شگفت انگیز های دیجی کالا

زین دوچرخه، راهنمای خرید زین دوچرخه طبی، پهن و زنانه ارزان

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید زین دوچرخه باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

یکی از لوازم جانبی مهم و ضروری در دوچرخه که دوچرخه سوار بدون آن قادر به راندن دوچرخه نیست زین دوچرخه است. همان طور که می‌دانید، بیشتر وزن بدن زمان دوچرخه سواری روی زین دوچرخه وارد می‌شود و بعد مقداری از آن به پاها منتقل می‌شود. هر چه زین دوچرخه شما نرم‌تر و راحت‌تر باشد، شما هنگام دوچرخه سواری احساس آرامش و امنیت بیشتری می‌کنید و تسلط بیشتری روی کار خود خواهید داشت. اگر دوچرخه شما زین مناسبی نداشته باشد، دوچرخه سواری نه تنها برای شما خوب نیست، بلکه ضرر زیادی هم برای شما خواهد داشت. بنابراین در انتخاب و خرید زین دوچرخه باید نهایت دقت را داشته باشید، تا از دوچرخه سواری نهایت استفاده را ببرید.

اکثر دوچرخه سواران متاسفانه به علت نداشتن علم و آگاهی در مورد زین دوچرخه دچار یک سری مشکلات می‌شوند که بعضی مواقع جبران ناپذیر هستند. پس همیشه قبل از خرید دوچرخه به زین آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، البته زین دوچرخه قابل تعویض است و شما می‌توانید بعد از خرید دوچرخه زین آن را تعویض کنید. شرط اینکه از دوچرخه نهایت استفاده را ببرید سواری راحت و بدون دردسر با آن می‌باشد که تنها با داشتن یک زین دوچرخه نرم و راحت میسر می‌شود. همان‌ طور که زین خوب می‌تواند دوچرخه‌سواری را برای شما به یک ورزش و تفریح لذت بخش تبدیل کند در مقابل هم داشتن یک دوچرخه با زین نامناسب می‌تواند شما را برای همیشه از دوچرخه‌سواری زده کند.

اگر شما هم جزو آن دسته از اشخاصی هستید که به دوچرخه سواری علاقه دارید و به سلامت خود اهمیت می‌دهید و قصد خرید زین‌دوچرخه مناسب دارید اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله مهم به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع زین دوچرخه آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید زین‌دوچرخه باید به آن توجه داشته باشید، آشنا می‌کنیم.

منظور از زین‌دوچرخه چیست و چه کاربردی دارد؟

زین‌دوچرخه که به آن صندلی دوچرخه هم گفته می‌شود، یکی از پنج نقطه‌ای است که بدن دوچرخه‌سوار با آن در تماس می‌باشد. از همان زمان اختراع دوچرخه زین وجود داشته، در واقع زین تمام وزن بدن را تحمل نمی‌کند، بلکه قسمتی از وزن بدن به وسیله دست‌ها به فرمان و مقداری از وزن شما با پاها به رکاب منتقل می‌شود. معمولا زین‌با یک میله به دوچرخه متصل شده که از طریق همین میله ارتفاع صندلی کم و زیاد می‌شود. زین‌دوچرخه‌ها با توجه به سبک ورزشکار و جنسیت آن‌ها با هم متفاوت هستند، زیرا ناحیه لگن خانم‌ها با آقایان متفاوت است، بنابراین دارای دو نمونه زنانه و مردانه می‌باشند.

اجزای تشکیل دهنده زین‌دوچرخه:

حتما بخوانید: راهنمای خرید کلاه دوچرخه سواری

انواع مدل‌های صندلی دوچرخه سواری:

  1. زین مسابقه‌ای یا حرفه‌ای: این زین میزان راحتیبیشتری دارد و برای انجام مسابقات دوچرخه سواری در افراد حرفه‌ای طراحی شده است. برای اینکه دوچرخه سوار با سرعت بیشتری رکاب بزند، اندازه این مدل زین‌خیلی نازک می‌باشد.
  2. زین راحت دوچرخه سواری: اگر از دوچرخه زیاد استفاده می‌کنید و قصد سفر کردن با دوچرخه را دارید، باید حتما یک زین راحت را انتخاب کنید. زیرا در دوچرخه سواری راحت بودن حرف اول را می‌زند. از نظر اندازه از نمونه قبلی مقداری پهن‌تر هستند. در نتیجه فشار کمتری وارد کرده و کمتر خسته می‌شوید.
  3. زین کروزر: اندازه این مدل از زین پهن و سطح آن‌ها بسیار صاف است. نشستن روی این صندلی‌ها بسیار راحت و دلنشین است. این مدل مناسب افرادی است که دوچرخه سواری را بیشتر به خاطر تفریح انجام می‌دهند و سرعت برایشان اهمیت ندارد. اگر علاقه زیادی به رکاب زدن با سرعت بالا دارید، این مدل مناسب کار شنا نیست و با درد سر مواجه خواهید شد.
  4. زین ویژگی خاص: توجه داشته باشید که برای هر سبک از ورزش دوچرخه سواری یک زین خاص طراحی شده که شما باید برای آن رشته از آن مدل خاص استفاده کنید. استفاده از زین متناسب با رشته ورزشی باعث می‌شود، شما کمتر خسته شوید و به نواحی تناسلی شما فشار کمتری وارد شود.
  5. زین مردانه و زنانه: همان طور که می‌دانید خانم‌ها به دلیل تسریع در عمل زایمان لگن پهن‌تری نسبت به آقایان دارند، بنابراین باید از زین مخصوص بانوان استفاده کنند که مقداری از زین مردانه پهن‌تر است. لگن آقایان معمولا باریک‌تر از خانم‌ها می‌باشد، پس باید زین مردانه استفاده کنند زیرا از زین زنانه مقداری نازک‌تر است. البته انتخاب زین به آناتومی بدن افراد بستگی دارد، ممکن است یک مرد همانند یک زن لگن با فاصله داشته باشد. پس حتما با توجه به اندازه بدن خود نوع زین را مشخص کنید.

تفاوت زین دوچرخه زنانه با زین دوچرخه مردانه:

  1. زین‌دوچرخه زنانه: فرم لگن خانم‌ها و آقایان به علت تسهیل عمل زایمان با هم متفاوت است به همین دلیل صندلی دوچرخه زنانه با مردانه متفاوت است. فاصله استخوان لگن خانم‌ها در حالت نشسته چیزی در حدود ۹ تا ۱۷ سانتی متر می‌باشد که این فاصله نسبت به اندازه لگن آقایان بزرگتر است. پس می‌توان نتیجه گرفت که هنگام نشستن روی صندلی به لگن خانم‌ها نسبت به آقایان فشار بیشتری وارد می‌شود. پس صندلی زنانه از مردانه مقداری پهن‌تر است.
  2. زین‌دوچرخه مردانه: فاصله استخوان لگن آقایان نسبت به استخوان لگن خانم‌ها کمتر است. فاصله استخوان لگن آقایان چیزی در حدود ۶ تا ۱۶ سانتی‌متر است که نسبت به خانم‌ها که مقدار آن ۹ تا ۱۷ سانتی‌متر است مقدار کمتری است. بنابراین آقایان نسبت به خانم‌ها هنگام دوچرخه سواری فشار کمتری را به نواحی تناسلی خود احساس می‌کنند. بنابراین صندلی دوچرخه مردانه مقداری از صندلی دوچرخه سواری زنانه نازک‌تر است.

بهترین مارک زین دوچرخه:

اینکه بخواهیم تنها یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک زین دوچرخه به شما معرفی کنیم. بیشتر یک کار تبلیغاتی انجام داده‌ایم تا معرفی محصول و از آنجایی که وب سایت کیمیک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه مطلب لیستی از بهترین برندهای صندلی دوچرخه را به شما معرفی می‌کنیم.

حتما بخوانید: راهنمای خرید چراغ دوچرخه

نکات مهمی که هنگام خرید زین دوچرخه باید به آن‌ها توجه کنید:

  1. قیمت زین: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد، قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید صندلی دوچرخه را مشخص کنید. با مشخص شدن مقدار بودجه خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند، از انتخاب حذف شده و خرید برای شما آسان می‌شود. بهتر است بی‌خیال مدل‌های ارزان شوید زیرا کیفیت لازم را ندارند.
  2. نوع زین: با توجه به رشته و سبک ورزشی خود باید نوع زین را مشخص کنید. اگر زیاد اهل رکاب زدن نیستید، پیشنهاد می‌کنم صندلی‌های پهن را انتخاب کنید. اما اگر قرار است با دوچرخه خود مسابقه دهید، یا مسافت زیادی رکاب بزنید، بهتر است به سراغ مدل‌های باریک بروید. البته زین زنانه با مردانه متفاوت است‌، خانم‌ها به علت فاصله زیاد بین لگن‌ باید از صندلی پهن و آقایان از صندلی‌های باریک‌تر استفاده کنند.
  3. راحتی زین: شاید مهم‌ترین نکته در مورد خرید صندلی دوچرخه راحتی آن است. برخلاف تصور خیلی از افراد هر چه صندلی نرم‌تر باشد راحت‌تر است. این یک تصور غلط و اشتباه می‌باشد در واقع صندلی خیلی نرم هم شما را خسته می‌کند و راحت نیست. همچنین صندلی دوچرخه نباید خیلی سفت هم باشد زیرا سفت بودن زیاد هم باعث خسته شدن شما می‌شود. پس همیشه صندلی را انتخاب کنید که نه خیلی سفت و نه خیلی نرم باشد.
  4. جنس روکش زین: در واقع قسمتی است که با بدن شما به صورت مستقیم در تماس می‌باشد. این روکش می‌تواند از جنس چرم طبیعی، چرم مصنوعی، پلاستیک یا پارچه باشد. پلاستیک به دلیل اینکه تنفس پذیری ندارد، با نشستن روی آن عرق می‌کنید. پس یک جنس مناسب برای صندلی شما نیست. در واقع بهترین جنس برای روکش صندلی چرم طبیعی است. چون هم ماندگاری زیادی دارد و هم بدن روی آن عرق نمی‌کند و هر چه از استفاده آن میگذرد، نرم تر می‌شود.
  5. جنس بدنه اصلی زین: در واقع جنس و نوع صندلی است که مشخص می‌کند، یک صندلی راحت باشد یا یک صندلی خشک و بی مصرف، همان طور که می‌دانید جنس بدنه اصلی صندلی دوچرخه‌ها از پلاستیک فشرده است که با ضربه شکسته می‌شود. البته صندلی‌های حرفه‌ای بدنه آن‌ها از کربن ساخته می‌شود که راحتی آن را چند برابر پلاستیک کرده و در برابر ضربه هم مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.
  6. شیار روی زین: معمولا در روی صندلی‌های حرفه‌ای دوچرخه سواری تعدادی شیار یا برش دیده می‌شود که به منظور چرخش هوا طراحی شده‌اند. اگر با دوچرخه مسافت زیادی حرکت می‌کنید، بهتر است از صندلی‌های شیاردار استفاده کنید. زیرا باسن شما کمتر عرق می‌کند و گردش خون هم به خوبی صورت می‌گیرد که باعث می‌شود شما خستگی کمتری را احساس کنید.
  7. بالشتک صندلی: در واقع قسمتی است که خشکی بدنه اصلی صندلی را کاهش می‌دهد و صربه‌های وارد شده از طرف صندلی به ستون فقرات را تا حدودی خنثی می‌کند. جنس این بالشتک پلی اورتان است که بعد از گذشته زمان فرم خود را از دست نمی‌دهد و همچنان حالت اسفنجی خود را حفظ می‌کند. در واقع این بالشتک نباید خیلی نرم یا خیلی سفت باشد. زیرا در هر دو صورت شما را سریع خسته می‌کند.

روش نگهداری از زین دوچرخه:

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید زین‌دوچرخه مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه زین‌دوچرخه ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.


۱ زین دوچرخه مدل نیترو کد ۳۰۳

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ روکش زین دوچرخه کمپ مدل Saddle cover 1

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳ زین دوچرخه مدل G1

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۴ زین دوچرخه مدل سوپاپ دار کد ۸۶۸

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۵ زین دوچرخه ولو مدل ۳۸

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۶ زین دوچرخه مدل ژلی سوراخ دار

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۷ روکش زین دوچرخه مدل Six Pack کد ۰۸

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۸ روکش زین دوچرخه مدل ژله ای

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۹ زین دوچرخه مدل ۲۶ کد ۲۰۹

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۰ روکش زین دوچرخه مدل سیکس پک

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۱ زین دوچرخه اکتیو مدل پلاس سوپاپ دار ۵۷۰

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۲ زین دوچرخه مدل توریستی

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۳ زین دوچرخه اوکی مدل سوپاپدار طبی پهن A

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۴ روکش زین دوچرخه اوکی مدل AF-22007G

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۵ زین دوچرخه کد ۳۰۴

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۶ زین دوچرخه اوکی مدل ۱۳

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۷ روکش زین دوچرخه مدل t12

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۸ زین دوچرخه مدل نیمه پهن

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۹ زین دوچرخه مدل نیترو کد ۲۰۸

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲۰ زین دوچرخه ولو پلاس مدل ۴۲

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲۱ زین دوچرخه اوکی مدل ۸۲۳

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲۲ زین دوچرخه کد ۱۰۶۱

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲۳ روکش زین دوچرخه مدل ژله ای

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲۴ روکش زین دوچرخه مدل دور دوخت

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲۵ زین دوچرخه ولو مدل ۳۷

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲۶ روکش زین دوچرخه مدل چرمی ابری پهن کد ۱۱۲۶

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲۷ زین دوچرخه اوکی مدل ۱۶-۲۰

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲۸ روکش زین دوچرخه مدل ابری

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲۹ زین دوچرخه اوکی مدل نیمه پهن سوراخ دار

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳۰ روکش زین دوچرخه کد ۱۰۴۹

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید زین‌دوچرخه در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

در ادامه بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لباس تکواندو