شگفت انگیز های دیجی کالا

بهترین روش پایین آوردن آمپر آب خودرو با کاهش دمای فن در ecu

بهترین روش برای اصلاح دمای موتور ماشین

ایران یک کشور چهار فصل است و اختلاف دمای هوای زیادی را در فصل تابستان شاهد هستیم. خودروهای وارداتی که از کشورهای سردسیر مانند فرانسه وارد شده‌اند برای عملکرد مفید بخاری در فصل زمستان دمای موتور تقریبا بالایی دارند، یعنی ممکن است خودرویی که سه تا پنج سال از عمر مفید آن گذشته باشد با این دما در فصل تابستان دچار مشکل شود. در این مقاله قصد داریم تا دلیل بالا رفتن آمپر آب خودرو و روش‌های پایین آوردن آمپر آب خودرو را با هم بررسی کنیم. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد، برخی کم هزینه تر و توسط شخص انجام می‌شود و برخی پر هزینه‌تر و باید آن را به یک متخصص واگذار کنید.

فراموش نکنید که شما فقط تا یک حد خاص مجاز به پایین آوردن آمپر آب خودرو خود هستید و در صورت عدم توجه به این موضوع نه تنها به خودرو خود آسیب جدی وارد می‌کنید، بلکه سبب بالا رفتن مصرف سوخت خودرو و کاهش عملکرد بخاری در فصل زمستان خواهید بود. دمای آب استاندارد خیلی از خودروها نظیر خانواده پژو ۹۷ درجه است که بهتر است دمای ابن خودروها را روی رنج ۹۰ تا ۹۳ درجه تنظیم کنید. پایین آوردن آمپر آب خودرو به دمای کمتر از ۹۰ درجه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنم ترموستات و فشنگی آب متناسب با این دما را جایگزین نمونه فابریکی خودرو خود کنید.

چرا باید دمای آب خودرو خود را پایین بیاوریم؟

در خودروهای ایرانی که اکثرا وارداتی هستند و با شرایط آب و هوایی کشور ایران بومی سازی نشده‌اند، بالا بودن دما در فصل تابستان می‌تواند مشکل ساز باشد و در مواردی سبب سوختن واشر سرسیلندر خودرو شما شود. پس با پایین آوردن آمپر آب خودرو خود می‌توانید جلوی این اتفاق ناگوار را بگیرید و از سوختن واشر سرسیلندر خودرو و حتی در مواردی سوختن موتور خودرو جلوگیری کنید.

حتما بخوانید: علت سوختن واشر سرسیلندر

نگاهی به عمل کرد سیستم خنک کننده خودرو:

بد نیست قبل از اینکه بخواهیم روش‌های پایین آوردن دمای خودرو را به شما معرفی کنیم، نگاهی به قطعات سیستم خنک کننده خودرو و عملکرد هر یک از قطعات بیاندازیم، تا درک بهتری از این روش‌ها داشته باشیم و بتوانیم بهترین روش را روی خودرو خود پیاده کنیم.

اجزاء و قطعات سیستم خنک کننده خودرو:

زمانی که مایع درون بلوک سیلندر داغ می‌شود و به دمای باز شدن ترموستات می‌رسد، ترموستات عمل کرده و آب داغ درون موتور به وسیله جنت بالا به رادیاتور منتقل می‌شود. شمع آب روی ترموستات مدام دمای مایع را به ای سی یو گزارش می‌کند. زمانی که دما به حد مشخصی می‌رسد، ای سی یو طبق برنامه ریزی قبلی دستور روشن شدن دور تند یا دور کند را به فن‌ها ارسال می‌کند. زمانی که فن روشن می‌شود، آب درون رادیاتور سرو شده و از طریق جنت پایین به موتور منتقل می‌شود، با سرد شدن موتور ترموستات بسته شده و همین چرخه تکرار می‌شود.

روش‌های پایین آوردن آمپر آب خودرو:

برای کم کردن دمای آب خودرو شما روش‌های مختلفی وجود دارد، بسته به نوع خودرو شما ممکن است این روش‌ها متفاوت باشد. به همین علت تک تک این روش‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم تا بهترین روش برای پایین آوردن آمپر آب خودرو خود را پیدا کنید.

حتما بخوانید: علت بالا رفتن دما هنگام روشن کردن کولر

مزایای پایین آوردن آمپر آب خودرو:

معایب پایین آوردن دمای آب خودرو:

اگر دمای موتور خودرو شما بیش از حد مجاز پایین آورده شود، نه تنها برای خودرو مفید نیست، بلکه برعکس برای موتور خودرو شما مضر هم می‌باشد.

روش پایین آوردن آمپر آب پراید:

ساده‌ترین ساختار سیستم خنک کننده را دارد، شما با تعویض ترموستات با نمونه دما پایین و تعویض فشنگی آب با نمونه دما پایین به راحتی می‌توانید دمای موتور خودرو خود را اصلاح کنید و فن شما در دمای کمتری روشن شود.

روش پایین آوردن آمپر آب پژو ۴۰۵:

یکی از عمده مشکلات دارندگان این مدل خودرو بالا رفتن دما و سوختن واشر سرسیلندر است. برای این منظور بعد از ریمپ بهترین کار استفاده از رادیاتور گرمسیری و تعویض فشنگی آب مربوط به گزارش دما به ای سی یو یعنی فشنگی با رنگ سبز و تعویض ترموستات با یک نمونه تابستانی است. البته با قرار دادن یک مقاومت در مسیر فشنگی می‌توانید دمای آب خودرو خود را پایین بیاورید.

روش پایین آوردن آمپر آب پژو ۲۰۶:

ایم محصول به طور کلی با دو نوع موتور یعنی tu3 و tu5 عرضه می‌شود. در موتورهای معمولی یا همان tu3 می‌توان به روش خودرو پراید دمای موتور خودرو خود را اصلاح کرد. زیرا شاهد سیستم کامپیوتری پیچیده نیستیم. اما در موتورهای ۱۶ سوپاپ یا همان tu5 شما باید حتما به وسیله اصلاح دمای ecu یا همان ریمپ کردن دمای خودرو خود را کاهش دهید. فراموش نکنید که این موتور با دمای بالا کارکرد صحیح دارد وفقط مجاز به کم کردن ۵ درجه دمای موتور هستید.

روش پایین آوردن آمپر آب سمند:

دمای موتور سمند با موتور ۸ سوپاپ معمولی که مشابه پژو ۴۰۵ است را به راحتی می‌توان با همان تغییر در برنامه ecu و روش ذکر شده در بالا می‌توان کاهش داد. اما در موتورهای ef7 که سیستم برقی پیچیده‌تر است به شما پیشنهاد می‌کنم به وسیله ریمپ و تعویض رادیاتور با نمونه گرمسیری دمای موتور خود را کاهش دهید.

روش پایین آوردن آمپر آب زانتیا و پارس elx:

به دلیل اینکه روی این دو خودرو دقیقا یک موتور سوار شده روش پایین آوردن دمای آب در این خودروها مشابه یکدیگر است. شما به راحتی با یک ریمپ ساده می‌توانید این کار را انجام دهید، اما اگر به موتور خودرو خود فشار زیادی وارد می‌کنید و به اصطلاح با آن تخته گاز می‌روید، بهتر است یک عدد رادیاتور گرمسیری روی آن نصب کنید و ترموستات و فشنگی آب را نیز تغییر دهید.

امیدوارم با مطالعه این مطلب مشکل بالارفتن آمپر آب خودرو شما برطرف شده باشد. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود در زمینه این مقاله را در انتهای همین پست قرار دهید. در صورت هر گونه سوال یا پرسش می‌توانید، در نظرات سوال خود را مطرح کنید و پاسخ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست آوردید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید آسیاب دستی