شگفت انگیز های دیجی کالا

دینام خودرو، راهنمای خرید دینام پراید، پژو، سمند، چری، هیوندا ارزان

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید دینام خودرو باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

یکی از قطعات مهم و ضروری در خودرو‌های سبک و سنگین دینام خودرو می‌باشد. در واقع این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری را بر عهده دارد، اگر دینام وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد، شارژ باتری بعد از مدتی به اتمام می‌رسد و خودرو شما با خاموشی کامل مواجه می‌شود. از زمانی که ماشین را روشن می‌کنید کار دینام خودرو شروع می‌شود، یعنی شروع به شارژ نمودن باتری می‌کند و با خاموش کردن خودرو کار خود را به پایان می‌رساند. تصور کنید، درون جاده دینام خودرو شما از کار بیافتد. شما فقط تا زمانی که باتری شما شارژ دارد می‌توانید به راه خود ادامه دهید، بعد از تمام شدن شارژ باتری به دلیل اینکه دینام خودرو باتری را شارژ نمی‌کند، خودرو خاموش شده و در راه خواهید ماند.

بعد از خراب شدن دینام خودرو و تمام شدن باتری، خودرو شما حتی با هل دادن هم روشن نمی‌شود و با خاموشی کامل مواجه می‌شوید. در مواردی هم خراب شدن دینام خودرو می‌تواند باعث خراب شدن باتری شما شود و هزینه سنگینی روی دوش شما بگذارد. پیشنهاد می‌کنم همیشه قبل از اینکه به مسافرت بروید از سلامت دینام خودرو خود اطمینان حاصل کنید تا هیچ وقت گرفتار نشوید و سفر به کام خود و خانواده‌تان تلخ نشود. متاسفانه این قطعه مهم به دلیل اینکه جلوی دید نیست، کمتر از سایر قطعات دیده می‌شود و مورد توجه قرار نمی‌گیرد. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم شما تنها با یک دیاگ زدن ساده می‌توانید به خرابی دینام خودرو پی‌ببرید و جلوی خیلی از این حوادث را بگیرید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که دینام خودرو شما خراب شده و قصد خرید دینام خودرو اصلی و باکیفیت را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این قطعه مهم به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله شما را با انواع دینام خودرو آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را هنگام خرید دینام خودرو باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

دینام خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

دینام در واقع یک موتور الکتریکی است که به وسیله یک پولی و تسمه دینام به قطعات چرخان موتور متصل می‌شود. مقداری از نیرو محرکه موتور خودرو صرف به حرکت در آوردن دینام شده و برقی که به وسیله دینام تولید می‌شود، صرف شارژ نمودن باتری خودرو می‌شود. البته قطعه مهم دیگری در این قسمت نقش مهم و اساسی ایفا می‌کند که به آن آفتامات دینام گفته می‌شود. همان طور که می‌دانید باتری تا یک حد خاص شارژ را قبول می‌کند، بیشتر از این مقدار سبب خراب شدن باتری می‌شود. آفتامات دینام موقع کامل شدن شارژ باتری برق را قطع می‌کند.

حتما بخوانید: راهنمای خرید باتری خودرو

اجزای تشکیل دهنده دینام:

انواع دینام خودرو بر اساس تعداد زغال:

  1. دینام سه زغال: این مدل از دینام ولتاژ ضعیف‌تری تولید می‌کند و برای شارژ نمودن باتری خودروهای سیستم کاربراتوری که نیاز به مصرف برق کمتری دارند استفاده می‌شود. این دینام ‌ها متاسفانه در دور موتور پایین یعنی در حالت درجا کار کردن موتور کار شارژ کردن باتری را به خوبی انجام نمی‌دهند به همین دلیل خودرو‌های قدیمی معمولا موقع کارکردن در حالت درجا با کمبود ولتاژ مواجه می‌شوند. تقریبا این مدل دینام منسوخ شده و در خودروهای جدید دیده نمی‌شود.
  2. دینام دو زغال: در خودروهای امروزی یعنی با سیستم سوخت رسانی انژکتوری خودرو به برق بیشتری نیاز دارد، بنابراین دیگر یک دینام سه زغال کار شما را انجام نمی‌دهد. بلکه نیاز به یک دینام با ولتاژ بالاتر دارید که توان شارژ کردن لحظه‌ای باتری حتی در حالت کار کردن در جای موتور را داشته باشد. از این رو در تمام خودروهای جدید دینام دو زغال استفاده می‌شود زیرا از قدرت بالاتری برخوردار هستند. امروزه نوع دیگری که جدیدتر است تولید شده که به آن دینام آلترناتور گفته می‌شود که نمونه کامل شده مدل دو زغال است.
  3. دینام چهار زغال: در زمان گذشته از این مدل دینام در خودروهایی که مصرف برق فوق‌العاده بالایی داشتند، مثل اتوبوس و کامیون باری استفاده می‌شد. اما امروزه به دلیل افزایش مصرف کننده‌ها مانند: کولر خودرو، سیستم صوتی حرفه‌ای، چراغ‌های زنون و دیگر تجهیزات پر مصرف دیگر از دینام چهار زغال استفاده می‌کنند. زیرا توان خیلی بالایی دارند و مانع از خالی شدن شارژ باتری می‌شوند. در واقع این مدل فقط مربوط به خودروهای سنگین و باری نیست و روی بیشتر خودروهای سبک دیده می‌‌شود.

انواع دینام خودرو بر اساس اتصال بدنه:

وظیفه اصلی دینام خودرو چیست؟

  1. شارژ نمودن باتری خودرو: همان طور که می‌دانید باتری شما هر اندازه هم که شارژ داشته باشد باز هم استفاده شده و تمام خواهد شد. بنابراین مانند هر باتری دیگر نیاز به شارژ کردن دارد. شارژ نمودن باتری به وسیله دینام خودرو صورت می‌گیرد‌. در واقع می‌توان مهم‌ترین وظیفه دینام را شارژ مجدد باتری دانست.
  2. تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی: در واقع دینام را می‌توان یک توربین کوچک برای تامین برق خودرو دانست. این توربین بر خلاف مدل‌هایی که می‌شناسید نه با آب سد کار می‌کند و نه با وزش باد، بلکه به وسیله تسمه دینام به قطعات چرخان موتور متصل شده و با چرخش آن‌ها شروع به چرخیدن می‌کند. چرخش دینام باعث می‌شود انرژی مکانیکی حاصل از چرخیدن دینام به انرژی الکتریکی برای شارژ باتری تبدیل شود.
  3. تامین برق قسمت‌های مختلف خودرو: باتری فقط برای استارت زدن و شرون کردن موتور خودرو و زمانی که خودرو خاموش است مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع زمانی که خودرو شما روشن می‌شود، دینام کار تامین برق مورد نیاز برای اجزای الکتریکی مانند: فن سیستم خنک کننده، رادیو پخش، روشنایی چراغ و سایر قسمت‌ها را تامین می‌کند. هر گونه خرابی و از کار افتادن دینام می‌تواند منجر به استفاده از باتری و خالی شدن باتری شود.

خروجی دینام دقیقا چه کاری را انجام می‌دهد؟

قبل از هر کاری بهتر است شما را با انواع خروجی دینام آشنا کنیم، زیرا دارای تعداد زیادی خروجی می‌باشند و هر یک مسئول انجام یک کار خاص هستند که در ادامه تک تک آن‌ها را به شما توضیح می‌دهیم.

بهترین مارک دینام خودرو:

اگر بخواهیم تنها یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک دینام به شما معرفی کنیم، شاید در حق سایر برندهای باکیفیت بازار کم لطفی کرده باشیم و از آنجایی که وب سایت کیمیک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه لیستی از بهترین برندهای دینام را به شما معرفی می‌کنیم.

علائم و نشانه‌های خرابی دینام:

حتما بخوانید: راهنمای خرید تسمه دینام

نکات مهم هنگام خرید دینام ماشین:

  1. قیمت دینام: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد، بهتر است قبل از هر کاری میزان بودجه را برای خرید دینام مشخص کنید. با مشخص کردن مقدار بودجه خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و انتخاب محصول برای شما آسان‌تر می‌شود.
  2. نوع دینام: همان طور که می‌دانید هر خودرویی دینام مخصوص به خود را دارد زیرا هر خودرو یک باتری با ظرفیت و آمپر خود را دارد که باید با یک دینام خاص آن را شارژ نمود. به عنوان مثال دینام خودرو پراید را نمی‌توان برای خودرو پژو استفاده کرد و از آنجایی که محل قرارگیری و رابط‌های اتصال آن‌ها با یکدیگر متفاوت است باید برای هر خودرو دقیقا مدل خودش را خریداری کرد.
  3. تعداد زغال: دینام خودروها از نظر تعداد زغال با یکدیگر متفاوت است، برخی مدل‌ها دارای دو عدد زغال هستند که مخصوص خودروهای معمولی است. در خودروهای امروزی که تعداد مصرف کننده‌ها بیشتر می‌شود، نیاز به دینام قوی‌تر بیشتر احساس شده که دیگر یک دینام دو زغاله کار شما را انجام نمی‌دهد و باید به سراغ نمونه‌های سه زغاله بروید. مدل‌های چهار زغال هم وجود دارند که در گذشته برای خودروهای سنگین استفاده می‌شد، اما امروزه برای اینکه برق زیادی تولید می‌کنند و خودروهای جدید مصرف بیشتری دارند در این خودروها به کار می‌رود.
  4. نوع اتصال بدنه: به طور کلی دو نمونه اتصال بدنه در دینام‌های خودرو وجود دارد. یک نمونه از آن‌ها دارای اتصال بدنه داخلی است، زیرا به دلیل اینکه بدنه دینام به بدنه خودرو وصل می‌شود به صورت مستقیم به داخل دینام وصل شده و فاقد کابل اتصال بدنه خارجی می‌باشد. اما در برخی مدل‌ها دینام دارای یک کابل اتصال به بدنه است و آن را باید به طور مستقیم به بدنه خودرو وصل کرد.
  5. برند محصول: همیشه به سراغ خرید برند‌های معروف و شناخته شده بازار بروید، زیرا این محصولات معمولا از کیفیت بالایی برخوردار هستند و از قبل تست شده و امتحان خود را پس داده‌اند. تجربه هم ثابت کرده تا زمانی که یک برند معروف و شناخته شده وجود دارد نباید به سراغ خرید برندهای ناشناخته بازار بروید، زیرا کیفیت لازم را نداشته و زمان و هزینه خود را تلف می‌کنید.
  6. گارانتی و خدمات پس از فروش: همیشه برندهایی را انتخاب کنید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند. این محصولات معمولا از کیفیت بالایی برخوردار هستند. هیچ گاه یک شرکت جنس بدون کیفیت خود را ضمانت نمی‌کند. زیرا برای شرکت هزینه‌های زیادی را به همراه دارد. پس همیشه برند‌های گارانتی‌دار را خریداری کنید تا در مواقع خرابی بتوانید از خدمات پس از فروش آن استفاده کنید.

روش نگهداری از دینام خودرو:

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید دینام خودرو مورد نظر خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه دینام خودرو ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.


۱ دینام عظام کد ۸۰۰۱ مناسب برای پژو ۴۰۵

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲ دینام خودرو عظام مدل A22 مناسب برای پژو ۲۰۶

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۳ دینام فنام کد ۴۱۰۰۵۰۲۰۰۱ مناسب برای پژو ۴۰۵

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۴ دینام برق جکو کد ۴۲۵۱۸۲-۱ مناسب برای برلیانس H220

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۵ دینام فنام کد ۰۰۲ مناسب برای پراید

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۶ زغال دینام مدل pg405 مناسب برای پژو ۴۰۵ بسته دو عددی

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۷ رگلاژ دینام مدل ۸۷۶۶۵ مناسب برای پیکان

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۸ دینام ایسکرا اتو الکتریک کد ۴۱۰۰۰۱۲ مناسب برای پراید

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۹ دینام عظام کد ۸۰۰۶ مناسب برای پراید

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۰ آرمیچر دینام کد ۳۱۴۹۰۲۵ مناسب برای پارس

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۱ دینام فنام کد ۰۰۲ مناسب برای نیسان زامیاد

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۲ دینام فنام کد ۹۵A مناسب برای تندر ۹۰

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۳ دینام عظام کد ۹۱۷۲۰۳ مناسب برای تندر ۹۰

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۴ دینام ایساکو کد ۰۶۹۰۵۰۱۱۰۶ مناسب برای پژو ۴۰۵ و پارس

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۵ دینام کد ۷۶۶۷ مناسب برای کاپرا و وینگل

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۶ دینام ایساکو کد ۰۶۹۰۵۰۱۵۹۹ مناسب برای پژو ۲۰۶ و سمند

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۷ دینام فنام کد ۴۱۰۰۵۰۳۰۰۱ مناسب برای پژو ۲۰۶

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۸ آرمیچر دینام مدل یدک لوکس مناسب برای پژو ۴۰۵

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۱۹ دینام عظام کد ۰۰۸ مناسب برای تیبا

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲۰ دینام فنام کد ۴۱۰۰۵۰۱۲۰۳ مناسب برای نیسان زامیاد

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

۲۱ دینام ایساکو کد ۰۶۹۰۵۰۲۲۹۹ مناسب برای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷

مشخصات

تصاویر بیشتر، قیمت روز و خرید

امیدواریم این مطلب اطلاعات کافی را برای خرید دینام خودرو در اختیار شما قرار دهد. سوالات خود را می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

در ادامه بیشتر بخوانید: راهنمای خرید هرزگرد تسمه دینام