لوازم یدکی خودرو

رام زیر موتور، راهنمای خرید انواع رام خودرو پراید، پژو، سمند و جک اصل شرکتی

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید رام زیر موتور باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

یکی از قطعات مهم و ضروری در خودرو رام زیر موتور خودرو می‌باشد. همان طور که از نام آن پیدا است در زیر موتور خودرو و روی شاسی‌ها بسته می‌شود. در واقع وظیفه اصلی این قطعه نگه داشتن قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو می‌باشد. رام زیر موتور را می‌توان یکی از قطعات اصلی سیستم تعلیق خودرو دانست. این قطعه نقش مهمی در برقرار کردن ثبات بین قسمت چپ و راست خودرو دارد. در برخی خودروها این قطعه محل قرار گیری رادیاتور آب می‌باشد. رام زیر موتور روی ایمنی خودرو هم تاثیر می‌گذارد، به دلیل اینکه ضربه وارد شده بر اثر تصادف را به طور یکنواخت روی دو شاسی تقسیم می‌کند. در مواردی بر اثر تصادف تنها این قطعه صدمه می‌بیند و از آسیب دیدن شاسی‌ها جلوگیری می‌کند.

رام زیر موتور به وسیله پیچ و مهره‌های بلند و مخصوص روی شاسی خودرو نصب می‌شود، در برخی خودروها برای باز کردن گیربکس نیاز است تا این قطعه را به صورت کامل باز کنید تا گیربکس از زیر خودرو خارج شود. در صورت خراب شدن رام زیر موتور خودرو شما دچار لاستیک سایی شده و ممکن است هنگام حرکت خودرو گیج شود. طبق چپ و راست خودرو که مربوط به جلوبندی می‌باشد، معمولا روی رام نصب می‌شوند، یعنی اگر در حال حرکت باشید و خودرو شما با سرعت به جدول یا بلوار برخورد کند به احتمال خیلی زیاد رام زیر موتور خودرو شما آسیب جدی می‌بیند. پس اگر از ناحیه لاستیک با خودرو دیگر برخورد کرده‌اید، حتما بعد از چک کردن جلوبندی از سلامت این قطعه هم اطمینان حاصل کنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید رام زیر موتور را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این قطعه مهم به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع رام زیر موتور آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید رام زیر موتور باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

رام زیرموتور چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

رام در واقع یک قطعه فلزی محکم و مقاوم است که اجزای مختلف جلوبندی، گیربکس و یا در مواردی موتور خودرو را در خود جای می‌دهد. وظیفه این قطعه هماهنگ کردن قسمت چپ و راست خودرو می‌باشد. در واقع رام را نوعی شاسی می‌توان دانست که وظیفه آن وصل کردن قطعات جلوبندی به شاسی خودرو است. رام حالت دو سری و تیر کمان شکل دارد که در مواردی به آن تیر کمان خودرو گفته می‌شود. این قطعه هنگام تصادف مقداری از نیروی وارد شده به شاسی‌ها را خنثی می‌کند و مانع از شکسته شدن پوسته گیربکس و کارتل می‌شود.

حتما بخوانید: راهنمای خرید مجموعه جلوبندی

انواع رام زیرموتور خودرو:

تمام خودروهایی که در اطراف خود می‌بینید، دارای رام می‌باشند، در واقع شما هیچ خودرو بدون رامی را پیدا نخواهید کرد. بسته به شکل بدنه و طراحی خودرو رام‌های مختلفی برای ماشین‌های مختلف طراحی شده‌اند، به عنوان مثال: خودرو پراید رام مخصوص به خود را دارد و خودرو پژو هم هر محصول یک رام مجزا و مربوط به خود را دارد. پس شما برای هر خودرویی باید رام مخصوص به آن خودرو را خریداری کنید. هیچ وقت رام پژو ۲۰۶ را نمی‌توان روی پراید نصب کرد. البته در خودروهایی که اتاق مشترک دارند این امکان وجود دارد که از رام مشابه استفاده کرد. رام پژو ۴۰۵ با پژو پارس مشابه بوده و رام پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ هم مشابه هم می‌باشد. پس حتما برای خرید رام به سازگاری رام مورد نظر با خودرو خود توجه لازم را داشته باشید.

علائم و نشانه‌های خرابی رام زیر موتور خودرو:

هر گونه خرابی در این قطعه تاثیر مستقیمی روی سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو می‌گذارد، پس خرابی این قطعه را می‌توان در ضعف سیستم تعلیق و جلوبندی احساس کرد.

  • ایجاد لرزش در فرمان خودرو
  • گیج شدن فرمان خودرو
  • شنیدن صدای ناخوشایند در قسمت زیر موتور
  • انحراف ناگهانی خودرو هنگام حرکت
  • مشاهده علائمی مانند لاستیک سایی

چه مواردی سبب آسیب دیدن رام زیر موتور می‌شود:

  • این قطعه معمولا در اثر برخورد با سطوح ناهموار مانند سنگ بزرگ در روی زمین یا سرعت گیر به وجود می‌آید.
  • برخورد لاستیک خودرو با جدول، بلوار و یا خودرو دیگر
  • در مواردی افتادن با سرعت بالا درون دست انداز یا جوب هم سبب شکستن رام می‌شود.
  • بعضی مواقع در رفتن سنگ از زیر لاستیک و برخورد آن به رام می‌تواند در این قطعه آسیب ایجاد کند.
  • تصادف کردن در بیشتر مواقع باعث کج شدن یا شکستن رام زیر موتور خودرو می‌شود.

مزایای استفاده از رام خودرو:

  • از آسیب دیدن خودرو جلوگیری می‌کند: زمانی که شما با سرعت زیاد در حال حرکت هستید و با یک سرعت گیر مواجه می‌شوید، اولین کاری که انجام می‌دهید فشار دادن پدال ترمز است، اما اگر ترمز گرفتن بی‌نتیجه بماند شما با سرعت از روی سرعت گیر عبور می‌کنید به همین علت رام از وارد شدن ضربه به شاسی و موتور خودرو جلوگیری می‌کند.
  • سفت شدن شاسی خودرو: همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد این قطعه تعادل در قسمت چپ و راست خودرو را برقرار می‌کند. زمانی که شما تصادف می‌کنید، ضربه وارد شده را رام به دو شاسی وارد کرده و حجم زیادی از آن را خنثی می‌کند. در واقع می‌توان گفت این قطعه سبب مستحکم شدن شاسی خودرو می‌شود و از وارد شدن آسیب بیشتر به شاسی‌ها جلوگیری می‌کند. در مواردی بر اثر ضربه ناشی از تصادف رام خودرو آسیب دیده و شاسی‌ها بدون مشکل می‌مانند.
  • از شکستن کارتل و گیربکس جلوگیری می‌کند: یکی از مهمترین وظایف رام خودرو که احتمالا برای همین منظور هم طراحی شده است، جلوگیری از شکستن کارتل و گیربکس خودرو موقع تصادف است. در واقع شاید مهم‌ترین وظیفه این قطعه محافظت از اجزای مختلف موتور و گیربکس خودرو باشد. تصور کنید حین رانندگی با گارد ریل یا جدول برخورد نمائید، این قطعه شاید دیگر توان محافظت از جلوبندی خودرو را نداشته باشد، اما از آسیب دیدن موتور و گیربکس جلوگیری می‌کند.

بهترین مارک رام زیر موتور خودرو:

هیچ کس نمی‌تواند با اطمینان کامل یک رام را به عنوان بهترین مارک رام زیر موتور به شما معرفی کند. زیرا برندهای باکیفیت زیادی وجود دارند که در زمینه تولید این قطعه فعالیت می‌کنند و معرفی یک محصول خاص به عنوان بهترین مارک بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. از آنجایی که وب سایت کیمیک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه لیستی از بهترین برندهای رام خودرو را به شما معرفی می‌کنیم.

  • رام خودرو ایساکو
  • رام خودرو جنیون پارتس
  • رام خودرو دینا پارت
  • رام خودرو U-Y
  • رام خودرو سایپا
  • رام خودرو امیرنیا
  • رام خودرو رفیع نیا

رام زیر موتور خودرو از کجا بخریم؟

به طور کلی روش‌های زیادی برای خرید این محصول وجود دارند که شما به راحتی از طریق هر یک از این روش‌ها می‌توانید رام مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید. اگر بخواهیم تک تک این روش‌ها را به شما معرفی کنیم، نیاز به صرف زمان و انرژی زیادی دارد و شاید نیاز به یک مقاله جداگانه داشته باشد. از این رو به شما دو روش را که بیشتر از سایر روش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، یعنی خرید حضوری و اینترنتی را به شما توضیح می‌دهیم.

  1. خرید حضوری: در این روش شما باید از منزل یا محل کار خود خارج شوید و به یک فروشگاه قطعات یدکی خودرو مراجعه کنید و از میان مدل‌های موجود یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید. در خرید خود باید نهایت دقت و توجه را داشته باشید، زیرا جنس فروخته شده به هیچ عنوان تعویض یا پس گرفته نمی‌شود.
  2. خرید اینترنتی رام خودرو: در این روش شما دیگر نیازی به خروج از منزل و محل کار خود را ندارید، تنها کافی است به اینترنت دسترسی داشته باشید و به یک فروشگاه اینترنتی معتبر مراجعه کنید و از میان انبوهی از مدل‌ها رام خود را انتخاب و خریداری کنید. شما هفت روز مهلت تست دارید و در صورت عدم رضایت از محصول مورد نظر خود می‌توانید آن را مرجوع کرده و پول خود را پس بگیرید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید سر پلوس خودرو

نکات مهم برای خرید رام زیر موتور خودرو:

  1. قیمت رام خودرو: اولین و مهمترین نکته‌ای که هنگام خرید رام باید به آن توجه داشته باشید، قیمت آن است. قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد. هرگز یک جنس خیلی ارزان را خریداری نکنید، زیرا فاقد کیفیت است. البته این به معنای این نیست که همیشه اجناس گران باکیفیت هستند.
  2. نوع رام: این وسیله هم مانند سایر لوازم یدکی خودرو انواع مختلفی دارد، یعنی هر خودرو دارای رام مخصوص به خود می‌باشد. این شما هستید که باید با توجه به انتخاب و سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید. به عنوان مثال: شما به هیچ عنوان نمی‌توانید رام خودرو پراید را روی خودرو تیبا نصب کنید، زیرا فاصله شاسی‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.
  3. جنس رام: شاید مهمترین نکته در مورد خرید رام توجه به جنس آن باشد. رام قطعه‌ای است که در پایین‌ترین قسمت اتاق خودرو نصب می‌شود به همین دلیل بیشتر از سایر قسمت‌های خودرو در معرض رطوبت و گل و لای قرار دارد به همین دلیل جنس آن باید از فلز ضد زنگ ساخته شده باشد تا در مقابل آب باران و شستشو دچار زنگ زدگی و پوسیدگی نشود.
  4. ضخامت فلز رام: همان طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد رام تاثیر چشمگیری در محکم کردن شاسی‌ها دارد. بنابراین فلز آن باید ضخامت لازم در برابر تحمل فشار و ضربه را داشته باشد تا شکسته نشود. این ویژگی زمان عبور با سرعت بالا از روی سرعت‌گیر و تصادف اهمیت خود را نشان می‌دهد، اگر رام شما از فلز ضخیم و باکیفیت ساخته شده باشد، هنگام تصادف از صدمه دیدن شاسی‌ها و کج شدن آن‌ها تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.
  5. کیفیت رنگ آمیزی: همان طور که اشاره شد، این قطعه به شدت در معرض زنگ زدگی قرار دارد، زیرا مدام با آب و رطوبت در تماس است. پس علاوه بر ضد زنگ بودن جنس رام نیاز به کیفیت رنگ آمیزی بالاتری دارد، هر چه کیفیت رنگ آمیزی رام بالاتر باشد، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد که رطوبت به فلز اصلی برخورد داشته باشد تا دچار زنگ زدگی شود. پس کیفیت رنگ آمیزی هم می‌تواند نقش مهمی در طول عمر قطعه شما داشته باشد.
  6. برند محصول: اگر با توجه به توضیحاتی که داده شد باز هم احساس می‌کنید در مورد خرید این وسیله مشکل دارید به شما پیشنهاد می‌کنم حتما برندهای معروف و شناخته شده را خریداری کنید. این محصولات از قبل تست شده و امتحان خود را پس داده‌اند. تجربه ثابت کرده تا زمانی که یک جنس معروف و شناخته شده وجود دارد نباید به سراغ برندهای ناشناخته بازار بروید زیرا از کیفیت لازم برخوردار نیستند و با خرید این محصولات وقت و هزینه خود را هدر می‌دهید.

روش نگهداری از رام خودرو:

  • شما باید همیشه از مسیر‌های صاف و هموار عبور کنید، برخورد رام بایک تخته سنگ می‌تواند سبب آسیب دیدگی شدید این قطعه شود.
  • زمانی که از یک مسیر خاکی که دارای گل و لای است عبور می‌کنید، در نزدیک‌ترین محل با فشار آب زیاد گل و لای روی رام را تمیز کنید، ماندن گل روی این قطعه سرعت پوسیدگی را بالا می‌برد.
  • همیشه زمان تعمیر یک قسمت خاص که نیاز به باز و بسته شدن رام دارد، از محکم بودن پیچ‌های رام اطمینان حاصل کنید، زیرا شل بودن پیچ‌‌ها می‌تواند به رام و جلوبندی خودرو شما آسیب وارد کند.
  • همیشه هنگام بارندگی و تاریکی هوا با سرعت کمتری حرکت کنید، فقط یک لحظه بی احتیاطی لازم است تا با سرعت درون یک دست انداز بیافتید یا از روی یک سرعت گیر رد شوید تا رام خودرو شما دچار آسیب دیدگی شدید شود.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید رام زیر موتور مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه رام زیر موتور ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.


۱ رام زیر موتور مدل ۲۸۱۰۰۰۰-G08 مناسب برای گریت وال ولکس C30

رام زیر موتور مدل 2810000-G08 مناسب برای گریت وال ولکس C30

مشخصات

  • شناسه کالا
    ۲۸۰۰۰۰۱۲۷۶۶۰۶
  • شماره فنی
    ۲۸۱۰۰۰۰-G08
  • مناسب برای خودرو
    گریت وال ولکس C30
  • محل نصب
    جلو
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱
  • جنس
    فلزی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ رام زیر موتور با لاستیک اچ آی سی کد ۶۳۰۶ مناسب برای تیبا

رام زیر موتور با لاستیک اچ آی سی کد 6306 مناسب برای تیبا

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    تیبا

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳ رام زیر موتور کد ۱۰۰ مناسب برای پژو ۴۰۵

رام زیر موتور کد 100 مناسب برای پژو 405

مشخصات

  • شماره فنی
    ۱۰۲۰۱۰۰
  • مناسب برای خودرو
    پژو ۴۰۵
  • محل نصب
    جلو
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱
  • جنس
    فلز
  • ساخت کشور
    ایران

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۴ رام زیر موتور رینگ سازی مشهد مدل MVM مناسب برای پژو ۴۰۵

 رام زیر موتور رینگ سازی مشهد مدل MVM مناسب برای پژو 405

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    پژو ۴۰۵
  • ویژگی‌های جلوبندی و تعلیق
    مقاومت در برابر روغن و مواد شیمیایی
  • محل نصب
    جلو
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱
  • توضیحات مدل خودرو
    مناسب برای پژو ۴۰۵ و سمند با موتور معمولی
  • جنس
    آهن
  • ساخت کشور
    ایران

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۵ رام زیر موتور مدل ۲۸۱۰۱۰۰U2232 مناسب برای جک S3

رام زیر موتور مدل 2810100U2232 مناسب برای جک S3

مشخصات

  • شماره فنی
    ۲۸۱۰۱۰۰U2232
  • مناسب برای خودرو
    جک S3
  • محل نصب
    جلو
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۶ رام جلو زیر موتور خودرو مدل A13 مناسب برای ام وی ام ۳۱۵

رام جلو زیر موتور  خودرو مدل A13  مناسب برای ام وی ام 315

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    ام وی ام ۳۱۵

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۷ رام زیر موتور کد ۱۰۱ مناسب برای پژو ۲۰۶

رام زیر موتور کد 101 مناسب برای پژو 206

مشخصات

  • شماره فنی
    ۱۰۲۰۱۰۱
  • مناسب برای خودرو
    پژو ۲۰۶
  • محل نصب
    جلو
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱
  • جنس
    فلز

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۸ رام زیر موتور مدل ۲۸۱۰۰۰۰-G08 مناسب برای لیفان X50

رام زیر موتور مدل 2810000-G08 مناسب برای لیفان X50

مشخصات

  • شناسه کالا
    ۲۸۰۰۰۰۱۲۷۶۶۰۶
  • شماره فنی
    ۲۸۱۰۰۰۰-G08
  • مناسب برای خودرو
    گریت وال ولکس C30
  • محل نصب
    جلو
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۹ رام زیر موتور با لاستیک اچ آی سی کد ۴۶۳۳ مناسب برای پراید

رام زیر موتور با لاستیک اچ آی سی کد 4633 مناسب برای پراید

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    پراید

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۰ رام زیر موتور آماتا مدل ۳۱۱۱۱۹ مناسب برای روآ

رام زیر موتور آماتا مدل 311119 مناسب برای روآ

مشخصات

  • مناسب برای خودرو
    آر دی

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۱ رام زیر موتور مدل G2810100 مناسب برای لیفان ۸۲۰

رام زیر موتور مدل G2810100 مناسب برای لیفان 820

مشخصات

  • شماره فنی
    G2810100
  • مناسب برای خودرو
    لیفان ۸۲۰
  • محل نصب
    جلو
  • تعداد در بسته‌بندی
    ۱

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید رام زیر موتور خودرو در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان ‌بگذارید.

در ادامه بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سنگ یاقوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا