جنس ساج را هم در نظر بگیرید. اگر از استیل ضد زنگ و فولاد تفلون شده ساخته شده باشد قیمت آن بالا‌تر می‌باشد زیرا مانند نمونه آهنی زنگ نمی‌زند و نیاز به سیزینگ کردن هم ندارد. جهت اطلاع از قیمت روز این محصول به انتهای همین مطلب مراجعه نمایید.

علت سیزینگ کردن ساج آهنی و چدنی با روغن گیاهی سیزن چیست؟

همان طور که می‌دانید آشپزی کردن با یک ساج نچسب کار بسیار دشواری است، زیرا مواد غذایی به آن می‌چسبد و شستن آن را مشکل می‌کند. بنابراین لازم است که هر چند وقت یکبار ساج خود را به این روش به نچسب تبدیل کنید. ساج آهنی و چدنی در اثر رطوبت هوا و تماس با آب هنگام شستشو دچار زنگ زدگی می‌شود و مزه غذا درون آن تغییر می‌کند بنابراین باید برای جلوگیری از زنگ زدگی ساج و تغییر طعم غذا آن را به وسیله روغن سیزن، سیزینگ نمود.

ساج سه پایه و کتری را از کجا بخریم:

خوشبختانه خرید لوازم کوهنوردی و کمپینگ کار بسیار ساده‌ای است. شما در هر استان و شهری که زندگی می‌کنید یک یا چند مغازه فروش تجهیزات شکار و کوهنوردی وجود دارد که شما می‌توانید از این مغازه‌ها به صورت حضوری انواع آن را مشاهده کرده و خریداری نمایید‌. اگر به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا و یا دلایل شخصی تمایلی به خرید حضوری محصول ندارید، می‌توانید به انتهای مطلب مراجعه کرده و بهترین مارک سه پایه ساج و کتری سفری را برای خود خریداری نمایید. در صورتی که جنس مورد نظر شما با چیزی که خرید کرده‌اید متفاوت بود و چیزی که مد نظرتان بود از آب در نیامد. شما می‌توانید تا هفت روز جنس مورد نظر را مرجوع کرده و وجه خود را دریافت نمایید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید چاقو سفری

نکات مهم و کاربردی هنگام خرید استند و ساج سفری:

  • قیمت ساج و سه‌پایه: قیمت نقش مهم و بسزایی را در انتخاب شما ایفا می‌کند. قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید ساج و سه‌پایه آن را مشخص نمایید. با مشخص شدن مقدار بودجه خیلی از مدل‌هایی که در رنج قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و خرید برای شما آسان‌تر می‌شود.
  • نوع استند و ساج: همان طور که می‌دانید استند و ساج سفری انواع مختلفی دارد. این بسته به انتخاب و نوع استفاده شما است که چه نمونه‌ای از آن را خریداری کنید. اگر نمی‌خواهید حجم زیادی از کوله پشتی شما گرفته شود و علاقه‌ای به میل کردن چای در سفر ندارید می‌توانید نمونه بدون کتری آن را خریداری نمایید. اما اگر دوست دارید که وسایل سفر شما کامل باشد و مشکلی با جدا دادن وسایل خود ندارید می‌توانید نمونه کتری‌دار و تاشو منقل‌دار آن را خریداری کنید.
  • اندازه ساج: ساج سفری هم مانند ماهیتابه در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود. این بستگی به تعداد افرادی دارد که قرار است از آن استفاده کنند. اگر تنها دو نفر هستید بهتر است ساج دو نفره را خریداری کنید و اگر تعداد شما بیشتر است. می‌توانید با توجه به جمعیت همسفران خود اندازه ساج را در نظر بگیرد. هرگز هر نفر یک ساج و استند را درون کوله پشتی خود حمل نکند زیرا با تقسیم وسایل می‌توانید تجهیزات بیشتری را با خود داشته باشید.
  • جنس تابه یا ساج: همان گونه که در قسمت ابتدایی مطلب توضیح داده شده این ساج از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود. به دلیل اینکه سفال شکننده است قید جنس سفال را بزنید و به سراغ جنس فلزی بروید. با توجه به میزان بودجه خود از میان استیل و فولاد ضد زنگ و نچسب و آهن و چدن معمولی یکی را انتخاب کنید. شما می‌توانید طبق دستوری که در ابتدای مطلب ذکر شد ساج آهن و چدن معمولی را ضد زنگ و نچسب کنید.
  • نوع پایه استند: پایه استند در دو نمونه معمولی و تاشو تولید می‌شود. این بستگی به سلیقه و نوع انتخاب شما دارد که کدام پایه را انتخاب کنید. پایه ساده سه عدد میله بلند است که جا‌به‌جایی آن را مقداری دشوار می‌کند، اما نمونه تاشو با اینکه مقاومت بالایی ندارد، تغییر اندازه می‌دهد و می‌توان آن را به راحتی درون کوله پشتی قرار داد و حمل کرد.
  • دسته و درب ساج: این نکته یک قانون کلی نیست و بستگی به سلیقه فرد مورد نظر دارد. قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که ۹۹ درصد از ساج‌های بازار فاقد درب هستند. شاید بد نباشد که ساج مورد نظر شما حداقل دارای یک دسته با روکش نسوز و ضد گرما باشد. این مورد کار با این وسیله و جا‌به‌جایی آن را آسان‌تر می‌کند.
  • از فروشگاه معتبر خرید: متاسفانه روزانه حجم زیادی از اجناس تقلبی روانه بازار می‌شوند که از نظر ظاهری شباهت زیادی به جنس اصلی دارند. تشخیص جنس تقلبی از اصلی مستلزم داشتن تجربه و دانش بالا در این زمینه است. به عنوان مثال ممکن است ساج مورد نظر شما تقلبی باشد و تفلون روی آن خیلی سریع از بین برود و یا اینکه ضد زنگ نباشد و بعد از مدتی زنگ بزند. پس اگر تخصص کافی در این زمینه را ندارید، از فروشگاه معتبر خرید کنید.

روش نگهداری از استند و ساج سفری:

  1. این نکته را فراموش نکنید که فقط ساج شما می‌تواند خاصیت ضد زنگ داشته باشد و امکان زنگ زدگی در پایه استند وجود دارد. بنابراین از قرار دادن استند در محل مرطوب جدا خودداری کنید.
  2. ساج‌هایی که به وسیله تفلون نچسب شده‌اند را باید بیشتر مراقبت کرد. یعنی به جای استفاده از قاشق فلزی از یک قاشق چوبی موقع آشپزی استفاده نمایید تا به تفلون آن آسیب وارد نشود.
  3. در مورد ساج‌های آهنی و چدنی که به وسیله فرآیند سیزینگ ضد زنگ و نچسب شده‌اند باید گفت که هر چند وقت یکبار باید آن‌ها را به وسیله روغن مخصوص سیزینگ کرد. در غیر این صورت خاصیت نچسب خود را از دست داده و به راحتی زنگ می‌زنند.
  4. بعد از هر بار استفاده ساج را با مایع ظرفشویی و یک اسکاچ نرم شستشو دهید. به هیچ عنوان از سیم ظرفشویی استفاده نکنید زیرا باعث از بین رفتن لایه تفلونی آن می‌شود. بهتر است بلافاصله بعد از استفاده آن را شستشو دهید و اجازه ندهید چربی و مواد غذایی روی ساج خشک شود.
  5. فراموش نکنید که ساج یک ورقه فلزی است و گرمای زیاد می‌تواند به آن آسیب جدی وارد کند. بنابراین از قرار دادن ساج روی دمای خیلی زیاد آتش خودداری فرمائید. چون ممکن است ساج شما خم شده و یا سوراخ شود.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید استند و ساج سفری مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از بهترین برندهای استند و ساج سفری ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.


۱ استند و ساج گریل سفری کد ۰۰۱

استند و ساج گریل سفری کد 001

مشخصات

  • ابعاد
    ۱۰۴ × ۶۴ × ۶۹ سانتی‌متر
  • وزن
    ۴۱۰۰ گرم
  • جنس
    فلز
  • سایر توضیحات
    سه پایه آتش سفریبه همراه گریلبا میله هایی در هم روندهقابلیت تنظیم ارتفاع گریل یا ساجامکان آویز کتری دستگیره ساج دارای قابلیت جداشدندارای انبر دستی برای توری گریلدارای کیف روکش گیاهی از جنس سیزنجنس توری چدن با رویه سیزن

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ استند سفری مدل درخشان ۰۲

استند سفری مدل درخشان 02

مشخصات

  • ابعاد
    ۳۰x50x100 سانتی‌متر
  • وزن
    ۲۰۰۰ گرم
  • جنس
    آهن

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳ استند سفری مدل MA1007

استند سفری مدل MA1007

مشخصات

  • ابعاد
    ۲۲x22x15 سانتی‌متر
  • وزن
    ۷۲۰ گرم
  • جنس
    فلز
  • سایر توضیحات
    تاشوسایز کوچک

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۴ استند سفری مدل پایه میلگردی

استند سفری مدل پایه میلگردی

مشخصات

  • ابعاد
    ۶۵x65x80 سانتی‌متر
  • وزن
    ۱۵۰۰ گرم
  • جنس
    فلز
  • سایر توضیحات
    طول میله استند ۸۳ سانت و جنس ان از میلگرد مقاوم به وزن یک و نیم کیلوگرم استدارای اتصالات مقاوم و دقیق می باشدتحمل وزن بسیار بالایی داردقابلیت جمع شدن و راحتی در حمل یکی دیگر از خصوصیات این استند و سه پایه ساج و گریل می باشدساج و گریل و کتری را می توان بر روی این استند مقاوم سوار نمود

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۵ استند و ساج و کتری سفری مدل ۳۳

استند و ساج و کتری سفری مدل 33

مشخصات

  • ابعاد
    ۳۷x37x22 سانتی‌متر
  • وزن
    ۲۳۰۰ گرم
  • جنس
    فلز
  • سایر توضیحات
    استند وساج سفری همرا یک عدد کتری یک و نیم لیتری با رنگ نوک مدادی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۶ استند و ساج سفری مدل پایه میلگردی

استند و ساج سفری مدل پایه میلگردی

مشخصات

  • ابعاد
    ۶۰x60x90 سانتی‌متر
  • وزن
    ۲۶۰۰ گرم
  • جنس
    فلز
  • نوع
    سفری
  • سایر توضیحات
    ۱. سه پایه میلگردی با وزن ۱.۵ کیلوگرم۲. اتصالات دقیق و باکیفیت

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۷ استند و ساج سفری مدل E101

استند و ساج سفری مدل E101

مشخصات

  • ابعاد
    ۸۲x55x90 سانتی‌متر
  • وزن
    ۲۳۰۰ گرم
  • جنس
    فلز
  • سایر توضیحات
    – دارای ساج با ابعاد: ۹×۴۳×۵۱ سانتی‌متر با وزن: ۹۷۵ گرم- قابلیت شستشوی آسان – قابل اتصال از طریق حلقه فلزی به استند سفری

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۸ استند و کتری سفری مدل درخشان

استند و کتری سفری مدل درخشان

مشخصات

  • ابعاد
    ۷۰x40x100 سانتی‌متر
  • وزن
    ۲۲۰۰ گرم
  • جنس
    آهن

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۹ استند و ساج سفری کد S01

استند و ساج سفری کد S01

مشخصات

  • ابعاد
    ۳۷x37x17 سانتی‌متر
  • وزن
    ۲۰۰۰ گرم
  • جنس
    فلز

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۰ استند سفری مدل T451

استند سفری مدل T451

مشخصات

  • ابعاد
    ۲۵x25x2 سانتی‌متر
  • وزن
    ۱۲۰۰ گرم
  • جنس
    فلز
  • سایر توضیحات
    وسیله ای ساده و کاربردی جهت آشپزی در طبیعتاشغال فضای کم و جابه جایی آسان به دلیل تاشو بودنطول پایه ها در حالت باز ۱۵ سانتی متر است.

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۱ استند سفری مدل MA1008

استند سفری مدل MA1008

مشخصات

  • ابعاد
    ۲۶x26x20 سانتی‌متر
  • وزن
    ۹۵۰ گرم
  • جنس
    فلز
  • سایر توضیحات
    تاشوسایز بزرگ

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۲ استند سفری باربیکیو مدل BA01

استند سفری باربیکیو مدل BA01

مشخصات

  • ابعاد
    ۷۸*۴۲*۸۵ سانتی‌متر
  • وزن
    ۱۲۰۰ گرم
  • جنس
    فلز

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۳ استند و ساج سفری کد ۰۱

استند و ساج سفری کد 01

مشخصات

  • ابعاد
    ۱۰۰*۴۰*۴۰ سانتی‌متر
  • وزن
    ۲۵۰۰ گرم
  • جنس
    فلز
  • سایر توضیحات
    سه پایه آتش و ساج سفری روکش ساج از جنس سیزن نچسبقطر ۴۵ سانتی متردارای کاور حملقابلیت جدا شدن دسته ها به آسانیقابلیت اتصال به سه پایه

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید استند و ساج سفری در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان ‌بگذارید.

در ادامه بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کاناپه بادی مسافرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا