شگفت انگیز های دیجی کالا

معرفی و خرید ساز کمانچه مناسب افراد مبتدی و حرفه ای+ قیمت روز

بهترین راهنما برای خرید اینترنتی ساز کمانچه و نکات مهم هنگام خرید.

یکی دیگر از سازهای خوش صدای موسیقی ایرانی کمانچه است، این ساز در کشور ایران به خصوص نواحی لر نشین استان لرستان طرفداران زیادی دارد. در قسمت پایینی این ساز پایه ای قرار دارد که نوازنده به وسیله آن می تواند، ساز را روی زانو یا زمین قرار دهد و شروع به نواختن کند. تفاوت ساز کمانچه منطقه لر نشین با سایر مناطق ایران در ساخت ساز می باشد. قسمت پشتی کمانچه های لری باز می باشد که در منطقه لرستان به آن تال گفته می شود.

پیشینه تاریخی ساز کمانچه:

ابونصر فارابی در کتاب موسیقی الکبیر خود به مطالبی در مورد این ساز اشاره کرده است، که به سده چهارم هجری قمری بر می گردد. در زبان عربی به ساز کمانچه رباب گفته می شود. این ساز با تلاش های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال ۱۳۹۶ در سازمان جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید. ساز کمانچه در استان لرستان هم پیشینه تاریخی دارد، همچون درختان بلوط تنومند که در رشته کوه های زاگرس ریشه دوانده اند، این ساز هم در جای جای ایران و حتی جهان شهرت پیدا کرده است و ساز مورد علاقه خیلی از دوستاران موسیقی اصیل ایرانی می باشد. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و علاقه زیادی به موسیقی و ساز کمانچه دارید پیشنهاد می کنم با ما همراه شوید تا در این مطلب به شما نکات مهمی که هنگام خرید این ساز باید به آن ها توجه داشته باشید را بیاموزیم و برای خرید این ساز راهنمای شما باشیم.

کمانچه چیست؟

نوعی ساز زهی آرشه ای است، این ساز از جنس چوب، استخوان، فلز و پوست حیوانات ساخته می شود. نواختن این ساز به صورت نشسته صورت می گیرد. در واقع می توان این ساز را نمونه کامل شده رباب دانست. آرشه در اصل کلمه‌ی فرانسوی به معنای کمان کوچک است، آرشه یا همان کمان برای نواختن کمانچه ضروری است.

آموزش کوک کردن کمانچه:

کوک کردن ساز های ایرانی هر کدام به روش های مختلفی صورت می گیرد. در ساز کمانچه معمولا ۴ سیم وجود دارد که طول آن ها با هم متفاوت است در این ساز خرک به صورت کج قرار می گیرد که باعث می شود طول سیم ۴ نسبت به سایر سیم ها بلند تر باشد. سیم سوم در کمانچه ۱ اکتاو بم تر از سیم اول است و سیم چهار ۱ اکتاو بم تر از سیم دوم است.

کمانچه چگونه نواخته می شود؟

این ساز به صورت نشسته نواخته می شود، نوازنده روی زمین یا صندلی می نشیند و پایه کمانچه را روی زانو یا زمین قرار می دهد. اگر نوازنده راست دست باشد، با دسته چپ دسته ساز را می گیرد و با دست راست آرشه را روی سیم های کمانچه می کشد.

بهترین نوازندگان معاصر ساز کمانچه:

استاد علیرضا حسین خانی، پیرولی کریمی، محمد باجلاوند، هادی منتظری، درویش رضا منظمی، همتعلی سالم، مجتبی میر زاده، داود گنجه ای، فرج علیپور، علی اکبر شکارچی، کیهان کلهر، اردشیر کامکار و سعید فرج پوری نام برد.

قسمت های مختلف ساز کمانچه:

نکات مهم و کاربردی هنگام خرید ساز کمانچه:

روش های نگهداری از ساز کمانچه:

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید ساز کمانچه مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از ۱۱ نمونه ساز کمانچه زیبا، ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.


۱ کمانچه فردین صفاری پور مدل دسته آبنوس

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ کمانچه شهاب مدل GKL کد ۰۹۹

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳ کمانچه نریمان مدل GR کد ۰۸

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید ساز کمانچه در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان ‌بگذارید.

در ادامه بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ساز ویولن