کوه‌نوردی و کمپینگلوازم ورزشی

کلاه صخره نوردی، راهنمای خرید کلاه ایمنی صخره نوردی و سنگ نوردی

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید کلاه صخره نوردی باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

صعود از صخره یک بازی مخاطره آمیز است که بخشی از آن هیجان و چالش می‌باشد. با این حال اغلب خطراتی وجود دارد که نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. خطرات عینی مانند سقوط سنگ ممکن است زمانی رخ دهد که انتظارش را ندارید. سایر کوهنوردان می‌توانند حفاظت را رها کنند یا بلوک‌ها را از بالا جدا کنند. تنها راه برای اجتناب کامل از این خطرات، صعود نکردن است که به وضوح یک گزینه نیست به همین دلیل کلاه صخره نوردی یک قطعه کاملاً کلیدی از تجهیزات کوهنوردی است. این راهنمای خرید، مزایا و معایب، ساختارهای مختلف کلاه صخره نوردی موجود را تشریح و نکات مناسبی را ارائه می‌کند تا مطمئن شوید که بهترین کلاه ایمنی ممکن را برای خود خریداری می‌کنید. زمانی که شما کلاه صخره نوردی را انتخاب می کنید، آن را همیشه در هنگام بالا رفتن، عقب افتادن یا حتی استراحت در زیر صخره باید بپوشید. کلاه صخره نوردی وقتی درون کوله پشتی شما قرار می گیرد نمی‌تواند از شما محافظت کند.

کلاه صخره نوردی برای جلوگیری از انواع آسیب های سر طراحی شده است. نوع صعود انجام شده ممکن است بر نوع کلاه صخره نوردی مورد نیاز تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک صعود کوهنوردی ممکن است نیاز به استفاده از کلاه ایمنی برای مدت زمان طولانی داشته باشد. اگر در حال بالا رفتن از یخ از گروه خود عقب بمانید، یک خطر بالقوه رایج سقوط یخ به وسیله نفرات بالای سر شماست. برای صخره نوردی داخل سالن، استفاده از کلاه صخره نوردی ممکن است توسط فدراسیون و رعایت قوانین یک رشته ورزشی مورد نیاز باشد، همانطور که قوانین آن‌ها یا معافیت‌های مسئولیت آن‌ها را دیکته می‌کند. صرف نظر از نوع کوهنوردی در نظر گرفته شده، کلاه صخره نوردی سر شما را بارها و بارها از انواع آسیب‌های سر محافظت می‌کند.

اگر شما هم جزو ان دسته از افرادی هستید که قصد خرید کلاه صخره نوردی را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله ورزشی ارزشمند به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله شما را با انواع کلاه صخره نوردی آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید کلاه صخره نوردی باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

کلاه صخره نوردی چیست و چه کاربردی دارد؟

کلاه صخره نوردی یکی از تجهیزات کلیدی است که همراه با کفش‌های صخره نوردی، طناب و غیره باید در اختیار داشته باشید. این کلاه به گونه‌ای طراحی شده که برای جلوگیری از آسیب‌های جدی به سر در هنگام کوهنوردی استفاده می‌شود. مشابه کلاه ایمنی دوچرخه سواری است، کلاه صخره نوردی دارای چندین ویژگی داخلی است که به ویژه برای یک صخره نورد محافظت بیشتری را ایجاد می‌کند. هنگام انتخاب کلاه صخره‌نوردی باید به چندین نکته توجه داشته باشید، از جمله اینکه چه نوع سبک کوهنوردی را ترجیح می‌دهید، چقدر باید سنگین یا ایمن باشد، چه مقدار تهویه لازم دارید و بسیاری موارد دیگر. پس از خواندن این پست، نحوه انتخاب کلاه صخره‌نوردی مناسب را خواهید دانست‌.

حتما بخوانید: راهنمای خرید کلاه دوچرخه سواری

انواع کلاه صخره نوردی به همراه مزایا و معایب:

به طور کلی سه نوع کلاه صخره‌نوردی وجود دارد و انتخاب یک نوع کلاه ایمنی به اندازه پوشیدن کلاه ایمنی در هر صعود بستگی دارد. انتخاب یک کلاه ایمنی خوب به شما کمک می‌کند تا حد ممکن از آسیب‌های سر در امان بمانید. هرچه کلاه ایمنی مناسب تر باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت.

کلاه صخره‌نوردی فوم فوق سبک

ساختار: بدنه اصلی این نوع کلاه از جنس پلی استایرن منبسط شده (EPS) است که به شکلی راحت و نزدیک به سر قرار می‌گیرد. یک پوسته پلی کربنات نازک قسمت بیرون آن را می‌پوشاند تا دوام بیشتری داشته باشد. فوم فشرده می‌شود تا انرژی حاصل از ضربه را جذب کند.

  • مزایا: این کلاه ها معمولاً کمتر از ۲۵۰ گرم وزن دارند. آن‌ها به قدری سبک هستند که به راحتی می توان فراموش کرد که کلا کلاه ایمنی به سر دارید. درگاه‌های تهویه بزرگ جریان هوای خوبی را ارائه می‌دهند به ویژه برای روزهای گرم تابستان در صخره‌های تک زمینی مناسب هستند. حفاظت خوب از ضربه جانبی آن‌ها را به انتخاب خوبی برای کوهنوردان ورزشی تبدیل می‌کند که ممکن است به طور منظم سقوط کنند.
  • معایب: ماهیت جذب شوک فوم منجر به تغییر شکل دائمی آن می‌شود. هنگامی که به کلاه کوهنوردی فوق سبک شما ضربه شدیدی وارد شود باید آن را کنار گذاشته و یا آن را تعویض کنید. از این نظر، آن‌ها نسبت به درپوش‌های ترکیبی پوسته یا فوم سنگین‌تر و شکننده‌تر هستند.

کلاه صخره‌نوردی پوسته فوم ترکیبی یا هیبریدی

ساخت و ساز: این مدل‌ها یک راه حل عالی برای اکثر انواع سبک‌های کوهنوردی هستند. یک لایه فوم پلی استایرن منبسط شده (EPS) در کنار سر وجود دارد که به یک پوسته پلاستیکی متوسط یا اغلب اکریلونیتریل بوتادین استایرن یا ABS متصل شده است. این دو ماده سطح محافظت بالایی ایجاد می کنند. جذب الاستیک پلاستیکی در پوسته و به دنبال آن تغییر شکل کف در زیر آن دلیل این محافظت است.

  • مزایا: این کلاه ایمنی برای هر نوع سبک کوهنوردی مناسب است. آن‌ها به اندازه کافی سبک و دارای تهویه مناسب برای کار در هوای گرم هستند و به اندازه کافی قابل توجه قرار می‌گیرند، زیرا در هنگام کوهنوردی یا صعودهای زمستانی باید ضربات را تحمل کنند. این درپوش‌های ترکیبی با ارائه ترکیبی عالی از عملکرد و دوام با قیمت‌های پایین‌تر نسبت به کلاه‌های فوم خالص، ارزش بالایی دارند.
  • معایب: نه به سبکی گزینه‌های فوم سبک و نه به اندازه طرح‌های پوسته پلی کربنات خالص محکم هستند. اگر به دنبال عملکرد همه جانبه برای همه نوع سنگنوردی هستید، اینها واقعاً جالب نیستند. مهمترین چیزی که باید به دنبال آن باشید، پوشش داخلی فوم خوب است، زیرا پوسته پلاستیکی به خودی خود به اندازه کافی قوی نیست تا در برابر ضربه‌های جانبی بزرگ مقاومت کند.

کلاه صخره‌نوردی پوسته سخت

ساخت و ساز: در این طرح سنتی، یک پوسته پلی کربنات قالب گیری شده سنگین، کمی بالای سر توسط گهواره‌ای از تسمه‌های بافته نگه داشته می شود. در اثر ضربه، پوسته تغییر شکل می‌دهد با مقداری خاصیت ارتجاعی تا نیرو را جذب کند.

  • مزایا: ضخامت پوسته این نوع کلاه ایمنی را تبدیل به یک کلاه سخت برای شکستن می‌کند. دوام بالایی دارند و می‌توانند ضربات سنگین ناشی از سقوط اجسام را تحمل کنند. آن‌ها گزینه خوبی برای صعودهای زمستانی یا چند زمینی هستند که ممکن است در طول روز با ریزش سنگ های مکرر مواجه شوید و نتوانید بلافاصله کلاه ایمنی را کنار بگذارید.
  • معایب: در وزن ۴۵۰ گرم این نوع نسبتا سنگین است. محافظ همچنین بر روی تاج متمرکز شده که باعث می‌شود در ضربه‌های جانبی که به طور بالقوه در سقوط با آن مواجه می‌شوید، کارایی کمتری داشته باشد. سیستم تعلیق اولیه و حداقل تهویه می تواند آن را به تجربه‌ای گرم‌تر و به طور کلی غیر راحت تبدیل کند. برای کوهنوردی زمستانی خوب بوده اما برای کوهنوردی تابستانی خوب نیست.

این نوع کلاه ایمنی تقریباً از بازار حذف شده و دیده نمی‌شود. آخرین مدل محبوب، Petzl Ecrin Roc بود که برای استفاده در مراکز بیرونی محبوب بود و همچنین در بین غارنوردان طرفداران زیادی داشت. راحتی، دوام و ارزش سیستم پوسته فوم هیبریدی باعث کاهش تقاضا برای کلاه ایمنی پوسته ای سنگین وزن شده است.

سه قسمت قابل تنظیم در کلاه صخره نوردی:

  1. هدبند: به راحتی با استفاده از چرخ یا نوار در پشت محکم می‌شود.
  2. تسمه‌های جانبی: این تسمه‌ها باید صاف روی سر شما قرار بگیرند و شکل V منظمی را در اطراف گوش شما ایجاد کنند.
  3. بند چانه: معمولاً یک بند بافته ساده با سگک کلاه ایمنی باید کاملاً محکم باشد. اگر کلاه ایمنی مناسب است، وقتی سر خود را از این طرف به سمت دیگر تکان می‌دهید، باید بدون اینکه بند چانه بالا بیاید، در جای خود بماند.

آیا سبک رشته ورزشی بر خرید کلاه صخره نوردی تأثیر می‌گذارد؟

بله، اگر برای مدت طولانی در حال کوهنوردی هستید به کلاه ایمنی نیاز دارید که خیلی حجیم نباشد و تهویه هوای مناسبی را فراهم کند. این امر در مورد امکانات کوهنوردی سرپوشیده که نیاز به کلاه ایمنی دارند نیز صدق می‌کند. به طور کلی، اگر برای مدت طولانی از کلاه ایمنی استفاده می‌کنید، باید با استفاده از کلاه ایمنی برای کل مدت راحت باشید و مطمئن شوید که سر شما در زیر لایه‌های محافظ بیش از حد گرم نمی‌شود. در موارد سردتر کوهنوردی، مانند کوهنوردی در هوای خنک و یخ نوردی، گرمای بیش از حد کلاه ایمنی چندان نگران کننده نیست. یخ نوردی خطر ریزش آوار را افزایش می‌دهد و کلاه ایمنی باید بادوام تر باشد و دارای تعداد بیشتری ویژگی باشد که از سر محافظت می‌کند. همچنین برای صعودهایی که خطر سقوط بیشتری دارند باید کلاه ایمنی بادوامتری انتخاب کنید.

انتخاب کلاه ایمنی بر اساس نوع کوهنوردی:

  1. کوهنوردی و صخره نوردی چند زمینی: هنگامی که وسایل زیادی را حمل می‌کنید و برای مدت طولانی از کلاه ایمنی استفاده می‌کنید، وزن کم و تهویه کافی مهم است. بنابراین یک کلاه ایمنی پوسته‌دار فوم را در نظر بگیرید. همچنین برای صخره نوردی رنگ کلاه ایمنی را روشن انتخاب کنید. شرایط Whiteout همیشه امکان پذیر است و شما می‌خواهید اعضای تیم بتوانند شما را به درستی شناسایی کنند.
  2. یخ نوردی: از آنجایی که در این رشته ورزشی در برابر ریزش سنگ و یخ زیادی آسیب پذیر خواهید بود، به دنبال یک مدل فوم پوسته دار با حداقل فضای تهویه باشید. شما به خنک کننده زیادی نیاز ندارید و نمی‌خواهید دریچه های زیادی وجود داشته باشد تا هر چیزی که ممکن است روی شما ببارد و وارد کلاه شود.
  3. کوهنوردی در هوای گرم: در این سبک ورزشی به مدل‌های فوم پوسته‌دار با بیشترین تعداد دریچه نگاه کنید. زیرا این مدل‌ها برای شما مناسب می‌باشند.‌ هیچ کس دوست ندارد در هوای گرم، هنگام فعالیت ورزشی سرش خیس از عرق شود و حتی قطرات آن وارد چشمش شود. بنابراین شما نیاز به حداکثر تهویه دارید.
  4. کوهنوردی در هوای خنک و تک زمینی: از آنجایی که می‌توانید در حالی که منتظر نوبت خود برای صعود یا عقب رفتن هستید، کلاه ایمنی خود را بردارید. می‌توانید راحتی یک مدل فوم پوسته‌دار را با دوام را به خاطر مقرون به صرفه بودن با یک مدل پوسته سخت عوض کنید.
  5. عقب انداختن: محافظت در برابر ریزش سنگ و افتادن دنده یک نگرانی است، بنابراین مهم است که در حین نگه‌داری طناب از کلاه ایمنی نیز استفاده کنید. کلاه خاصی لازم نیست به سادگی همان کلاهی را که برای کوهنوردی آورده‌اید را می‌توانید استفاده کنید.
  6. صخره نوردی در سالن: قوانین باشگاه و معافیت از مسئولیت تعیین می‌کند که آیا کلاه ایمنی لازم است یا خیر. با این حال، از آنجایی که ریزش سنگ نگران کننده نیست، اگر شما ملزم به استفاده از آن هستید، یک کلاه فوم پوسته‌دار خنک و سبک وزن، انتخاب منطقی به نظر می‌رسد.

جنس کلاه صخره نوردی از چیست؟

در ساخت کلاه‌های صخره نوردی از مواد مختلفی استفاده می‌شود. نوع کلاه ایمنی است که تعیین می‌کند که چه موادی ساخته شده، برخی از این مواد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فوم
  • اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)
  • پلی اتیلن
  • پلی کربنات
  • فایبرگلاس
  • پلی استایرن منبسط شده (EPS)
  • پروپیلن منبسط شده (EPP)
  • پلی استر
  • پلی اکسی متیلن (POM)

کلاه صخره نوردی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

نوع کوهنوردی در نهایت تعیین می‌کند که چه کلاه صخره نوردی را انتخاب کنید. با این حال، چندین ویژگی وجود دارد که می‌خواهید در یک کلاه ایمنی خوب به دنبال آن‌ها باشید. این لیست کوتاهی از ویژگی های مهم‌تر است که باید مراقب آن‌ها باشید:

  • تهویه خوب: یک کلاه ایمنی خوب راهی برای خنک نگه داشتن سر شما در سخت‌ترین گرما را خواهد داشت.
  • تسمه‌هایی که به راحتی قابل تنظیم هستند: بدون یک راه ساده برای تنظیم تسمه‌ها، گرفتن کلاه ایمنی قبل از هر صعود برای شما سخت‌تر خواهد بود. همچنین، راحتی برای هرگونه تنظیمات ظریف در طول صعود مهم است.
  • سبک ورزشی: سبک بخش مهمی از انتخاب یک کلاه ایمنی خوب است. مطالعات نشان داده که اگر کوهنوردی از کلاه ایمنی خود اطمینان داشته باشد، یعنی کلاه او را زیباتر جلوه دهد، احتمال استفاده از کلاه ایمنی توسط ورزشکار بیشتر می‌شود.

طول عمر کلاه ایمنی صخره نوردی چقدر است؟

پاسخ به این سوال کمی مشکل است، زیرا واقعاً پاسخ روشنی وجود ندارد. کلاه صخره‌نوردی برای محافظت از سر شما طراحی شده و در خدمت به این هدف موثر است. هنگامی که کلاه ایمنی آسیب زیادی می‌بیند، بهتر است کل کلاه ایمنی را جایگزین کنید و این طول عمر کامل آن خواهد بود. با این حال، برخی از صخره‌نوردان هرگز شرایطی را تجربه نمی‌کنند که در آن کلاه برای محافظت از آن‌ها واقعاً مورد نیاز باشد. با کمال تعجب، یک کلاه صخره نوردی خوب که حوادث مهم یا جزئی را تجربه نمی کند، می‌تواند تا ده سال دوام بیاورد. اگر بعد از ده سال کوهنوردی همچنان از کلاه ایمنی استفاده می شود، ناامن تلقی شده و باید روی یک کلاه ایمنی جدید سرمایه گذاری کنید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید کلاه سوارکاری

نکات مهم برای خرید کلاه صخره نوردی؟

  1. کلاه ایمنی مناسب: کلاه ایمنی باید پیشانی شما را تقریبا تا خط ابرو بپوشاند و به خوبی در اطراف سر شما قرار گیرد به طور محکم اما راحت زیر چانه شما سگک بزند. شما می‌توانید با تکان دادن سر خود به عنوان “نه” و سپس تکان دادن سر “بله”، یک آزمایش ساده برای تعیین اینکه آیا کلاه ایمنی راحت است یا خیر، انجام دهید. اگر کلاه در جای خود باقی بماند، حتی قبل از بستن بند چانه، مناسب است. همچنین، وقتی به بالا نگاه می کنید، مطمئن شوید که کلاه در گردن شما فرو نرود. اکثر کلاه‌های کوهنوردی طیف وسیعی از قابلیت تنظیم یا اندازه‌های متعدد را برای قرار دادن سرهای مختلف ارائه می‌دهند. اکثر کلاه‌های کوهنوردی دارای بندهایی هستند که دارای صفحه‌های چرخشی بوده که به شما این امکان را می‌دهد کلاه خود را به اندازه دقیق سر خود تنظیم کنید.
  2. ایمنی کلاه: مهمتر از همه، هنگام خرید کلاه ایمنی به ایمنی خود فکر کنید. هرگز کلاه ایمنی دست دوم نخرید، زیرا حتی یک ضربه محکم در عمر قبلی آن می.تواند توانایی محصول در توزیع انرژی را مختل کند. به عبارت دیگر، دفعه بعد سنگ برنده خواهد شد، نه سر شما. کلاه ایمنی همیشه دارای رتبه‌بندی‌های ایمنی است که به شما می‌گوید دقیقا چه زمانی باید آن را تعویض کنید، محدودیت نیروهای ضربه‌ای که می‌تواند تحمل کند و سایر داده‌های مهم، بنابراین حتماً قبل از خرید این موارد را مطالعه کنید. در حالی که برخی از کلاه‌های ایمنی پس از ضربه‌های سبک‌تر هنوز مؤثر هستند، توصیه می‌شود پس از ضربه‌های شدید، کلاه ایمنی را جایگزین کنید.
  3. مدل‌های کلاه ایمنی: سه نوع کلاه کوهنوردی وجود دارد: پوسته سخت، فوم و هیبریدی. مانند بسیاری از چیزها، هر نوع مزایا و معایب خاص خود را دارند. کلاه‌های سخت بسیار بادوام هستند و معمولاً بالاترین محدوده اندازه را در یک کلاه ایمنی ارائه می‌دهند. جنبه منفی این کلاه‌ها معمولاً سنگین، درهم و برهم بودن و عدم تهویه خوب است. کلاه‌های فوم مانند کلاه ایمنی دوچرخه هستند. آنها عمدتاً از فوم، پلی استایرن منبسط شده برای تحمل ضربه بزرگ تشکیل شده‌اند، دارای یک لایه نازک پلی کربنات برای محافظت در برابر ضربه های جزئی و کبودی هستند. اما وزن سبک باعث شکنندگی و هزینه های بالاتر می شود. کلاه‌های هیبریدی ترکیبی از پوسته‌های سخت و طرح‌های فوم هستند. آنها دارای یک پوسته ABS ضخیم تر با مقداری فوم EPS می‌باشند.
  4. با اندازه اصلی شروع کنید: خواهید دید که برخی از برندها از سیستم اندازه گیری عددی استفاده می‌کنند. برخی از سیستم‌ها هم کوچک، متوسط و بزرگ را استفاده می‌کنند. برخی از آن‌ها مردانه، زنانه و کودکانه دارند. حتما این اندازه ها را بررسی کنید. کلاه ایمنی را روی سر خود، مستقیماً روی تاج قرار دهید. شما نمی خواهید که خیلی جلو یا خیلی عقب بنشینید. ممکن است احساس کنید که واقعاً بالای سر شما نشسته است، اما بیشتر کلاه‌های کوهنوردی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ضربه را با خیال راحت جذب می‌کنند. سر خود را به پهلو خم کنید تا مطمئن شوید که کلاه ایمنی محکم است، در هنگام انجام این تست نباید هیچ حرکت مهمی وجود داشته باشد. به آرامی نوک انگشتان خود را در دو طرف کلاه ایمنی قرار دهید و به چپ و راست خود نگاه کنید. کلاه ایمنی باید با سر شما حرکت کند، نه اینکه با نوک انگشتان شما بماند. اگر بتوانید این تست‌های کوچک را بدون هیچ فشاری یا احساس سفت بودن کلاه خود انجام دهید، اندازه مناسبی برای سر خود پیدا کرده‌اید.
  5. با قابلیت تنظیم کلاه ایمنی بازی کنید: لوازم جانبی لازم را که ممکن است برای جا دادن با کلاه خود نیاز داشته باشید، همراه داشته باشید. اگر در حال کوهنوردی یا یخ نوردی هستید به مواردی مانند عینک آفتابی یا کلاه بوفه توجه کنید. برای بررسی سازگاری کلاه ایمنی با کاپوت و یقه، ممکن است بخواهید یک ژاکت یا پوسته باد همراه داشته باشید. همه این موارد مهم هستند و می‌توانند راحتی و ایمنی کلاه ایمنی شما را ایجاد کنند یا از بین ببرند.
  6. هدف یا نوع کوهنوردی: هنگامی که به دنبال بهترین کلاه کوهنوردی برای خود هستید، باید به هدف یا نوع کوهنوردی خود فکر کنید. هر کلاه ایمنی برای همه نوع ورزش کوهنوردی کافی و ایمن است، اما زمانی که به جزئیات مربوط می‌شود، می‌توانید ویژگی‌ها را مطابق با نیازهای خود تنظیم کنید. ممکن است با هر کلاه ایمنی برای کوهنوردی راحت باشید، اما برخی از کوهنوردان ممکن است در مورد وسایل کوهنوردی خود حساس‌تر باشند.

با توجه به نکاتی که گفته شد؛ می‌توانید کلاه صخره نوردی مورد نظرتان را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از بهترین نمونه‌های کلاه صخره نوردی قوی، ارزان، پرفروش و باکیفیت موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک کردن روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، می توانید اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید.


۱ کلاه صخره نوردی کایلاس مدل SELMA II

کلاه صخره نوردی کایلاس مدل SELMA II

مشخصات

  • ابعاد
    ۲۸۰x170x140 میلی‌متر
  • وزن
    ۲۴۵ گرم
  • سایز
    بزرگ
  • طراحی شده برای
    آقایان و بانوان
  • استاندارد
    CE (اتحادیه اروپا)
  • سایر توضیحات
    دارای چهار‌گیره مخصوص برای نگهداشتن هد‌لایت‌ها و عینک‌های پولارایز و محافظ چشم.تسمه‌های قابل تنظیم در جلو و عقب برای تنظیم کردن به شکل‌های مختلف سر.جنس : لایه ضخیم ABS ، لایه میانی از فوم EPP ، لایه فومی EPS دور سر سایز دو : M-XL 53-61 سانتیمتر

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید کلاه صخره نوردی در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ساندبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا